Sindikat HŽ-a Vandorenu: Zašto nas diskriminirate? Zašto drugačija pravila vrijede za Sloveniju?
Ilustracija: Index
PREDSJEDNIK Sindikata hrvatskih željezničara Ivan Forgač uputio je šefu Delegacije EU u RH veleposlaniku Paulu Vandorenu pismo u kojemu iznosi dokaze o diskriminaciji HŽ-ovih tvrtki, tako što im se zabranjuje natjecanje u projektima obnove HŽ-a koje sufinancira EU, uz zahtjev da EU HŽ-ovim tvrtkama osigura jednake uvjete kakve primjerice ima građevinska tvrtka u vlasništvu Slovenskih željeznica, koja sudjeluje u izvođenju projekata koje sufinancira EU. Pismo prenosimo u cijelosti
"Visokopoštovani veleposlaniče Vandoren,
Sindikat hrvatskih željezničara već se obraćao Vašoj ustanovi, tražeći odgovore na pitanje zašto se tvrtke u vlasništvu HŽ-a ne smiju natjecati u projektima obnove HŽ-a koje sufinancira EU (izvođačima je čak zabranjeno da ih uzima kao podizvođače!).
Odgovor koji smo dobili, da bi se radilo o dvostrukom financiranju činjenično ne stoji, budući da se tvrtke ne financiraju iz proračuna, nego isključivo naplatom ostvarenih faktura, kako od HŽ Infrastrukture, tako i od drugih trgovačkih društava.
2. travnja o. g. u Opatiji u sklopu Međunarodnog savjetovanja o željeznici održan je međunarodni Okrugli stol, kojem je nazočio pomoćnik ministra za promet g. Jasmin Krizmanić, kao i članovi Uprave HŽ Holdinga i povezanih društava. Okruglom stolu nazočio je i predstavnik Europske Unije prof. dr. Helmut Adelsberger.
U jednom trenutku riječ je uzeo g. Franz Zemljič, direktor razvoja Slovenskih željeznica, koji je iznio kako se u Sloveniji izvodi 5-6 projekata obnove željeznice koje sufinancira Europska unija. Gospodina Zemljića pitao sam sudjeluje li Železniško gradbeno podjetje, koje je također u vlasništvu Slovenskih željeznica, u izvođenju tih projekata. Iako sam znao odgovor, htio sam da ga čuju svi prisutni. G. Zemljić odgovorio je potvrdno, obrazlažući da se ta njihova tvrtka javlja na natječaje i ako bude odabrana, sudjeluje u izvođenju projekata koje sufinancira EU. Odgovor su čuli i pomoćnik ministra prometa, članovi Uprave HŽ Holdinga i HŽ Infrastrukture, kao i prof. Adelsberger.
Podvlačim, HŽ-ove tvrtke na takve natječaje na obnovi naših pruga ne mogu se javljati, a izvođačima je zabranjeno i da ih uzmu za podizvođače.
Talijanska tvrtka, koja je dobila posao obnove dionice pruge Vinkovci-Tovarnik, od svoje zemlje dobila je izvozni poticaj oko 19 posto, nije bila dužna platiti hrvatski PDV, a ugradila nam je signalno-sigurnosnu opremu koja se pokazala krajnje nepouzdanom.
Dok se to odvijalo stotine radnika naših tvrtki, osnovanih radi gradnje i održavanja pruga, dobivali su otkaze.
Ne znamo kako i zašto si velika i moćna Europska Unija dopušta primjenu dvostrukih kriterija? Ne bi li temeljeno načelo Europske Unije trebala biti ravnopravnost i jednakopravnost članica i ne bi li to načelo trebalo nadjačati parcijalne interese i različite pregovaračke pozicije, različite pregovaračke sposobnosti (u slučaju RH očito naše pregovaračke nesposobnosti)?
Ovakvo postupanje Europske Unije, koja tvrtkama u vlasništvu Slovenskih željeznica dopušta da sudjeluju u obnovi slovenskih pruga koje sufinancira EU (Slovenske željeznice su pri tome samo jedan primjer, pitanje je kakvih sve "pravila" ima u drugim zemljama), a to isto hrvatskim tvrtkama na hrvatskim prugama zabranjuje (pa čak zabranjuje da ih se uzme kao podizvođače), nije ništa drugo nego podjarmljivanje slabijih.
Nadam se da ćete izbjeći lakonski odgovor kako je EU dala dio bespovratnih sredstava, jer su se sva ta sredstva kroz nabavku opreme i izvođenje radova vratila u EU (pa i znatno više od toga), a pored toga radi se o projektima na međunarodnim koridorima, čija prohodnost je u interesu gospodarstva EU.
Zato tražimo da EU odmah ispravi očitu diskriminaciju te da HŽ-ovim tvrtkama omogući sudjelovanje na natječajima u projektima koje sufinancira EU, odnosno da dopusti da ih se angažira kao podizvođače."