Ulagači bježe iz Rusije: Niske cijene nafte i sankcije uništavaju gospodarstvo
Foto: Hina
ZBOG ponovnog pada cijena nafte i sankcija rusko gospodarstvo tone u recesiju, a međunarodni investitori povlače kapital.
Prihodi od nafte i plina čine čak 50 posto državnog proračuna Rusije, a analitičari, barem u skorije vrijeme ne očekuju njen značajniji rast. Stoga Morgan Stanley predviđa da Rusiju čeka "duga zima".
"Za sada su još stabilni, ali cijena nafte ma sadašnjim razinama postaje uobičajena. To je stabilnost sa stagnacijom. Ne znam koliko će takva situacija trajati, ali to je trenutna prognoza", kaže Ruchir Sharma, šef odjela za tržišta u razvoju Morgan Stanleya u intervjuu za Bloomberg.
Investitori koji su ponovno krenuli u Rusiju nakon pada dionica 2014. godine, sad ponovno bježe, nakon što su cijene nafte pale za 19 posto od ovogodišnjeg vrhunca.
Produljenje sankcija zbog Ukrajine smanjilo je investicije i pristup međunarodnom kapitalu, a prognoze o kretanju gospodarstva ponovno se pogoršavaju.
Francuska banka BNP Paribas prodala je svoj udio u lokalnoj investicijskoj kući, šest godina nakon akvizicije. Poznata investicijska kuća Franklin Templeton nakon 20 godina gasi svoj fond za ulaganja na rusko tržište, zbog slabog interesa investitora i ograničenja pri ulaganju koja su uvedena zbog sankcija.
Fondovi se zatvaraju, kapital bježi
Prema procjenama ruskog Ministarstva financija, odljev kapitala mogao bi ove godine dosegnuti 90 milijardi dolara, nakon prošlogodišnjih 150 milijardi.
Prema anketi Bloomberga ekonomisti ove godine očekuju pad ruskog gospodarstva za 8,5 posto.
Nafta tipa Brent koja je referentna i za rusko tržište, pala je za čak 53 posto u odnosu na prošlogodišnji maksimum. Cijena nafte neće se tako skoro oporaviti, a Rusija će imati problema s ekonomskim rastom.
"Premalo se učinilo kako bi se diverzificirala ekonomija, dok je nafta bila na 115 dolara", kaže za Bloomberg Kirill Yankovskiy direktor trgovanja dionicama u londonskom Otkritie Capitalu. "Činjenica je da se više ne možete osloniti na izvoz sirovina kao ranije, te je jedini način razvoja oslanjanje na tehnologiju, investicije i infrastrukturu", kaže Yankovskiy.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati