Unatoč inzistiranju Riječana da nešto poduzmu s prevelikim računima za grijanje Energo nema rješenje
Foto: Hina
UDRUGA Protiv skupog Energa jučer je imala sastanak s čelnicima Energa, zbog čijih su najskupljih cijena grijanja u Hrvatskoj Riječani pred krahom jer više ne mogu plaćati račune koji dostižu i do 3000 kuna za mjesec dana.
Priopćenje Udruge donosimo u cijelosti:
Dana 19. veljače nakon maratonskog dvosatnog razgovora naših 5 članova s direktorom Energa Sanjinom Kiriginom i Vojkom Obersnelom možemo samo biti razočarani. Vojko Obersnel je predsjednik skupštine Energa a ujedno i gradonačelnik grada Rijeke, osim direktora Energa- gosp. Kirigina prisustvovalo je i troje djelatnike Energa.
Odmah nam je rečeno da spuštanje cijena ne dolazi u obzir, povećanje od prosinca 2014. koje je iznosilo 35% ostaje na snazi, dodatno smanjenje isto ne ide. Paušal od cca 200 kuna mjesečno tijekom cijele godine i kada nema grijanja i dalje ostaje.
Iznosili smo račune, koji su astronomski, nije normalno plaćati 800 do 1500 kuna za grijanje malog stana, a javljali su nam se ljudi s računima koji prelaze 2000, 3000 kuna ako su ostavili radijatore stalno uključene.
Odgovor gospodina Kirigina je bio da većina susjeda ima isključene razdjelnike te se zato dobivaju tako veliki računi. Drugim riječima, većina korisnika centralnog grijanja isključuje radijatore (razdjelnike) jer nitko ne može i ne želi plaćati ove astronomske račune pa ona nekolicina koja ostavi otvorene radijatore plaća sve. Ne govori li im to da više ne želimo njihove usluge?
Svi stanari moraju biti "za" da zgrada ukine centralno
No postoji mala sitnica koju smo mi spomenuli da treba, 100% potpisa sustanara ako zgrada želi odustati od centralnog grijanja. To je nemoguće dobiti. Zbog loših zakona svi trpe ove nemoguće cijene. Za stan od 60m2 dobivaju se računi od 1500 kuna samo za centralno grijanje.
Navode nam da imaju gubitke i da u Zagrebu i ostalim gradovima imaju tri puta jeftinije grijanje jer je tamo HEP toplinarstvo, no to nas ne interesira. Pitamo ih koje je onda rješenje, kako da plaćamo ove ogromne račune na što dobivamo odgovor "Odvojite se od Energa. Napravite vlastitu kotlovnicu u zgradi".
Navode nam primjer zgrade u Kontuševoj ulici koja se izdvojila, ugradila vlastitu kotlovnicu i prepolovila račune za grijanje. To je rješenje? Direktor nam govori da je rješenje da se odvojimo od njegove tvrtke?
Obersnel bi bio najsretniji sa stečajem Energa
Kasnije, Obersnel navodi kako bi bio najsretniji kada bi Energo poslao u stečaj, da se Energo ne bavi toplinarstvom ali da to nije rješenje. Mi govorimo kako se u Splitu jednostavno odustalo od centralnog. Građani su se isključivali, bilo im je previše skupo iako su bili jeftiniji od Rijeke, tvrtki više nije bilo isplativo i Split više nema centralnog.
Split je kasnije raspisao javni natječaj za toplane te se nitko nije javio i građani Splita su sad zadovoljni jer se griju preko klima, drva i ostalih energenata i imaju dva puta manje račune.
Na upit zašto se to ne može napraviti u Rijeci slijedi odgovor gradonačelnika koji je kontradiktoran njegovoj prethodnoj izjavi gdje kaže "da bi se to u teoriji moglo napraviti ali znate, onda bi se ljudi žalili da nemaju centralno grijanje" ??? Navode nam da zgrada ne bi podnijela da se svi griju na struju? Pa kako funkcioniraju zgrade koje nemaju centralno, zašto je grijanje preko struje tri puta jeftinije? Možemo se grijati i na drva.
Paušal tj. fiksnu snagu plaćamo tijekom cijele godine od 200 kuna mjesečno i kada nema grijanja. Navode da imaju svoje troškove i da to ide na održavanje infrastrukture. Mi napominjemo da sve popravke u zgradi sami plaćamo od pričuve i da ne znamo svrhu paušala. Navodi nam se da te cijevi u zgradi nisu u vlasništvu Energa i da oni održavaju ono izvan zgrada.
Gospodinu Kiriginu se daje primjer toplovoda na ulici Rastočine koji se doslovce raspada, vrele cijevi su na hladnom zraku, toplina odlazi u okoliš. Samo na Rastočinama dobiju više od 2 milijuna kuna godišnje od te stavke paušala a u stvarnosti nam se vanjske cijevi doslovce raspadaju, Energo ne sanira navedene probleme unatoč tome što se godinama prijavljuju i raspadaju. Da se samo takve stvari poprave od novca kojeg dobivaju namjenski imali bi manje račune. Direktor uzima fotografiju i zapisuje adresu cijevi koje griju zrak.
Broj zaposlenih stalno se povećava, a poslovanje u minusu
Imamo katastrofalnu infrastrukturu, loše toplane, a iz primjera se vidi da se ne ulaže u njih dok se dobivaju milijuni kuna za te stvari. Broj zaposlenih u Energu se stalno povećava, imaju 155 zaposlenih, a isporučuju sve manje topline i sve ih manje ljudi želi koristiti.
Stalno nam se govori da analiziraju račune. Mi dajemo na uvid račun jedne starije gospođe od siječnja koja je u međuvremenu preminula te iznosi 5426 kuna za 80m2 stana. Slijedi nam objašnjenje da analiziraju takve račune, da vjerojatno ona mora plaćati što se pola zgrade isključilo ili ima isključene razdjelnike. U istom razgovoru kasnije govore kako ne mogu samo tako smanjivati ljudima račune jer ako nekome smanje račun nekome moraju povisiti.
Govorimo i kako su temeljem Zakona o zaštiti potrošača morali obavijestiti unaprijed potrošače PISANO o 35% poskupljenju, koje im je od HERE odobreno od 9. mjeseca a primjena je počela u prosincu. Pitamo ih taje li poskupljenje od građana? Nije li poskupljenje provedeno nezakonito? Navode u medijima da je poskupljenje 20% a zapravo je 35% jer je 1kwh snage povišen s 0.37 kuna na 0.50 kuna bez PDV-a.
Odgovor je glasio da su napravili malenu proceduralnu grešku, da nije to bitno. Na sudu je podignut optužni prijedlog te će eventualno platiti npr. 50.000 kuna kazne. Neće vratiti novac građanima i poskupljenje od 35% po njima ostaje na snazi. Obersnel na to nadodaje da je to prekršaj, "znate, kao kada na cesti pređete izvan pješačkog. Platimo kaznu i idemo dalje".
Nismo znali kako ovo komentirati, neka sami građani komentiraju njihove izjave. Zakon se poštuje i citira samo kada to ide njima u korist.
Ako nekome smanje račun, drugome moraju povisiti
Ovo nas podsjeća na prvi odgovor direktora Kirigina koji smo čekali 2 tjedna u kojem nam uspoređuje prosječnu cijenu grijanja s time da obitelj ima 2,5 mobitela i da potroši 500 kuna mjesečno na mobitele čime nam želi reći da ima i za grijanje.
U neboderima ne žive bogati ljudi, nego većinom siromašni. Kako jednoj umirovljenici s 2400 kuna mirovine može reći ovo. Kako da ona plati 1000 kuna račun za centralno grijanje? Ona zna da bi je grijanje na struju koštalo 400 kuna mjesečno no ona valjda mora skupljati boce da može platiti račun za grijanje.
Kako da normalno živimo i plaćamo ove račune, shvaćaju li oni što nam rade? Je li normalno da 10.000 korisnika Energa u Rijeci dobiva ovako velike račune? Osjećamo se kao robovi bez izlaza.
Zaključak sastanka je da cijene ostaju kako jesu i da "analiziraju račune", a uz to napominju da ako nekome smanje račun nekome bi trebali povisiti. Prestrašno. Razmišljamo o terminu novog prosvjeda jer je trenutno stanje neizdrživo, ove račune ne možemo podnositi.