Kako se nešto toliko bučno i ozbiljno kao divljanje autima ne može spriječiti?
U ZAGREBU, kao i u ostatku Hrvatske, ne divlja se samo po gradskim prometnicama nego se to zna događati i na parkinzima. Radi se o car meetovima, a na početku odmah treba reći da nije svaki od njih obilježen obijesnom vožnjom, ali ona se očito zna dogoditi.
Dogodila se tako i prošlog petka, kad se 23-godišnji Jan Ehrlich na zagrebačkom Buzinu svojim Mercedesom zabio u tri pješaka i BMW u kojem su nakon udara ozlijeđene još dvije osobe. Jedna osoba bila je i u životnoj opasnosti, a prema zadnjim informacijama je stabilno.
Ljubav prema automobilima ili divljanje?
Vozač Mercedesa je, prema izjavama očevidaca, divljao automobilom po parkiralištu i zabijao se izravno u pješake i parkirane automobile na neslužbenom car meetu. Prema snimkama koje se šire društvenim mrežama vidi se da je 23-godišnjak i prije nesreće divljao po parkiralištu.
Kako smo čuli od svjedoka, opće je poznato da se na ovom parkiralištu redovno odvijaju takozvani car meetovi.
I dok su neki uvjeravali da se većina, uglavnom mlađih ljudi, okuplja tek iz ljubavi prema automobilima i da ne divlja njima, ipak priznaju da pojedinci koje nazivaju "tatinim sinovima" to čine. Oni koje se moglo zateći na parkiralištu dok je policija započinjala očevid među sobom su kritizirali 23-godišnjaka koji je vozio i komentirali kako to radi jer - može.
"Kaj, ak ima ovakav auto, ima dobre veze. Tata će ga izvuć za dvije godine i boli ga ku*ac", jedan je od komentara koje je reporter Indexa čuo na licu mjesta.
Nisu svi divljaci
Tih car meetova, po svemu sudeći, samo u Zagrebu ima popriličan broj. Ponovimo, nisu svi koji na njima sudjeluju divljaci. Primjerice, Ivan Marković, vozač BMW-a u kojeg se Mercedesom zaletio 23-godišnji Jan Ehrlich, rekao je da na car meetu nema utrka i divljanja.
Na pitanje novinara kako izgleda taj car meet, odgovorio je da većinom ljubitelji automobila dođu na okupljanja da se druže te izmijene iskustva o automobilima.
Govori da se ne organiziraju utrke, ali i dodaje da možda ipak ima ljudi koji žele ispasti frajeri.
Ipak, smatra da je dosta toga krivo prikazano u medijima.
"Ako imaš skupocjeni automobil, dođeš tamo, slikaju se, tu nema divljanja. Nema nikakvih trka, za trke imaju staze i to je to", objasnio je on.
Dogovori preko interneta, WhatsAppa...
Dogovori za ove car meetove obično su preko interneta, WhatsAppa, a koliko vidimo, na društvenim mrežama dosta je stranica uz koje se okupljaju ljubitelji ovih događanja. Na Instagramu djeluje stranica Car Meets Croatia, koja se osvrnula i na ovaj događaj u petak.
Objavljuju se tu fotografije nabrijanih automobila s raznih meetova. U nijednom slučaju se ne potiče obijesna vožnja, odnosno bilo što što ugrožava sigurnost nazočnih.
Pronašli smo i Instagram stranicu Casual Car Meet, gdje također ima dosta fotografija nabrijanih automobila, ali postoje tu i fotografije koje prikazuju paljenje guma, odnosno driftanje automobila.
Car meetovi, kako svjedoče stanovnici naselja u Novom Zagrebu, održavaju se vikendima već godinama. Kako smo čuli od svjedoka u petak, opće je poznato da se na ovom parkiralištu redovno odvijaju. Prema snimkama koje se šire društvenim mrežama, ovo nije prva nesreća koja se dogodila na jednom od ovakvih meetova.
O tome koliko su car meetovi stvar svakodnevice, govore i brojne YouTube snimke.
Kako su mediji i prije izvještavali, uz Supernovu u Buzinu, gdje se nalaze u garaži i na vanjskom parkiralištu, u noćnim satima ovakva okupljanja su i kod Arene Zagreb, kao i kod City Centra One East na Žitnjaku.
Automobilista Juraja Šebalja smo pitali općenito oko scene tih car meetova.
"Scena car meetova postoji od kada je i automobila. Riječ rally na engleskom znači okupljanje, odnosno okupljanje ljubitelja automobila. Tako se okupljaju ljubitelji trkaćih automobila, oldtimera, itd, itd. Tamo se ljudi druže, razgovaraju i pričaju o zajedničkoj strasti - automobilima.
Ne vidim nikakvu opasnost dok ne dođe netko tko mora vozačke sposobnosti dokazati na parkiralištu koje je prepuno ljudi", pojasnio je Šebalj.
Što radi policija?
Kad se već događa toliko često, a koliko vidimo bude i nesreća, što radi policija? Kažimo da je i uprava Supernova Grupe priopćila da okupljanje na njihovom parkiralištu, u kojemu je ozlijeđeno pet osoba, nije bilo prijavljeno. Ističu da su njihove sigurnosne službe takva okupljanja odmah prijavljivale policiji, što su napravili i neki dan.
>>Supernova: Sinoć smo zvali policiju. Svaki put prijavimo ovakva okupljanja
"Ovaj konkretan slučaj nije u niti jednom obliku bio najavljen menadžmentu trgovačkog centra", istaknuli su u službenoj izjavi.
Poručili su da im je od iznimne važnosti sigurnost svih posjetitelja i djelatnika te da će o ovoj konkretnoj temi nastaviti surađivati s nadležnim službama i policijom. Oštro su osudili ovakva i sva slična neodgovorna ponašanja te su apelirali na sve da odgovornošću u prometu štite živote sebe i drugih.
Policija je sankcionirala 105 vozila zbog nabrijavanja, kazne do pet tisuća kuna
Policiju smo pitali i je li se njoj inače prijavljuju ovakvi događaji te bi li trebali biti prijavljeni. Pitali smo ih, između ostalog, jesu li imali intervencije uz ove događaje te kako komentiraju navode da policija ne radi dovoljno po pitanju car meetova, ali i divljanja po gradskim ulicama.
Do zaključenja teksta nismo dobili odgovor. Na konferenciji za novinare u subotu su se oglasili o ovoj temi.
"Ove godine i krajem protekle imali smo 10 ciljanih akcija na takvim prostorima i sankcionirali smo 105 vozila po prekršaju tehničke neispravnosti, odnosno zatekli smo vozila koja su nadograđivana mimo pravila. Preko 500 vozila prošlo je pregled policije", rekao je Krešimir Mišić, voditelj Službe prometne policije Policijske uprave zagrebačke.
Inače, recimo i da je prošle godine u veljači zagrebačka policija imala akciju uz koju je 20 automobila poslano na izvanredni tehnički pregled zbog opasnih nadogradnji i preinaka. Ti su automobili, uglavnom marke BMW i Audi, isključeni iz prometa, a vozači su prekršajno sankcionirani te su im uslijedile kazne od 2000 do 5000 kuna.
Šebalj: Scena car meetova postoji od kada je i automobila
Inače, oko događaja u petak automobilist Juraj Šebalj se oglasio i na Facebooku, otkrivši da se pojavila teorija kako je on krivac jer "potiče ljude na divljanje automobilima".
Kontaktirali smo ga i pitali otkad je zapravo ta scena car meeta prisutna u Hrvatskoj.
"Scena car meetova postoji od kada je i automobila. Riječ rally na engleskom znači okupljanje, odnosno okupljanje ljubitelja automobila. Tako se okupljaju ljubitelji trkaćih automobila, oldtimera, itd, itd. Tamo se ljudi druže, razgovaraju i pričaju o zajedničkoj strasti - automobilima.
Ne vidim nikakvu opasnost dok ne dođe netko tko mora vozačke sposobnosti dokazati na parkiralištu koje je prepuno ljudi", govori Šebalj.
Odgovorio je na pitanje misli li da policija može bolje djelovati, odnosno da može više toga učiniti.
"I da i ne. Dok je tzv. okupljanje mirno unutar zakona, ne vidim nikakav problem. Dapače, ako takva okupljanja pokušate zabraniti ili slati policiju, klinci će pronaći drugo mjesto. Toga je bilo i toga će i dalje biti.
Dapače, prije godinu dana je na takvom okupljanju došla policija i ako se ne varam, gledala je tko je radio kakvu modifikaciju na autu, a potom kaznila sve. S takvim represivnim mjerama samo radite kontra-efekt. Uvijek je fora biti u prekršaju. Veća si faca, zato gledam liberalnije. Ako nešto prestane biti zabranjeno voće, više nije tolika fora", govori on.
Bi li veće kazne za one koji nabrijavaju auta doprinijele smanjenju ovakvih slučajeva?
"Ne bi. Automobili su kao serijski dovoljno jaki i svima dostupni da im nije potrebno nabrijavanje", objasnio je.
Govori da mu je jako žao zbog toga što se dogodilo.
"Starije sam generacije i takve car meetove ne pohodim. Ali mi je žao tog dečka, jer je iz čiste gluposti napravio tragediju svojoj i drugim obiteljima. Takvih identičnih nesreća je prepun internet i očito je da se ne događaju negdje drugdje i nekom drugom", njegove su riječi.
Husinec: Toga je puno, iluzorno je očekivati da policija bude na svakom parkingu
Bi li se trebali ovakvim događanjima češće baviti? Prometni stručnjak i sudski vještak Goran Husinec za Index govori da policija ne može biti na svakom parkiralištu u isto vrijeme.
"To je iluzorno za očekivati. Nema ih dovoljno da budu na svakom koraku. Policija ima druge zadatke, a ne te da obilazi car meetove. Koliko bi trebali imati patrola? Što bi s drugim stvarima? Nemaju oni toliko resursa", objasnio je Husinec.
Pojašnjava da car meetova ima jako puno u Zagrebu.
"Svaki automobilski klub, gotovo svaka marka automobila ima svoj klub, ima svoje sastanke i svoja druženja. Samim tim broj meetova je popriličan. Međutim, u većini slučajeva radi se o pristojnom okupljanju bez remećenja javnog reda i mira i bez demonstracije obijesne vožnje", naveo je Husinec.
"Treba se znati ponašati"
Dodaje da nije protiv toga da se ljudi okupljaju.
"Neka se okupljaju, neka se druže, to nije problem. Međutim, treba se znati ponašati na takvim velikim događanjima. Trebaju se znati ponašati vozači, ali i gledatelji. Naravno da nema veze s razumom kad netko u blizini mase ljudi s automobilom drifta, proklizava ili naglo ubrzava.
Ali čudi me kad netko bezbrižno stoji pored takvog automobila i to promatra. Prepušta svoju sigurnost vozaču tog automobila", objasnio je.
Pitamo ga u kojim slučajevima policiji treba biti prijavljen car meet.
"Gledajte, zavisi o kakvom se meetu radi. Naravno, ako se radi o nekakvom većem okupljanju, da to okupljanje mora biti prijavljeno policiji. Međutim, ako se radi o manjim okupljanjima, onda definitivno svaki sudionik i gledatelj mora biti svjestan toga da tu nema policije, nema zaštitara, nema redara.
Pritom, kretanje automobila nije osigurano zaštitnim trakama, koje označavaju kuda se gledatelji smiju kretati pa sukladno tome i vozači i gledatelji moraju prilagoditi svoje ponašanje", naveo je.
"Veće kazne ne bi ništa promijenile"
Pitamo ga bi li veće kazne od pet tisuća kuna za one koji nabrijavaju automobile mogle smanjiti broj takvih slučajeva.
"Mislim da ne, ovaj vozač nije razmišljao o tome da bi se nesreća uopće mogla dogoditi, da je razmišljao, ne bi to radio. Jesu li kazne malene, jesu, malene su. Ali mislim da veće kazne ne bi riješile problem.
Problem se može riješiti samo da se podigne svijest ljudi o opasnosti toga te da takvo ponašanje postane neprihvatljivo. U onom trenutku kad driftanje automobilom po javnim površinama postane neprihvatljivo, onda se tome gledatelji neće diviti.
Sad još uvijek očito vozači to rade iz razloga da im se promatrači dive, da pričaju o tome i da sebi podižu ego i da imaju osjećaj uspješnosti u životu", napominje.