Beroš agenciji bez natječaja isplatio 1.1 milijun kuna za stranicu koronavirus.hr
MINISTARSTVO zdravstva Vilija Beroša isplatilo je u 2020. godini više od 1.1 milijun kuna PR tvrtki Media Val po stavci "informatizacija zdravstvenog sustava", a da PR agencija nije izabrana javnim natječajem, doznaju Index istrage. Točnije, riječ je o iznosu od 1.124.620,56 kuna za računalne programe i računalne usluge.
Naime, riječ je o uređivanju službenog vladinog portala koronavirus.hr koji je počeo s radom 17. ožujka prošle godine. Iz ureda ministra Beroša pravdaju se kako su od kolega u Ministarstvu gospodarstva te od tijela državne uprave za pitanja javne nabave dobili dozvolu da izravno sklope sporazum s PR tvrtkom bez natječaja. Provjerili smo stavku zakona na koju se pozivaju i čini se da to obrazloženje baš i ne stoji.
Iz Media Vala tvrde kako su dobili ugovor bez natječaja jer je bila riječ o "žurnoj uspostavi službene mrežne stranice za praćenje epidemije koronavirusa". Zašto je odabrana PR agencija umjesto neke tvrtke koja se baš bavi ovim poslom, nitko nam nije znao odgovoriti. Iz odgovora koje smo dobili jasno je da Ministarstvo zdravstva nije kontaktiralo neku drugu tvrtku ili pojedince unutar postojećih vladinih službi.
Spomenimo i da računalni stručnjak Marko Rakar u razgovoru za Index tvrdi kako je cijena od 1.1 milijun kuna pretjerana jer je, kako kaže, riječ o "klasičnom web portalu koji bolji student može kreirati u jednu večer, uzevši pritom podatke iz javnih izvora". Valja naglasiti da 1.1 milijun kuna nije i konačna cijena jer je ugovor i dalje na snazi. No, krenimo redom.
Imali domenu, digli stranicu pa se naplatili - sve bez natječaja
Stranica koronavirus.hr počela je s radom u ožujku prošle godine i predstavlja službenu stranicu vlade za pravodobne i točne informacije o koronavirusu. Vlasnik domene prvotno je bila PR tvrtka Media Val, a kasnije je preregistrirana na Ministarstvo zdravstva. Kako to da se tražena domena našla baš u njihovom posjedu te zašto se za ovaj žurni posao dizanja informatičkog servisa odabrala baš ta PR tvrtka, nije nam jasno ni nakon odgovora koje smo dobili od Ministarstva zdravstva i te PR agencije.
"Suradnja Ministarstva zdravstva i tvrtke Media Val d.o.o., o kojoj govorite i na koju se odnose predmetne isplate, regulirana je Ugovorom o uspostavljanju i održavanju mrežne stranice koronavirus.hr i pripadajućih platformi društvenih medija kao središnjeg mjesta informiranja građana o situaciji s krizom uzrokovanom epidemijom bolesti COVID-19. Ministarstvo zdravstva je predmetni Ugovor zaključilo temeljem mišljenja tadašnjeg Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta, kao nadležnog tijela državne uprave za pitanja javne nabave, prema kojem je opravdana primjena izuzeća od provedbe javne nabave predviđena člankom 42. Zakona o javnoj nabavi", stoji u odgovoru Ministarstva zdravstva.
Za ugovoreni posao koji je manji od 200 tisuća kuna nije potrebno raspisati javni natječaj, a ovaj je već prešao vrijednost od 1.1 milijun kuna pa je zanimljivo da se Ministarstvo zdravstva opravdava člankom 42. Zakona o javnoj nabavi.
U tom članku doslovno stoji: "Zakon se ne primjenjuje na sklapanje ugovora o javnoj nabavi i provedbu projektnih natječaja koji nisu izuzeti sukladno članku 41. ovoga Zakona, u mjeri u kojoj se zaštita bitnih sigurnosnih interesa Republike Hrvatske ne može jamčiti s manje drastičnim mjerama, primjerice određivanjem zahtjeva s ciljem zaštite tajnosti podataka koje naručitelj stavlja na raspolaganje u postupku javne nabave kako je predviđeno ovim Zakonom."
Tajnost podataka?
Po čemu su informacije tajne s obzirom na to da stranica "vuče" javno dostupne podatke, nije nam jasno. No, potvrđeno nam je da Ministarstvo zdravstva nije nikoga drugog kontaktiralo u vezi s podizanjem službene stranice vlade o koronavirusu. To je jasno iz odgovora na naš upit jesu li kontaktirali ijednu drugu tvrtku osim PR agencije Media Val.
"Suradnja Ministarstva zdravstva i tvrtke Media Val d.o.o. odnosi se, kao što smo naveli u odgovoru na prethodno pitanje, na uspostavljanje i održavanje mrežne stranice koronavirus.hr i pripadajućih platformi društvenih medija", stoji u odgovoru Ministarstva zdravstva na naš konkretan upit o kontaktima. Zanimalo nas je zašto su se odlučili, bez natječaja, za PR tvrtku Media Val, zapravo specijaliziranu agenciju za komunikacijski menadžment i savjetovanje, a ne za tvrtku kojoj bi informatizacija sustava bila specijalnost, no iz Ministarstva zdravstva kažu nam isto.
Media Val: Cilj je bio zaštititi živote i zdravlje građana
S druge strane, u Media Valu bili su spremni odgovoriti na upit zašto su baš oni izabrani za informatizaciju, i to bez natječaja.
"Usluge iz navedenog ugovora obuhvaćaju uspostavu i održavanje mrežne stranice koronavirus.hr i produkciju video sadržaja te uslugu redovitog administriranja i ažuriranja mrežne stranice i svih platformi društvenih medija (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube). Cilj ugovora je bio pravodobno i točno informiranje javnosti kako bi se zaštitili životi i zdravlje građana što, kao i navedene ugovorne usluge, spada u domenu komunikacijskog menadžmenta i savjetovanja", kažu iz tvrtke Media Val, dodajući da su oni potpisali ugovor s Ministarstvom zdravstva radi "pravodobnog i točnog informiranja hrvatskih građana usred krize uzrokovane epidemijom bolesti COVID-19".
Također, baš kao i Ministarstvo zdravstva, pozivaju se na "potrebu za žurnom uspostavom službene mrežne stranice i pripadajućih platformi na društvenim mrežama". No, ako se žurilo u samom početku, sad se više ne žuri.
Tvrtka Media Val, prema podacima državne riznice, uprihodila je od državnih institucija 1.3 milijuna kuna, od čega se većina odnosi na Ministarstvo zdravstva. Tek za usporedbu, 2019. godine imali su, prema državnoj riznici, prihoda od države 337.312 kuna pa je vidljiv skok. No, opet se postavlja pitanje - zašto su bez natječaja izabrali baš tu tvrtku?
Iz ureda Vilija Beroša tvrde da je posao od 1.1 milijun kuna dobar
Sada dolazimo i do drugog problema za ministra Beroša. Cijene! Ona iznosi velikih 1.1 milijun kuna, koliko je isplaćeno od sredine ožujka do kraja prošle godine. Iz Beroševa ureda uvjeravaju nas kako su sklopili dobar posao.
"U razdoblju od pokretanja mrežne stranice koronavirus.hr i drugih platformi društvenih medija, 17. ožujka 2020., pa do neposredno nakon prve relaksacije mjera, 30. travnja 2020., dogovorena je paušalna cijena u iznosu od 198.000,00 kn (bez PDV-a) mjesečno, plativa u razmjernom dijelu. Ona je podrazumijevala svakodnevno i neprekidno radno vrijeme redakcije za obavljanje poslova redovitog administriranja i ažuriranja mrežne stranice i svih platformi društvenih medija od 7 do 22 sata", objašnjavaju iz Beroševa ureda te dodaju da je nakon prve relaksacije mjera, počevši s 1. svibnja, dogovorena naplata u iznosu od 10.800,00 kn (bez PDV-a) mjesečno za usluge web hostinga te tehničkog nadzora, održavanja i nadogradnje web aplikacije, s uključenih 12 radnih sati dizajnera, programera i sistem inženjera, pri čemu se neiskorišteni broj radnih sati u jednom mjesecu prenosi dalje u idući mjesec, te dodatno za usluge redovitog administriranja i ažuriranja sadržaja mrežne stranice i svih platformi društvenih medija, prema stvarno izvršenim uslugama i radnim satima s maksimalnim mjesečnim iznosom (tzv. "cap fee") od 79.000,00 kn (bez PDV-a).
U Ministarstvu kažu da je u izmijenjenim okolnostima manjeg opsega posla i epidemiološko-sigurnosnih mjera predviđeno kraće radno vrijeme redakcije za obavljanje poslova redovitog administriranja i ažuriranja mrežne stranice i svih platformi društvenih medija u odnosu na radno vrijeme prije prve relaksacije mjera, uz svakodobnu mogućnost da Ministarstvo zdravstva jednostrano naloži obavljanje poslova u kraćem radnom vremenu, ovisno o utvrđenim potrebama, što će onda dovesti do realizacije naplate stvarno izvršenih usluga u manjem iznosu od maksimalno mogućeg.
Rakar: Cijena je pretjerana, evo i zašto
Računalni stručnjak Marko Rakar smatra da je cijena pretjerana, i to iz više razloga.
"Riječ je o standardiziranom i ni po čemu posebnom internetskom portalu koji koristi prethodno odabrani vizualni identitet koji se koristi na drugim vladinim web stranicama. To znači da trošak dizajna ne postoji. Društvene mreže, kojima se također komunicira, koriste se za odašiljanje jedne jedine poruke dnevno, koja je pritom visoko standardizirana i uniformna, dosadna. Ilustracije koje se koriste su kopirane te je upitno jesu li plaćena prava korištenja iz drugih javnih izvora, a videosadržaji su u biti snimke konferencija za medije, koje su prenesene s javnog servisa HRT4", ističe Rakar dodajući da na samom portalu nema osobitog dokaza velike kreativnosti ili uredničkog sadržaja.
No može se primijetiti, ističe Rakar, kako je sadržaj nesistematiziran i nabacan u redoslijedu nastajanja pa je teško, primjerice, pronaći koje su sve mjere na snazi ili kada je neka od mjera promijenjena ili ukinuta. Najveći pojedinačni iskorak su tzv. otvoreni podaci, no i oni su došli s velikim zakašnjenjem i samo djelomično i u biti selektivno prikazuju stanje, smatra ovaj računalni stručnjak.
"Riječ je o klasičnom web portalu koji bolji student može kreirati u jednu večer, uzevši pritom podatke iz javnih izvora. Trošak održavanja je minimalan, a s obzirom na to da nema nikakvih uredničkih ili drugih kreativnih elemenata, može ga ažurirati praktički bilo tko, što je vjerojatno i slučaj. Ako se usporede web stranica koronavirus.hr i druge web stranice koje su kreirali drugi zainteresirani pojedinci, očigledno je kako su druga rješenja informativnija, ažurnija i nadasve preglednija i pritom totalno besplatna za porezne obveznike", zaključuje na kraju Rakar.
Originalno objavljeno na Index istrage
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati