Facebook je zabranio objavu vijesti u Australiji. Posljedice bi mogli osjetiti svi
FACEBOOK je ušao u otvoreni rat s Australijom koji je eskalirao jučerašnjom zabranom objave i dijeljenja vijesti na toj društvenoj mreži.
> Facebook u Australiji blokirao objavu i dijeljenje vijesti
Najmoćnija svjetska društvena mreža jučer je, podsjetimo, zabranila korisnicima u Australiji objavu linkova iz lokalnih ili međunarodnih medija, a australski mediji više ne smiju objavljivati svoje sadržaje na stranicama platforme.
Što je u pozadini takve odluke?
Australska vlada već neko vrijeme radi na "obvezujućem kodeksu ponašanja" koji određuje odnose između tradicionalnih medija koji su u financijskim poteškoćama i internetskih divova, počevši od Googlea i Facebooka koji ubiru većinu globalnih prihoda od digitalnog oglašavanja.
Google je također prijetio suspenzijom svojih usluga u Australiji, ali je nedavno objavio da je sklopio sporazum s medijskom grupom Ruperta Murdocha, News Corp, koja uključuje Wall Street Journal, New York Post, The Times, The Sun, The Australian. Kalifornijska grupa je pristala isplatiti velik novac za sadržaje medijskih naslova koji će se pojaviti na platformi pokrenutoj prošle godine, News Showcase.
To "povijesno partnerstvo" će im omogućiti izbjegavanje prisilne arbitraže predviđene budućim zakonom u slučaju neuspješnih pregovora s medijima.
Što kaže Facebook?
Direktor Facebooka za Australiju i Novi Zeland William Easton je naveo u priopćenju da će se sigurno puno ljudi pitati zašto reagiraju drugačije od Googlea.
Googleova tražilica je "neraskidivo povezana s vijestima, a izdavači vijesti ne daju dobrovoljno svoje sadržaje. Ali na Facebooku odlučuju objaviti vijesti jer im to omogućuje prodaju više pretplata, rast korisnika i povećanje prihoda od oglašavanja", poručio je Easton.
Facebook navodi da je stvorio više od 5 milijarda veza prema australskim medijima, čiju vrijednost procjenjuje na 407 milijuna australskih dolara (261 milijuna eura) za medije.
Zašto Australija inzistira na novim pravilima?
Australska vlada tvrdi da bi tehnološki divovi poput Facebooka i Google trebali pošteno platiti medijima za sadržaj koji proizvode, a do kojeg čitatelji najvećim dijelom dolaze upravo putem Facebooka i Googlea.
Uz to, vlada smatra da je medijima potrebna financijska podrška jer su snažni mediji ključni za zdravlje svakog demokratskog društva.
U Australiji su već nastali problemi zbog Facebookove zabrane
Nekoliko spasilačkih služba danas je u Australiji na svojoj koži osjetilo posljedice Facebookove blokade dijeljenja informativnih sadržaja u toj zemlji, nakon gašenja web stranica na kojima se stanovnike upozorava na požare niskog raslinja, nevrijeme i epidemiju, objavile su vlasti.
Stranice vatrogasnih, zdravstvenih i meteoroloških služba diljem Australije ne mogu normalno funkcionirati na toj društvenoj mreži u času kada su se neki dijelovi zemlje našli u izvanrednoj situaciji.
Stranica vladine meteorološke službe "trpi zbog Facebookovih iznenadnih restrikcija sadržaja", napisala je na Twitteru ministrica za okoliš Sussan Ley, pozivajući korisnike da umjesto toga prate web stranicu te službe.
Poremećaj je nastupio u času kada su ministarstva izdala niz upozorenja na iznenadni porast vodostaja u dijelu države Queenslanda nakon obilnih kiša tijekom noći.
Ugašena je i Facebook stranica vatrogasne službe Zapadne Australije dok se ta država priprema na uvjete "opasnosti katastrofalnog požara".
Bi li se rat Australije i Facebooka mogao proširiti na ostatak svijeta?
Dio australskih političara i medijskih eksperata smatra da bi.
"Ovo će se proširiti po cijelom svijetu. Hoćete li se povući sa svih svjetskih tržišta?" poručio je australski senator Rex Patrick Googleu kad je ta kompanija zaprijetila povlačenjem svojih usluga iz te zemlje.
Facebook se nalazi u specifičnoj situaciji jer, ako pristane na nova australska pravila, slične zakone bi mogle krenuti uvoditi i druge zemlje, a to onda više ne bi bio zanemariv trošak čak ni za tehnološkog diva kao što je Facebook. S druge strane, teško je za očekivati da bi se Facebook odlučio zabraniti objavu vijesti u velikom dijelu svijeta, jer bi takav potez također predstavljao snažan udar na njihovo poslovanje.
Nije tajna da značajan dio korisnika interneta vijesti konzumira upravo putem Facebooka pa bi globalna zabrana dijeljenja vijesti značila ogromne promjene u načinu na koji ljudi dolaze do medijskih informacija.
Zanimljivo je i da je Microsoft, još jedan tehnološki div, podržao prijedlog australskog zakona.
"Kodeks ponašanja razumno pokušava adresirati nesrazmjer moći između digitalnih platformi i australskog medijskog biznisa", poručili su iz Microsofta ovog mjeseca.
Slično prepucavanje već se događa u Europi
U Europi se događa drugačija, ali ipak slična vrsta prepucavanja.
Naime, kontroverzna nova pravila EU o autorskim pravima kaže da bi internetske tražilice i agregatori vijesti trebali plaćati medijima za linkove.
Dio izdavača u Francuskoj nedavno je postigao dogovor s Googleom o tome kako bi to trebalo funkcionirati u budućnosti. No radi se samo o manjem dijelu izdavača, što cijelu stvar ipak čini znatno drugačijom od striktnih australskih pravila koja imaju puno veći doseg.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati