Gasi se tvornica kombajna u Županji. Otkazi za 250 radnika, direktori prvi otišli
TVRTKA Same Deutz-Fahr Žetelice iz Županje, u vlasništvu velike talijanske SDF Grupe, gasi proizvodnju kombajna i ide u likvidaciju, potvrdio je za Forbes Hrvatska sindikalni povjerenik Mladen Benković. Direktori i članovi uprave su već ranije dali otkaze i otišli, a vlasnik će radnicima ponuditi otpremnine od 896 eura po godini staža.
Talijanski vlasnik hrvatske tvrtke koja proizvodi kombajne, Same Deutz-Fahr Žetelice iz Županje odlučio je pokrenuti postupak likvidacije te tvrtke, a zaposlenici i sindikat o tome su službeno obaviješteni na sastanku u utorak, kao i da će zadnji dan rada tvornice biti 28. veljače iduće godine.
To nam je potvrdio glavni sindikalni povjerenik Mladen Benković koji kaže da je vlasnik, talijanska SDF grupa, obavijestio da je odlučio potpuno prestati s proizvodnjom kombajna. Prethodni pokušaji prodaje tvrtke nisu urodili plodom, kaže, iako je bilo interesenata te je jedna kineska kompanija obavila i dubinsko snimanje.
Prvi otkazi kreću u studenome
"Dobili smo likvidacijski plan, a s prvim otkazima će se krenuti već u studenome. Rečeno je da će biti poštovana sva prava radnika iz Kolektivnog ugovora, što uključuje i otpremnine od 896 eura po godini staža", rekao nam je Benković. Većina zaposlenih, njih 60-65 posto, inače su na minimalnoj plaći.
Direktor Damir Kobaš i još tri člana uprave su, kako je rekao Benković, već ranije "dali otkaze i otišli", pa je to zadnjih dana uznemirilo radnike jer nisu znali što im se sprema. "Znali su sve, a nisu nam rekli", dodaje. Sada će, uz likvidatora, o završetku poslova u Hrvatskoj voditi računa i Andrea De Gaetano, direktor grupe za proizvodnju i logistiku, dodaje.
Tvrtka Same Deutz-Fahr Žetelice je u prošloj godini, prema podacima s Fine, imala prihod od 44.22 milijuna eura (pad od 6 posto) te je poslovala uz dobit od tri milijuna eura (rast od 45.6 posto), a bilo je oko 250 zaposlenih.
Talijani ih preuzeli 2005.
Forbes je kontaktirao SDF Grupu, čije je sjedište u gradu Treviglio na sjeveru Italije, oko gašenja tvornice, ali nisu dobili odgovor. Postavlja se pitanje jesu li točne ranije objavljene informacije da se proizvodnja kombajna seli u neku drugu zemlju s još jeftinijom radnom snagom. Prema onome što su predstavnici SDF Grupe rekli na sastanku u Županji u utorak, to nije točno.
Županjska tvrtka je ušla u sastav SDF Grupe 2005. godine, a prema dostupnim informacijama, do odluke o likvidaciji je došlo uslijed pada narudžbi s jednog od glavnih tržišta, onog ukrajinskog, nakon što je tamo počeo rat. Ranije je tvrtka bila prisutna i na njemačkom i francuskom tržištu, kaže Benković, ali plaće su i tada bile niske te su 2019. godine zbog toga i štrajkali.
SDF Grupa, koja je lani imala prihode od oko 2 milijarde eura, predstavlja se kao jedan od vodećih globalnih proizvođača traktora i poljoprivrednih strojeva. Pogone, osim u Italiji, ima još u Francuskoj, Njemačkoj, Turskoj, Kini te Indiji, a kombajne je proizvodila samo u Hrvatskoj. Tvrtka je osnovana još 1927. godine kao Cassani Tractor (osnovala su je braća Francesco i Eugenio Cassani) i bila je jedan od prvih proizvođača traktora s dizelskim motorom u svijetu, a širila se godinama uz akvizicije. Tako je 1973. godine kupila i Lamborghini Trattori, a 1995. godine Deutz-Fahr u Njemačkoj. Posljednja akvizicija koja je zabilježena na kompanijskim internetskim stranicama je VitiBot u Francuskoj 2022. godine.
Radnici prelaze u Đuro Đaković?
Regionalni povjerenik Panonske regije Sindikata metalaca Hrvatske-IS Antun Štivić rekao je u utorak da su već vodili razgovore o tome da bi radnici iz županjske tvornice kombajna, nakon što dobiju otkaze i prime otpremnine, mogli početi raditi u proizvodnji vagona Đuro Đaković – Specijalna vozila u Slavonskom Brodu te da bi im bio organiziran i prijevoz autobusima iz Županje.
Ironično, na to bi se moglo gledati kao njihov simboličan povratak "kući". Naime, tvrtka Same Deutz-Fahr Žetelice je u svojoj prvoj varijanti bila osnovana kao tvornica poljoprivrednih strojeva i uređaja u sklopu poduzeća Đuro Đaković. Kako se navodi u Hrvatskoj tehničkoj enciklopediji, proizvodnja je u njoj počela 1984. godine, a zapošljavala je tada više od 700 radnika. Proizvodnja se odvijala, navodi se, u suradnji i na temelju licence njemačkoga poduzeća Klöckner-Humboldt-Deutz (KHD)-Fahr.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati