Istraga nesreće: Smola nastala kemijskom reakcijom retardanta na vruće i hrđave tračnice?!
Tekst: Dragan Miljuš
Foto: Igor Sambolec, Duje Klarić, Siniša Russo, Mario Todorić, Joško Ponoš, Paun Paunović, Vojko Bašić, Nikola Vilić (Cropix)
ŽUPANIJSKI sud u Splitu danas se pozabavio formalnostima oko istrage nesreće nagibnog vlaka u Rudinama. Sudac Stanko Grbavac odlučio je da šef protupožarne zaštite HŽ- a u Splitu Drago Rogulj i vatrogasac Branko Tišljar mogu sa slobode pratiti daljnji tijek postupka.
Vijeće je već odlučilo da istraga ide i protiv njih dvojice, a danas su odbili žalbe obrane na istragu i pritvor za Ivana Medaka, šefa ekologije u HŽ Infrastrukturi, Ivana Tomaškovića, direktora Intradea, tvrtke koja je nabavila retardant TG-300, te njegovog punca Jozu Bazinu, koji je u Tišljarevom vrtu izradio prskalicu za preparat.
Nema aditiva, smola na tračnicama rezultat kemijske reakcije retardanta?!
A prskati se moglo i iz zraka, prema preporuci proizvođača Universal Fire Shielda, koji je nakon saznanja o nesreći u Hrvatskoj istaknuo upozorenje za upotrebu TG-300. Sad nikako ne smije na tračnice, a do jučer je, bez problema, mogao.
Smola, koja se pojavila ispod retardanta, nije proizvod aditiva, već kemijske reakcije na hrđavim i užarenim tračnicama, zaključili su, kako neslužbeno doznajemo, u Centru za kriminalistička vještačenja. Ovakav nalaz krivnju bi uvelike svalio na prevrtljivog proizvođača, koji još, međutim, nije obuhvaćen kaznenim progonom.
Crna kutija i resetirana računala
Postoji obilata višegodišnja komunikacija između ljudi iz Intradea i Amerikanaca, koji su, čini se, varali sa svojim dozvolama, atestima i poslovnim referencama, a partnere iz Hrvatske krivo informirali o bezazlenosti preparata. Među ostalim, odobrili su prskanje prskalicom, koju je izradio Bazina. Jesu li im uvalili mačka u vreći?
Kako bilo, proizvod su odobrili i Državna uprava za zaštitu i spašavanje, Ministarstvo poljoprivrede, te Hrvatski zavod za toksikologiju.
Dvojbeno je što će donijeti podaci iz crne kutije. Bombardierovi nagibni vlakovi i njihov software prenježni su za surove uvjete kakvi vladaju na hrvatskim prugama. Računala stoga često ispadaju, pa ih strojovođe resetiraju...
Neizravna namjera ili nehaj?
Državno odvjetništvo Medaka i ostale tereti da su teško kazneno djelo protiv sigurnosti počinili s neizravnom namjerom, no nova saznanja oko retardanta i skandaloznog ponašanja američkog proizvođača mogla bi, u kasnijoj fazi postupka, dovesti do prekvalifikacije u - nehaj!
Razlika je značajna. U slučaju blaže kvalifikacije, minimum je godina, ne više tri godine zatvora, a ni pritvor se ne može odrediti, kao sad, zbog teških okolnosti djela.
Obrana će tražiti tehničko vještačenje vlaka i pruge, dok odvjetništvo želi ispitati veliki broj svjedoka. Predstoji, dakle, još jedan maratonski postupak. Sa ili bez Amerikanaca, koji zasad još uvijek izmiču oštrici hrvatskog pravosuđa.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati