Je li ovo o čemu razgovaraju Australija i Novi Zeland budućnost putovanja?
VJEROJATNO će proći još neko vrijeme prije nego što turisti ponovno počnu putovati svijetom, ali možda bi se moglo putovati u neka određena i odobrena područja? Australski i novozelandski političari raspravljaju o mogućnosti da međusobno otvore granice te tako između dvije nacije stvore putni koridor ili takozvani putni balon, piše CNN.
Obje su zemlje u ožujku gotovo potpuno zatvorile svoje granice za strance, što je bio velik udarac njihovoj turističkoj industriji. No s obzirom na to da su Australija i Novi Zeland očito uspjeli epidemiju koronavirusa staviti pod kontrolu, političari sada razgovaraju o tome kada bi se granice mogle međusobno otvoriti.
"Ako postoji država na svijetu s kojom se možemo prvo povezati, onda je to nesumnjivo Novi Zeland", rekao je krajem travnja australski premijer Scott Morrison.
"Ovo je situacija u kojoj bismo se voljeli naći, ali naravno da je trenutačno naš fokus ponajprije usmjeren na uspostavljanje kontrole nad covidom-19 do točke da s povjerenjem možemo otvoriti granice. Nisam spremna ugroziti sadašnju poziciju Novog Zelanda preranim otvaranjem granica, čak ni prema Australiji", izjavila je novozelandska premijerka Jacinda Ardern 27. travnja.
Nije jasno kad bi ovaj "balon" mogao postati stvarnost, trenutačno obje zemlje još imaju ograničena domaća putovanja, a svi putnici iz inozemstva moraju u 14-dnevnu karantenu. Stručnjaci kažu da bi koridor mogao biti uspostavljen u kolovozu, vjerojatno uoči skijaške sezone u Novom Zelandu i školskih praznika u rujnu, piše CNN.
Poseban odnos
Postoji nekoliko razloga zbog kojih bi Novi Zeland i Australija mogli biti prvi međusobni izbor. Iako dvije zemlje razdvaja 2000 kilometara mora, imaju jedan od najbližih bilateralnih odnosa na svijetu. Australski državljani mogu bez viza putovati i raditi u Novom Zelandu i obrnuto.
Ove dvije zemlje također u velikoj mjeri međusobno pridonose turističkim industrijama. Oko 40 posto svih stranih posjetitelja u Novom Zelandu su Australci, koji imaju udio od 24 posto u turističkoj potrošnji. Za Novi Zeland je to od posebne važnosti jer se radi o najvećoj tamošnjoj izvoznoj industriji. Turizam se smatra izvoznom industrijom zato što uključuje plaćanje novozelandskih dobara i usluga stranom valutom.
S druge strane, Novozelanđani čine 15 posto svih stranih turista u Australiji, a njihov je udio u turističkoj potrošnji oko 6 posto. Turizam Australiji donosi milijarde, iako je tek četvrta najveća izvozna industrija. U obje je zemlje turizam snažno pogođen epidemijom koronavirusa pa ne čudi što je turistički sektor pozdravio mogućnost uvođenja putnog koridora.
"Turistička djelatnost poručuje da objeručke prihvaća putni balon", rekao je Simon Westaway, izvršni direktor Australskog vijeća turističke industrije, dodajući da je to jedini način da strani turisti u bližoj budućnosti uđu u Australiju.
"Dolazak Australaca bio bi izuzetno koristan za opstanak turističkih poduzeća i tisuća radnih mjesta", rekao je za CNN Chris Roberts, direktor Tourism Industry Aotearoa, organizacije koja predstavlja turističku industriju Novog Zelanda. Roberts je dodao da se pad turističke potrošnje u Novom Zelandu mjeri s oko 1,22 milijarde američkih dolara mjesečno. No Robert ne očekuje da će Australci u Novi Zeland dolaziti kao prije covida-19, nego smatra da će mnogi ipak radije putovati unutar svoje zemlje.
U Australiji su neki turistički operatori počeli usmjeravati pozornost na Kinu, odakle dolazi 15 posto svih turista u Australiju, ali njihov je udio u turističkoj potrošnji čak 27 posto. Westaway kaže da će se takvi operatori morati prilagoditi i okrenuti Novozelanđanima.
Kako će stvari funkcionirati?
Treba imati na umu da se Australija sastoji od saveznih država i teritorija, od kojih neki trenutačno imaju svoja dodatna karantenska pravila. Na primjer, osoba koja putuje iz Sydneyja (savezna država Novi Južni Wales) u Brisbane (Queensland) morala bi proći 14-dnevnu samoizolaciju.
Zračne luke možda će morati uvesti nove procedure. Roberts predviđa budućnost u kojoj će se turisti pojaviti na aerodromu, testirati na covid-19 i ukrcati u avion samo ako je test negativan. Kad slete na odredište, bit će im mjerena temperatura. Turisti će morati pružiti više informacija nego inače kako bi ih se lakše pronašlo, bude li potrebno, ističe CNN.
I Robert i Westaway smatraju da "balon" može funkcionirati samo ako se trenutačna 14-dnevna karantena ukine. Kad ovaj koridor preko Tasmanovog mora jednom bude testiran, Novi Zeland bi mogao pokušati uključiti i druga područja, možda Tajvan i Hong Kong.
"Mislim da bismo mogli ići od zemlje do zemlje. Generalno otvaranje granice moglo bi biti jako daleko", rekao je Roberts.
Može li se balon povećati?
Raspravlja se također o mogućnosti da se "balon" proširi na pacifičke otoke. Iz zdravstvene perspektive, čini se da su pacifičke otočne nacije uglavnom izbjegle epidemiju koronavirusa. Fidži je zasad najteže pogođena pacifička otočna nacija, ali ima samo 18 slučajeva koronavirusa i nitko nije umro. Guam, doduše, ima 140 slučajeva i pet umrlih, ali radi se o američkom teritoriju, a ne naciji. Mnogi su pacifički otoci brzo zatvorili svoje granice kako bi se zaštitili od mogućeg širenja zaraze, no pandemija je snažno pogodila turizam na pacifičkim otocima, koji su i inače jedna od regija koja najviše ovisi o pomoći izvana.
Ardern je pozvala na oprez oko uključivanja spomenutih otočnih nacija: "Naši pacifički susjedi uglavnom su ostali pošteđeni covida-19 i zadnje što bismo željeli je ugroziti takvo stanje."
Međutim, uključivanje barem nekih pacifičkih otoka u australski i novozelandski putni balon pomoglo bi njihovom turizmu, smatra Stephen Howes, direktor Centra za razvojnu politiku na Australskom nacionalnom sveučilištu u Canberri.
"Mnogim je ljudima teško. Neki su se vratili u svoja sela, ljudi se bore za opstanak. Nijedna zemlja ne bi smjela biti prisiljena na to, bio bi to složeni pothvat, ali svakako vrijedi pokušati", rekao je Howes za CNN, dodavši da se koridor uvijek može prekinuti ako ne bude funkcionirao.
Uključivanje Pacifika također bi pomoglo Australiji i Novom Zelandu u smislu dolaska migrantskih radnika. To bi moglo imati i političkih posljedica u regiji koja se je od strateškog značenja za Novi Zeland, Australiju i Kinu.
"Ovo je pravi test. Ako Australija i Novi Zeland prihvate ovo transtasmansko partnerstvo, mogli bi antagonizirati Pacifik, koji bi poruku mogao shvatiti kao da ove dvije zemlje ne mare za to područje", rekao je Howes.
Roberts se složio s tvrdnjom da bi proširivanje "balona" moglo koristiti Pacifiku, rekavši da bi se bez turizma otočne nacije našle u značajnim ekonomskim problemima.
"Najbolje što možemo učiniti u smislu ekonomske pomoći našim pacifičkim susjedima je uključiti ih u 'balon', pod uvjetom da to možemo učiniti na siguran način", rekao je Roberts.
Je li to budućnost putovanja?
Roberts i Westaway smatraju da bi putni koridor između Australije i Novog Zelanda mogao postati model za ostatak svijeta. Kao i druge zemlje, Novi Zeland i Australija morat će biti oprezni kako ishitrenim potezima ne bi izazvali drugi val covida-19.
Ishitrena rješenja mogla bi ugroziti njihov imidž kod međunarodnih turista, koji ih smatraju čistim i pouzdanim destinacijama.
"Ako se ovo može uspostaviti između Novog Zelanda i Australije, onda se može primijeniti i na drugim mjestima. Dosta se pažnje posvećuje ovom dijelu svijeta zbog očitog uspjeha Australije i Novog Zelanda u zaustavljanju epidemije. Uspijemo li osmisliti način da se ponovno putuje između naših dviju zemalja, siguran sam da će ostatak svijeta jako zanimati kako to funkcionira", izjavio je Roberts.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati