Je li se kriza IT sektora iz svijeta proširila i na Hrvatsku?
KRIZA u IT sektoru ne posustaje. Dapače, početak ove godine je obilježio novi rast broja otkaza. Masovni otkazi u IT sektoru u svijetu traju još od početka 2022., ali sudeći po objavama na društvenim mrežama koje često koriste IT radnici, kao što je Reddit, javnim podacima o stečajevima i neslužbenim informacijama dobivenima od radnika u IT sektoru, svojevrsna kriza se prelila i na Hrvatsku.
Masovni otkazi u IT sektoru od početka 2022.
Tijekom 2022. je 1065 kompanija podijelilo 165.269 otkaza, prema javnim podacima koje prikuplja stranica Layoffs.fyi, napravljena samo za tu svrhu. 2023. su se brojevi povećali na 1192 kompanije koje su smanjivale broj radnika, a ukupno je bilo 262.735 otkaza.
Samo u siječnju ove godine je u 118 kompanija 30.995 radnika u IT sektoru ostalo bez posla. Podaci se odnose samo na kompanije koje su dovoljno velike da budu zamijećene, i obuhvaćaju samo javno objavljene podatke. Prave brojke su puno veće.
Najviše otkaza je bilo u IT sektoru vezanom za trgovinu, široku potrošnju, prehranu, financije i zdravlje. Ali treća najveća grupa se odnosila na hardver, kao što su kompanije Dell (računala, serveri, kamere, monitori itd.), Micron (mikročipovi), Seagate, IBM i druge.
Rekorderi po ukupnom broju otkaza od početka 2022. su Meta (više od 20 tisuća otkaza), Amazon (oko 3 tisuće otkaza) i Google (više od 13 tisuća otkaza), Microsoft (više od 10 tisuća otkaza), ali su tisuće zaposlenika otpuštali i Salesforce, Ericsson, SAP, Philips, Uber i mnoge druge kompanije.
IT je širok pojam i ne radi se isključivo ni dominantno o programerima, ali su razmjeri otkaza dovoljno veliki da se može zaključiti kako nitko nije siguran, ponajmanje oni koji ne obavljaju neki od temeljnih poslova (kao programeri), nego pomoćne poslove u IT sektoru.
IT sektor u Hrvatskoj nije transparentan, informacije se teško pronalaze
Hrvatski IT sektor je puno manje transparentan nego što je to slučaj u SAD-u, djelomično zbog toga što je tržište malo i kompanije puno lakše kontroliraju tko što govori po medijima i društvenim mrežama. Dok podatke o masovnim otkazima u SAD-u javno objavljuju same kompanije, u Hrvatskoj se šuti. Dapače, pokušava se spriječiti zaposlene u IT sektoru da o tome govore javno.
Zbog zatvorenosti hrvatskog IT sektora i do podataka o otkazima teže je doći. Službeni podaci o poslovanju, plaćama i kretanju broja zaposlenih bit će prijavljeni nadležnim institucijama tek sljedećih mjeseci jer ih po zakonu moraju objaviti. Ali dobrovoljno objavljivanje podataka nije praksa.
Zbog toga je nužno poslužiti se društvenim mrežama na kojima radnici u hrvatskom IT sektoru anonimno komentiraju stanje. Jedno od tih mjesta je CroIT na Redditu. Tamo se već nekoliko mjeseci raspravlja o tome koje su kompanije u Hrvatskoj dijelile otkaze, dijele iskustva i daju savjeti.
Reddit u Hrvatskoj nije široko popularan, ali je IT scena dobro zastupljena. Subreddit CroIT ima 13 tisuća članova koji su jako aktivni, a svaki dan se otvori nekoliko novih tema. Jedna od tema je otvorena na Indexov tekst o masovnim otkazima u IT sektoru u SAD-u i EU
Većina komentatora se slaže da se događa određena "korekcija" u domaćem IT sektoru, a neki su je osjetili na vlastitoj koži. Sudeći prema komentarima, najviše problema imaju zaposleni koji nisu "temeljni", kao programeri, te oni koji su tek nedavno počeli raditi (juniori).Otvorena je i tema o IT kompanijama iz Hrvatske koje su dijelile otkaze u 2023., a na njoj su se našla i poznata imena, poput Mikroblinka, Infobipa, Combisa, Decodea, Newfire Global Partnersa i Ericssona.
Hrvatske IT kompanije ili šute ili kažu da nije istina da otpuštaju
Većini kompanija smo poslali upite o tome je li kod njih bilo otkaza, ali su samo neke odgovorile. Iz Ericssona Nikola Tesla su nam odgovorili: "U proteklih nekoliko godina, ne samo da nismo otpuštali, nego kontinuirano zapošljavamo. Primjerice, samo u 2023. godini zaposlili smo više od 200 ICT stručnjaka."
"Oduvijek smo svjesni da su upravo ljudi naša glavna prednost i ono što nas razlikuje od drugih IT tvrtki, s obzirom na to da je tehnologija danas dostupna svima. Također, nije nam poznato da se spomenute stvari događaju na našem tržištu, kod nas IT ostaje jedan od najbrže rastućih sektora i zahtijeva kontinuirano ulaganje u zaposlenike. Nadalje, u 2024. planiramo kontinuirano ulagati u znanja i kompetencije naših zaposlenika, a planiramo i nova zapošljavanja", odgovorili su nam iz Combisa, IT kompanije u vlasništvu Hrvatskog Telekoma.
Najveći problem je rad preko agencija, tvrtki koje nemaju svoj proizvod, nego iznajmljuju radnike
Neslužbeno smo doznali da najveće probleme zaposlenici u IT sektoru imaju s agencijama, tj. kompanijama koje nemaju svoj proizvod, nego efektivno iznajmljuju rad svojih zaposlenika drugim kompanijama.
To su, primjerice, Newfire Global Partners, Five/Endava Croatia, Q Agency, Global Logic, Agilno, Studion itd. Zapravo, većina kompanija iz Hrvatske se svrstava u agencijske i rade za strane kompanije po projektnim narudžbama. Efektivno iznajmljuju radnu snagu.
Kako se broj projekata na svjetskom tržištu smanjio, tako se smanjio i broj poslova za agencije. Zbog toga su morale u 2023. otpuštati radnike, uglavnom one koji nisu imali ugovor o radu na neodređeno, nego su zapošljavani po potrebi, kako bi došao koji projekt.
Česta praksa je bila da se nekoga otpusti kao tehnološki višak, a zatim se na isto radno mjesto za mjesec-dva zaposli drugu osobu, što je protuzakonito prema odredbama Zakona o radu. Nekada bi se čak zaposlilo istu osobu na radno mjesto s kojeg je prije koji mjesec otpuštena.
Zbog krize se smanjuju i radna prava, pa se ne ispunjava ono što je obećano prilikom zapošljavanja. Ponekad se obeća 13. plaća, uplate u treći mirovinski stup, programi dodatnog školovanja itd., a zaposleni na kraju shvate da ništa od toga nisu dobili, ako već nisu otpušteni.
Jedna hrvatska IT kompanija u stečaju
Jedna IT kompanija iz Hrvatske je završila u stečaju. Radi se o BISS-u d.o.o. (Business intelligence system solutions) iz Zagreba. Njemu je trgovački sud 6. veljače ove godine izdao rješenje o namirenju troškova stečajnog postupka.
Sud je ocijenio kako je dužnik učinio vjerojatnim postojanje stečajnoga razloga u smislu čl. 5. st. 1. i 2. Stečajnoga zakona, što znači da je kompanija prezadužena i nesposobna za plaćanje svojih obaveza.
O BISS-u je još 2021. pisao Jutarnji list kao o kompaniji koja je na tržište izbacila sigurnosni sustav koji upozorava na prirodne katastrofe. U tekstu se kompanija predstavlja kao specijalizirana za big data rješenja.
2022. je o njoj pisao i Tportal, a povod je bila tehnologija za pametno planiranje turističke sezone - Haven Smart Tourism. U tekstu se navode očekivanja o rastu prihoda u 2022. od 70 posto, što je daleko od onoga što se dogodilo.
Razlog stečaja su problemi na europskom tržištu, odugovlačenje s plaćanjem i nagla izmjena uvjeta kredita
Prema javno dostupnim podacima, kompanija je sve do 2021. dobro poslovala, dosegnuvši 2.2 milijuna eura prihoda i 267 tisuća eura neto dobiti 2020. Otprilike polovica poslovanja se odnosila na inozemstvo, s jedan milijun eura izvoza 2020.
Ali u sljedećim godinama poslovanje posustaje, iako broj zaposlenika raste. 2022. je kompanija imala 48 zaposlenih, 1.8 milijuna eura prihoda i dobit od 29 tisuća eura. Ostvareno je 840 tisuća eura izvoza. Još 2021. je tekuća likvidnost kompanije bila jako dobra, a 2022. se naglo pogoršala. 2020. je prosječna neto plaća iznosila 1487 eura, a 2022. 1218 eura.
S obzirom na to da je u veljači ove godine tvrtka završila u stečaju, 2023. se očito nešto drastično dogodilo. Obratili smo se Robertu Dimitrovskom, direktoru poslovnog razvoja BISS-a, s upitom o problemima koji su doveli do stečaja kompanije.
"Dva su čimbenika bila presudna. Prvi je odugovlačenje s plaćanjem vanjskog partnera u Saudijskoj Arabiji te pad zahtjeva na europskom tržištu. Drugi je izmjena uvjeta kredita kod jedne hrvatske banke, gdje su nam bez objašnjenja povrat kredita u trajanju pet godina tražili odmah, da cjelokupan kredit vratimo u roku od devet mjeseci. Tražili smo razgovore, slali cash flow, budžetne planove za 2024. Bez odgovora. Garancija kredita je stan na Vrbanima od 102 kvadrata", kratko nam je odgovorio.
Zlatno doba IT-ja je završilo
Kriza u IT sektoru se očito proširila na Hrvatsku, a na udaru su primarno novi radnici (juniori), oni koji nisu u temelju industrije (svi osim programera) i radnici u agencijskim kompanijama. Još uvijek se radi o sektoru s iznadprosječno dobrim plaćama i uvjetima rada, to se neće promijeniti, ali zlatno doba rada u IT sektoru je završilo.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati