Kraj monopola Hrvatskih željeznica
POZADINA pisma koje je Savez za željeznicu premijeru Ivi Sanaderu i ministru prometa Božidaru Kalmeti, a u kojemu je navedeno da je cilj unapređenje lošeg statusa željezničkog sektora u domaćoj gospodarskoj politici je liberalizacija željezničkog tržišta i kraj monopola Hrvatskih željeznica.
Hrvatska će iduće godine 33 posto teretnoga željezničkog prometa iduće godine morati ponuditi tržištu, pa i inozemnim operaterima, a to je početak priče koja bi mogla ozbiljno ugroziti “HŽ Cargo”, tvrtku-kćer Hrvatskih željeznica koja upravlja teretnim prometom, piše Slobodna Dalmacija.
Već u ponedjeljak odigrat će se uvertira priče. U ponedjeljak, naime, prugom preko Zagreba i Vinkovaca prolazi promotivni teretno-putnički vlak austrijskih tvrtki "AdriaKombi" i "Kombiverkehr".
Promotivni vlak dio je akcije kojom Austrijanci žele uvjeriti poslovne partnere da je dionicu od Ljubljane do Istanbula moguće preći za 37 sati vožnje. Trenutno se ta dionica zbog brojnih zakonodavnih i tehničkih uvjeta prelazi za 60 sati.
Nemoguće konkurirati strancima bez velikih ulaganja
Čelnici željezničkih tvrtki s područja bivše Jugoslavije taj potez prezentiraju kao otvaranje poslovnih granica, navode mogućnost povećanja kapaciteta robne razmjene putem željezničkog prometa, ali efektivno se tu već radi o ulasku stranih operatera na pruge u regiji.
"Strancima su interesantni samo taj potez i koridor od mađarske granice do Rijeke, a sve ostalo će ostati našim mukama", rekao je za Slobodnu Branko Kreš, član Saveza za Željeznicu i predsjednik Sindikata hrvatskih željezničara.
Hrvatska nije spremna za liberalizaciju teretnog prometa, smatra Kreš, jer je prosječna starost vagona 32 godine, a bez ulaganja u 15 novih lokomotiva nema se šanse konkurirati stranim tvrtkama.
Kreš smatra da su izjave novog predsjednika Uprave HŽ Holdinga Zorana Popovca o ukidanju nekih nerentabilnih pruga neutemeljene. "Čelnik HŽ-a ne može samoinicijativno ukinuti neku prugu, to može napraviti samo Sabor. Popovac očito ne poznaje sustav, jer je u HŽ-u manje od tri godine. Nama trebaju rad i kvalitetnije pruge, u koje se nije sustavno ulagalo i prije Domovinskog rata. Ni Lička pruga nije konkurentna na tržištu, bez obzira na uložene milijarde kuna", rekao je.
Foto: Index (Arhiva)
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati