Lijepa priča nedjeljom: Volim ljuto - kako od poljoprivrede napraviti biznis
Foto: Volimljuto.com
DOK poljoprivrednici u Hrvatskoj uglavnom pričaju o problemima, poticajima, kreditima i često se bave neisplativom proizvodnjom, javlja se nova generacija koja u poljoprivredi vidi priliku za zaradu, i zna kako od te vrste proizvodnje napraviti uspješan posao.
Jedan od takvim mladih poljoprivrednika-poduzetnika je Goran Vrabec, pokretač projekta "Volim ljuto".
Vrabec, čije obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo danas ima cijelu paletu proizvoda na bazi ljutih paprika - umake, ajvare, zimnice - proizvodnju je pokrenuo prije nekoliko godina, praktički bez ikakvog kapitala.
Njegovi proizvodi danas se prodaju u raznim trgovinama, mogu se kupiti u web shopu Volim ljuto, a također se nalaze i u ponudi brojnih restorana.
Prva serija proizvoda bila je božićni poklon prijateljima
"U proljeće 2012. posijao sam 15-ak sadnica chili papričica čije sam sjeme nabavio preko interneta i rezultati su bili odlični s obzirom da su to biljke koje traže mnogo topline. Za najveći dio uspjeha oko uzgoja je zapravo zaslužna moja majka Nada koja se već dugo godina bavi poljoprivredom i upoznata je sa svim tajnama uzgoja. Nakon odličnog uspjeha s uzgojem sam napravio stotinjak umaka i zamolio prijatelja da mi napravi etikete za njih i te umake sam podijelio prijateljima kao poklon za Božić. Umaci su svima bili jako dobri i željeli su još tako da se tu rodila ideja za posao s chili papričicama i njihovom preradom. Početni kapital je zapravo bio jako mali tj. uloženo je jako puno rada, truda, znanja i neprospavanih noći. Roditelji su mi ustupili jedan od plastenika veličine od oko 120 četvornih metara koji su koristili za uzgoj ostalog povrća i brinuli se o samom uzgoju a ja sam otvorio OPG, riješio papirologiju, pokrenuo web shop i počeo s pripremom umaka i eksperimentiranjem recepata za nove proizvode", kaže Vrabec.
Posao je snažno rastao, te Vrabec, sada nakon nekoliko godina ima 15 tisuća sadnica i paletu od oko 30 proizvoda. Što se tiče zaposlenih, u njegovom OPG-u radi cijela obitelj, a porez toga imaju i dvoje zaposlenih.
"Trenutno imamo 15 tisuća sadnica na oko pola hektara površine i to polovicu pod plastenicima a drugu polovicu pod mrežom za zaštitu od tuče. Broj proizvoda je oko 30-ak s time da stalno radimo na novim proizvodima kako bi proširili paletu a također imamo i limited serije proizvoda koje radimo u vrlo malim količinama. Posao je manje više obiteljski ali imamo i dvoje ljudi koji su zaposleni - Dario koji je voditelj prodaje i Željka koja pomaže u uzgoju i proizvodnji tako da nas je sve zajedno šestero koji aktivno radimo na projektu", kaže Vrabec.
U sljedeće dvije godine žele izvoziti 50 posto proizvodnje
Proizvode plasiraju kroz razne kanale prodaje, a imaju i ambiciozne planove za izvoz. Trenutno izvoze u Sloveniju, a testiraju austrijsko, nizozemsko i talijansko tržište. Plan im je u sljedeće dvije godine čak polovicu proizvodnje plasirati na strana tržišta.
"Proizvode plasiramo preko našeg web shopa www.volimljuto.com te 30-ak maloprodajnih lokacija po cijeloj Hrvatskoj i prodajnu mrežu stalno širimo. Također surađujemo i s preko 50 restorana a ta brojka se povećava za barem dva tjedno. S izvozom smo u probnoj fazi odnosno jedino sa Slovenijom imamo stalni izvoz manjeg dijela robe a trenutno smo u probnoj fazi s Austrijom, Nizozemskom i Italijom. Nadamo se da ćemo kroz dvije godine uspjeti izvoziti oko 50 posto ukupno prodane robe", kaže Vrabec.
Osim toga, planiraju i otvaranje vlastite maloprodajne trgovine te širenje mreže kooperanata u proizvodnji.
"Planiramo proširiti preradu kroz modernizaciju i proširenje pogona a uzgoj ćemo držati na ovoj razini a za dodatne količine sirovine ćemo tražiti kooperante tj. već ove godine imamo probne nasade s nekolicinom kooperanata da vidimo kako će to ići. U planu je i otvaranje vlastite maloprodajne trgovine do kraja godine", kaže Vrabec.
"Birokracija je tumor"
Kao i većina drugih poduzetnika, Goran Vrabec nezadovoljan je funkcioniranjem birokracije u Hrvatskoj. Iako do sada nije imao prevelikih problema, kaže da se u nekim državnim institucijama primjećuje nedostatak znanja, a i na "papirologiju" gubi previše vremena.
"Birokracija je tumor u poslovanju. Postoji toliko previše papirologije koju treba voditi da na to gubimo više vremena nego na samu proizvodnju i marketing. Drugi problem je nedostatak znanja u nekim državnim institucijama u kojima pokušate dobiti odgovore na pitanja u vezi poslovanja (svaka čast iznimkama). Ne mogu reći da smo imali velikih problema ali smo par puta naletjeli na zid ali nas to nije zaustavilo jer se ne želim živcirati oko papirologije nego želim raditi ono što znam i volim a to su ljuti umaci i drugi proizvodi od chili papričica", kaže Vrabec.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati