Može li se i kod nas dobro živjeti od objavljivanja svojih slika na Instagramu?
INSTAGRAM odavno nije samo obična platforma za dijeljenje fotografija. Popularna društvena mreža postala je bazen uspješnih, najčešće vrlo mladih ljudi koji, naizgled, rade savršen posao. Često se u komentarima na forumima može pročitati kako ljudi koji objavljuju selfieje na Instagramu zapravo ne rade ništa.
Anonimusi ispod članaka na internetskim portalima izruguju se mladićima i djevojkama koji se promoviraju preko Instagrama, nazivajući ih narcisoidnim i površnim osobama koje bi, umjesto naslikavanja na društvenim mrežama, trebale pronaći "pravi posao".
Da, radi se o pravom poslu
Međutim, oni itekako rade pravi posao. Uspješan, naporan i profitabilan posao. Modni i travel blogeri u svijetu zarađuju doslovno milijune na svojim fotografijama, odnosno na proizvodima koje reklamiraju na tim fotografijama. Svjetski brendovi prepoznali su važnost, popularnost i utjecaj ove društvene mreže pa se sve više reklamiraju putem native objava. Takve objave podrazumijevaju kontekstualno, nenametljivo oglašavanje koje, za razliku od klasičnog direktnog i agresivnog reklamiranja, nastoji uklopiti oglašivača u prirodnu i zanimljivu okolinu.
Na Instagramu taj posao se radi tako da, najbanalnije objašnjeno, osoba fotografira sebe, primjerice, na plaži. Uz nju diskretno stoji bočica losiona za njegu kože. Uz kratak opis fotografije, osoba usput spomene i taj losion, odnosno brend koji stoji iza losiona. Tvrtke i poduzetnici danas se otimaju za mlade, utjecajne ljude koji će na taj način reklamirati njihove proizvode. Ta nova generacija Instagram poduzetnika postala je toliko utjecajna da je zbog njih skovan novi izraz - influenceri.
Milijun dolara po objavi
Popularni, mahom mladi ljudi u svijetu okreću milijune objavama fotografija sebe u ogledalu. Primjerice, Chiara Ferragni. Ovu Talijanku na Instagramu prati više od 13 milijuna ljudi, a njezina godišnja zarada iznosi oko 8 milijuna dolara. Julie Sariñana na Instagramu reklamira odjeću brojnih luksuznih svjetskih marki, a kroz svaki sponzorirani post zarađuje oko 150 tisuća dolara. Vizažistica Huda Kattan zarađuje prosječno 33 tisuće dolara po objavi, piše New York Times.
Kylie Jenner prati 113 milijuna ljudi, a prema istraživanju tvrtke D'Marie Analytics, za svaku objavu na Instagramu, Facebooku ili Twitteru ona zaradi milijun dolara. Djevojka ima 21 godinu.
Što je s domaćim zvijezdama?
I Hrvatska ima svoje Instagram zvijezde. Doduše, ne zarađuju toliko kao strane, ali za domaće standarde ostvaruju više nego solidan profit. Nedavno je tako izašao navodni cjenik Sonje Kovač. Prema njemu, cijena pojedinačne objave iznosi 9000 kuna, dok objava na blogu stoji dvije tisuće kuna manje. Cijena tromjesečne suradnje prema tom cjeniku iznosi 61.500 kuna, odnosno 51.500 kuna s popustom. U to su uključene i četiri objave na InstaStoryju.
U alternativnu tromjesečnu ponudu navodnog cjenika bila je uključena jedna objava mjesečno. Također, u navodnom cjeniku pisalo je kako, ako želite da vas Sonja reklamira, tri objave na Instagramu i šest na InstaStoryju koštaju 19.500 kuna. Prema tom cjeniku, YouTube vlog u kojem Sonja govori samo o vašem brendu stajat će vas, pak, 6500 kuna. Inače, Sonju na Instagramu prati više od 300 tisuća ljudi.
Koliko vi možete zaraditi ako ste dovoljno popularni?
Recimo da želite zarađivati ovoliki novac objavama na društvenim mrežama. Želite postati influencer/ica i zarađivati kao Sonja Kovač i Ella Dvornik. Ovo su njihove cijene:
Jednu objavu sa slikom i postom na Facebooku u Hrvatskoj naplaćuju do 3 tisuće kuna. Za istu stvar na Instagramu zarade do 4 tisuće, a Instastory, Facebook video uživo, producirani video ili vlog im donosi između 2 do 8 tisuća kuna. Po objavi, naravno.
Ponekad angažiraju profesionalne fotografe i podignu cijenu za dodatnih nekoliko tisuća kuna.
Ove influencerice zarađuju i Giveaway paketima na Instagramu. Fotografiraju se s nekim proizvodom, oglase ga kao nagradnu igru, a zatim izvuku sretnog dobitnika. I onda to naplate između 5 do 7 tisuća kuna.
Kao što je pisalo u Sonjinom navodnom cjeniku, influenceri ponekad svoju uslugu zapakiraju u aranžman različitih usluga. Primjerice, imate tvrtku i želite da vam je popularni XY Hrvat reklamira na Facebooku, YouTubeu, Instagramu i/ili svom blogu. Ako angažirate Ellu Dvornik ili Sonju Kovač, takva usluga koštat će vas između dvije i 8 tisuća kuna, ovisi o kombinaciji za koju se odlučite.
Među najpopularnije domaće influencerice, osim Sonje, ubrajaju se Hana Hadžiavdagić, koju prati 384 tisuće ljudi, te Ella Dvornik, koja je dosad prikupila 320 tisuća pratitelja.
Što kažu domaće influencerice?
Razgovarali smo s dvije influencerice. Nina Slišković Goleš je radijska voditeljica, blogerica i kolumnistica. Maša Zibar je lifestyle vlogerica, na Instagramu poznata pod imenom "mashinthebeauty". Nina Slišković Goleš ima relativno malen broj pratitelja, njih 8671, dok Mašu Zibar prati 72.300 ljudi.
Postavili smo im identična pitanja da bismo vidjeli kako rezoniraju i posluju influencerice s različitim bazama followera.
Možete li živjeti od Instagrama? Odnosno, možete li zaraditi u dovoljnoj mjeri da vam nije potreban drugi posao?
Nina: Generalno, mislim (i vidim) da ljudi žive od Instagrama, ali ja osobno ne, jer uz poslove koje radim ne stavljam prevelik naglasak na Instagram. Instagram mi služi kao jedna dodatna platforma kroz koju plasiram ono što živim/volim/mislim i koja dobro upotpunjava ostale stvari koje radim, ali i koja mi donosi nekakav novac sa strane uz ostala primanja. Moje brojke nisu vrtoglave, pa tako ni cifre, te češće dogovorim s tvrtkama/brendovima nekakvu kompenzaciju.
Maša: Od 12. mjeseca ove godine otvorila sam svoj obrt i tako postala poduzetnik. Nakon osam godina rada u korporacijama sam se u potpunosti odlučila posvetiti svom YouTubeu, Instagramu i Facebooku. Dugo je to bio samo moj hobi dok nisam shvatila da je to budućnost i ono što želim raditi. Mogu reći da nikako nisam pogriješila.
Pretpostavljam da je najteži dio posla skupljanje pratitelja. Na koji način skupljate pratitelje? Imate li organske pratitelje ili plaćate fake profile? Isplati li se kupovati pratitelje?
Nina: Nisam nikad nijednu lipu uložila u kupovanje pratitelja. To je tako zbog cijelog niza razloga, ali jedan od njih je definitivno i taj što se kupljeni pratitelji i fake profili lako prepoznaju. Danas postoji toliko servisa preko kojih brend koji je zainteresiran za suradnju s nekim u nekoliko klikova, bez registracije i besplatno može provjeriti svaki profil koji postoji na Instagramu, da je, po meni, kupovanje pratitelja svojevrsno poslovno samoubojstvo. Moje tehnike skupljanja pratitelja su zanimljiv sadržaj, kontinuitet objava, dobre fotografije i tu i tamo koji hashtag.
Maša: U pravu ste, svakako je to najteži dio posla. Moji pratitelji su svi organski od početka. Nisam za kupovinu followera. Ali ne zamjeram onima koji kupuju. Njima na dušu jednako kao i brendovima koji ne znaju vidjeti odnos broja lajkova i pratitelja. Uvijek se može vidjeti tko je kupio followere. Svoje pratitelje skupljam već pet godina konzistentnim radom i kvalitetnim sadržajem. Treba biti strpljiv. Naravno da mi dođe muka kada vidim da netko u godinu dana skupi tri puta više pratitelja od mene koja ih skupljam godinama. Ali ja radim na duge staze i uživam u tom cijelom procesu, a to je i najbitnije. Danas brojim preko 70.000 pratitelja na Instagramu, preko 60.000 na YT i preko 15.000 na Facebooku. Mislim da su to lijepe brojke.
Koliko dugo ste već na Instagramu, odnosno na društvenim mrežama, u smislu da od njih profitirate? Kako ste se odlučili na ovaj posao, odnosno kako ste počeli?
Nina: Instagram mi donosi zaradu nekih godinu dana, ne dulje od toga. Stvari su se dogodile prilično spontano. Kako je broj pratitelja rastao, tako su prvo počeli pristizati pokloni raznih brendova, bilo da se radi o kozmetici, odjeći, obući ili nečemu četvrtom, a onda su nakon nekog vremena počele pristizati i poslovne ponude za uključivanje u razne kampanje i promocije, koje su sa sobom nosile i novac. I dalje to ne smatram poslom, već hobijem koji mi tu i tamo donese nešto zarade, nešto malo više poklona, popratne pozive na razne evente i hrpu novih poznanstava i ljudi.
Maša: Od samih početaka Instagrama - rano sam krenula. Moj najveći profit donosi YouTube, odnosno videi. Kao što sam i ranije spomenula, to je dugo bio samo hobi. U početku nisam mogla ni zamisliti da se može od toga živjeti. Počela sam zarađivati nakon tri godine rada, ali to je bio mali džeparac. Danas su to ozbiljni novci.
Nedavno je otkriven navodni cjenik Sonje Kovač. Koliko zarađujete po svojim objavama? Postoji li poseban cjenik za različite usluge? Ako da, možete li nam ga otkriti?
Nina: To zaista kod mene varira i ovisi o puno faktora. Nikad nikoga tko mi se samoinicijativno javio da bi mi poslao poklon u zamjenu za objave u Storyjima na Instagramu nisam tražila nikakav novac. Pogotovo ako se radi o nekim malim domaćim brendovima! Mislim da takvima nikad ništa neću naplatiti, pa makar se brojka mojih pratitelja udeseterostručila. Odradim to kao kompenzaciju na obostrano zadovoljstvo i to je to.
S druge strane, suradnje koje sam do sada imala, a koje su mi donijele neki novac su uglavnom bile u kombinaciji Instagram + Facebook + moj blog, tako da cijene variraju ovisno o zahtjevima klijenata. Od nekih 500-tinjak kuna po objavi na Instagramu pa do 10-ak tisuća kuna za neku konkretniju kampanju.
Maša: A kolika je vaša plaća? Zamislite da svi javno dijelimo i pričamo o svojim plaćama. Vrlo neugodno, zar ne? Oduvijek sam svoju plaću držala u privatnosti i tako ću u budućnosti. Cjenik je poseban za svaku uslugu. Tu su videi, Instagram postovi, Instagram Story, giveaway, dugoročne suradnje. Puno faktora određuju konačni cjenik.
Od kojih postova najviše zarađujete? Koliko takvih postova objavljujete na mjesečnoj bazi?
Nina: Ni tu nema nekog pravila. Kako se ne mogu svrstati u kategorije poput beauty blogera, fashion blogera i slično, jer naprosto ništa od navedenog nisam, tako i suradnje i plaćene objave variraju tematski i teško ih je svesti pod neki zajednički nazivnik i reći od kojih postova najviše zarađujem, kao i koliko ih ima na mjesečnoj bazi. Nekad nijedna, nekad po pet do deset. Iskreno, trudim se takav tip objava na svom profilu svesti na minimum i oprezno dozirati jer ne želim da mi se profil pretvori u jedan izlog pun reklama. Nemam ništa protiv takvih profila, dapače, to je posao kao i svaki drugi, apsolutno podržavam ljude koji žive od Instagrama i koji su od toga stvorili posao, ali ja bih voljela kad bi mi on i dalje ostao mala riznica lijepih trenutaka.
Maša: Od videa na YouTubeu. Ovisi, nekad ih imam pet u mjesecu, a ponekad jedan. Nema pravila zasad.
S koliko agencija/tvrtki stalno surađujete? Kako izgleda proces sklapanja dogovora s nekom tvrtkom oko vaše kampanje na Instagramu?
Nina: Surađujem s četiri-pet agencije preko kojih se povezujem s raznim tvrtkama. Što se dugotrajnih suradnji s tvrtkama tiče (duljih od klasičnog trajanja kampanja), surađujem trenutno samo s jednom.
Obično tvrtka predstavi neku svoju kampanju/ideju/viziju/cilj, ja predložim način na koji bih se uklopila u tu priču i cijenu svega, te nađemo li zajednički jezik, idemo u realizaciju.
Maša: S minimalno pet agencija imam stalnu suradnju, a masa njih mi se javlja za neke pojedine suradnje, kratkoročne.
Proces izgleda tako da se klijent javi s idejom i briefom, vi mu date ponudu i kreativnu ideju i krene se sve realizirati. Nakon odrađene kampanje se pošalje faktura i to je to.
Što preporučujete početnicima/početnicama u vašem poslu?
Nina: Mislim da Instagram nije posao na koji se netko može odlučiti jednog jutra iz vedra neba, kao "okej, ja se od danas bavim Instagramom". To je nešto što se dogodi spontano i do čega vodi u biti puno truda, pažnje oko detalja, kreativnosti, kvalitetnog sadržaja i dobro oko, uostalom. O vremenu potrebnom da se od nule izgradi nešto na Instagramu ne trebam niti pričati. Svima onima koji misle "ne'š ti, mogu se i ja naslikavati za Instagram, ne raditi ništa i zarađivati" savjetovala bih da svakako probaju, mogli bi se dobrano razočarati i iznenaditi. Iza svake fotke stoji nekakav trud, da ne govorim o tome koliki trud stoji oko dobro izgrađenog Instagram profila. Ne, nije u pitanju kopanje u rudniku, ali to je jedan ozbiljan posao današnjice iza kojeg stoji puno više od onoga što se na prvu dok se skrola vidi.
Svima onima koji dožive bilo kakav uzlet u Instasvijetu bih samo savjetovala da u svemu tome pokušaju ostati svoji jer mi se čini da se ljudi prije ili kasnije zasite svega osim ljudi koji ih iskreno i ljudski zainteresiraju.
Maša: Strpljenje je sve. Nemojte hvatati brojke i biti opterećeni lajkovima i engagementom. Sve će to doći na svoje. Bitno je da uživate u tom cijelom procesu jer to i je najljepše. Kreativa, stvaranje, snimanje, fotografija, kampanje... Ako to volite, bit će i brojki i posla!
A što kaže PR stručnjak?
Slična pitanja postavili smo i PR stručnjaku. Davor Grgin je vlasnik agencije PR365 studio, koja se bavi marketingom, promocijom i community managementom. Iza sebe ima podugačku listu klijenata koji se također vrlo uspješno reklamiraju putem Instagrama.
Može li se živjeti od Instagrama? Odnosno, može li se zaraditi u dovoljnoj mjeri da nije potreban drugi posao?
Moj posao je ipak onaj PR-ovski, a ne ''influencerski''. Radim s mnogo velikih klijenata (korporacija) kao što su Blitz-CineStar, Carslberg, Shoebedo, Max Factor, Keune i mnogi drugi koji povremeno trebaju uslugu infuencera, tj. da dotična osoba koja je u skladu s filozofijom brenda na što bolji način ispromovira neki proizvod ili uslugu. U dosadašnjem iskustvu u radu s mnogim influencerima u Hrvatskoj mogu samo reći da su to lijepi iznosi po angažmanu. Vjerujem da svatko tko je tom načinu zarade pristupio ozbiljno može normalno živjeti.
Na koji način se skupljaju pratitelji? Prikupljaju li influenceri češće organske pratitelje ili plaćaju fake profile? Isplati li se kupovati pratitelje?
Najbolji način je kada je sve organsko - bilo da je riječ o pratiteljima, bilo da je o dosegu. Recepta nema, jer da ga ima, svi bi ga kopirali i svi bismo živjeli k'o bubreg u loju. Što se tiče fake profila, to se lako otkrije među pratiteljima, ako dotična osoba u prosjeku dnevno raste za cca 50-100, pa onda jedan dan ima skok od 1500 novih. ''Fejkeri'' se lako otkriju, stoga uvijek savjetujem klijentu da se prvo ne vodi brojem followera, već engagementom zajednice dotičnog influencera.
Nekom se možda isplatilo. Ako klijenti nisu bili dovoljno oprezni pa su angažirali osobu s fake pratiteljima. Ali to je uvijek kratkoročna zarada. Instagram s vremena na vrijeme radi brisanje fake, neaktivnih profila.
Koliko dugo su u prosjeku vaši klijenti aktivni na Instagramu, odnosno na društvenim mrežama, u smislu da ih koriste kao sredstvo za profitiranje? Na koji način vaši klijenti započinju s ovim poslom?
Već nekoliko godina. Bitno je na vrijeme prepoznati platformu putem koje možete doći do svoje ciljane publike i onda postepeno graditi odnos. I to dugoročan. Najvažnije je da budete dosljedni i iskreni u komunikaciji putem društvenih mreža. Neovisno o kojoj vrsti klijenata je riječ. Iskrenost je najvažnija.
Koliko vaši klijenti zarađuju po svojim objavama? Postoji li poseban cjenik za različite usluge?
O cijenama ne bih. Nije na meni da ih otkrivam. Mogu samo reći da postoji cjenik za različit tip i količinu objava te naravno cjenik za jednokratnu suradnju ili dugoročnu.
Od kojih postova influenceri najviše zarađuju? Moda/lifestyle/ljubimci... Koliko takvih postova objavljuju na mjesečnoj bazi?
Kod nas je još uvijek najaktualniji lifestyle i moda. Mislim da će još neko vrijeme ostati tako. Ozbiljni influenceri imaju svakodnevne objave. A one tzv. sponzorirane, ovisi koliko su dogovorili s klijentom. Po dosadašnjem iskustvu s brojnim influencerima, svi planiraju kalendar objava barem tjedan dana unaprijed. Jer ne žele da im profil na kraju bude ''prodajni'', već ipak žele podijeliti sa svojim pratiteljima nešto iz privatnog života. Bitno je planirati. Kao i u svakom poslu.
Ukratko, kako izgleda proces sklapanja dogovora influencera s nekom tvrtkom oko kampanje na Instagramu?
Prvo kao agencija predlažemo klijentu prijedlog influencera s obzirom na dani brief. Potom ide kontakt dotičnih ljudi, kratko izlaganje projekta, ciljeva te budžet. Ukoliko se dogovorimo oko svega, influenceru se daju smjernice, ali na kraju veći dio kreative volimo ostaviti njima da naprave, jer ipak su to oni. I na kraju cijeli kalendar objava se obavezno šalje klijentu na eventualnu izmjenu i autorizaciju.
Što preporučujete početnicima/početnicama u tom poslu?
Ako mislite da je ovo lako, varate se. Influenceri koji su ovome pristupili full ozbiljno iziskuju jako puno sati rada na dnevnoj bazi. Kao i u svakom poslu, ništa ne dolazi preko noći. Treba biti iskren i dosljedan sebi. I po mogućnosti ne reklamirati sve i svašta.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati