Najgora avionska nesreća u povijesti J. Koreje. Sve je jasnije što je bio uzrok
POGINULO je 179 osoba, a dvije su spašene iz zrakoplova koji je prevozio 181 osobu i srušio se danas na Međunarodnom aerodromu Muan u Južnoj Koreji. Radi se o najgoroj avionskoj nesreći u povijesti Južne Koreje.
Let kompanije Jeju Air 7C2216, koji je dolazio iz tajlandskog glavnog grada Bangkoka sa 175 putnika i šest članova posade, pokušao je sletjeti oko devet sati ujutro po lokalnom vremenu u zračnu luku na jugu zemlje kad je došlo do nesreće, objavilo je južnokorejsko ministarstvo prometa.
Preživjela su stjuardesa i stjuard, koji je rekao da se probudio nakon što je već bio spašen. Ona je rekla da je uzrok pada aviona vjerojatno bio sudar s jatom ptica. Korejski mediji objavili su posljednje riječi jednog od poginulih putnika: "Ne možemo sletjeti jer nam je ptica (ili ptice) udarila u krilo".
Zasad sve upućune na to da avion nije mogao spustiti stajni trap zbog udara ptica ili nekog drugog razloga, te je otklizao po pisti i udario u zid, nakon čega je eksplodirao.
Vlasnik restorana u blizini zračne luke kaže da se osjeća "slomljeno" nakon nesreće. Govoreći za novinsku agenciju Reuters, Im Young-Hak kaže da je čuo "prasak" oko 9:00 po lokalnom vremenu.
"Prvo sam mislio da se radi o nesreći cisterne jer često vidimo mnogo cisterna u blizini", rekao je. "Tada sam osjetio da je nešto drugačije, pa sam izašao van i vidio gusti, tamni dim. Nakon toga sam čuo jaku eksploziju, ne od samog pada. Zatim je bilo još eksplozija - najmanje sedam", dodaje.
"Osjećamo se loše kada se nesreće dogode na drugom kraju svijeta, ali ovo se dogodilo upravo ovdje. Traumatično je", zaključio je.
Bivši pilot rekao u razgovoru za Sky News da je "krajnje neobično" da posada aviona ne može spustiti svoj alternativni trap za slijetanje u nuždi.
Terry Tozer je rekao da ga udar ptice, jedan od mogućih uzroka nesreće, ne bi onesposobio jer ne ovise o drugim sustavima, poput hidraulike.
"Jednostavno ga otključate i on se spušta zbog gravitacije", rekao je.
"Avioni bi zapravo trebali moći savršeno letjeti i s jednim motorom, čak i ako ptica udari u drugi", dodao je.
"To je nešto što stalno vježbamo na simulatoru", ustvrdio je pilot.
Propisi nalažu da putnički zrakoplovi mogu poletjeti čak i ako jedan motor zakaže u najkritičnijem trenutku, objasnio je. "Iako je udar ptice mogao prouzročiti početni problem, ne vidim kako bi to utjecalo na podvozje."
Ustvrdio je, komentirajući nesreću u Južnoj Koreji, kako se čini da je došlo do "događaja koji je stvorio probleme posadi, s kojim se, iz bilo kojeg razloga, nisu mogli nositi".
Među 177 dosad pronađenih tijela, službenici su do sada identificirali njih 88, priopćila je vatrogasna agencija Južne Koreje. Putnici su bili pretežno Južnokorejci. Zasad je potvrđeno da su među poginulima dvije Tajlanđanke. Mnogi od putnika su se vraćali s božićnog odmora koji su proveli u Tajlandu.
Kako smo već javljali, moguće je da je sudar s pticama imao ulogu u nesreći zrakoplova u Južnoj Koreji, u kojem je poginulo 179 od 181 osoba u avionu.
Sudar s pticom je sudar između aviona u letu i ptice. Takvi sudari vrlo su česti - samo u Ujedinjenom Kraljevstvu je 2022. prijavljeno više od 1400 sudara s pticama, od kojih je samo oko 100 utjecalo na zrakoplov, prema podacima britanske Uprave za civilno zrakoplovstvo.
Profesor Doug Drury, koji predaje avijaciju na australskom sveučilišu CQ, napisao je u članku za The Conversation da Boeingovi zrakoplovi imaju turboventilatorske motore koji se mogu ozbiljno oštetiti u udaru ptice.
Rekao je da su piloti obučeni da budu posebno oprezni rano ujutro ili pri zalasku sunca, kada su ptice najaktivnije.
Jedan od mogućih uzroka udara aviona u tlo bez spuštenog stajnog trapa bio je udar ptice. Stručnjakinja za zrakoplovstvo Sally Gethin rekla je za Sky News da je to "uvjerljivo objašnjenje" jer bi udar ptice ili ptica moglo oštetiti motor i uzrokovati kvar hidraulike.
Bez toga se stajni trap ne bi mogao spustiti, baš kao što se dogodilo u ovom slučaju.
"Piloti bi morali u djeliću sekunde donijeti odluku o tome koje bi bile njihove opcije u takvom slučaju", rekla je.
"Odlučili su da nemaju dovoljno vremena za preusmjeravanje na drugu zračnu luku i stoga su donijeli odluku da slete na tu konkretnu. Onda su, naravno, proklizali s piste i udarili u zaštitni zid na kraju, što je izazvalo eksploziju", rekla je.
Rekla je da dijeli "zabrinutost" oko lokacije zida, ali se ne slaže s drugim stručnjakom, Davidom Learmountom, o utjecaju udara u zid na broj mrtvih.
On je, naime, rekao da bi svi bili živi bez zida jer je avion vrlo dobro sletio i zaustavio bi se.
No Gethin je rekla da se sa snimke "činilo kao da se održava brzina, pa čak i da je bilo više prostora na kraju piste, sve je bez obzira moglo završiti katastrofalno."
Nekoliko trenutaka prije nego što se avion Jeju Aira srušio, putnik u avionu je svom prijatelju poslao poruku da je ptica udarila u avion
"Čekaj malo... ne možemo sletjeti jer nam se ptica (ili ptice) zaplela u krilo", rekao je putnik u 9 ujutro u poruci prijatelju putem korejske platforme za razmjenu poruka, KakaoTalk.
"Od kada?" upitala je druga osoba.
"Upravo... Trebam li poslati svoje posljednje riječi?" odgovorio je putnik, a potom je kontakt izgubljen.
Tri generacije jedne obitelji su među 179 osoba poginulih u nesreći. Muškarac u šezdesetima izjavio je kako je pet članova njegove obitelji iz tri generacije bilo u zrakoplovu, uključujući njegovu šogoricu, kćer i njezinog supruga te njihovu malu djecu, prenosi agencija Yonhap. Slomio se kad je potvrđeno da su među poginulima.
Stigla je izjava drugog prežvjelog - jednog od dva člana posade koji su preživjeli nesreću u kojoj je poginulo 179 putnika i članova posade
33-godišnji stjuard iz zrakoplova Jeju Aira rekao je liječnicima da je već bio spašen kad se probudio, prenosi novinska agenciji Yonhap, koja je citirala ravnatelja bolnice Ju Woonga.
Prvo je odveden u bolnicu u Mokpou, oko 25 km južno od zračne luke, ali je kasnije prebačen u bolnicu Ewha u glavnom gradu Seulu.
"Potpuno je sposoban komunicirati", rekao je Ju, pa dodao: "Nema naznaka gubitka pamćenja ili slično."
Preživjeli, koji je pretrpio višestruke prijelome, prima posebnu skrb zbog rizika od posljedica, uključujući potpunu paralizu, dodala je novinska agencija.
Oko zrakoplovne nesreće u Južnoj Koreji u kojoj je poginulo 179 osoba postoji više nejasnoća, ocijenili su stručnjaci, dovodeći u pitanje početne sugestije da je let zrakoplova Jeju Aira možda srušio udar ptice.
Slijetanje bez izvučenog stajnog trapa, vrijeme slijetanja dvomotornog Boeinga 737-800 na trbuh u međunarodnu zračnu luku Muan i izvješća o mogućem udaru ptice postavila su pitanja na koja još nema odgovora, piše agencija Reuters.
Zrakoplov se na snimci koju su emitirali lokalni mediji vidi kako klizi pistom bez izvučenog stajnog trapa prije nego što je udario u zid u eksploziji.
"Zašto vatrogasci nisu postavili pjenu na pistu? Zašto nisu bili prisutni kada je zrakoplov sletio? I zašto je zrakoplov sletio tako duboko niz pistu? I zašto je na kraju piste postojao zid od cigle?" rekao je urednik Airline Newsa Geoffrey Thomas.
Južnokorejski dužnosnici rekli su da istražuju uzrok nesreće zrakoplova Jeju Aira na letu 7C2216, uključujući i mogući udar ptice.
Stručnjaci upozoravaju da su zrakoplovne nesreće obično uzrokovane mješavinom faktora i mogu proći mjeseci dok se utvrdi slijed događaja u zrakoplovu i izvan njega.
Nesreća se nije dogodila zbog "problema s održavanjem", kaže šef menadžmenta Jeju Aira.
Prema novinskoj agenciji Yonhap, Song Kyung-hoon je na brifingu za novinare rekao: "Postoje područja koja moramo dodatno istražiti utvrđivanjem točnog uzroka nesreće."
Dodaje da postoji raspored za provjere održavanja i da ne ostavljaju "ni jedan kamen neprevrnut" u vezi s radovima na održavanju prije polijetanja. Kyung-hoon također kaže da bi plan osiguranja aviokompanije trebao moći podržati žrtve i njihove obitelji, prenosi Yonhap.
Spašeni su muškarac i žena, članovi posade, dok su svi ostali poginuli.
>> Opširnije
BBC je upravo objavio da su u avionskoj nesreći u Južnoj Koreji poginuli svi putnici i četiri člana posade.
Dvoje je preživjelih, riječ je o članovima posade koji su spašeni i prebačeni u bolnicu.
To znači da je svih 175 putnika aviona poginulo u nesreći, zajedno s četiri člana posade.
Vlada je proglasila razdoblje nacionalne žalosti u zemlji za sljedećih sedam dana. Zastave na vladinim uredima bit će spuštene, a državni službenici nosit će crne vrpce.
Kineski predsjednik Xi Jinping izrazio je sućut žrtvama i njihovim obiteljima.
U objavi na Telegramu Xi je poslao poruku vršitelju dužnosti južnokorejskog predsjednika Choi Sang-moku izražavajući šok zbog velikog broja žrtava, objavila je kineska državna televizija CCTV.
"U ime kineske vlade i naroda izražavam duboku sućut žrtvama i svoju najiskreniju utjehu obiteljima žrtava te želim brz oporavak ozlijeđenih", rekao je, citiran je.
Dob putnika kreće se od tri do 78 godina, no većina je bila u 40-im, 50-im i 60-im godinama, izvještava južnokorejska novinska agencija Yonhap.
Prema južnokorejskim vlastima, najmlađi putnik je bio trogodišnji dječak. Od ukupnog broja poginulih, petero su bila djeca mlađa od 10 godina.
Svjedok nesreće rekao je da se čini da je avion imao problema s motorom nakon sudara s jatom ptica.
Jeong (50) rekao je novinskoj agenciji Yonhap da se zrakoplov frontalno sudario s jatom ptica dok se spuštao na tlo.
Jeong je rekao da se čini da je neke ptice usisao motor.
Rekao je da je čuo dva ili tri "puk" zvuka i vidio plamen kako izlazi iz desnog motora.
Zrakoplovni stručnjak i komentator Geoffrey Thomas za BBC je analizirao nesreću u Južnoj Koreji.
>> Opširnije
Broj poginulih povećao se za jednu osobu u posljednjih nekoliko trenutaka, što znači da je potvrđeno da je 177 mrtvih nakon nesreće.
Podsjetimo, u zrakoplovu je bila ukupno 181 osoba, a dvoje preživjelih ranije je prebačeno u bolnicu.
Dok pratimo daljnji razvoj događaja u Južnoj Koreji, evo kratkog pregleda povijesti avionskih nesreća u toj azijskoj zemlji.
- Godine 2002. Boeing 767-200 tvrtke Air China zabio se u brdo u blizini južnokorejskog lučkog grada Busana. U nesreći je poginulo 129 ljudi, a 37 ih je ozlijeđeno.
- U rujnu 1983. zrakoplov Korean Airlinesa oborio je sovjetski mlažnjak nakon što je zalutao u sovjetski zračni prostor iznad otoka Sahalina. Svih 269 ljudi u avionu je poginulo.
- Godine 1997. jumbo jet Korean Aira srušio se na pacifički otok Guam, pri čemu je poginulo 228 od 254 ljudi u avionu.
Jutrošnja nesreća neuobičajena je za Južnu Koreju, koja posljednjih godina ima dobru evidenciju sigurnosti letova, a čini se da je ovo jedina smrtonosna nesreća koju je Jeju Air imao u svojoj gotovo 20-godišnjoj povijesti, piše BBC.
Vlasti u Južnoj Koreji navode da je glavni pilot letio od 2019. godine i da je imao preko 9800 sati letačkog iskustva.
Novinarka BBC-ja Jean Mackenzie nalazi se na mjestu nesreće u međunarodnoj zračnoj luci Muan.
Kaže da se sada pretpostavlja da su svi putnici u zrakoplovu poginuli, u najsmrtonosnijoj zrakoplovnoj nesreći na tlu Južne Koreje. Dvoje preživjelih - osoblje koje se nalazilo u stražnjem dijelu zrakoplova - prebačeno je u bolnicu.
Putnici su se vraćali iz Tajlanda, gdje su mnogi od njih bili na odmoru tijekom Božića.
Dužnosnici sada kažu da se broj poginulih popeo na 176. Podsjetimo, u zrakoplovu je bila 181 osoba, 175 putnika i šest članova posade.
Dvije osobe, obje članovi posade, spašene su iz olupine i prebačene u bolnicu. Do sada su vlasti identificirale 22 žrtve, javlja novinska agencija Yonhap.
Nacionalna vatrogasna agencija nastavlja ažurirati broj poginulih.
Južnokorejska nacionalna vatrogasna agencija u priopćenju kaže da je nesreća pokrenula razinu odgovora 3 - što znači da je potrebna mobilizacija kako bi se pojačao odgovor.
Više od 1500 članova osoblja za hitne slučajeve raspoređeno je na mjesto i uspostavljena je posebna zona katastrofe.
Izjava na X-u nastavlja: "Dat ćemo sve od sebe da spasimo ljude i oporavimo se od nesreće do kraja."
Nacionalna vatrogasna agencija Južne Koreje sada potvrđuje da je u padu zrakoplova poginulo 167 ljudi.
"Pretpostavljam da je uzrok nesreće bio sudar s pticom", izjavio je jedan od dvoje spašenih članova posade za lokalne medije, dok je broj poginulih porastao na 167.
"Dim je izlazio iz jednog od motora, a zatim je eksplodirao", rekla je Ku, stjuardesa u 20-im godinama, za agenciju Yonhap.
Drugi preživjeli, stjuard Lee (33), izjavio je da se ne sjeća okolnosti nesreće.
Tijekom pregleda kod liječnika u bolnici navodno je pitao: "Kako sam završio ovdje?"
"Bio sam vezan sigurnosnim pojasom prije slijetanja, činilo se kao da je avion sletio, ali nakon toga se ničega ne sjećam", dodao je.
Prema novinama Aju Business Daily, Lee je zadobio frakturu lijevog ramena i ozljede glave.
Oboje preživjelih nalaze se u bolnici i primaju medicinsku pomoć.
Crna kutija srušenog zrakoplova je pronađena, prema visokom dužnosniku Ministarstva prometa.
Joo Jong-wan je rekao da je snimač podataka o letu uzet iz crne kutije, ali radnici još uvijek traže uređaj za snimanje glasa u kokpitu.
Dužnosnici ministarstva prometa rekli su da njihova rana procjena komunikacijskih zapisa pokazuje da je kontrolni toranj zračne luke izdao upozorenje avionu na nalet ptica malo prije nego što je namjeravao sletjeti.
Kontrolni toranj zračne luke također je dao pilotu dozvolu za slijetanje u drugom području.
Ali pilot je poslao signal za pomoć nedugo prije nego što je zrakoplov prošao uzletnu stazu, skliznuo preko tampon-zone i udario u zid, rekli su dužnosnici.
Najnoviji podaci vatrogasne službe navode da je najmanje 151 putnik poginuo u nesreći u zračnoj luci Muan.
Od toga je 71 muškarac i 71 žena, dok se spol još devetero tek treba potvrditi.
Na letu iz glavnog grada Tajlanda Bangkoka bila je 181 osoba.
Dva člana posade, muškarac i žena, spašeni su iz repnog dijela gorućeg zrakoplova.
Za preostale nestale osobe pretpostavlja se da su poginule, javljaju vatrogasne službe.
Nacionalna vatrogasna agencija sada kaže da je 127 ljudi poginulo u nesreći.
Podsjetimo, u avionu je u trenutku pada bila 181 osoba.
Osim toga, dvoje članova posade je spašeno iz olupine i prebačeno u bolnicu.
Proizvođač srušenog zrakoplova, Boeing, rekao je da je u kontaktu s Jeju Airom u vezi s nesrećom.
"U kontaktu smo s tvrtkom Jeju Air u vezi s letom 2216 i spremni smo podržati ih. Izražavamo najdublju sućut obiteljima koje su izgubile najmilije, a naše misli ostaju s putnicima i posadom", poručio je Boeing u izjavi.
Južnokorejsko ministarstvo prometa priopćilo je da se radi o 15 godina starom dvomotornom Boeingu 737-800.
Ispričavajući se ranije ožalošćenim obiteljima, predsjednik Jeju Aira Kim E-bae rekao je da tvrtka nije otkrila nikakve mehaničke probleme u zrakoplovu tijekom redovitih provjera.
Rekao je da će pričekati rezultate vladine istrage o uzroku incidenta.
Potvrđeno je da je najmanje 125 ljudi poginulo u nesreći, prema vatrogasnoj službi.
Od toga je 22 identificirano.
U avionu su bila dva državljana Tajlanda uz 173 Južnokorejca na letu iz Bangkoka, potvrdile su tajlandske vlasti.
U zrakoplovu su bile dvije Tajlanđanke u dobi od 22 i 45 godina. Glasnogovornik vlade kaže da se detalji još provjeravaju.
Ranije je premijer Tajlanda Paetongtarn Shinawatra napisao u objavi na X-u: "Želim izraziti sućut obiteljima poginulih i ozlijeđenih."
Dužnosnici ministarstva prometa Južne Koreje otkrili su kritičnu sekvencu od šest minuta prije nesreće, izvještava Yonhap News.
>> Opširnije
Nacionalna vatrogasna agencija sada kaže da je izvukla 124 tijela iz olupine aviona.
Od njih, 54 su identificirani kao muškarci, a 57 su žene. Dodatnih 13 tijela nije se moglo odrediti spol.
Do sada su 1562 djelatnika raspoređena da pomognu u naporima oporavka, uključujući 490 zaposlenika vatrogasne službe i 455 policajaca, navodi agencija.
Broj mrtvih popeo se na 122 osobe, prema južnokorejskoj vatrogasnoj agenciji.
Do sada su spašene samo dvije osobe. Za sve ostale nestale sada se pretpostavlja da su poginuli, rekli su vatrogasci.
"Nakon što se zrakoplov sudario sa zidom, putnici su izbačeni iz njega. Šanse za preživljavanje su izuzetno niske", rekao je dužnosnik vatrogasne agencije, prenosi novinska agencija Yonhap.
"Zrakoplov je gotovo potpuno uništen i teško je identificirati preminule", rekao je dužnosnik. "U procesu smo izvlačenja ostataka, što će potrajati."
U avionu je bila 181 osoba.
Vatrogasne službe izvukle su 120 tijela s mjesta nesreće Jeju Aira u Međunarodnoj zračnoj luci Muan, dok se još 59 osoba vodi kao nestalo, prema podacima nacionalne vatrogasne agencije Južne Koreje. Službenici su izvijestili da broj dosad potvrđenih žrtava uključuje 54 muškarca, 57 žena i devet osoba čiji spol nije odmah mogao biti utvrđen.
Spasilački timovi podijelili su mjesto nesreće na tri zone dok nastavljaju potragu za preostalim žrtvama. Međutim, vatrogasni dužnosnici obavijestili su obitelji na brifingu u terminalu zračne luke da su šanse za preživljavanje nestalih putnika "praktički nikakve" zbog težine nesreće i požara koji je uslijedio.
Samo su dvije osobe navodno preživjele nesreću nakon što su spašene iz repnog dijela zrakoplova. Hitno su prevezene u obližnju bolnicu s "umjerenim do teškim" ozljedama.
Zrakoplov, Boeing 737-800 na letu 7C2216 iz Bangkoka, pokušavao je izvesti "slijetanje na trbuh" zbog problema s podvozjem. Avion je udario u strukture na perimetru zračne luke i raspao se, pri čemu je većina trupa izgorjela u požaru.
Prema lokalnim medijima, mnogi putnici bili su obitelji koje su se vraćale s božićnih paket aranžmana u Tajlandu. Na letu je bilo 175 putnika (173 iz Južne Koreje i dva državljana Tajlanda) te šest članova posade.
Zrakoplovu je poslano upozorenje o udaru ptica s kontrolnog tornja prije kobnog pada u međunarodnoj zračnoj luci Muan, prema južnokorejskom ministarstvu prometa.
Postoje izvješća da je udar ptica jedan od mogućih uzroka koje službenici razmatraju.
Putnik je navodno poslao poruku rodbini da je ptica zapela u krilu aviona prije pada, navodi agencija News1.
Njegova posljednja poruka navodno je bila: "Trebam li reći svoje posljednje riječi?"
Ovo će vjerojatno biti najsmrtonosnija zrakoplovna nesreća na tlu Južne Koreje.
Do danas najgora zrakoplovna nesreća u Koreji bila je nesreća Air Chinaa 2002. u kojoj je poginulo 129 ljudi.
Posljednji put se južnokorejski zračni prijevoznik srušio prije 11 godina.
Godine 2013. tri su osobe poginule kada se zrakoplov Asiana Airlinesa srušio pri slijetanju u međunarodnu zračnu luku San Francisco.
Svjedoci smrtonosne avionske nesreće u južnokorejskoj jugozapadnoj regiji Muan izjavili su da su vidjeli plamenove u motoru zrakoplova i čuli više eksplozija prije incidenta.
>> Opširnije
Vršitelj dužnosti predsjednika Choi Sang-mok proglasio je zonu posebne katastrofe u Muanu.
To čini financiranje središnje vlade dostupnim lokalnim vlastima i žrtvama.
"Imamo ozbiljnu situaciju u kojoj je došlo do velikog gubitka života nakon što je avion jutros sletio s piste u zračnoj luci Muan", rekao je Choi, prema priopćenju predsjedničkog ureda.
"Izražavam najdublju sućut brojnim žrtvama u incidentu. Učinit ću sve što mogu da se ozlijeđeni brzo oporave. Izražavam sućut žrtvama i iskreno pozdravljam ožalošćene obitelji."
Broj mrtvih popeo se na 120, objavila je Nacionalna vatrogasna agencija.
Boeing je izrazio sućut obiteljima poginulih. Američka uprava za sigurnost zračnog prometa nije odmah odgovorila na upit Reutersa da komentira nesreću.
"Donekle su prepoznatljivi oblik zadržali samo dijelovi repa, ostatak (zrakoplova) gotovo je neprepoznatljiv", rekao je dužnosnik vatrogasne službe Lee Jung-hyun na brifingu za novinare.
Iz repa aviona spašeno je, prema navodima vatrogasaca, dvoje članova posade, muškarac i žena, s težim ozljedama.
Među mrtvima je 47 muškaraca, 48 žena te jedno dijete čiji je spol zasad nepoznat.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati