Nakon Indexovog teksta u zdravstvu krenula akcija koja može spasiti mnoge živote
KRAJEM kolovoza i početkom rujna u hrvatskom je zdravstvu konačno krenula informatizacija sustava na koju se godinama čekalo, javljaju liječnici nekoliko hrvatskih bolnica.
Neki zdravstveni radnici smatraju da činjenica da je projekt, kojem je cilj da se korištenje sustava eKartona podigne na punu razinu u svim bolnicama, krenuo nedugo nakon Indexova teksta o kaosu u informatizaciji zdravstva nije samo slučajna vremenska koincidencija (pitanja Ministarstvu upućena su 22. kolovoza).
>Liječnici nemaju pojma o brojnim zdravstvenim problemima pacijenata. Evo zašto
Kako smo pisali u tom tekstu, razni dijelovi zdravstvenog sustava nisu dobro povezani tako da, primjerice, obiteljski liječnik u Zagrebu vjerojatno neće doznati da je njegov pacijent tijekom ljeta završio na Hitnoj u Zadru ili na Hitnom prijemu neke bolnice u Zagrebu, a medicinska sestra Hitne pomoći neće znati zbog čega bi pacijent po kojeg dolazi mogao biti rizičan. Također, obiteljski liječnici neće znati što se sve zbiva s njihovim pacijentima smještenim u domove umirovljenika jer socijalna skrb i zdravstveni sustav nisu povezani.
Koliko je važno da zdravstvenim radnicima budu dostupni svi ključni podaci o pacijentima te koliko života takva dostupnost može spasiti, postalo je evidentno čak i laicima u slučaju smrti Indexovog novinara Vladimira Matijanića. Bilo je jasno da djelatnici bolnica i Hitne pomoći nisu imali njegov eKarton pred očima kada su donosili odluke koje su bile presudne za njegovo zdravlje i život. Da jesu, možda bi ishod bio drugačiji.
Konačno, u nedavnim prosvjedima pokazalo se da su digitalizacija i informatička povezanost svih bolnica također jedan od ključnih zahtjeva Inicijative mladih liječnika.
Digitalni uvid može biti od presudne važnosti
Da se nešto u tom smislu doista počelo zbivati, potvrdili su nam iz nekoliko bolnica, uključujući KBC Rijeka.
"Da, točno je, Klinički bolnički centar Rijeka trenutno je u procesu implementacije sustava eKarton", odgovorio je na naš upit Uroš Šuljić, v.d. rukovoditelja Odjela za programsku podršku Službe za informatiku KBC-a Rijeka.
Dodao je kako to za bolničke liječnike znači "brži i lakši uvid u medicinsku dokumentaciju vezanu uz proces liječenja koja se do sada dostavljala papirnato".
"Digitalni uvid u svu dostupnu medicinsku dokumentaciju vezanu uz proces liječenja, pogotovo kada se radi o hitnim intervencijama, može biti od presudne važnosti", istaknuo je Šuljić.
Što se točno zbiva u bolnicama?
U resornom ministarstvu tvrde da su s projektom krenuli 7. rujna.
"Provedeni su pilot-projekti u bolnicama KBC Sestre milosrdnice, KB Merkur i OB Koprivnica te se nastavljaju i u ostalim bolnicama, što će zdravstvenim djelatnicima uvelike olakšati obavljanje administrativnog dijela posla, omogućiti efikasniju preraspodjelu vremena te u konačnici pridonijeti smanjenju gužvi u čekaonicama, a pacijentima osigurati viši standard zdravstvenih usluga i bolju interakciju sa zdravstvenim sustavom."
Prema MIZ-u, cilj projekta je osiguravanje pristupa do podataka eKartona, ostvarivanje dodatne poveznice između svih dionika zdravstvenog sustava i njihovih medicinskih dokumenata i podataka (obiteljske medicine - izvještaji s posjeta s medicinskim podacima primarne medicine; ljekarni - aktivne terapije; primarnih laboratorija - laboratorijski nalazi; bolnica - specijalistički nalazi i otpusna pisma), podizanje kvalitete rada bolnice kroz olakšan i brži rad liječnika te pružanje brže i kvalitetnije zdravstvene usluge pacijentima.
Projekt se izvodi u sklopu ugovora za Centralni zdravstveni informacijski sustav Hrvatske (CEZIH) koji je sklopljen s tvrtkom Ericsson Nikola Tesla, a u njemu sudjeluje i tvrtka IN2, koja je razvila bolnički informatički sustav BIS.
Kako je MIZ u svojem priopćenju bolnicama najavio da će operativni timovi IN2 grupe provjeriti postojanje svih tehničkih preduvjeta za provođenje projekta, održati edukaciju o korištenju eKartona u sklopu procesa rada s pacijentom iz lokalnog BIS-a te bolnici omogućiti potporu u korištenju sustava, zaključili smo da je prava adresa za naša pitanja o novim pomacima ta informatička tvrtka.
Pilot-projekt je već proveden u trima bolnicama
U tvrtki IN2 nam kažu da je pilot-projekt "Popularizacije e-kartona" krajem kolovoza pokrenut u tri bolnice.
"Za pilot-projekt odabrane su KBC Sestre milosrdnice, KB Merkur i OB Koprivnica, a s ciljem da se uz pojačanu podršku testiraju svi IT sustavi te projektni protokoli prije pokretanja cjelokupnog uvođenja u svim bolnicama koje koriste sustave IN2 grupe", tumače iz tvrtke IN2.
"U sklopu projekta operativni timovi informatičke tvrtke IN2 grupe provjerit će postojanje svih tehničkih preduvjeta za provođenje projekta, održati edukaciju o korištenju eKartona u sklopu procesa rada s pacijentom iz lokalnog BIS-a te bolnici omogućiti potporu u korištenju sustava."
Podaci o pacijentu bit će dostupni svim liječnicima
Zanimalo nas je kako će se ovim projektom povećati kvaliteta skrbi te olakšati, ubrzati i pojednostaviti rad liječnika.
"EKarton je iz pogleda krajnjeg korisnika objedinjeni uvid u zbirku medicinskih podataka i dokumenata pohranjenih u središnjem sustavu CEZIH, kao posljedica svih doticaja svakog građanina sa zdravstvenim sustavom. Neovisno o tome je li usluga pružena i rezultat evidentiran u obiteljskoj medicini ili kliničkoj/općoj/specijalističkoj bolnici, medicinska dokumentacija se već više godina prikuplja na središnjem mjestu, a putem uvida u eKarton ta je dokumentacija sada dovedena do naših specijalista u bolničkim zdravstvenim ustanovama. Integracijom u bolničke sustave poveznice na automatsko otvaranje i pozicioniranje na pacijentu u obradi te kontekstno odgovarajući dio eKartona, specijalistima su postali dostupni ključni dokumenti i informacije prikupljene i dostavljene u eKarton od strane njihovih kolega. Do sada je liječnik specijalist koristio medicinsku povijest unutar vlastite ustanove te dokumente koje je pacijent donio sa sobom, a sada se uvidom u eKarton otvaraju dokumenti svih njegovih kolega koji su liječili pacijenta. Glavna prednost toga je nova dostupnost informacije, a ne toliko vrijeme koje je za to potrebno. Naravno, integracijom u proces BIS-a, to vrijeme pristupa do informacije trajat će nekoliko sekundi", ističu u tvrtki IN2.
S novim unapređenjima eKarton bi liječnicima trebao omogućiti da brzo i jednostavno dolaze do podataka o pacijentu koji su relevantni upravo za njihovu specijalizaciju.
"Jedna od informacija prikupljenih tijekom pilota bila je potreba za fokusiranim pogledom prema vlastitoj specijalizaciji te je i ta funkcionalnost prioritetno ugrađena. Svakako je time u određenim situacijama olakšano snalaženje s ipak opsežnom medicinskom dokumentacijom koja se generira kroz život."
Naime, zdravstveni radnici već godinama upozoravaju da je u zdravstvu sve prisutniji problem kako se brzo snaći u mnoštvu informacija o pojedinom pacijentu, bilo da se radi o hrpi papirnatih nalaza koje pacijent donosi sa sobom, bilo da se radi o medicinskoj dokumentaciji u elektroničkom obliku. Sve više se govori i o non-data, "ne-podacima", tj. podacima koji postoje negdje u sustavu, ali nisu lako dostupni onda kad su potrebni, pa kao da i ne postoje.
Zanimalo nas je kako će se povezati CEZIH i BIS i tko će to napraviti.
"BIS i CEZIH povezani su s većim brojem procesa već dugi niz godina, ali u okviru novog projekta dodaje se poveznica na više odgovarajućih mjesta u BIS, a prema specifikaciji koju je pripremio proizvođač eKartona - Ericsson Nikola Tesla. Poveznicu ugrađuje svaki proizvođač BIS-a, a IN2 grupa to radi za bolnice koje koriste sustav IN2 grupe", tumače nam stručnjaci tvrtke IN2.
Važnost novog projekta za liječnike
Što će to značiti za liječnike u bolnicama?
"To će značiti novi, brži i sigurniji pristup velikoj količini medicinske dokumentacije naših pacijenata te time i stvaranje osnove za kvalitetniju skrb o pacijentima. Na primjer, sad se pitanje pacijentu o njegovoj terapiji mijenja iz 'Što od lijekova pijete za tlak?' u 'Pridržavate li se terapije za tlak s obzirom na to da vidim da lijek niste podigli u ljekarni zadnjih 6 mjeseci?' Vjerujemo da takvo raspolaganje informacijama omogućuje jednostavniju i točniju dijagnostiku, pomaže u bržem i točnijem liječenju te posljedično podiže kvalitetu pružene skrbi", kažu u tvrtki IN2.
Zanimalo nas je kakvu promjenu to znači za liječnike obiteljske medicine.
"Budući da su obiteljski liječnici bolje upoznati sa svojim pacijentima te ih osobno prate kroz život, povijesne informacije iz eKartona često su im poznate. No kod akutne obrade u bolničkom sustavu sada će se informacije vraćati do njih u potpunijem obliku (otpusna pisma i specijalistički nalazi), eliminirajući potrebu da se bolnički dokument skenira i pohranjuje u karton obiteljskog liječnika", tumače.
Što će to značiti za Hitnu medicinu?
Što će to značiti za Hitnu pomoć i za hitne odjele bolnice iz kojih dokumentacija do sada uglavnom nije stizala do obiteljskih liječnika, osim ako su je pacijenti sami donijeli?
"Vremenski najosjetljiviji proces upravo je u hitnoj medicini i brz uvid u tekuću terapiju, aktivne akutne ili kronične dijagnoze, ali i npr. podaci o alergijama svakako mogu olakšati proces u trijaži i odgovarajućem odgovoru na hitno stanje."
Što će to značiti za pacijente?
Koje bi to prednosti trebalo donijeti za pacijente?
"To će omogućiti uvid u kompletnu medicinsku dokumentaciju zdravstvenog sustava RH na jednom mjestu. Ali puno je važnija kvaliteta zdravstvene skrbi koju će sada liječnik moći pružiti, imajući na uvidu sve relevantne informacije na jednom mjestu."
Neki bi pacijenti mogli zabraniti uvid u svoju dokumentaciju
Zanimalo nas je i hoće li pacijenti moći zabraniti pristup svojim podacima zbog straha od zloupotrebe.
"Pacijent ima pravo zabraniti uvid u svoju medicinsku dokumentaciju dionicima zdravstvenog sustava. Vjerujemo da to pravo neće često koristiti, s obzirom na to da je cjelovitost zdravstvene informacije nužna u ostvarivanju boljeg medicinskog ishoda", napominju u IN2.
Koje bi posljedice mogla imati takva zabrana?
"Posljedice bi bile iste kao i da svojem liječniku ne prezentirate ključne informacije o svojoj medicinskoj prošlosti. Liječenje će time biti odrađeno uz nedostatak te informacije, što će moguće utjecati na medicinski ishod."
Pitali smo i hoće li pacijenti imati uvid u to tko je otvarao njihove kartone s obzirom na to da bi se neki mogli bojati zloupotrebe.
"Pacijent putem platforme eGrađani i Portala zdravlja ima uvid u svaki pojedinačni događaj s njegovim podacima, uključivo i samo pogled u njih. Evidentira se svaki korisnik, vrijeme aktivnosti te podatak koji je bio predmetom aktivnosti, čime pacijenti mogu pregledati kompletnu povijest korištenja njihovih podataka. Vjerujemo da je takav način transparentnosti dovoljna brana za strah od zlouporabe", kažu u tvrtki IN2.
Projekt bi trebao potaknuti liječnike da redovno koriste eKartone
Hoće li se edukacijom i ubrzanjem sustava potaknuti liječnici da redovno koriste nove mogućnosti eKartona?
"To je glavni cilj ovog projekta. Postavili smo metrike u korištenju sustava kojima ćemo pratiti korištenje te eventualne probleme adresirati preventivno. Vjerujemo da će, jednom kada se stvori navika korištenja informacija iz eKartona, on postati nezamjenjivo pomagalo liječnicima u njihovom svakodnevnom radu", poručuju iz IN2.