Nizozemac u Hrvatskoj otvorio tvrtke, želi usred krize zaposliti puno ljudi
DOK SU POSLJEDNJIH godina deseci tisuća ljudi napustili Hrvatsku u potrazi za boljim životom, 35-godišnji Nizozemac Jan de Jong jedan je od rijetkih koji se doselio u Hrvatsku, i to prije 13 godina. Ovaj entuzijastični poduzetnik je unatoč raznim birokratskim preprekama pokrenuo nekoliko poslova u Hrvatskoj i ne planira se vratiti u Nizozemsku.
Sve je krenulo kad je 2006. s navršene 22 godine došao u Hrvatsku pisati diplomski na temu otvaranja call centra u našoj zemlji. Došao je i - ostao. Ovdje je osnovao obitelj, sa suprugom i četvero djece živi u Splitu, a urede ima u Zagrebu i Beogradu.
U razgovoru za Index ispričao je svoju priču.
U Hrvatsku stigao još kao student
"Studirao sam marketing na Sveučilištu Leiden u Nizozemskoj i kao student radio u call centru tvrtke M+ group. Kod njih sam počeo sa sedamnaest godina, a u osamnaestoj sam već bio supervizor 200 agenata. Potom sam postao šef čitavog call centra. Zatim sam pitao svog šefa Matu Božića, koji je Hrvat, mogu li otići u Hrvatsku istražiti tržište, on se složio. Nekoliko mjeseci nakon što sam došao u Split pisati diplomski i istraživati možemo li ovdje otvoriti call centar, počeo sam dolaziti do potencijalnih klijenata. Metronet (sadašnji A1) mi je bio prvi klijent, nakon toga mi je klijent postao i Bnet, koji je također danas dio A1, i tako sam počeo prodavati njihove proizvode", započeo je priču Jan de Jong.
Ističe kako je M+ grupa u Splitu imala sestrinsku kompaniju koja mu je bila minimalna tehnička i logistička podrška kakvu je trebao, no sasvim sam je ondje pokrenuo posao.
Nakon godinu dana boravka u Hrvatskoj vratio se u Nizozemsku diplomirati. Potom je s Božićem dogovorio poslovno partnerstvo i postao suvlasnik tvrtke. Ponovno se vratio u Hrvatsku kako bi dalje nastavio razvijati posao s call centrom.
"Tijekom godina smo napredovali i proširivali broj klijenata, mogu reći da je kompanija jako brzo rasla. Potom sam 2010. godine osnovao kompaniju Younited agency, koja se bavila digitalnim marketingom. Pet godina kasnije dobio sam ponudu da prodam call centar, tad smo zapošljavali 400 ljudi, prihvatio sam tu ponudu, prodao udio u tvrtki M+ i nastavio sam raditi u Younited agency, gdje danas zapošljavam 16 ljudi", rekao nam je De Jong.
"Strastveni sam poduzetnik koji voli graditi kompanije"
Nakon što je nakon devet godina prodao udio u firmi u kojoj je bio CEO i osnivač, bio je sretan, no pitao se što dalje. Nije mogao raditi isti posao. U biznisu s call centrom je radio od svoje 17. godine, a nakon prodaje svog udjela, potpisao je klauzulu da im neće biti konkurencija.
"Ubrzo sam shvatio da nisam samo tip koji razumije call centar biznis već da sam strastveni poduzetnik koji voli graditi kompanije. Istovremeno je moja tvrtka Younited rasla, a ja sam htio početi nešto ispočetka. Kao što sam jedan od prvih u Hrvatskoj otvorio profesionalni call centar, tako sam opet htio biti u nečemu prvi. Nakon istraživanja što bih mogao, shvatio sam da se želim baviti e-mail marketingom i tako sam 2016. godine otvorio kompaniju Webpower Adria d.o.o., koja je specijalizirana platforma za marketing automatizaciju i slanje newslettera", ispričao nam je De Jong.
Kaže da je upravo ta industrija u zapadnoj Europi jako razvijena. Za primjer navodi Nizozemsku, u kojoj su tisuće ljudi zaposlene u industriji e-mail marketinga.
"Tijekom karantene smo počeli jako brzo rasti"
Primijetio je da u Hrvatskoj nitko nije pokrenuo taj posao, već su firme radile preko američke platforme Mailchimp, koja je specijalizirana za e-mail marketing.
"U tvrtki Webpower Adria sam na početku radio samo ja, a sad još imam pet zaposlenih i radimo za najveće kompanije u Hrvatskoj te za osiguravajuće kuće i razne banke, a i za Air Serbiu. Staloženo smo rasli, međutim tijekom karantene zbog epidemije koronavirusa smo počeli jako brzo rasti jer je sve više tvrtki imalo potrebu komunicirati s klijentima preko digitalnog marketinga", ispričao nam je De Jong.
"Postanite naši klijenti, a mi ćemo zaposliti još radnika iz Hrvatske"
Potom je na LinkedInu objavio post u kojem je pozvao sve kompanije u Hrvatskoj da postanu klijenti njegove firme, a on će na svakih 25 tvrtki koje to naprave zaposliti još jednu osobu iz Hrvatske u svojoj kompaniji.
"Nakon toga se 10 kompanija prebacilo na usluge naše tvrtke, a čekamo još neke. Ja ću svakako nastaviti zapošljavati ljude u našem uredu u Zagrebu. Moj post je izazvao zaista velik interes i dobio sam ogromnu potporu, javljali su mi se ljudi i rekli da je to odlična inicijativa i da nas žele poduprijeti kao lokalnu kompaniju. Nakon toga sam počeo dobivati i medijsku potporu. Kao rezultat politike vidim da nažalost puno ljudi odlazi iz zemlje, no ja sam primjer osobe koja je iz jedne bogate, politički stabilne zemlje kao što je Nizozemska pronašla sreću u Hrvatskoj. U svakom slučaju, vidim puno mogućnosti za posao u Hrvatskoj, zaljubljen sam u ovu zemlju radi životnog stila, žena mi je Hrvatica, imamo četvero djece i mogu reći da živim hrvatski san", kazao nam je De Jong.
"U Hrvatskoj je veliki problem u birokraciji"
Trudi se, kaže, svojim poduzetničkim aktivnostima stvoriti mogućnost za svoju, ali i ostalu djecu da uspiju u Hrvatskoj i da se ne moraju odseliti.
Zanimalo nas je kako je uspio u Hrvatskoj dok velik broj ljudi odlazi u inozemstvo i kako ga birokracija i brojni nameti za poduzetnike nisu već otjerali iz zemlje.
"Mislim da svaka zemlja ima različite izazove, ne mislim da je u Nizozemskoj lakše pokrenuti posao iako je tamo puno manje birokracije. No tamo su različiti izazovi. Kao prvo, ondje imate veliku konkurenciju, često je to konkurencija koja je daleko bogatija i moćnija tako da je tamo pokrenuti posao puno teže nego tu, pogotovo ako nemaš novaca. Prema tome, nije ni tamo lagano. Istina, u Hrvatskoj je veliki problem u birokraciji, no zato plaćam odvjetnika i računovođu da mi sve sređuju vezano za te birokratske stvari", kazao je De Jong.
U Hrvatskoj je vidio priliku jer je mogao biti prvi u otvaranju raznih biznisa te je tako dobio šansu da postane lider na nekom području.
"Istina, vrijeme će vam oduzeti brojni odlasci Fini, javnom bilježniku, no to je dio poslovanja u Hrvatskoj. Usprkos tome vidim dosta mjesta za razvoj u Hrvatskoj", rekao je De Jong.
"Da se recimo u Francuskoj događa ovo što u Hrvatskoj s inspekcijama, ljudi bi izašli na ulice"
No i sam priznaje da stvari nisu uvijek tekle glatko. I da nije sve dobro.
Nakon što je otvorio call centar u Hrvatskoj i kako mu je kompanija rasla, imao je brojnih problema s naplatom od tvrtki koje su ga angažirale da za njih odradi posao. Kasnije se to riješilo kad je počeo raditi s velikim tvrtkama koje su stabilne. No potom su krenule i inspekcije, koje je usporedio s Nizozemskom. Naravno, potpuno se razlikuju u provođenju inspekcijskih mjera.
"Tvrtku su obilazile brojne inspekcije, a ja sam imao nizozemski pristup u poslovanju i sve radio po zakonu, no inspekcije u Hrvatskoj, nažalost, ne rade na način da ako slučajno uoče da nešto nije dobro, da vas upozore i kažu vam popravite to i to. Moram priznati da su stalne posjete inspekcije demotivirajuće. Takve stvari se ne događaju u zapadnoj Europi. Da se recimo u Francuskoj događa ovo što u Hrvatskoj s inspekcijama, što smo vidjeli i na primjeru restorana i stolova, pa ljudi bi izazvali revoluciju, izašli bi na ulice. Ne znam što se treba dogoditi da ljudi ovdje izađu na ulice i iskažu nezadovoljstvo", zaključio je De Jong.
Usprkos svemu ne namjerava se vratiti u Nizozemsku
Upravo iz tog razloga, kaže, podupire Udrugu Glas poduzetnika čiji je aktivni član. Donirao im je i marketinški softver za slanje newslettera svim članovima.
"Mislim da bi vlada trebala više slušati poduzetnike jer znamo kako po pravoj cijeni dostaviti usluge", kazao je.
No usprkos svemu, kaže da je sretan u Hrvatskoj, koju smatra domom te se ne namjerava vratiti u Nizozemsku jer želi još dosta toga pokrenuti u Hrvatskoj.
"Evo zbog covida će se mnoge kompanije odlučiti da im zaposlenici i nakon epidemije rade od doma. Zašto onda ti ljudi recimo ne bi mogli raditi iz Hrvatske? Hrvatska bi mogla ponuditi neke beneficije strancima da dođu živjeti i raditi iz Hrvatske za strane poslodavce. Mislim da je to možda jedna od najjačih kampanja kako promovirati Hrvatsku globalno, dakle za digitalne nomade, to bi mogla biti nova industrija u Hrvatskoj. Da strance imamo kroz cijelu godinu, a ne samo četiri mjeseca dok traje sezona", zaključio je De Jong.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati