Od strašne nesreće prošlo je 8 dana. Pitali smo HDZ-ovca Soptu hoće li dati ostavku
DAVID Sopta, predsjednik Uprave Jadrolinije, još nije podnio ostavku. Osam dana je prošlo od strašne nesreće pri kojoj je ulazna rampa trajekta Lastovo u Malom Lošinju pala na pomorce te usmrtila vođu stroja, dvojicu kormilara i teško ozlijedila prvog časnika palube. Index je nazvao Soptu da ga pitamo hoće li podnijeti ostavku, no na poziv nije odgovorio. Isto pitanje smo postavili porukom, ali odgovor je također izostao. Nije nam odgovorila ni PR služba Jadrolinije na isto pitanje.
Pozivao se na dane sućuti
Nakon što se nesreća dogodila, Sopta se pozivao "na dane tuge i sućuti". "Hajdemo danas pregrmjeti ovo i vidjeti što se dogodilo", rekao je Sopta na dan nesreće za Dnevnik Nove TV, a vidi li u svemu svoju odgovornost, nije htio komentirati.
Dan poslije na pitanje RTL-a osjeća li osobnu odgovornost nakon velike tragedije na Malom Lošinju Sopta je rekao: "Osobno uvijek sam odgovoran i osjećam odgovornost. Mislim da treba pričekati završetak ove istrage i vidjet ćemo koji će biti zaključci. Sada se trebamo koncentrirati ne samo na podršku i pomoć obiteljima i svim ostalim pomorcima nego na sezonu jer to je glavna misija ove firme", kazao je Sopta.
>>Šef Jadrolinije: Danas je dan za tugovanje. Novinarka: Nije samo danas
Na misi u Malom Lošinju, koja je bila posvećena trojici poginulih pomoraca, bio je i on. "Danas je dan za tugovanje i nemojte se ljutiti", rekao je novinarima koji su tražili izjavu. "Ne mogu vam dati odgovore. Još nismo ni pokopali pomorce. Sutra, prekosutra sam na pogrebima, kad to završi, sve ćemo dalje", rekao je.
Vrijeme je da podnese ostavku, ali sad se očito čekaju rezultati istrage
Nesretni pomorci - 58-godišnji vođa stroja Boško Kostović te kormilari, 38-godišnji Marko Topić i Denis Šarić - pokopani su, od nesreće je prošlo osam dana te je vrijeme da Sopta izvijesti javnost o tome hoće li dati ostavku ili neće. Međutim, ako je suditi prema drugim izjavama koje je davao on, ali i resorni ministar Oleg Butković te premijer Andrej Plenković, čekaju se rezultati istrage.
>>Butkovića pitali zašto nije došao na mjesto tragedije: "Nemojte misliti da me nema"
"Istraga ide u dva pravca - provode je DORH i policija te Agencija za istraživanje nesreće. Čim istraga bude gotova, svi ćemo se obratiti javnosti. Ovo je nezapamćena situacija i odgovore moramo saznati. Kad se utvrdi odgovornost, oni koji su odgovorni snosit će sankcije. Još je rano govoriti o tome jer istraga traje", rekao je Butković.
>>Plenkovića pitali zašto nije išao na Lošinj. "Shvatili smo odmah o čemu je riječ"
"Ovo nije prva nesreća koja se dogodila u našem mandatu, postoje policija, DORH, istraga koja će utvrditi što se dogodilo. Nema dileme, i Butković i Sopta imaju moju podršku", odgovorio je Plenković na pitanje koliko je sigurna Soptina fotelja.
Ostavka je u ovom slučaju moralni čin, nevezano za istragu
Jasno je kako će istraga dati odgovore na brojna tehnička pitanja, no ostavka politički instalirane čelne osobe firme u ovakvim situacijama smatra se moralnim činom i političkim minimumom.
Glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske Neven Melvan je rekao kako je minimum pristojnosti da Butković i Sopta podnesu ostavke. "I jedan i drugi. Bili su upozoravani, znali su da situacija nije dobra", kazao je Melvan, dodavši kako je veliki problem flota Jadrolinije, na što iz Sindikata upozoravaju duže vrijeme.
Od Sopte su tražili ostavku još u travnju
Osim što su upozoravali iz Sindikata pomoraca, ostavku Sopte su još u travnju tražili iz Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije. Radilo se tada o brodu Oliver, koji je četiri mjeseca boravio u remontnom brodogradilištu.
>>Sindikat traži ostavku šefa Jadrolinije: "Znao je da brod Oliver nije spreman"
"Jadrolinija na čelu s ovim predsjednikom Uprave pokazuje pravo lice i smjernice na koji način zapravo obnavlja flotu", naveli su iz Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije. Podsjetimo i da je samo osam dana prije nesreće Sindikat pomoraca Hrvatske poslao Butkoviću pismo u kojem upozorava na loše stanje u Jadroliniji.
Kritike zbog Olivera
>>Je li Hrvatska kupila grčko smeće?
Sopta je pretrpio i kritike jer brod Oliver nema emergency generator, ali i jer je, iako je star 27 godina, plaćen čak 12 milijuna eura, pri čemu je još 2.7 milijuna eura utrošeno na remont. Radi se o brodu koji je plovio u Grčkoj pod imenom Hermes, a osim Olivera, kupljena su još dva polovna grčka broda, što je također izazvalo kritike struke.
Spomenimo i kako je Damir Zec, profesor na Pomorskom fakultetu u Rijeci, početkom prošlog mjeseca dao ostavku na mjesto predsjednika Nadzornog odbora Jadrolinije. Između ostalog, naveo je da nabavne cijene brodova ne odražavaju njihovu tržišnu vrijednost.
HDZ-ovac koji baš i nije imao veze s pomorstvom
>>Tko je David Sopta, HDZ-ov šef Jadrolinije? Jedva ima veze s pomorstvom
Tko je uopće David Sopta, šef Jadrolinije? Radi se o članu HDZ-a koji je veći dio svoje karijere proveo u osiguravateljskom biznisu. S pomorstvom i brodarstvom imao je samo kraći doticaj sredinom 1990-ih, kad je radio u Croatia Lineu. Školovao se u Rijeci na Tehničkom fakultetu, gdje je stekao zvanje inženjera strojarstva.
Radio je u HEP-u i na menadžerskoj poziciji u Eurohercu. U Jadroliniju je došao iz Real Grupe, gdje je bio direktor za međunarodne poslove. Soptina plaća u Jadroliniji iznosi 4111 eura neto. Bruto je to iznos od 6864.48 eura. Drugih prihoda, sudeći po imovinskoj kartici, nema.
Soptu je povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa kaznilo s četiri tisuće kuna zbog primanja božićnica i nagrada na koje nije imao pravo. Naime, kao šef Jadrolinije primao je darove za djecu u nekoliko navrata, i to u iznosima od 600, 1000, 1500 i 2000 kuna.
Primao je u isto vrijeme i naknadu za obavljanje funkcije člana Nadzornog odbora Turističke zajednice Primorsko-goranske županije, i to u iznosima od po 2800 i 1400 kuna. Sopta, koji prema imovinskoj kartici ima plaću 4111 eura (u to vrijeme oko 19 tisuća kuna), na kaznu od četiri tisuće kuna žalio se Upravnom sudu, a zatim i Visokom upravnom sudu. Izgubio je.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati