Ostojić: Hitno moramo pooštriti mjere, booking nam pada sa svakim zaraženim
HRVATSKA ekonomija pretrpjet će težak udarac zbog epidemije koronavirusa, što ne čudi s obzirom na veliku ovisnost o turizmu koji izravno čini oko 11 posto BDP-a. Upravo zato je Hrvatskoj izuzetno važno da pridobije svakog gosta.
Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma koja okuplja najveće hotelijere u Hrvatskoj, Indexu je dao intervju o trenutnom stanju u turizmu i upozorio da Hrvatska pod hitno treba pooštriti mjere sa susjednim državama koje nisu članice EU, a imaju jako lošu epidemiološku sliku jer svakim novozaraženim u Hrvatskoj pada booking za našu zemlju.
Kako biste ocijenili stanje u turizmu do sada?
Unatoč objektivnoj bojazni oko tijeka ove turističke sezone, turističke brojke koje smo uspjeli ostvariti krajem lipnja i početkom srpnja daju nam razlog za optimizam, ali sa zadrškom. U srpnju smo u prvih 8 dana na razini 51,79 posto turističkih noćenja u odnosu na prošlu godinu kao i na 44,39 posto turističkih dolazaka. Prosječno nam u srpnju dolazi preko 61.000 turista dnevno, a ukupno je ove godine do 8. srpnja zabilježeno preko 2,1 milijun turističkih dolazaka i preko 11 milijuna noćenja. Od stranih gostiju, najviše noćenja su ostvarili gosti iz Njemačke, njih skoro 2,2 milijuna, zatim gosti iz Slovenije, više od 2 milijuna, pa onda gosti iz Češke (gotovo 770.000) i Austrije (preko 660.000).
To možemo smatrati dobrim rezultatom u ovim okolnostima i sigurno je rezultat koji bi svi u turizmu potpisali prije samo mjesec dana kada su očekivanja bila puno skromnija. To je rezultat prije svega kvalitetne epidemiološke situacije zbog koje smo se i mogli prvi u Europi turistički otvoriti.
Želim naglasiti da usprkos strahu od turističkog otvaranja u kontekstu širenja epidemije, mi imamo situaciju da do sada nismo imali niti jedan slučaj zaraze turista u komercijalnim smještajnim objektima. Aktualna epidemiološka situacija je rezultat primarno nepridržavanja epidemioloških mjera od strane naših državljana i njihovog putovanja u visoko rizične zemlje.
Pored toga, svjedoci smo da državljani susjednih zemalja s lošijom epidemiološkom situacijom svojim dolaskom koji u pravilu nemaju veze s turizmom iniciraju nove slučajeve zaraze. Ne smijemo dopustiti da neodgovornost pojedinaca, bilo naših ili stranih državljana, ugrozi nastavak turističke sezone, a samim time i gospodarski oporavak i standard svih građana.
Koliko su opasne prijetnje iz EU o stavljanju Hrvatske na "crvene liste"?
Hrvatska je pod povećalom zemalja koja su naša važna emitivna tržišta i to zapravo nije ništa čudno s obzirom na situaciju. No baš zbog toga moramo proaktivno djelovati i učiniti sve da Hrvatska ostane percipirana kao poželjna i sigurna destinacija ove sezone. Pod tim mislim na dvije stvari. Prvo, za uspješnu realizaciju ostatka turističke sezone nužno je poboljšanje epidemiološke situacije u zemlji, odnosno revizija aktualnih mjera koja bi rezultirala povratkom kvalitetne epidemiološke situacije kakvu smo imali prije nekoliko tjedana kada smo bili na listi najsigurnijih zemalja u EU.
Moramo pooštriti mjere prema susjednim zemljama jer svaki rast broja zaraženih nam ruši booking. Moramo održati percepciju Hrvatske kao sigurne destinacije i stoga su nam nužne oštrije mjere.
A drugo, moramo aktivno upravljati komunikacijom naše epidemiološke situacije jer imamo priliku vidjeti da se u situaciji velikog medijskog interesa i pojačanih tenzija brojke često neobjektivno interpretiraju, što stvara krivu percepciju.
Primjerice, činjenica je da postoji razlika u epidemiološkoj situaciji u raznim dijelovima Hrvatske, pa je u dominantno turističkim regijama situacija i dalje puno povoljnija od prosjeka te je na razini ili čak povoljnija od situacije na našim ključnim emitivnim tržištima. To je važno za istaknuti stranim gostima, medijima i to moramo posebno isticati, koordinirano i proaktivno, na svim razinama vlasti. A to ne radimo dovoljno dobro. Percepcija sigurnosti je ključna za uspjeh ove sezone.
Kakva su vaša očekivanja do kraja sezone?
Ovo je specifična sezona u kojoj ćemo se boriti za svakog gosta i to svaki dan. Potražnja je izuzetno osjetljiva i značajno oscilira na dnevnoj razini. Tako u praksi vidimo da primjerice pogoršanje epidemiološke situacije ili samo najava razmatranja određenih mjera od strane pojedinih država prema Hrvatskoj direktno utječe na stanje rezervacija i to značajno i odmah. Zbog toga su prognoze pune rizika i izazova različitih vrsta.
U slučaju da održimo kvalitetnu epidemiološku situaciju, ali i osiguramo percepciju da je Hrvatska sigurna i poželjna destinacija ove sezone, možemo osigurati dobar rezultat, možda i iznad očekivanja. To nam pokazuju rezultati s početka srpnja. U slučaju da izgubimo tu percepciju na našim ključnim tržištima, ishod može biti dijametralno suprotan.
U svakom slučaju Hrvatska ima povijesnu priliku da bude apsolutni pobjednik ovogodišnje turističke sezone na Mediteranu. Hoće će se to dogoditi, ovisi o nama.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati