Porinut SS Great Eastern

U DRUGOJ polovici 19. stoljeća, britanski inženjer Isambard Kingdom Brunel osmislio je brod koji je bio daleko ispred svog vremena – SS Great Eastern. Ovaj revolucionarni parobrod, najveći u svoje doba, predstavljao je prekretnicu u brodogradnji, iako njegova komercijalna upotreba nije bila uspješna. Brod je porinut 31.1.1858. godine.
Unatoč tome, ostavio je neizbrisiv trag u povijesti pomorstva i inženjerstva. Radovi na Great Easternu započeli su 1854. godine, a završeni su 1858. u brodogradilištu John Scott Russell & Co. u Londonu. Bio je najveći brod na svijetu u trenutku izgradnje, s impresivnom dužinom od 211 metara, širinom od 25 metara i istisninom od oko 18.915 tona.
Ostao je najveći brod na svijetu više od 40 godina, sve do 1899. godine kada ga je nadmašio RMS Oceanic. Ono što je činilo ovaj brod posebnim bio je njegov pogonski sustav, koji je kombinirao propelerski vijak, lopatice i jedra. Ova trostruka konfiguracija bila je izuzetno inovativna, a brod je mogao postići brzinu od oko 14 čvorova.
Dizajniran je za dugotrajna putovanja i mogao je prevoziti do 4.000 putnika bez potrebe za opskrbom gorivom na ruti između Europe i Australije. Osim toga, njegova dvostruka čelična oplata pružala je dodatnu sigurnost, što je bilo rijetkost u to doba.
Brod su pratili ogromni problemi
Unatoč briljantnom dizajnu, Great Eastern se suočio s brojnim problemima još od početka. Financijski problemi doveli su do bankrota brodograditelja Johna Scotta Russella prije nego što je brod završen. Samo porinuće broda trajalo je nekoliko mjeseci zbog njegove ogromne mase, a tijekom probne plovidbe 1859. godine došlo je do eksplozije kotla, što je izazvalo ozbiljna oštećenja i dodatno odgodilo njegovu upotrebu.
Zbog visokih operativnih troškova, Great Eastern nikada nije ostvario očekivanu zaradu kao putnički brod. Međutim, pronašao je novu svrhu u polaganju transatlantskih telegrafskih kablova, omogućivši bolju komunikaciju između Europe i Sjeverne Amerike.
Ova misija bila je ključna za razvoj globalne telegrafije i komunikacija. Nakon što je završio karijeru u polaganju kablova, brod je na kraju preinačen u plutajuću dvoranu i reklamni prostor, ali nikada nije povratio svoju slavu.
Godine 1889. naposljetku je rastavljen u otpad. Iako nije bio komercijalno uspješan, SS Great Eastern ostao je simbol inženjerske genijalnosti. Njegova inovativna konstrukcija utjecala je na razvoj budućih oceanskog brodova, a njegov dizajn i danas fascinira povjesničare pomorstva i inženjere diljem svijeta.
