Ovo su Rimčeva obećanja. Što je ispunio, a što (još) nije
MATE RIMAC, čovjek velike tehnološke inteligencije, dosad je posijao niz obećanja i kontradiktornih izjava koje upućuju na zaključak da nije lišen ni iznimnog marketinškog talenta: u više je navrata najavljivao projekte koji nisu realizirani ili nisu izvedeni onako kako su zamišljeni. Rimčeva objašnjenja ili je teško dobiti ili se svode na minorizaciju već obećanog u odnosu na ono što je tek u planu, ili, pak, primjedbe pripisuje jalu neuspješnih.
U ovom je času, uz dileme oko Nevere, svakako najintrigantnija najava projekta robotskih taksija u Zagrebu. Mediji su već informirali da će Rimčevi robotaksiji imati matični centar za e-punjenje na zelenoj površini kod Studentskog doma Stjepan Radić. U Zagrebu, dakako. Doznali smo i da u Rimčevoj viziji Zagreb 2024. godine postaje prvi grad na svijetu sa samovozećim električnim taksijem.
Foto: Marko Zirdum/Pixsell
Nema ni parcelu za robotaksije koji bi trebali voziti od 2024. godine
Čitatelju se već na prvi pogled iznad glave roje upitnici: na primjer, kako će se nešto poput robotaksija prilagoditi postojećoj regulativi i infrastrukturi, čija će biti navedena vozila, kakav je aranžman postignut s Gradom čijim bi ulicama, u ne tako dugom roku, trebala prostrujati revolucionarna novost u automobilskom svijetu?
Ako je sadašnju nedovoljnu zakonsku regulativu i moguće otkloniti u relativno kratkom roku s nekoliko amandmana ili, možda, cijelim novim zakonom, pitanje odnosa Grada i Rimčevih firmi - točnije, firme Project 3 Mobility u čijem je suvlasništvu, uz Rimca, njegove Rimac Automobile te još neke partnere, i KIA - znatno je kompleksnije. Novinski tekstovi o ovoj temi otkrivaju kako između Grada i potencijalnih kreatora robotaksija još nisu ni počeli ozbiljni pregovori o ustupanju ili prodaji navedene parcele. Prije nekoliko mjeseci tjednik Novosti dobio je odgovor iz Project 3 Mobilityja u kojem je, uz ostalo, pisalo:
"Budući da se radi o projektu koji je od nacionalnog, ali i šireg EU značaja, možemo istaknuti da aktivno surađujemo i komuniciramo sa svim dionicima na različitim nivoima koji uključuju europsku, državnu i od Vas spomenutu gradsku razinu. Vezano uz Vaš upit oko spomenute lokacije budućeg centra mobilnosti, ona još nije predmet bilo kakvog obvezujućeg ugovora s gradskom upravom. Između Grada i Project 3 Mobilityja postoji jedino neobvezujući Sporazum koji ističe zajednički interes na realizaciji projekta te navodi okvirne rokove koji su između ostalog i dostupni javnosti kroz Nacionalni plan oporavka."
Unatoč tome, arhitektonski studio 3LHD već je osmislio rješenje za centralno spremište robotaksija. Tjednik je objavio i detalj iz sporazuma pokojnog zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića i Marka Pejkovića, direktora Project 3 Mobilityja, od 14. veljače 2020. godine. U njemu izražavaju spremnost na suradnju u realizaciji projekta uvođenja nove usluge iz područja mobilnosti, spominju suradnju u implementaciji projekta i apliciranju za EU potpore, uz respektiranje gospodarskih, socijalnih i sigurnosnih interesa Grada Zagreba i njegovih građana.
Krajem prošlog tjedna s Gradom Zagrebom održao preliminarni sastanak
Pripremajući ovaj tekst Index je kontaktirao Rimac Automobile kao suvlasnika Project 3 Mobilityja te Grad Zagreb. Službene odgovore smo dobili kasnije sinoć, a svi odgovori nalaze se na dnu teksta. Osim toga, pouzdano smo doznali da je krajem prošlog tjedna održan sastanak između dviju strana. Sastanak je bio preliminaran, drugim riječima, na njemu ništa nije odlučeno.
>> Rimac najavljuje robotaxije u Zagrebu. U Kini su stvarnost, pogledajte kako voze
I dok projekt realizacije robotaksija nije moguće posve deponirati u ladicu nerealiziranih obećanja, jer još ima vremena za revolucionarni obrat, za homologaciju je kasno. Barem za onaj prvi rok koji je već probijen. Kao što smo pisali, Rimac Automobili dobili su 52.2 milijuna kuna za projekt koji je trebao biti gotov do 22. srpnja, ali Rimac je zatražio produženje zbog problema uzrokovanih pandemijom covida-19.
I dobio ga je do 30. lipnja 2022. godine, što je potvrdio i HAMAG-BICRO, Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije, te dopunio da Rimac Automobili namjeravaju razviti i homologizirati električni superautomobil koji će biti novitet na globalnom tržištu.
Rimac priznao kašnjenje i objasnio na čemu trenutno radi
Konačno, kašnjenje je potvrdio i Rimac. "Kasnimo – jebiga. Kasni i Mercedes sa AMG Project One 2 godine, Aston Martin kasni 3 godine sa Valkyriem itd. Nismo nikad krili da kasnimo. Istovremeno gradimo firmu, proizvod, proizvodne pogone, procese, tim, strukturu… Velik je zalogaj. Zar je toliki grijeh kasnit? Bili smo maksimalno transparentni sa cijelim projektom – na našem YouTube kanalu se mogu vidjeti crash-testovi, proizvodnja, razvoj, simulacije… Garantiram da niti jedan razvoj automobila nije toliko detaljno i transparentno popraćen.
Završavamo homologaciju i pokrenuli smo proizvodnju – uskoro ćemo pokazati prve aute kupaca. Do sad je proizvedeno 16 prototipova i pred-serijskih automobila. Prošli tjedan je krenula proizvodnja auta za kupce dok se istovremeno rade finalni homologacijski testovi. Očekujemo da će homologacija završiti prije prvih isporuka", zapisao je Rimac u komentaru na Facebooku.
>> Rimac: Kasnimo, jeb**a. Ako smo ikako oštetili državu, vratit ćemo svaku kunu
U ožujku 2018. godine Rimčev šef prodaje Krešo Ćorić otkrio je na autoshowu u New Yorku da je prodano "skoro svih" 150 automobila koje planiraju proizvesti, "a čija je osnovna cijena", kako su prenijeli hrvatski mediji, 1.7 milijuna eura. Doznali smo i da kupac "ima mogućnost dodavanja različitih opcija što može povećati cijenu vozila do još pola milijuna eura", ali i da unatoč visokoj cijeni ne manjka ljudi zainteresiranih za kupovinu "Rimčeve zvijeri".
Objavljeno je i da će proizvodnja modela C_Two početi 2020. godine, a prvi testni modeli trebali su biti proizvedeni 2018. godine.
Prošla je 2020. godina, još malo pa ćemo napustiti i 2021. godinu, a umjesto proizvodnje modela C_Two dočekali smo demanti. Voditelj prodaje krivo je interpretiran kad je spomenuo skoro 150 prodanih automobila, odnosno, došlo je do nekog nesporazuma, obznanio je Rimac početkom ove godine. Pojasnio je da ima zainteresiranih kupaca, ali ih nije mnogo isprobalo prototip, a razlog je, dakako, pandemija, ona otežava putovanja.
"Trenutačno se u pogonima Rimac Automobila sklapaju tri modela koji će poslužiti marketingu i prodaji da ih približe krajnjim kupcima, kao i za probne vožnje diljem svijeta. Istodobno će se pojaviti i niz nezavisnih recenzija i testova, a prije početka serijske proizvodnje i prodaje C_Two će dobiti i svoje komercijalno ime, koje neće više nositi prefiks 'C' (concept)", objavio je Bug početkom ove godine. To ime je Nevera.
Prije sedam godina najavio električne jahte
Na moru se, pak, nismo nagledali Rimčevih električnih jahti čija je proizvodnja najavljena prije sedam godina. "Novi projekt, koji bi trebao ugledati svjetlo dana 2015. godine, a plod je suradnje tri tvrtke: Elana Power Yachta koji je zadužen za tehnički dio projektiranja buduće jahte, Rimac Automobila koji su zaduženi za pogonski dio, te investitora Cadia Yacht S.A.", pisao je Jutarnji list u travnju 2014. godine.
Cilj je napraviti prvu pravu brzu motornu jahtu na električni pogon na svijetu, objašnjavano je u dnevnom listu. "Kontaktirali su nas iz Cadia Yachta na osnovi naših prijašnjih radova", kazao je Rimac.
"Mi naravno nismo uopće razmišljali o brodovima, ali njima se učinila zanimljiva naša električna tehnologija koju koristimo u sportskom automobilu i pred nama su postavili izazov da je primijenimo i u nautičkom svijetu. Naša snaga su upravo naši patenti koje imamo na električne motore i baterije i koje smo već primijenili na gradskim automobilima, biciklima, motociklima, raznim testnim stanicama, a eto sada i na brodovima", pohvalio se Rimac.
Rimac nam je odgovorio o čemu se ovdje radi i što se dogodilo s ovim najavljenim projektom.
"Prije 7 godina, 2014. Godine, Rimac Automobili bila je tvrtka od 55 zaposlenika. 2011. Smo predstavili Concept_One i najavili kako radimo na tome da auto dovedemo od koncepta do proizvodnog modela, u maloj seriji. Tada smo bili u značajno drugačijoj situaciji nego danas – razvoj i proizvodnja super sportskih automobila je izuzetno skupa (u Neveru je uloženo 130M eura) te nismo imali snažne investitore koji bi podržali projekt. Ono što nas je spašavalo su projekti za druge kompanije na kojima smo radili kad god se ukazala prilika – jer je to značilo dodatna sredstva za financiranje željenog projekta – razvoja vlastitog automobila. U počecima tvrtke se radilo o projektima koji su uglavnom bili prototipovi – za tvrtke koje su istraživale EV kao mogući smjer razvoja vlastitog poslovanja. Jedan od upita bio je vezan i uz električne jahte. Brojne tvrtke za koje smo tada radili na feasibility studijama i na prototipima nisu nastavile s tim projektima – iz raznih razloga. Koliko nam je poznato, u tom je kontekstu jedan naš klijent tada (prije 7 godina), najavio da će sa nama razvijati električne brodove. Do realizacije nije došlo jer klijent nije uspio prikupiti potrebna sredstva za realizaciju projekta.
Naš poslovni model 2014. nije bio definiran kao danas – nije postojala čvrsta strategija, niti 10togodišnji plan razvoja poslovanja i prihoda – to je faza koju zovemo “preživljavanje” - radili smo na projektima za druge tvrtke kojima smo mogli ostvariti dodanu vrijednost, a sebi pomoći u kratkom roku.
Neki od takvih projekata koji su javno objavljeni, a koji su nama bili interesantni u portfelju, iako nikad nisu doživili serijsku proizvodnju: niže spomenuti projekt za tvrtku IDIADA, električni Jaguar E-type, koncept za Renault, Seat CUPRA e-runner, Roborace itd", stoji u odgovoru iz Rimac Automobila.
Proizveo Concept One i Two
Foto: Igor Šoban/Pixsell
Istodobno, Rimac je dosad kreirao Concept One. Prošlo je deset godina otkako je taj automobil predstavljen, razvijao je brzinu od 354 kilometara na sat. Napravljeno ih je osam, jedan je uništio televizijski voditelj Richard Hammond kad je sletio s ceste u Švicarskoj. Concept Two navodno bi se ove godine trebao naći u prodaji - serijski primjerci ovog vozila zovu se, kako rekosmo, Nevera, a njihovo ovogodišnje predstavljanje dobilo je izdašnu medijsku pažnju.
Foto: Dalibor Urukalović/Pixsell
>> VIDEO I FOTO Ovo je Rimac Nevera
Rimac je objasnio i kako stvaraju komponente za druge proizvođače. "Budući da nismo imali investitore, morali smo zarađivati od prvog dana. Tada smo shvatili da ljudi ne žele ulagati u tvrtku za hiperautomobile, nego u umjereno poslovanje", kazao je Rimac Večernjem listu. Dakle, proizvodi baterije i pogonske sisteme za druge kompanije.
Konačno, ove je godine objavljena informacija o poslovnoj suradnji Rimac Automobila s Bugattijem. "Porsche sada posredno drži većinski vlasnički udio u novoj kompaniji Bugatti Rimac (45% izravno te još oko 13% kada se prevede udio u Rimac Automobilima), a vlasnički udio koji kontrolira proteže se i na Rimac Technology, odjel kompanije koji isporučuje proizvode i usluge konkurenciji poput Aston Martina i koji će se prije ili kasnije odvojiti.
Bilo bi iluzorno zaključiti kako se VW tek tako odrekao brenda kao što je Bugatti, a nije isključeno da se iza kulisa raspravljalo i o drugim opcijama (poput warrant instrumenata, kojima bi Porsche stekao još neke pogodnosti u slučaju ostvarivanja zacrtanih ciljeva)", napisali smo u srpnju ove godine i objasnili kako ovim potezom Rimac dobiva "svježu financijsku injekciju i vrlo opipljivu potporu jednog od najvećih svjetskih proizvođača automobila. Spominje se zahtjevan pomak u smjeru električnih automobila u koji je VW navodno spreman uložiti 35 milijardi dolara, a dio tog kolača sada bi mogao zgrabiti i Rimac, koji je preuzimanjem dobio i - nevjerojatan publicitet".
>> Što je u pozadini Rimčevog preuzimanja Bugattija? Mali rizik i možda golema nagrada
Rimac nam opširno odgovorio
Jučer oko 15 sati poslali smo Rimac automobilima upite vezane za stvari o kojima se piše u ovom tekstu. Iz Rimca su nam opširno odgovorili te njihov odgovor prenosimo u nastavku teksta. Boldana su pitanja koja smo im postavili.
Za početak, i za bolje razumijevanje problematike, naglašavaju na početku nekoliko informativnih činjenica:
- Tvrtka Rimac Automobili privukla je 300M Eura stranog kapitala u Hrvatsku - koliko je nama poznato, daleko najveći iznos za jednu startu-up/tehnološku tvrtku u Hrvatskoj
- U 12 godina postojanja smo izrasli iz garaže u firmu od preko 1.100 zaposlenih, od kojih je više od 500 inženjera
- Partneri i investitori su nam svjetski proizvođači automobila poput Volkswagena, Porschea i Hyundaia
- Gradimo jednu od najvećih razvojno-istraživačkih i proizvodnih kompleksa u Europi – naš Kampus u Svetoj Nedelji
- Preuzeli smo većinski udio u jednom od najcjenjenijih brandova u autoindustriji – Bugattiju – sa vise od 110 godina tradicije. Srediste i Rimac Automobila i Bugattija je u Hrvatskoj te se radi o hrvatskom d.o.o.-u.
- Razvijamo i proizvodimo proizvode u Hrvatskoj kakvu kompleksnost i dodanu vrijednost naša privreda do sada nije imala
- Zapravo smo tek na početku našeg puta i namjeravamo privući višestruko više stranog kapitala i zaposlenika nego što smo do sad
- Privlačimo iskusne i školovane ljude iz cijelog svijeta da dođu živjeti i raditi u Hrvatsku, specijalizirane u autoindustriji, koji pomažu i razvoj lokalnog talenta
- U jednoj od najkompetitivnijih industrija na svijetu, pomičemo granice, pa je tako Nevera već srušila nekoliko svjetskih rekorda
- U državni proračun smo, kroz razne namete i davanja, uplatili 26.5M Eura dok smo iz državnog proračuna povukli 3M Eura i 6.6M Eura iz EU fondova.
Osim sporne homologacije o kojoj se ovih dana piše, tvrtka Rimac Automobili i s njom povezane tvrtke, najavljivala je projekt robotaksija do 2024. godine. U kojoj je fazi taj projekt te je li Gradom Zagrebom postignut sporazum oko korištenja gradskog terena?
„Sporna homologacija“ kako navodite, nije projekt sam za sebe. Homologacija je dio je razvoja i testiranja Nevera automobila, kojim automobil, kada zadovolji sve uvjete homologacije, postane legalan za cestu.
Nevera je u intenzivnom razvoju i testiranju već 4 godine, što je uobičajeno trajanje za tako kompleksni proizvod, s ciljem globalne homologacije. U tom procesu je proizvedeno 16 prototipova i pred-serijskih automobila. Razvoj i brojne testove vezane uz Neveru možete pogledati na našoj službenoj web stranici, kao i YT kanalu: crash testovi, testiranje ovjesa, testovi na stazi, elektromagnetska radijacija itd, brojni od kojih su dio homologacije. Niti jedan razvoj automobila nije toliko detaljno i transparentno popraćen. Trenutno smo u fazi završavanja homologacije i pokrenuli smo serijsku proizvodnju – uskoro ćemo pokazati prve aute kupaca.
Projekt robotaksija osnovana je neovisna i specijalizirana tvrtka, Project 3 Mobility. Prvi prototip autnomnog vozila koje ce biti razvijeno i napravljeno iz nule je proizveden prošle godine. Prototip tog automobila bio je, između ostalog, pokazan i gospođi Ursuli von der Leyen. Radi se na različitim elementima cjelokupne usluge (platforma mobilnosti, vozilo, infrastruktura, usluga). Sklopljena su ključna partnerstva sa kompanijama kao što su KIA (također i investitor u projekt), Microsoft, pružateljem autonomnog softwarea i mnogim drugima. Trenutno smo u pregovorima sa 20ak gradova u Europi i na Bliskom Istoku, koji bi bili među prvim gradovima u kojima bi se omogućila usluga robotaxija. Sa nekoliko gradova već su potpisani i ugovori o suradnji, a želja je da prvi grad na svijetu gdje će biti pružena usluga bude Zagreb u 2024-oj. Kad se krenulo u ovaj projekt prije 3 godine, odlučili smo prvo napraviti većinu posla, pa tek onda predstaviti projekt. Jako puno toga je već odrađeno, ali želimo dovesti sve skupa na još višu razinu prije predstavljanja. Sigurni smo da će projekt imati vrlo veliki internacionalni odjek i pobuditi puno interesa. Smatramo da će također biti ključni nositelj razvoja velikoserijske autoindustrije budućnosti u Hrvatskoj. Ono što možemo reći je da planiramo da se automobil, koji će se proizvoditi u velikim količinama, proizvodi u Hrvatskoj.
Vezano uz vaš upit oko spomenute lokacije budućeg centra mobilnosti, ona još nije predmet bilo kakvog ugovora s gradskom upravom. Između Grada i Project 3 Mobility postoji jedino Sporazum koji ističe zajednički interes na realizaciji projekta te navodi okvirne rokove koji su između ostalog dostupni javnosti kroz Nacionalni plan oporavka.
Ukoliko dođe do dogovora oko korištenja gradskog terena, svi aspekti tog dogovora bit će realizirani prema jasnoj i otvorenoj proceduri, u skladu sa tržišnim uvjetima. Želja je da se osim izgradnje centra mobilnosti, uredi i novi gradski trg te park otvoren za javnost, koji bi bio financiran od strane Project 3 Mobility.
Što je s projektom električnih jahti najavljivanim prije sedam godina?
Prije 7 godina, 2014. Godine, Rimac Automobili bila je tvrtka od 55 zaposlenika. 2011. Smo predstavili Concept_One i najavili kako radimo na tome da auto dovedemo od koncepta do proizvodnog modela, u maloj seriji. Tada smo bili u značajno drugačijoj situaciji nego danas – razvoj i proizvodnja super sportskih automobila je izuzetno skupa (u Neveru je uloženo 130M eura) te nismo imali snažne investitore koji bi podržali projekt. Ono što nas je spašavalo su projekti za druge kompanije na kojima smo radili kad god se ukazala prilika – jer je to značilo dodatna sredstva za financiranje željenog projekta – razvoja vlastitog automobila. U počecima tvrtke se radilo o projektima koji su uglavnom bili prototipovi – za tvrtke koje su istraživale EV kao mogući smjer razvoja vlastitog poslovanja. Jedan od upita bio je vezan i uz električne jahte. Brojne tvrtke za koje smo tada radili na feasibility studijama i na prototipima nisu nastavile s tim projektima – iz raznih razloga. Koliko nam je poznato, u tom je kontekstu jedan naš klijent tada (prije 7 godina), najavio da će sa nama razvijati električne brodove. Do realizacije nije došlo jer klijent nije uspio prikupiti potrebna sredstva za realizaciju projekta.
Naš poslovni model 2014. nije bio definiran kao danas – nije postojala čvrsta strategija, niti 10togodišnji plan razvoja poslovanja i prihoda – to je faza koju zovemo “preživljavanje” - radili smo na projektima za druge tvrtke kojima smo mogli ostvariti dodanu vrijednost, a sebi pomoći u kratkom roku.
Neki od takvih projekata koji su javno objavljeni, a koji su nama bili interesantni u portfelju, iako nikad nisu doživili serijsku proizvodnju: niže spomenuti projekt za tvrtku IDIADA, električni Jaguar E-type, koncept za Renault, Seat CUPRA e-runner, Roborace itd.
Koliko je prodanih automobila Concept One? Tvrtka je objavljivala različite podatke o broju prodanih vozila.
Concept_One je naš prvi automobil, predstavljen 2011. kao koncept. Ne možemo otkriti identitet svih vlasnika automobila ali ovdje, primjerice možete vidjeti dva primjerka – u vlasništvu Rich Dennisa i Paula Runge-a iz SAD-a:
Poznato je da je jedan Concept_One uništen tokom testiranja od strane Grand Toura a postoje i mnoge snimke drugih Concept_One primjeraka diljem svijeta:
- Plavi u vlasništvu Manhattan Motorcarsa
- Bijeli u vlasništvu kupca iz Monaca
- Tri automobila u New Yorku zajedno
- Srebrni, u vlasništu Paul Rungea
Izuzetno nam je dugo trebalo od koncepta do proizvodnog modela jer smo se nosili s izazovima održavanja tvrtke na životu - zapošljavanjem stručnog kadra, razvojem komponenti za Concept_One. Iako je inicijalna ideja bila da Concept_One bude automobil proizveden u maloj seriji od više desetaka komada, po putu smo uvidjeli da sredstva koja imamo na raspolaganju, kao i tim nisu dovoljni za projekt tih razmjera. Odlučili smo Concept_One proizvesti u osam jedinica, i usmjeriti fokus na sljedeću generaciju: C_Two (danas: Nevera). U međuvremenu je zadatak bio i razviti stručni kadar, i osigurati investitore, stabilitirati tvrtku, razviti procese, i drugo – kako bi bili u mogućnosti ivesti projekt reda veličine Nevere.
Concept_One bio je prvi supersportski električni automobil na svijetu, ali je bio i projekt na kojem smo puno naučili. Nevera je realizacija vizije koja je postojala za Concept_One, ali ta dva automobila potpuno su različita. Concept_One proizveden je u 8 jedinica, od kojih je jedan razbijen 2017. godine. Kako smo se u međuvremenu posvetili Neveri, proizvodnja zadnjeg Concept_One zaustavljena je prije par godina, a time i vlasnik tog modela preusmjeren na kupnju Nevere, te će zadnji automobil ostati u vlasništvu Rimac Automobila.
Kakav je bio aranžman s kompanijom IDIADA?
2012. smo bili team od 10-ak ljudi. Bili smo na samom početku i u vrlo teškom periodu zbog otkazivanja podrške naših tadašnjih investitora sa Bliskog Istoka. Tada nam je bila strategija razvijati i proizvoditi vlastite automobile. Concept_One je trebao biti konceptni automobil našeg prvog modela. Kako je došlo do prestanka financiranja investitora, našli smo se u situaciji gdje nam je bilo nemoguće pokriti troškove plaća, najma, dobavljača i praktički smo bankrotirali, a još nismo niti krenuli kako treba. Stoga smo se morali okrenuti poslovima koji odmah donose prihod kako bi firma preživjela. U tom trenutku nam je projekt IDIADA-e savršeno odgovarao. IDIADA je, u sklopu Europskog Projekta, dobila zadatak da demonstrira da Europa može biti globalno konkuretna u tehnologiji električnih vozila. Kako je rok za razvoj i proizvodnju tog demonstracijskog vozila bio samo 4 mjeseca, IDIADA se javila nama da na bazi Concept_One-a napravimo njima auto. S obzirom da je Concept_One projekt bio u početnoj fazi razvoja, morali smo raditi dan i noć ta 4 mjeseca kako bismo proizveli i isporučili taj auto.
Mi smo taj auto smatrali daljnjim protoripom Concept_One-a. Kako Hrvatska tada nije bila članica EU, mi nismo mogli direktno raditi taj projekt je IDIADA bila nosilac dok smo mi razvili i proizveli automobile, dok je IDIADA bila uključena u određene elemente dizajna i testiranja auta. Vozilo smo uspješno isporučili, što se nekoliko tjedana kasnije i demonstriralo predstavnicima Europske Komisije na poligonu u Španjolskoj.
Je li Rimac odustao od proizvodnje bicikala?
Posao električnih bicikala je 2013. godine odvojen u firmu Greyp Bikes d.o.o. koja zapošljava 100-tinjak radnika i izvozi bicikle u 30 zemalja svijeta.
S kojim je ciljem plasirana informacija da je prodano 150 automobila C_Two?
Do te informacije je došlo zbog nesporazuma tokom intervjua između našeg voditelja prodaje i britanskog automobilskog časopisa. Na žalost smo propustili priliku pravovremeno demantirati tu objavu – Mate Rimac je naknadno objavio da C_Two (sada Nevera) nije rasprodan. Što i nije bilo za očekivati – ovo je prvi serijski električni hiperautomobil, neusporediv s drugim hiperautomobilima. Iako postoje kupci koji bez razmišljanja rezerviraju svoj automobil, od većine smo očekivali da žele automobil testirati. Od ove godine krenula je prava prodajna kampanja gdje napokon imamo jedan automobil na raspolaganju za prodajne aktivnosti u cijelom svijetu. Naši prodajni predstavnici nalaze se na više od 20 lokacija u svijetu koje su nam ključna tržišta. Za sada bilježimo najbolje prodajne rezultate u Europi, ali to uvelike ovisi o marketinškim i prodajnim aktivnostima koje tek trebaju biti odrađene u Aziji, na bliskom istoku, i većem dijelu Sjeverne Amerike, ali i drugdje u Europi
*Index koristi third party aplikacije za realizaciju anketa kako bismo smanjili mogućnost manipulacije anketom od strane korisnika, ali i potpuno odagnali mogućnost vlastitih manipulacija rezultatima. Svejedno, online ankete ne mogu se smatrati znanstveno utemeljenima niti vjerodostojno predstavljaju većinu hrvatske populacije. Index, naime, relativno rijetko posjećuju potpuni idioti, koji pak u ukupnoj hrvatskoj populaciji imaju značajan udio.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati