Rimčev glavni dobavljač za robotaksi: Nitko nema petu razinu autonomije

AMNON SHASHUA, osnivač i izvršni direktor izraelske tvrtke Mobileye, od koje je hrvatska tvrtka Project 3 Mobility prije godinu dana kupila gotovo rješenje za autonomnu vožnju robotaksija, rekao je kako trenutačno ni jedno vozilo nema petu razinu autonomije te da on predviđa kako bi ta tehnologija možda mogla doći tek krajem ovog desetljeća.
Iz toga proizlazi kako Rimac nikako ne može ispuniti glavni uvjet za bespovratno financiranje 180 milijuna eura za projekt robotaksija, a to je isporuka vozila pete razine autonomije koju mora isporučiti već sljedeće godine.
>> Rimac kupuje gotov izraelski sustav za robotaksije
Naime, Shashua, prvi čovjek Mobileyea, gostovao je krajem siječnja na konferenciji CES 2025 koja se održavala u SAD-u, a konferencija se predstavlja kao najveći i najutjecajniji tehnološki događaj u svijetu koji služi kao globalno središte za tehnološke inovacije. Shashua je govorio o svojoj viziji budućnosti autonomne vožnje.
Level 5 tek se ima razviti, a Rimac ju je već "kupio"
Tijekom jednosatnog izlaganja detaljno je opisao dva razvojna puta svoje tvrtke koji su osmišljeni da idu prema potpunoj autonomiji razine 5, i to kasnije u desetljeću. Pristup Mobileyea prema potpuno autonomnoj vožnji razine 5 usporedio je s pristupima koje koriste njegovi izravni konkurenti Waymo i Tesla.
"Na putu prema petoj razini autonomije", smisao je izlaganja izvršnog direktora Shashuae koji objašnjava kako revolucionizirati prijevoz i dostići petu razinu autonomije, za koju predviđa da bi mogla biti krajem desetljeća. Predstavljen je i poseban grafički prikaz koji je za krajnji cilj imao L5, odnosno Level 5.
Kupili gotovo rješenje
Podsjetimo, tvrtka Mate Rimca Project 3 Mobility dobila je bespovratno više od 180 milijuna eura za razvoj autonomnog vozila pete razine. Početkom prošle godine Rimčeva tvrtka je objavila kako su s izraelskom tvrtkom Mobileye dogovorili da će Rimčevi robotaksiji koristiti "naprednu Mobileye tehnologiju za autonomna vozila - Mobileye Drive" te da je lansiranje usluge planirano 2026. godine u Zagrebu.
Project 3 Mobility "iz temelja razvija vlastito autonomno električno vozilo ključno za implementaciju novog ekosustava urbane mobilnosti", stajalo je u službenoj objavi Rimčeve tvrtke nakon ugovorenog posla s Mobileyeom. U objavi se ističe da će tehnologija tvrtke Mobileye biti u potpunosti integrirana u P3 vozilo, koje će koristiti Mobileye Drive sustav za autonomnu vožnju.
Nedovoljno za ispuniti glavni uvjet natječaja
Naglasimo kako u vladinom planu, odnosno Nacionalnom planu oporavka i otpornosti (NPOO) doslovno piše kako Rimac ne razvija tehnologiju kojom će se vozilo kretati bez vozača, nego samo razvija automobil koji će implementirati tehnologiju koju će netko drugi izmisliti. I to pete razine autonomije.
"Razvoj autonomnog sustava vožnje, odnosno umjetne inteligencije, nije predmet ovog projekta, već razvijamo potpuno autonomno vozilo koje koristi postojeću umjetnu inteligenciju", citat je iz službenog vladinog dokumenta.
Postojeću umjetnu inteligenciju, odnosno gotovo rješenje od tvrtke Mobileye kupili su prošle godine, no potpuno je jasno kako ta tvrtka nema potrebnu razinu tehnologije da bi se ispunio glavni uvjet natječaja, a to je vozilo L5, odnosno pete razine autonomije.
Level 5 predstavljat će revoluciju
Valja naglasiti kako tvrtka Mobileye u prezentiranju vlastitih proizvoda ne koristi uobičajenu klasifikaciju za autonomna vozila, već koristi svoju. Naime, postoji više načina kategorizacije razina automatizacije vozila, no gotovo svi koriste onu internacionalne udruge automobilskih inženjera Society of Automotive Engineers International (SAE).
Europska unija, koja je financirala Rimčeve robotaksije, od 2016. godine koristi upravo SAE kategorizaciju, i to s ciljem, kako objašnjavaju u službenom dokumentu - "jednostavnije komunikacije i bolje suradnje unutar tehničkih i političkih područja".
Prema SAE klasifikaciji, najmanja razina ili nulta je ona gdje je vozač zadužen za sve vozačke aktivnosti, dok je peta, posljednja razina potpuno automatizirana, a jedini čovjekov zadatak je određivanje odredišta.
Mobileye, glavni Rimčev dobavljač za robotaksije, do sada je izbjegavao SAE klasifikaciju. U veljači prošle godine kontaktirali smo ih kada smo htjeli znati što su točno prodali Rimcu, no izbjegavali su odgovor na pitanje koju razinu autonomije imaju njihova vozila. Na prezentaciji u SAD-u prvi čovjek Mobileyea koristio je upravo SAE klasifikaciju.
Nisu spominjali Rimca i robotaksije
Kako piše Forbes s te konferencije, strategija Mobileyea je uvijek bila napredovati kako bi u budućnosti podržali Level 4 autonomiju koja predstavlja potpunu autonomiju u propisanim geografskim područjima te na koncu i Level 5 autonomiju koja predstavlja potpunu autonomiju vožnje bilo gdje i bilo kada.
Na CES-u 2025. godine Mobileye je najavio suradnje za L3 autonomiju (autonomiju s ljudskim vozačem koji može preuzeti kontrolu unutar 10 sekundi) te L4 rješenja autonomije. Primjerice, Volkswagen je jedan od kupaca koji je za više modela (VW ID Buzz, Audi, itd.) oglašavao vozilo ID Buzz sposobno za L4 autonomiju.
ID Buzz s Levelom 4 trenutno je u fazi testiranja, a moguće je da će biti predstavljen nekada sljedeće godine, dok testiranja traju od sredine 2023. godine. Nigdje, naravno, nije spomenut Rimčev robotaksi koji se najavljuje kao Level 5.
Kako su Rimac i Pejković objašnjavali petu razinu autonomije
Sredinom srpnja prošle godine u studiju Indexa bili su Mate Rimac i direktor Vernea Marko Pejković, a razgovarali smo o robotaksijima. Na više izravnih upita mogu li isporučiti autonomno vozilo pete razine, koji je glavni uvjet ugovora u sklopu NPOO-a, ni Rimac ni Pejković nisu dali konkretan odgovor.
"Mi ćemo napraviti ono što smo od početka govorili - potpuno autonomni robotaksi, koji neće imati volan i pedale, a koji će raditi na području Zagreba i okolice. Dosta toga smo napravili, dosta toga se nije vidjelo. S te strane smo mi sami sebi zakomplicirali život. Nismo trebali ulaziti u petu razinu, postoje nejasnoće oko toga i siva zona između četvrte i pete razine. Mi razvijamo auto bez volana, bez pedala, bilo je jasno što trebamo isporučiti. To smo puno puta ponovili svima koji su uključeni u cijeli proces", rekao je tada Pejković.
Rimac je, govoreći o petoj razini autonomije, rekao da će imati automobil kojim nikada neće upravljati čovjek, već će njime u potpunosti upravljati stroj.
"Morat će moći pokriti sve scenarije unutar Zagreba i okolice, kao i u drugim gradovima u kojima ćemo operirati", rekao je tada Rimac.

bi Vas mogao zanimati
bi Vas mogao zanimati