Rimac najavljuje robotaxije u Zagrebu. U Kini su stvarnost, pogledajte kako voze
VIJEST da tvrtka Mate Rimca, Rimac Automobili, kreće u 3.4 milijarde kuna vrijedan projekt za razvoj i uspostavu mreže električnih autonomnih taksija u Zagrebu - takozvanih robotaxija - podigla je popriličnu prašinu.
> Kreće veliki projekt Rimca. U Zagrebu gradi park, trg i mrežu robotaxija
Neki su domaći poduzetnici, poput direktora tvrtke za računalnu sigurnost DefenseCode Lucijana Carića, izrazili uvjerenje da je projekt, odnosno njegov najavljeni rok do 2024., potpuno nerealističan. Carić je čak ustvrdio da je Rimac "muljator i demagog".
> Carić: Kladim se u 10.000 eura da Rimac do 2024. neće izgraditi mrežu robotaxija
Drugi su, poput biologa i vlasnika laboratorija Genos Gordana Lauca i poduzetnika Saše Cvetojevića i Nenada Bakića, stali u njegovu obranu. Cvetojević je, primjerice, na kritike da će ovaj projekt upitne izvedivosti biti financiran javnim novcem odgovorio da ne vidi "ljepši i bolji način spaljivanja EU/javne love" od ovakvog "ludog projekta".
Na kraju se oglasio i sam Mate Rimac i dao Cariću za pravo jer bi i on na njegovom mjestu bio "isto tako skeptičan i sarkastičan". Međutim, dodao je, "takve reakcije su rezultat toga što nismo mogli pokazati projekt na način kako smo mislili i kada smo htjeli - sa svim detaljima i backgroundom, nego je objavljen bez našeg znanja".
"Dopustite nam da pokažemo projekt Robotaxija kako treba - još ne želimo iz raznih razloga. Siguran sam da će mnogi biti oduševljeni i da ćemo moći odgovoriti na 90+% pitanja. Hvala!" zaključio je Rimac u objavi na Facebooku.
> Rimac o robotaxijima: Carić je u pravu, i ja bih na njegovom mjestu bio skeptičan
Dok Rimac Automobili ne predstave te detalje, neće biti moguće ni analizirati odnosno evaluirati sam projekt. Iako Jutarnji list, koji je prvi objavio vijest o Rimčevom projektu, piše da će "Zagreb postati prvi grad na svijetu u kojem će biti dostupna usluga robotaxi", istina je da su robotaxiji, odnosno samovozeći taksiji, već u različitim etapama realizacije u raznim zemljama svijeta.
Motional, Hyundai i Lyft: Robotaxi najavljen za početak 2023.
Motional, američka tvrtka za proizvodnju autonomnih automobila koju su 2020. osnovali južnokorejska Hyundai Motor Grupa i proizvođač autodijelova Aptiv i u nju uložili 4 milijarde dolara, najavio je da će integrirati svoju tehnologiju za vožnju bez vozača u Hyundaijev novi potpuno električni SUV kako bi stvorio prvi robotaxi tvrtke.
Najavili su također da će kupci na određenim tržištima moći rezervirati potpuno električni, potpuno autonomni taksi preko aplikacije Lyft - već početkom 2023. godine, javlja portal TechCrunch.
Hyundai IONIQ 5, koji je predstavljen u veljači i koji bi trebao biti pušten u prodaju kasnije ove godine, bit će u potpunosti integriran s Motionalovim sustavom autonomne vožnje. Vozila će biti opremljena hardverom i softverom sposobnim za autonomnu vožnju razine 4, uključujući lidar, radar i kamere kako bi senzorski sustav vozila imao vidljivost od 360 stupnjeva i sposobnost gledanja do 300 metara u daljinu.
Različite razine autonomnosti vožnje
Naime, razina 4 autonomne vožnje je, prema klasifikaciji Društva automotornih inženjera, razina nazvana "mind off" - vozač ne treba obraćati pažnju na vožnju, pa može zaspati ili se maknuti s vozačevog sjedala. Autonomna vožnja na ovoj razini nije moguća samo u određenim "geo-ograđenim" područjima ili u nekim posebnim okolnostima.
Nasuprot tome, na razini 3, nazvanoj "eyes off", vozač ne treba gledati cestu jer se vozilo može samo nositi s izvanrednim situacijama, primjerice kada treba naglo zakočiti. Ipak, mora biti spreman povremeno intervenirati kada vozilo to od njega zatraži.
A na najvišoj razini autonomne vožnje, razini 5, upravljački volan u automobilu uopće nije nužan jer nikakva ljudska intervencija nije potrebna.
Motional nije otkrio hoće li njegovo autonomno vozilo i dalje imati upravljač, a ni slike vozila još nisu dostupne. Međutim, njegovi robotaxiji ONIQ 5 već su započeli testiranje na javnim cestama i zatvorenim poligonima, a testiranje će trajati više mjeseci prije nego što budu postavljeni na Lyftovu platformu. Tvrtka kaže da će testiranje završiti tek kad se uvjeri da su taksiji sigurniji od ljudskog vozača.
Motional je najavio partnerstvo s Lyftom, tvrtkom za digitalno traženje vožnji po uzoru na Uber, još u prosincu. Tvrtka je nedavno objavila da je započela testiranje tehnologije vožnje bez vozača na javnim cestama u Las Vegasu. Hyundaijev IONIQ 5 je već drugo autonomno vozilo Motionala koje planira pustiti na javne ceste.
>>Hyundai u Rimac Automobile ulaže 600 milijuna kuna
Hyundai Grupa 2019. kupila 14% Rimac Automobila
U ovom kontekstu posebno je zanimljivo što je Hyundai prije dvije godine ušao u partnerstvo upravo s Rimac Automobilima te u hrvatsku tvrtku uložio 64 milijuna eura, a Kia Motors (koja je dio Hyundai Motor Grupe) još 16 milijuna eura, s ciljem da uz njenu pomoć ostvari prijelaz na takozvanu čistu mobilnost - dakle, na automobile koji neće zagađivati okoliš ili će to barem raditi u daleko manjoj mjeri nego sada. Hyundai je tim ulaganjem stekao 14% dionica Rimac Automobila, a u tvrtku su ozbiljno uložili i neki drugi svjetski autogiganti - prije svega Porsche (čija je krovna tvrtka Volkswagen Grupa), koji je kupio ukupno 24% njenih dionica.
"Rimac je inovativna tvrtka s izvanrednim sposobnostima u električnim vozilima visokih performansa. Njihovi startup korijeni i bogato iskustvo u suradnji s proizvođačima automobila u kombinaciji s tehnološkom snagom čine Rimca idealnim partnerom za nas. Radujemo se suradnji s Rimcem na našem putu prema čistoj mobilnosti", rekao je tom prilikom Chung Eui-Sun, izvršni potpredsjednik Hyundai Motor Grupe.
S tim u vidu, teško je ne zapitati se nije li Hyundaijev projekt robotaxija možda povezan s Rimčevim ambicioznim projektom mreže robotaxija u Zagrebu. Index je poslao upit o projektu robotaxija u Zagrebu Rimac Automobilima, a odgovor ćemo objaviti kada i ako ga dobijemo.
AutoX pustio robotaxije na ceste Shenzhena u prosincu
U Kini su pak prvi robotaxiji pušteni na javne ceste još u prosincu, kako je tada izvijestio CNN. Kineski startup za proizvodnju tehnoloških sustava za samovozeće automobile AutoX, koji financijski podupire kineski gigant za internetsku trgovinu Alibaba, pustio je u prosincu u gradu Shenzhenu flotu od 25 robotaxija bez pričuvnog vozača, bilo u samom vozilu ili onog koji bi mogao daljinski upravljati njime.
AutoX je tada objavio snimku svog monovolumena Fiat Chrysler Pacifica koji sam krstari ulicama centra Shenzhena, pretječe automobile, parkira se, staje na pješačkom prijelazu kako bi pješaci prešli cestu, pušta putnike unutra i otvara im prtljažnik kako bi ukrcali prtljagu.
"To je san. Nakon toliko napornog rada toliko godina, konačno smo došli do točke da je tehnologija dovoljno zrela da se i sami osjećamo samouvjereno da zaista uklonimo sigurnosni pokretač", rekao je izvršni direktor i osnivač AutoX-a Jianxiong Xiao u intervjuu.
Googleov Waymo nudi robotaxije u Phoenixu i testira ih u San Franciscu
A prije kineskog AutoX-a i Waymo, američka tvrtka za samovozeću tehnologiju, počeo je prošlog ljeta nuditi robotaxije putnicima u predgrađu Phoenixa u Arizoni.
Waymo je ovog mjeseca zatražio od ministarstva za motorna vozila Kalifornije dozvolu za puštanje robotaxija u komercijalnu uporabu, ali s pričuvnim vozačem u njemu. Njegov konkurent Cruise također je zatražio dozvolu, ali za robotaxije bez vozača, javlja Reuters. Waymo inače ima istu krovnu tvrtku (Alphabet) kao i internetski gigant Google. Waymo je počeo s ograničenim testiranjem svog programa robotaxija u San Franciscu u veljači ove godine.
Elon Musk najavio milijun robotaxija 2019., od toga još uvijek ništa
I Tesla Motors, na čelu s drugim najbogatijim čovjekom na svijetu, Elonom Muskom, radi na razvoju samovozeće tehnologije koja bi omogućila pretvaranje njegovih postojećih i nadolazećih električnih vozila, kao što je Cybertruck (koji se očekuje krajem ove godine), u robotaxije koje bi njihovi vlasnici onda mogli komercijalno iskoristiti - a da ih sami ne moraju voziti, kao što to rade vozači Ubera ili Bolta.
Ipak, Musk, koji je notoran po svojim pretjerano optimističnim najavama i rokovima realizacije, kao i ekscentričnim izjavama generalno, obećao je još 2019. da će, prema njegovim očekivanjima, Tesla imati milijun robotaxija na cestama, koji će konkurirati Uberu i Lyftu, do kraja 2020. To se nije dogodilo, a Tesla i dalje nije ni blizu plasiranju robotaxija. Dapače, trenutno se čini sve izglednijim da će ga konkurencija prestići.
Baidu ovog mjeseca pokrenuo komercijalnu uslugu robotaxija u Pekingu
Kineski internetski gigant Baidu, čija tražilica je kineska verzija Googlea, postao je pak prva tvrtka koja je pokrenula pravu komercijalnu uslugu robotaxija u Kini, nazvanu Apollo Go, piše specijalizirani list Autoweek u članku s početka ovog mjeseca. Baidu je pokrenuo ovu uslugu u Pekingu kao svojevrsnu pripremu za Zimske olimpijske igre, koje će se tamo održati 2022., kada bi trebala biti naširoko dostupna za brojne posjetitelje i sportaše koji će doći na Olimpijske igre.
Mušterije mogu skinuti aplikaciju Apollo Go i preko nje pronaći i pozvati najbliži robotaxi, baš kao na aplikaciji Lyfta, Ubera ili Bolta - s tom razlikom što će taxi sam doći njima, bez vozača. Da bi ušli u robotaxi, moraju skenirati QR kod i zdravstveni kod, koji su potrebni za vožnju. Zatim trebaju kliknuti opciju "započni vožnju" i robotaxi će ih odvesti na odabrano odredište.
"U budućnosti će Baidu Apollo lansirati robotaxije bez vozača u više gradova, omogućujući javnosti pristup zelenijim, niskougljičnim i praktičnim putničkim uslugama, uz istovremeno poboljšanje procesa pružanja samovozećih usluga i korisničkog iskustva. Komercijalizacija autonomne vožnje može učinkovito ublažiti prometna zagušenja i pomoći u smanjenju emisije ugljičnog dioksida i postizanju ugljične neutralnosti u Kini", izjavio je Yunpeng Wang, dopredsjednik Baidua, pri predstavljanju nove usluge početkom ovog mjeseca.
S druge strane, ističe Autoweek, i Uber i Lyft su nedavno prodali svoje jedinice za razvoj i istraživanje autonomne vožnje drugim tvrtkama kako bi smanjili svoje troškove budući da im taj segment poslovanja očito ne donosi profit, barem ne na dovoljno kratki rok. To je dobra indikacija koliko će zapravo trebati da robotaxiji postanu široko dostupni, a pogotovo da postanu komercijalno isplativi, piše ovaj automobilski list.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati