Seronje iz Radio-taksija Zagreb
Foto: Index, Hina
HRPA seronja iz Radio-taksija Zagreb udružila se s drugim seronjama - onima iz Carinske uprave. Cilj: Uništiti UBER, poslovni model koji povezuje one koji bi vozili s onima koji bi se vozili. Naime, pojavila se eto aplikacija koja predstavlja sve što Radio-taksi nije: kao prvo, poziv je besplatan, kao drugo, nema mogućnosti muljaže jer sve se plaća karticama (100% dostupno financijskoj kontroli jer tajnih računa u Hrvatskoj nema), kao treće – sve je transparentno: dobijete i vozača i kada dolazi i kasnije u mail rutu kojom vas je vozio, da slučajno neki stranac ne bi zaobilazno dolazio do centra.
> Reagiranje na članak "Seronje iz Radio-taksija Zagreb"
To je naravno predstavljalo velik šok u udruženju Radio-taksi Zagreb. Uzeše tako oni grupu seronja, najvećih seronja od svih seronja, koji su glumeći putnike pokazali mrvu hrabrosti i pozvali preko aplikacije UBER-ove vozače na jednu lokaciju. Gdje su ih, dogovorno s prvim seronjama, čekali drugi seronje - iz Carinske uprave.
Kako su seronje iz Carinske uprave seronje čak i u svom Ministarstvu, tako da nemaju ni prostor za razgovor u Zagrebu, zatražili su od vozača koji rade za UBER da se voze sve do granice. Naime, uz granične prijelaze postoje prostorije u kojima su carinski seronje ispitivali ljude još od doba prije nego što su postali beskorisni kao carinici, pa su eto dobila nova, čini se još više seratorska zaduženja. Blokirati i ometati ljude koji rade svoj posao.
Što nudi UBER?
Kada govorimo ovdje u UBER-u, govorimo o poslovnom modelu - ne konkretnoj aplikaciji. Poslovni model naime nije zaštićen, i sutra može netko napraviti aplikaciju, ne znam, CROTAXI i ponuditi je tržištu - aplikacija UBER je zgodna u smislu što je globalna - možete s istom aplikacijom, na isti način i to u sučelju na svom jeziku (uključuje i hrvatski), pozvati vozača i automobil u Zagrebu, Vegasu ili Londonu.
Hrvatska verzija UBER-servisa ograničena je na vozače koji imaju taksi licencu, ali i one koji imaju profesionalnu komercijalnu dozvolu za prijevoz putnika (koja je dovoljna kada uzimate rent-a-car s vozačem).
Možemo misliti koji bi cirkus tek nastao da je UBER omogućio u Hrvatskoj model gdje vozač UBER-a može biti svatko tko ima odgovarajuću vozačku dozvolu, osiguranje i pristojan automobil – pa onda ukoliko npr. radite u Zagrebu, a živite u Velikoj Gorici, uredno nakon posla uključite aplikaciju i pogledate ima li neki putnik koji ide u vašem smjeru - i povezete ga za neke novce.
UBER uzima postotak, vama uplaćuje preostalo. Dodatni prihod naravno na odgovarajući način morate prijaviti, kao i svaki drugi i platiti porez. Radi se tako u Norveškoj, pa zašto se ne bi u nas dopustilo? Ili netko misli da Norvežani dopuštaju nisku kvalitetu usluge, dvojbenu sigurnost ili nešto drugo negativno?
Vaš autor je isprobao UBER sustav prije koji dan kada mu je automobil bio na servisu – i sustav je izvrstan! Kao prvo, geolocira gdje se nalazim, dakle nema problema s traženjem i objašnjavanjem gdje treba doći. Automobil koji dolazi - vidim odmah registraciju i fotografiju vozača, znači nema šanse da je netko "nepoznat". I što mi se osobno iznimno svidjelo - vidim na karti kako automobil dolazi, vidim procjenu minuta do dolaska. Ako je kiša ili vjetar, uredno se može čekati u hodniku restorana ili haustoru i izići van u trenutku kada vozilo dolazi. Kako aplikacija traži da se navede odredište - vozač odmah kreće i zna gdje treba voziti (i za to ga navodi aplikacija!).
Nakon vožnje - meni se automatski skida novac s kartice, nema nikakvih čekanja, mrkih pogleda ako se želi platiti karticom, problema ako se nema kuna jer ste stranac i slično - i ide ocjenjivanje. Putnik ocjenjuje vozača, vozač ocjenjuje putnika. I te se ocjene vide - sutra ne morate uzeti nekoga tko nema dovoljno visoku razinu ocjena, ni kao vozač, a ni kao putnik.
Ono što posebno oduševljava - mailom dolazi točan utrošeni iznos, kilometraža i karta puta! Dakle, potpuno vidite zašto i gdje ste se vozili i s kojim vozačem! Nema muljanja s "okolnom" vožnjom u stranom gradu, nema neobičnih troškova i ako ste slučajno ne znam zaboravili ste nešto u automobilu – znate tko vas je i točno u koju minutu gdje vozio.
Sustav je jednostavan, lak i u normalnoj državi samo za podržati - jer plaćanje 100% karticama (nema mogućnosti plaćanja gotovinom) je nešto što svaki porezni sustav može samo poželjeti, uz naravno male prilagodbe ako su potrebne. Dodatno, mogućnost da svatko bude vozač - znači i manje zagađenja (ljudi se voze po par u automobilu kada idu kući), a znači opet i više i trošarina i poreza.
Sve to štima – osim postojećim taksistima.
Zašto UBER treba uništiti?
Udruženje Radio-taksi Zagreb UBER je čini se proglasilo za najvećeg neprijatelja - valjda upravo zato što UBER nudi sve ono što oni ne nude, od mogućnosti odabira usluge (zašto bih uzeo prvi automobil koji čeka, ja sam taj koji plaća pa prema tome - ja sam taj koji bira!) preko mogućnosti ocjenjivanja vozača na jednostavan način, pa i do super vozila - Audi, BMW i to za nisku cijenu. Sve jednostavno, ljubazno i vrhunski.
I u tom sustavu, kako smo već pisali, ne treba ni složeni sustav licenci, ni složeni sustav nadzora, niti razna "umreženja" po gradskim upravama, ni glupiranja oko toga koliko licenci u gradu treba – pusti tržištu i tržište će odrediti koliko taksista treba. Ne trebaju ni call-centri, ni cijela administracija, ni taksi udruge, a ni cijeli sustav inspektora koji sada postoji. Većinu toga obavlja sam putnik, ocjenjivanjem vozača. Treba minimalna regulacija tipa osiguranja putnika i to je to.
Međutim, model koji nudi UBER temelji se na radu, a ne na čekanju. Temelji se na stalno aktivnosti, tj. vožnji dok čovjek radi. I temelji se na slobodi onoga koji radi - netko može odlučiti voziti recimo samo vikend i noć, kada se mladi razvoze kući, ukoliko mu to odgovara ili tada ima slobodnog vremena.
Nema klasičnog šefa, nema klasičnih stajališta, nema klasične dodjele putnika - vozač plaća samo proviziju UBER-u (ili nekom drugom elektroničkom posredniku, npr. Lyft) i ostalo - vozač funkcionira i radi sam, kada mu odgovara, bez šefa, bez potrebe za lobijima, bez potrebe da oko Božića nadležnim državnim službenicima šalje poklone i slično.
Jad i bijeda Radio-taksija Zagreb
Sav jad i svu bijedu postojećeg Radio-taksija Zagreb iskazao je predsjednik društva Radio Taxi Zagreb Jozo Kovačević, koji je za jedne dnevne novine izjavio kako "se veseli što se njihovim konkurentima dogodila ovakva situacija". Dakle, nisu kolege, nego konkurenti? I on se veseli što se ljudi koji pošteno rade svoj posao odvlače na granicu i tamo satima ispituju?
Rekao je g. Kovačević, citiramo: "Tko je Uber? Tvrtka koja je došla varati narod. Zašto naši vozači moraju završiti prometnu školu, a njihovi ne? Zašto svi naši moraju poštovati svaki detalj pravilnika, a oni ništa? Zato mi je drago da je došla kontrola i ovo bi ih moglo natjerati da promijene ponašanje. Ljudima su oni odlični jer su jeftiniji, ali se ne pitaju zašto je to tako. Osim toga, zapravo, i nisu nešto jeftiniji"
Pa krenimo redom odgovarati:
"Tko je Uber?"
Uber je servis koji povezuje one koji voze i one koji se žele voziti – i za to uzima proviziju. Štoviše, nije zaštićen, može svatko napraviti takvu ili još bolju aplikaciju (i da, postoje i drugi servisi sličnog tipa, npr. Lyft).
"Tvrtka koja je došla varati narod."
Dopustite da narod sam odluči tko ga vara, a tko ne – uostalom, narod za taksi i srodne usluge daje svoje vlastite teško zarađene novce, i narod ima pravo odlučiti kome će ih dati – Radio-taksiju Zagreb, UBER-u ili da ih pred aerodromom čeka crna limuzina s vozačem koji uredno dođe kod vrata za izlazak putnika i putniku pomogne oko prtljage, a košta samo malo skuplje od velikogoričkih taksista.
"Zašto naši vozači moraju završiti prometnu školu, a njihovi ne?"
A da prestanemo ove plačljive priče kako neki moraju završiti srednju prometnu školu? Dakle, da bude jasno – tko ima vozačku dozvolu ima točno tu kvalifikaciju za voziti vozilo kategorije koje ima u dozvoli, isto je ako ima pilotsku dozvolu ili dozvolu za plovilo. Prometna škola ne daje neka ekstra prava na cesti. Srednja prometna škola ionako izvorno nije uvedena radi vozača taksija, nego vozača kamiona, to je danas za vožnju po gradu glupost i treba ukinuti – javite se onima koji su to propisali.
"Zašto svi naši moraju poštovati svaki detalj pravilnika, a oni ništa?"
Poznavanje ulica? Za to postoji smartphone. Poznavanje povijesti grada - i za to postoje aplikacije za telefon. Dakle, većina tih stvari iz pravilnika služi da bi se sačuvao oligopol i sustav dozvola, a ne radi pružanja usluge – zastarjelo je i nepotrebno. Osim toga – UBER nije klasičan taksi, nitko ne brani Radio-taksiju da i dalje vozi po "klasičnim" pravilima i reklamira se kako njihovi vozači znaju ulice napamet i izvrsno poznaju povijest grada. Uništite UBER poznavanjem povijesti gornjogradskih vila, to narod traži!
"Zato mi je drago da je došla kontrola i ovo bi ih moglo natjerati da promijene ponašanje."
Zbog čega bi oni mijenjali ponašanje, ako su njihovi korisnici zadovoljni? Ako im je dosta aplikacija, i ako uredno plaćaju svoje obveze – onda oni nisu ti koji trebaju mijenjati ponašanje.
"Ljudima su oni odlični jer su jeftiniji, ali se ne pitaju zašto je to tako. Osim toga, zapravo, i nisu nešto jeftiniji."
Jeftiniji su jer su ukinuli posrednike (kao što je recimo autotaksi udruženje i call centri) i zato jer rade, a ne stoje i ne bave se podizanjem svoj rejtinga iz šahovskog majstorskog kandidata u majstora i velemajstora. No to uopće nije ni bitno, tko je jeftiniji – stvar je da građanin ima pravo odlučiti kome želi dati svoj novac. Ako želi vozača koji je pozvan preko UBER-a to stvar o kojoj netko drugi nema što odlučivati. Moj novac – ja odlučujem tko će me voziti i nitko drugi!
Umjesto pozdrava
Seronjama treba jasno reći da su – seronje. Blokirati ljude koji pošteno rade i odvlačiti ih na razgovore u sobe bivše carine na slovenskoj granici – više je nego seratorski. Ono što se autor ovog teksta osobno nada je da će uz postojeći UBER doći i druge slične aplikacije. Također, trebao bi nam doći i UBER koji gdje će svaki građanin koji želi, ima vozačku i ispravan automobil – moći biti vozač.
Zašto ne bi svatko imao pravo zaraditi nešto popodne ili vikendom, platiti porez i pomoći da npr. mladi ne idu subotom noću pijani kući? Netko je eto nezaposlen ili radi povremeno, ima auto, ima vozačku i tehnički – zašto ne bi vozio? Radi oligopola i prava Radio-taksija Zagreb? Pa nisu tu građani radi Radio-taksija, već obratno!
Dragi sugrađani, razmislite dobro – da li želite da vas voze ovakvi iz Radio-taksija, koji namještaju inspekcije svojim kolegama, samo kako bi zadržali svoje privilegije i povlastice i natjerali vas da svoj teško zarađeni novac dajete njima? Što se autora ovog teksta tiče – ja Radio-taksi od sada bojkotiram, a kada ih UBER i slični budu natjerali na propast – onda ću uzeti najveću limuzinu i proći stajališta Radio-taksija Zagreb, mašući sa zadnjeg sjedišta rukom u bijeloj rukavici ekipi koja će tužno gledati u svoje kipiće šahovskog velemajstora, kao sjećanje na neka za njih lijepa monopolna vremena.
I malo o Hrvatskoj općenito
Ova zemlja, Hrvatska, krenut će naprijed ne kada je bude vodio SDP, HDZ ili Most, nego će krenuti naprijed kada monopolni, socijalistički, zlobni, primitivni i antipoduzetnički način rada kakav promovira Radio-taksi Zagreb (a vidimo ga u masu djelatnosti) uza svoje inspektore, seratorske carinike, ograničenja i besmislene pravilnike bude poslan u ropotarnicu povijesti.
Ova zemlja će krenuti naprijed – upravo i baš kada modeli poslovanja kakve promovira Zagrebačka gradska skupština i Radio-taksi Zagreb budu zgaženi, uništeni i bačeni u kantu gluposti, a seronje budu natjerani na poslove gdje ih ne štiti ni dozvola ni status državnog službenika.
Krenut ćemo naprijed kada počnemo razmišljati kao jedna Norveška: "Nova usluga! Nova šansa da ljudi rade! Super!"
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati