Skupljanje papirologije za dizanje kredita se mijenja, evo što to znači za građane
AKO RAZMIŠLJATE o podizanju kredita ili ste već proučavali proces i potrebnu dokumentaciju, onda vam je jasno kakav je proces ispred vas te koliko ćete šaltera morati obići i koliko papirologije prikupiti. Provjerili smo što sve od papira banke zahtijevaju za dokazivanje kreditne sposobnosti, ali i postoji li lakši način za obavljanje navedenog.
Što obuhvaća osnovna dokumentacija za podizanje kredita?
Bilo da želite podići stambeni, nenamjenski ili drugi kredit, potrebno je prikupiti dokumentaciju kojom se dokazuje identitet i potvrđuje kreditna sposobnost. Sve banke traže osnovnu dokumentaciju, a neke banke mogu tražiti da priložite i dodatnu dokumentaciju.
U osnovnu dokumentaciju ulazi zahtjev za kredit koji ispunjava korisnik kredita te opcionalno osoba koja će se voditi kao solidarni dužnik/jamac. Ovi obrasci su dostupni u poslovnicama banki ili na njihovim web stranicama. U sklopu ovog obrasca potrebno je ispuniti osobne podatke o korisniku kredita i podatke o njegovoj imovini, te podatke o iznosu, namjeni, vrsti i roku otplate traženog kredita.
Osim toga, u sklopu zahtjeva za kredit su i podaci o zaposlenju i prihodima korisnika kredita, koje ispunjava i ovjerava poslodavac, ako je tražitelj kredita stalno zaposlena osoba. Poslodavac upisuje podatke kao što su naziv, OIB, MB i adresa tvrtke te podatke o zaposleniku. Ti podaci uključuju informacije o vrsti radnog odnosa, razdoblju zaposlenja te iznosu plaće u protekla tri mjeseca.
Uz to, potrebno je priložiti kopiju osobne iskaznice korisnika kredita (i solidarnog dužnika/jamca, ako postoji), odnosno kopiju putovnice ako je korisnik kredita strana fizička osoba.
Kojim dokumentima se dokazuje kreditna sposobnost?
Dokumentacija kojom se dokazuje kreditna sposobnost ovisi o vrsti primanja odnosno zaposlenja, a uvid u detalje oko potrebne dokumentacije može se dobiti u banci u kojoj se zahtijeva kredit ili na mrežnim stranicama banke.
Najčešći zahtjev su tri posljednje platne liste s potpisom i žigom poslodavca. To vrijedi za one koji rade u javnim i državnim poduzećima, trgovačkim društvima (d.o.o., j.d.o.o., d.d., j.t.d. ili k.d.), jedinicama državne uprave ili lokalne samouprave, ustanovama u vlasništvu RH, županija ili gradova te poslovnim subjektima u privatnom vlasništvu.
U slučaju da poslovni subjekt u privatnom vlasništvu ima manje od pet zaposlenih potrebno je priložiti i JOPPD obrazac iz Porezne uprave za minimalno zadnjih šest mjeseci.
Zaposleni na određeno uz dokaz o visini redovnih mjesečnih primanja trebaju priložiti i Ugovor o radu na određeno vrijeme ili potvrdu Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje kojom se dokazuje da je zaposlen kod istog poslodavca najmanje 12 mjeseci bez prekida.
Zaposleni u udrugama i zadrugama uz osnovnu dokumentaciju kojom dokazuju mjesečna primanja trebaju priložiti i BON2 dokument koji izdaje banka i JOPPD obrazac za minimalno zadnjih šest mjeseci.
Postoji i dodatna dokumentacija koju trebaju izvaditi obrtnici, osobe koje ostvaruju dohodak od samostalnih djelatnosti i osobe slobodnih zanimanja, a koji si ne isplaćuju plaću. Dodatni dokumenti traže se i za one koji rade na brodovima ili naftnim platformama te iznajmljivače nekretnina ili turističkih apartmana, a sve informacije o potrebnim dokumentima pruža banka.
Za umirovljenike je dokumentacija drugačija
Umirovljenici koji primaju mirovinu u RH trebaju priložiti original zadnjeg odreska mirovine, potvrdu Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje s navedenim podacima o zadnjoj mirovini uz specifikaciju obustava ili obavijest o mirovini koju je izdala banka, a koja također sadrži podatak o obustavama na mirovinu.
Ako je riječ o novopečenim umirovljenicima koji još nisu primili isplatu prve mirovine, prilaže se rješenje o mirovini odnosno ugovor sklopljen s mirovinskim osiguravajućim društvom.
Umirovljenici koji primaju stranu mirovinu trebaju donijeti presliku rješenja ili zadnje usklađenje o visini mirovine te ovjereni prijevod tih dokumenata u kojemu treba biti navedena visina mirovine. Također treba donijeti ispis uplata na devizni račun u zadnja tri mjeseca, ako se mirovina prima u drugoj banci od one u kojoj se zahtijeva kredit.
Postoji i aplikacija koja olakšava birokraciju
Za prikupljanje dokumentacije potrebno je obići više šaltera, od banke do Porezne uprave, Zavoda za mirovinsko osiguranje i slično. No unatrag godinu dana je ovaj proces, kao i mnogi drugi birokratski procesi koji uključuju javnu upravu, olakšan i digitaliziran.
Svi građani koji imaju važeću elektroničku osobnu iskaznicu (čip) mogu aktivirati certifikate i potpisivati osobnom iskaznicom. Ako žele sve to imati na telefonu – mogu besplatno skinuti mobilnu aplikaciju Certilia i nakon aktivacije osobne zatražiti mobilni identitet.
To znači da osim s kvalificiranim potpisnim certifikatom na eOsobnoj građani mogu i udaljeno potpisivati različite elektroničke dokumente - mobitelom.
Sve što se potpiše kvalificiranim udaljenim potpisnim certifikatom putem aplikacije Certilia, ima istu pravnu snagu kao vlastoručni potpis. Detalje oko predaje elektronički potpisanih zahtjeva za kredit i praksu poslovanja građani mogu provjeriti sa svojom bankom.
Uz to, ova aplikacija služi i kao vjerodajnica visoke razine, pa omogućava i jednostavniji pristup portalu e-Građani.
Kako aktivirati aplikaciju Certilia?
Aplikaciju Certilia mogu aktivirati svi građani koji posjeduju osobnu iskaznicu koja ima ugrađen čip, bilo da se radi o eOsobnoj prve ili druge generacije. Kako biste je aktivirali, potrebno vam je sljedeće:
- sigurnosna omotnica s podacima za aktivaciju koju ste dobili uz eOsobnu (ako ste je izgubili, nove podatke možete zatražiti u bilo kojoj policijskoj postaji ili upravi u RH)
- računalo s pristupom internetu
- čitač pametnih kartica (ako nemate računalo s integriranim čitačem, potrebno je osigurati vanjski USB čitač kartica koji se može kupiti u uredima Hrvatske pošte ili u trgovinama s informatičkom opremom)
- besplatni softverski paket eID Middleware (moguće ga je preuzeti s web stranice eOI, a nakon instalacije preporučuje se ugasiti i ponovno pokrenuti računalo)
Čitav proces je objašnjen na službenoj web stranici eOI, a detaljno opisan postupak aktivacije mobileID osobne iskaznice možete pogledati i u videu.
U nekim policijskim postajama dostupni su i mobilni kiosci na kojima je moguće još jednostavnije aktivirati eOsobnu i aplikaciju Certilia, bez potrebe za korištenjem čitača kartica. Popis lokacija na kojima možete aktivirati eOsobnu i mobilni identitet možete pronaći ovdje.
Uz lakše prikupljanje dokumentacije i predaju zahtjeva za kredit, ovo će omogućiti i brže obavljanje mnogih drugih usluga iz područja javne uprave, a građani će osjetiti prednosti stupanjem uredbe o uredskom poslovanju, 1. siječnja 2023.
Sadržaj donose Index i Agencija za komercijalnu djelatnost (AKD) u suradnji te u skladu s najvišim profesionalnim standardima.
bi Vas mogao zanimati
Uvjetima korištenja i Pravilima o privatnosti