Što se događa s Rimčevim projektom robotaxija u Zagrebu?
TRAGOM najava da će projekt robotaxija biti predstavljen početkom ove godine, odlučili smo se nizom pitanja obratiti Project 3 Mobilityu, tvrtki koja razvija uslugu samovozećih taksija u Zagrebu.
Ne zna se kad ćemo znati više
Odgovor koji smo dobili bio je manje-više istovjetan onome koji smo dobili još u lipnju prošle godine. Sada nam je odgovoreno kako su komponente u razvoju te da zato projekt ne može biti predstavljen. Podsjetimo, u lipnju 2021. godine iz Rimac Automobila poručili su nam da će početkom iduće godine (dakle ove) objaviti detalje projekta. Isto je rekao i sam Mate Rimac nešto kasnije, u srpnju iste godine. Čekamo srpanj ove godine.
>>Rimac: Robotaxiji će 2024. voziti po Zagrebu. Dovući će stotine milijuna investicija
Prilikom posjete Zagrebu predsjednice Europske komisije Ursule von der Leyen, Rimac je rekao da sve oko projekta želi dovesti do više razine te da će ga prikazati vjerojatno početkom iduće godine, dakle 2023.
Radi se o projektu koji bi trebao biti dovršen 2024. godine, kad bi Zagreb, kako tvrde iz Rimac Automobila, trebao postati prvi grad na svijetu s mrežom samovozećih električnih taksija. Taj projekt uključuje izgradnju Centra mobilnosti, odnosno parka, trga, spremišta i punionica električnih robotaxija, kao i same flote robotaxija, kojih bi trebalo biti više od 700.
Centar mobilnosti na Savi
Nositelj ovog projekta koji će se financirati iz Mehanizma za oporavak i otpornost Europske unije, poznatijeg kao europski covid-fond, neće biti Rimac Automobili, već zasebna sestrinska tvrtka Project 3 Mobility, čiji suvlasnik je uz Rimac Automobile i južnokorejska KIA. Isplata prvih 1.5 milijardi kuna europske pomoći za ovaj projekt već je krenula krajem rujna.
>> Ovako bi trebao izgledati Rimčev terminal robotaxija
Zasad se zna da bi Centar mobilnosti za e-punjenje Rimčevih robotaxija trebao biti na zelenoj površini kod Studentskog doma Stjepan Radić. U sklopu njega bit će uređen i manji trg, ali i veći park. Centar bi trebao biti izgrađen do kraja ove, 2022. godine.
Lani u srpnju završio je natječaj za izradu idejnog rješenja Gradskog trga, parkovne površine i građevine Centra mobilnosti u Jarunskoj ulici u Zagrebu, odnosno matičnog centra Rimčevih robotaxija. Pobijedio je rad poznatog studija 3LHD, a potpisuju ga arhitekti Tatjana Grozdanić Begović, Saša Begović, Marko Dabrović, Silvije Novak i Paula Kukuljica sa suradnicima.
Grad Zagreb smo prije više od mjesec dana pitali jesu li sve dozvole izdane te na koje načine Grad Zagreb sudjeluje u projektu te hoće li centar biti izgrađen do kraja 2022. godine. Zanimalo nas je pojašnjenje i na koji način je moguće da Project 3 Mobility raspiše natječaj za izradu idejnog rješenja ako se radi o gradskom zemljištu.
Pitali smo je li prije tog natječaja dogovoren određeni pravni okvir na koji način će ova tvrtka koristiti zemljište. Iz Grada Zagreba nam nisu odgovorili na novinarski upit.
Obratili smo se i tvrtki Project 3 Mobility kako bi nam približila sam projekt, pojasnila što je novo u smislu njegove realizacije, ali i objasnila zašto on još uvijek nije predstavljen javnosti.
Hoće li projekt robotaxija u Zagrebu biti dovršen 2024. godine kao što je rečeno? Koliko je toga za sada na projektu odrađeno, postoje li neke stavke koje možete predstaviti javnosti?
Prvo bismo samo razjasnili da Project 3 Mobility razvija cjelokupni novi ekosustav urbane mobilnosti. Naš ekosustav se sastoji od tri komponente. Prva je potpuno autonomno električno vozilo koje niti u jednom trenutku neće trebati kontrolu vozača već njime isključivo upravlja samovozeći sustav sposoban za vožnju u uvjetima i dinamici urbanog prometa.
Drugi element je specijalizirana infrastruktura za samovozeća vozila usko integrirana s javnim gradskim prijevozom. I treća je softverska platforma za upravljanje cjelokupnom uslugom. Svi dijelovi projekta se razvijaju u skladu s očekivanjima. Do kraja 2024. ćemo u Zagrebu imati potpunu uslugu, uz stotinjak robotaxija na zagrebačkim prometnicama.
Kolika je novčana vrijednost projekta? Iz kojih će se izvora sve financirati?
Ukupna vrijednost razvojne faze projekta je procijenjena na 3.4 milijarde kuna. Kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti osigurano je 1.485 milijardi kuna, dok će se ostatak financirati od privatnih investitora.
Po završetku faze istraživanja i razvoja, daleko veća ulaganja će uslijediti kroz komercijalnu fazu projekta u proizvodnji većih količina vozila (počevši s nekoliko tisuća godišnje do nekoliko desetaka tisuća godišnje) i izlazak na dodatna tržišta. Sve ovo bit će financirano isključivo iz komercijalnih izvora, od investitora i komercijalnih financijskih institucija.
Mate Rimac je govorio da će projekt donijeti stotine milijuna kuna investicija. Možete li objasniti na koji način će doći do toga?
Kao što je gore odgovoreno, već prije izlaska na tržište, od investitora će biti prikupljeno preko 2 milijarde kuna, a nakon izlaska na tržište ukupne investicije bit će nekoliko puta veće.
Ove investicije ići će u razvoj vozila, postavljanje tvornice u blizini Zagreba te u financiranje flote vozila i potrebne infrastrukture. U tvornici u blizini Zagreba će se serijski proizvoditi robotaxiji koji će se iz Hrvatske izvoziti za sve druge gradove diljem svijeta s kojima upravo dogovaramo pružanje usluge.
Kako će se robotaxiji prilagoditi postojećoj regulativi i infrastrukturi Zagreba?
Naša usluga će se u potpunosti prilagoditi budućoj regulativi, u EU i u Hrvatskoj. Tu smo u stalnoj komunikaciji s relevantnim institucijama i regulatorima na svim razinama. Usluga i vozila neće zahtijevati prilagodbu postojeće urbane infrastrukture niti dodatne investicije. Smatramo da je svaka usluga koja bi se oslanjala na značajne promjene u infrastrukturi unaprijed osuđena na neuspjeh.
Što se pak tiče infrastrukture Grada Zagreba, ovaj projekt ima veliki potencijal za smanjenje prometnih gužvi i oslobađanje parking prostora. Primjerice, istraživanja ukazuju da 9.500 robotaxija u gradu veličine Milana mogu osloboditi oko 30 posto parking prostora.
Lani je rečeno da će se javnosti sve predstaviti krajem prošle ili najkasnije početkom ove godine. Kad možemo očekivati predstavljanje projekta?
Projekt je u sve tri komponente još u razvoju pa ga ne izlažemo javnosti dokle god nismo spremni pokazati svoj finalni proizvod i uslugu. Ono što možemo otkriti je da smo već u ožujku zaposlili 100-tog zaposlenika.
Zapošljavamo stručnjake u raznim domenama – dizajnu i razvoju vozila, proizvodnji, razvoju softverske platforme, infrastrukturi i mnogim drugima. U Hrvatsku su se zbog ovog projekta koji mijenja industriju mobilnosti na globalnoj razini doselili i stručnjaci iz Njemačke, Kine, Danske, Indije i Italije.
Do kraja ove godine planiramo broj zaposlenika povećati na više od 300, a za dvije godine zapošljavat ćemo blizu 1000 zaposlenika
Koliko toga oko projekta ovisi o suradnji i dogovoru s Gradom Zagrebom? Što je sve s Gradom za sada dogovoreno? U medijima je bilo govora da će se do kraja 2022. izgraditi Centar mobilnosti. Možemo li to očekivati?
Project 3 Mobility ima potpisan sporazum sa Gradom Zagrebom koji ističe zajednički interes na realizaciji projekta izgradnje centra mobilnosti. Arhitektonsko rješenje projekta je izabralo stručno povjerenstvo, a projektom smo ostvarili dvije uloge. Prva je društvena - centar će biti mjesto na kojem će ljudi moći doći, družiti se i iz prve ruke upoznati nove tehnologije.
Druga uloga centra je funkcionalna s obzirom da će se tu obavljati punjenje, čišćenje i održavanje vozila na ekološki prihvatljiv i održiv način. S Gradom Zagrebom se kontinuirano vode razgovori na operativnoj razini vezano uz implementaciju buduće usluge, sve u skladu s propisanom procedurom.
Važno je naglasiti da bi prema inicijalnom projektu pola zemljišta bilo osigurano za centar mobilnosti, a na drugoj polovici bili bi javni trg i park, financirani od investitora. Ukupna investicija u projekt je 45 milijuna kuna. Radimo na tome da se osiguraju svi preduvjeti za izgradnju Centra mobilnosti ove godine.
U prošlosti je iz vaše tvrtke rečeno da ste u pregovorima s 20-ak gradova u kojima bi se, uz Zagreb, omogućila usluga robotaxija. Je li s nekim od tih gradova dogovorena suradnja? Ako jest, koji su to?
U pregovorima smo s 25 gradova koji su zainteresirani za implementaciju robotaxija, a plan je uslugu pokrenuti u više od 100 svjetskih metropola. Gradovi s kojima pregovaramo su u Velikoj Britaniji, Njemačkoj i na Bliskom Istoku.
Nama je vrlo važno ostvariti kvalitetnu suradnju s gradovima jer jedino kroz pružanje stvarne vrijednosti za zajednicu možemo ostvariti dugoročnu suradnju. Svaki grad je drugačiji, ima donekle različite potrebe, a mi razvijamo uslugu koja će odgovoriti na velik dio tih potreba.
U članku na portalu Jutarnjeg lista bilo je riječi o tome da će do kraja 2024. biti 100 robotaxi vozila. Do sada se u medijima spominjala brojka od njih 700. Molim vas pojašnjenje zbog čega se sada govori o manjem broju vozila? Odnosno, koliko će robotaxi vozila biti proizvedeno? Što se tiče novca od EU za projekt, hoće li eventualni reducirani broj robotaxi vozila utjecati na konačni iznos?
Iz NPOO-a se financira razvojna faza i proizvodnja verifikacijskih prototipova vozila i broj verifikacijskih prototipova se neće smanjivati u odnosu na inicijalne planove. Daljnja proizvodnja vozila je isključivo privatna investicija.
Mi planiramo na cestama u Zagrebu imati stotinjak vozila zajedno sa kompletnom uslugom do kraja 2024. U periodu nakon toga planira se značajno više vozila u Zagrebu, dugoročno nekoliko puta više od spomenutih 700.
Kao što je već navedeno, u proizvodnom pogonu kraj Zagreba ćemo postaviti velikoserijsku proizvodnju vozila za sva tržišta na kojima ćemo pružati uslugu. Proizvodnja tih vozila će se postupno povećavati sa nekoliko tisuća godišnje na nekoliko desetina tisuća godišnje.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati