Stotine brodova čekaju na prolazak Sueskim kanalom, pogledajte slike iz zraka
OGROMNI brod koji je gotovo tjedan dana blokirao Sueski kanal pomaknut je u ponedjeljak rano ujutro, piše Reuters.
Brod je uspješno pomaknut u 4:30 sati ujutro, a od tada se radi na njegovom osiguranju.
>Pomaknut brod koji je blokirao Sueski kanal
VesselFinder, stranica koja se bavi praćenjem brodova, promijenila je status ovog broda napisavši da je brod "na putu". Odnosno, više ne stoji na mjestu.
U međuvremenu, pred Sueskim kanalom se stvorio ogroman čep. Najmanje 369 brodova čekalo je prolaz. Mnogi su razmišljali o reaktivaciji starog pomorskog puta oko Afrike. Blokada kanala dovela je do ometanja lanaca opskrbe te je utjecala na globalna tržišta, a šteta se mjeri u milijardama dolara.
Zasad nije poznato kad će Sueski kanal ponovno biti otvoren za promet.
Kako je jučer izgledalo more ispred kanala, vidljivo je i na fotografijama iz aviona koje smo dobili od čitateljice.
Zastoj na prilazu kanalu potrajat će još danima, procjenjuje riječki kapetan, zapovjednik tankera koji je na sidrištu ispred Port Saida od subote poslijepodne, na putu od Rotterdama do luke Fujairah u Ujedinjenim Arapskim Emiratima.
Kapetan tankera: Ovo je zaista izvanredna situacija
"Kanal je blokiran od utorka, 23. ožujka, a mi smo njime trebali proći u nedjelju. Trenutno smo na dijelu sidrišta gdje nema puno brodova, ali po onome što vidimo na brodskim instrumentima i informacijama kojima raspolažemo, samo s ove, mediteranske strane, na prolaz kanalom čeka oko tristo brodova, a stalno pristižu novi. To je zaista izvanredna situacija, jer inače bude najviše pedeset-šezdeset brodova koji čekaju na sidrištu. Preko agenta smo saznali da na odsukavanju broda radi 14 remorkera, kao i dredger, odnosno jaružalo koje iskopavanjem pokušava osloboditi pramac i krmu nasukanog broda. Oslobodili su propeler i kormilo, no to zasad ne znači puno, s obzirom na to da je brod nasukan i krmom, tako da se ne može pokušati odsukati koristeći vlastiti pogon. Koliko će sve skupa još potrajati tek ćemo vidjeti, kao i kad ćemo doći na red za prolazak kanalom", rekao je jučer u 13 sati kapetan za Novi list.
Što se tiče problematike prolaska Suezom, odnosno mogućeg utjecaja vjetra i slabe vidljivosti, kaže kako tanker kojim on upravlja, takozvane suezmax klase, ima neusporedivo niže nadvođe pa je i manje podložan bočnim naletima vjetra.
"Mislim da je ovdje ključni faktor sama veličina broda. Brodovi poput Ever Givena naprosto su preveliki. To je brod dug 400 metara, širok gotovo 60, a visina tereta na palubi, kada je pun, prelazi četrdeset metara. Tako velike površine su ogroman problem pod utjecajem vjetra, uz veliku masu, pa je brodom teško upravljati", rekao je.
"Odgovoran je zapovjednik"
Kapetan je odgovorio na pitanje tko je odgovoran za upravljanje brodom pri prolasku Sueskim kanalom, zapovjednik ili piloti koji su na brodu za vrijeme plovidbe kroz kanal.
Uvijek je odgovoran zapovjednik, rezolutan je riječki kapetan, dodajući kako će istraga pokazati je li zapovjednik bio na komandnom mostu u trenutku nasukavanja ili ne, ali i kako je uloga pilota gotovo uvijek "savjetodavna".
"Samo u jednom kanalu na svijetu, a to je Panamski, piloti preuzimaju potpunu odgovornost za upravljanje brodom od ulaska do izlaska iz kanala. U Suezu je to pilotaža kao i svugdje drugdje, pilot je tu da savjetuje, ali zapovjednik je onaj koji odlučuje. U ovom slučaju piloti vjerojatno nisu reagirali kako je trebalo, a pitanje je tko je s njima bio na mostu u tom trenutku. To će utvrditi istraga. U svakom slučaju, sigurnost broda i posade odgovornost su zapovjednika. Ako su vremenski uvjeti bili loši, zapovjednik je mogao i trebao odustati od pokušaja prolaska kanalom i čekati bolje vrijeme. Na žalost, imali smo već situacija kada su zapovjednici isplovljavali, unatoč nepovoljnim uvjetima, pod pritiskom kompanije ili podcjenjujući okolnosti, a kasnije su oni i članovi njihovih posada to platili svojim životima. Ovdje nitko nije stradao, što je najvažnije, ali posljedice će se osjećati još danima ili čak tjednima", kaže kapetan.
"Snažni vjetar i pješčana oluja nisu jedini uzroci nasukavanja"
Podsjetimo, brod Ever Given, koji plovi pod panamskom zastavom, skrenuo je u utorak s kursa na uskom dijelu kanala tijekom pješčane oluje.
Brod dugačak 400 metara bio je na putu iz Kine prema Rotterdamu.
Šef Uprave Sueskog kanala (SCA) Osama Rabae u subotu je rekao da snažni vjetar i pješčana oluja nisu jedini uzroci nasukavanja broda.
"Tako složeni problem podrazumijeva nekoliko čimbenika. Može biti da je došlo do nekog tehničkog problema ili ljudske pogreške. Ne mogu utvrditi točan uzrok sve dok se istraga ne privede kraju", rekao je Rabae.
Objasnio je da sama veličina broda otežava napore da ga se ponovo porine u more te da cijelu akciju otežava i plima te tvrdo, stjenovito tlo na kojem je brod zaglavio.
Procjenjuje se da je zbog blokade svaki dan na čekanju roba u vrijednosti 9.6 milijardi dolara. Kroz Sueski kanal se odvija oko 12 posto globalne trgovine.
Kanal je jedan od glavnih egipatskih izvora prihoda
Sueski kanal, dug 193 kilometra, povezuje Sredozemno i Crveno more i najkraći je plovni put između Azije i Europe.
Svake godine kroz njega prođe najmanje 18.000 plovila.
Sueski kanal jedan je od glavnih egipatskih izvora prihoda, uz turizam i novčane doznake iseljenika. Godine 2015. Egipat je otvorio 35-kilometarski produžetak koji prolazi paralelno uz povijesni kanal otvoren 1869. godine.
Produžetak omogućuje dvosmjerni promet uz prethodno jednosmjerni kanal te je osmišljen da smanji vrijeme čekanja plovila.
Egipatske vlasti su predvidjele da će novi prolaz povećati godišnji prohod Sueskog kanala s pet milijardi dolara na 13 milijardi dolara do 2023. godine.
Prihodi od dozvola za prolaz prošle su godine dosegli 5.6 milijardi američkih dolara.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati