Tvornica najpoznatijih gumenih bombona na svijetu slavi 100 godina
MEDVJEDIĆIMA od želatine i puževima od sladićeva korijena obiteljska tvrtka Haribo iz Bonna osvojila je svijet. Ali upravo za 100. godišnjicu nezadovoljstvo izaziva povećanje cijena i zatvaranje jedne tvornice, piše Deutsche Welle.
Svakoga dana oko 160 milijuna "zlatnih medvjedića" izlazi iz tvornice Haribo. Uz to su tu još puževi od korijena sladića i drugi slatkiši. Tvrtka osnovana 13. prosinca 1920. u Bonnu nije samo vodeći proizvođač slatkiša od želatine i sladića u Njemačkoj. Prema vlastitim navodima, Haribo je i u SAD-u ove godine postao vodeći proizvođač slatkiša, ako se izuzmu proizvodi od čokolade.
Već od početka ove godine Haribo slavi svoj stoti rođendan opsežnom kampanjom. Ali upravo jubilarna godina pokazala se kao ne osobito jednostavna za taj koncern. I to ne samo zbog korone. Na istoku Njemačke je zgražanje izazvala najava zatvaranja tvornice u saskom Wilkau-Haßlau. Saska je nakon toga prekinula suradnju na promidžbenoj kampanji s tom tvrtkom. Uključio se i savezni ministar rada Hubertus Heil (SPD) i pozvao vodstvo tvrtke da još jednom razmisli o svojim planovima. Ali Haribo je ostao kod svojih planova. Zatvaranje je nužno s obzirom na konkurentnost i buduću orijentaciju Hariba, rekao je jedan glasnogovornik tvrtke.
Prijepor oko povećanja cijena
Prijepor oko povećanja cijena koje je zahtijevao Haribo doveo je do toga da kupci u diskontnom lancu Lidl već mjesecima ne mogu naći Haribo-proizvode na policama. I trgovinski lanac Edeka je neko vrijeme obustavljao prodaju proizvoda Hariba. Ali izgleda da je taj prijepor izglađen. "Kod Edeke se ponovo popunjavaju police", kažu u Haribu.
Ni korona-kriza nije zaobišla ovog proizvođača slatkiša. Istina, tvrtka je, po vlastitim navodima, imala povećanje prometa u prvom polugodištu ove godine u prehrambenim trgovinama. Ali istovremeno je opao promet na zračnim lukama i kolodvorima. Osim toga, djelomični lockdown u Njemačkoj pokazuje da ljudi rjeđe idu u kupovinu nego ranije i da onda kupuju na veliko, kaže jedan glasnogovornik tvrtke Haribo. "Često nedostaje opuštenost koja je važna za proizvod koji se kupuje spontano kao naš", kaže on.
Tvrtku je 1920. u jednom stražnjem dvorištu osnovao izučeni slastičar Hans Riegel. Ime tvrtke je sastavio od prva dva slova svoga imena i prva dva slova sjedišta tvrtke: HAns RIegel BOnn. Tvrtka je brzo rasla. Već 1922. su se u prodaji pojavili prvi voćni "gumeni medvjedići". 1925. je Riegel počeo s proizvodnjom slastica od sladićevog korijena (lakriz). Danas Haribo zapošljava 7000 ljudi u svijetu, ima tvornice u 10 zemalja i slatkiše izvozi u više od 100 zemalja.
Tvornica u SAD-u
Samo u Njemačkoj je na tržištu oko 300 proizvoda, u cijelom svijetu oko 1000. Jedna od tajni uspjeha je prilagođavanje proizvoda okusima tipičnim za neko podneblje. Od 2018. glavno sjedište tvrtke nije više u Bonnu, nego u obližnjem Grafschaftu, koji pripada pokrajini Rheinland-Pfalz.
Unatoč koroni, Haribo s optimizmom gleda u budućnost. "Nama je jako važno američko tržište. Tu vidimo i za iduće godine veliko tržište i mogućnost daljnjeg rasta za Haribo", kaže jedan glasnogovornik tvrtke. Trenutno se u saveznoj državi Wisconsinu gradi prva Haribova tvornica u Sjevernoj Americi.
Istovremeno tvrtka jača svoju prodaju preko interneta. Nepokrivenih područja još ima u Aziji. U Njemačkoj o tomu nema govora: udio na tržištu slastica od voćnog želea i sladićevog korijena varira između 56 i 60 posto.
Aktualnu raspravu o pretjeranom konzumiranju šećera Haribo ne smatra problemom za svoju budućnost. "Skrivenog šećera o kojem se puno govori kod Hariba nema", naglašava glasnogovornik ove tvrtke. "Zlatni medvjedići", puževi od sladićevog korijena i ostali proizvodi ove tvrtke nisu osnovne živežne namirnice, nego proizvodi za užitak, kaže on. I toga su potrošači svjesni. I zato tvrtka s optimizmom gleda i na idućih stotinu godina. Jer "ljudi će uvijek rado jesti slatkiše".
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati