VIDEO Rimac nije pokazao robotaksi, dvaput ga zvao, nije došao. "Bio je problemčić"
U KAMPUSU u Kerestincu kraj Zagreba Mate Rimac danas je predstavio robotaksije, koji će se zvati Verne. Na predstavljanje su došli i premijer Plenković te ministar prometa Oleg Butković. Iako je Rimac obećao da će pokazati robotaksi, ni danas nismo vidjeli kako vozi. Tijekom predstavljanja je Rimac dvaput pokušao pozvati robotaksi na pozornicu preko aplikacije, ali auto nije ni jednom došao.
Premijer Andrej Plenković je rekao da će robotaksiji 2026. godine voziti po Zagrebu.
Rimac je za robotaksije dobio 179.5 milijuna EU novca (dakle, i našeg novca), a cijeli projekt, kako smo pisali, probio je niz rokova, a neka su obećanja, poput broja robotaksija na zagrebačkim ulicama pri pokretanju usluge, drastično srezana.
Na dosta pitanja o realizaciji projekta robotaksija i dalje nema odgovora. Odgovore, barem one ključne, nismo dobili ni na današnjem predstavljanju.
***
Projekt Robotaxi pratite iz dana u dan na adresi: www.index.hr/afere
"Jako smo uzbuđeni oko suradnje. Već testiramo po Zagrebu i ovo je odlično iskustvo. Marko i ekipa rade odličan posao", rekao je Johann Jungwirth, predstavnik Mobileeyea, izraelske firme čiju je platformu za autonomnu vožnju preuzeo Rimac.
"Naše ceste su spremne, moraju biti spremne. Ovo je jako ambiciozno i inovativno i drago mi je da će Zagreb biti prvi koji će imati Verne. Ima i drugih gradova koji su zainteresirani. Meni je bitno da će proizvodnja biti ili u Zagrebu ili u okolici Zagreba, što je jako važno za ekonomiju", rekao je zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević.
"Sve što je vezano uz znanost apsolutno podržavam. Ne bih se bojao voziti u robotaksiju, sjeo sam u auto, stvarno je udoban i sve personalizira za vas", dodao je Tomašević.
"2026. ćemo sigurno imati uslugu u Zagrebu", rekao je Marko Pejković iz Vernea. "Sredinom 2026. će sve biti spremno za proizvodnju, prvo nekoliko stotina, a onda i tisuća vozila. Vozilo je potpuno autonomno", rekao je. "Radimo integraciju kontrolnih sustava, kočnica... sa sustavom autonomne vožnje. Imamo faze kako ćemo testirati uslugu, prvo na zatvorenim poligonima, onda ide u mali dio grada, a tek onda ide potpuno autonomna vožnja", rekao je Pejković.
Plenković je opet čestitao Rimcu.
"Sa 180 milijuna eura smo ovo podržali. Rimac je s timom stručnjaka okupio velik broj ulagača što znači da je ovaj projekt itekako prepoznat. Ovo će značiti novi način vožnje u velikim urbanim sredinama i sjajno je da smo baš mi predvodnici u tome. Bit će tih početnih probijanja, kako to inače biva s inovatorima", rekao je Plenković.
"Moramo biti otvoreni, da, ja bih se vozio u robotaksiju", dodao je. Rekao je da je za sad isplaćeno 89 milijuna eura. Rekao je da će do kraja 2026. robotaksiji voziti po Zagrebu.
Nakon predstavljanja premijer Plenković i Mate Rimac drže presicu.
"Danas smo predstavili Verne, auto, infrastrukturu... Auto je jedan od elemenata ekosustava. Mi sami radimo automobil i gradimo tvornicu u blizini kampusa. Proizvodit ćemo aute za cijeli svijet. Sad smo dvije godine od iduće faze, kad kreće vožnja po Zagrebu.
Imali smo problemčić s kočnicom, auto se nije htio pokrenuti", rekao je Rimac. "Radi se o potpuno drugačijem autu, dimenzije su poput Golfa, ali unutrašnjost je napravljena da bude udobnija i prostranija", rekao je Rimac.
"Za svaki problem u prometu i za svaku nesreću odgovaramo mi. Godinama ćemo poboljšavati sustav, ali već sad smo u fazi da je autonomna vožnja naprednija od bilo kojeg vozača", rekao je Rimac. "U Zagrebu testiramo, a u drugim gradovima imat ćemo na stotine, pa i na tisuće auta. Cijena će biti manja nego kod Ubera i Bolta. Imamo ugovore s gradovima iz Engleske, Austrije... 30 dodatnih gradova je u planu".
"Svaka greška će nam se vanproporcija gledati. Nama je najvažnije da smo sigurni. Ako dođe do nesreće, jer smo okruženi vozačima, nama je najvažnije da je auto u tom slučaju najsigurniji mogući. Auto se neće pokrenuti ako se niste zavezali", rekao je Rimac.
MATE Rimac najavio je danas predstavljanje robotaksija kojima je najavio revoluciju u gradskom prometu. Nismo ga nikad vidjeli.
>> Opširnije
Točno u 11 sati pokrenuta je i stranica Vernea na adresi letsverne.com.
>> Opširnije
Idući govori suosnivač i glavni izvršni direktor P3 Marko Pejković. Otkrio je još detalja.
"Mothership je dom u kojem ćemo brinuti o našim vozilima. Verne vozilo ima dva sjedala i koncept interijera koji potpuno redefinira ideju unutarnjeg prostora vozila.
Vozilo će biti potpuno autonomno sa sustavom sposobnim za vožnju u dinamičnom gradskom prometu. Napredna platfroma za autonomnu vožnju Mobileye Drive bit će integrirana u Verne vozilo i zajedno sa sofisticiranim setom senzora koji uključuju kamere, radara i lidara, omogućit će autonomne sposobnosti vožnje. Mobileyev sustav omogućuje fleksibilnost te funkcioniranje autonomne vožnje na raznim lokacijama, na različitim vrstama cesta u razlitičim vremenskim uvjetima uzimajući u obzir lokalne stilove vožnje", otkriveno je.
Kaže da će robotaksiji biti u 30 drugih gradova.
"Svaka vožnja može biri personalizirana - od temperature do mirisa - osiguravajući da putovanje nema za cilj samo dolazak na odredište već i uživanje u ljepoti svake vožnje"...
>> Opširnije
Tijekom prezentacije je suosnivač i glavni direktor dizajna u P3 Adriano Mudri opet pozvao robotaksi. Opet nije došao.
Riman je na predstavljanju preko aplikacije pozvao robotaksi. Robotaksi se nije pojavio. "Probali smo to stotinu puta i funkcioniralo je. Čini se da je došlo do problema, moj tim će to provjeriti", rekao je Rimac. Nakon toga Rimac je nastavio govoriti o karakteristikama robotaksija.
"Robotaksi neće biti savršen. Moramo ga napraviti da bude siguran. Verne će biti najsigurniji mogući automobil u slučaju da se dogodi nesreća. Mi ćemo brinuti o svemu, vi nećete morati brinuti ni o čemu. Moći ćete se opustiti, gledati film, raditi bilo što što želite. Automobil ćete moći potpuno personalizirati. Koji god robotaksi pozovete, moći ćete birati koju glazbu ćete slušati, taj robotaksi bit će potpuno vaš.
Aplikacija je sve što trebate za početak putovanja. S aplikacijom možete vidjeti koliko ćete vremena trebate da vas pokupi i biti sigurno da vožnja neće biti otkazana. Svaka vožnja može biri personalizirana - od temperature do mirisa - osiguravajući da putovanje nema za cilj samo dolazak na odredište već i uživanje u ljepoti svake vožnje.
Auto će biti velik, bit će ga jako lagano za koristiti, imat će pet vrata. Uvijek će biti čist, to je za nas jako važno, nikad vam nećemo poslati prljav auto. Moći ćete ga zadržati i po nekoliko dana. Bit će moguća i pretplata. Čak i ako nećete imati našu aplikaciju, moći ćete naručiti robotaksi za nekog drugog".
Sljedeći govori Rimac.
"Divno je vidjeti premijera, ministre, gradonačelnika i investitore. Ludo je kad pomislim što se događalo zadnjih godina. Nismo imali novca ni iskustva da ovako nešto napravimo, ali uspjeli smo. Proizveli smo najbrži auto na svijetu. Privukli preko milijardu eura investicija i stvorili 2000 radnih mjesta. Napravili smo puno i daleko došli. Nismo savršeni, bilo je grešaka.
Što slijedi? Tehnologija je promijenila naše živote. Svi imaju pristup internetu, neovisno jeste li milijunaš ili tinejdžer. Ali milijunaš ima više mobilnosti, ima privatnog vozača na kojeg se može osloniti. Mnogi drugi nemaju takvo iskustvo. Mi želimo svima pružiti najsigurnije iskustvo, bolje iskustvo nego što ga ima milijunaš s privatnim vozačem.
Razvijamo ekosustav od tri dijela: prvi je, naravno, automobil. Drugi je aplikacija, a treći infrastruktura. Tu je i tvornica u kojoj ćemo proizvoditi robotaksije i slati i diljem svijeta.
Foto: Željko Lukunić/Pixsell
Plenković prvi govori.
"Nisam očekivao da ćemo biti u mraku, to je valjda dio inovacije. Čast mi je biti nazočan ovdje. Drago mi je da ste došli u ovako velikom broju. Mate, kojeg svi skupa pratimo, kao mlad inovator je nailazio na teške i zahtjevne situacije. Bilo je skepse, inovatori su ispred svog vremena i prepušteni su sami sebi i zato to proživljavaju.
Drago mi je da smo podržali ovaj projekt i to značajnim sredstvima. Iskrene čestitke, drago mi je da ste pozicionirani ovdje u Svetoj Nedelji. Ovakva kompanija je izrazito dobro pozicionirana. Čestitam i na predstavljanju novog Bugattija. Vaš upliv na globalne procese je prepoznat, dosegnuli ste sam vrh. Za dva dana bilježimo godinu dana od potpisivanja ugovora o bespovratnim sredstvima. To je bio politički odabir na temelju smjera razvoja ovog projekta.
Smatram da je jako dobro da ćemo ovako mi, u regulatornom dijelu, biti među pionirima. Stvorit ćemo pretpostavke da ovaj koncept može zaživjeti. Riječ je o projektu u kojem potpuno autonomna vozila mogu izvršavati sve funkcije vožnje u javnom prijevozu. Mi ćemo danas svjedočiti prvoj fazi ovog projekta.
Hrvatska kompanija predvodi globalne trendove", rekao je Plenković.
Stigli su Plenković, Butković i Tomašević. Dvorana je puna.
Državni tajnik u Ministarstvu prometa Tomislav Mihotić odgovorio je jučer zastupnicima da će, prema izmjenama Zakona o cestovnom prometu, odgovornost za sudar koji skrivi autonomno vozilo biti na njegovom vlasniku ili operateru.
"Odgovornost je predviđena Zakonom o sigurnosti prometa koji je u ingerenciji MUP-a. Osnovano je radno tijelo i pretpostavka je da će glavna odgovornost biti na vlasniku vozila ili na operateru koji njime upravlja'', rekao je državni tajnik u Hrvatskom saboru na pitanje HSLS-ova zastupnika Darka Klasića o odgovornosti u slučaju sudara koji skrivi takvo autonomno vozilo, odnosno vozilo bez vozača.
"Krenut će u Zagrebu, prvo na kratkim rutama"
Državni tajnik predstavio je izmjene Zakona o cestovnom prometu kojim se, između ostalog, uređuje automatizirani cestovni prijevoz kao nova vrsta djelatnosti prijevoza putnika, no prijedlog je naišao na kritike oporbenih zastupnika.
"Sustav autonomnih vozila uvodit će se u fazama. Najprije će se krenuti u Zagrebu, na određenim kratkim rutama, kako bi se vidjelo kako to funkcionira i sagledali svi rizici, a onda će se širiti dalje'', kazao je Mihotić.
Zastupnik Klasić istaknuo je da autonomna vozila predstavljaju veliki tehnološki napredak, međutim još je puno posla, primjerice softver takvih automobila često ne može odgovoriti na dileme u vožnji koje vozačima nisu nikakav problem. Uz to, upozorio je na nedorečenost pojedinih odredbi.
"U zakonu je definirano da djelatnost autonomnog cestovnog prijevoza putnika mora imati zaposlenog stručnog osposobljenog upravitelja prijevoza ili ugovor s istim. Ali nije navedeno koje su to stručne osobe i koje su njihove kvalifikacije'', rekao je.
Zastupnica kluba nezavisnih i Fokusa Marija Selak Raspudić naglasila je da su vozila bez vozača na hrvatskim cestama ogromna promjena, stoga smatra neprihvatljivim da se spominju tek u nekoliko rečenica u zakonskom prijedlogu.
U ponedjeljak je priopćeno kako će sutra biti predstavljen novi brend - Verne. Kako je priopćeno, uz novi brend, tvrtka će predstaviti i cjelokupni ekosustav urbane mobilnosti te sve funkcionalnosti buduće usluge.
"Od danas Project 3 Mobility, hrvatska kompanija koja razvija novi ekosustav urbane autonomne mobilnosti, postaje Verne. Buduća usluga koju kompanija razvija nosit će ime Verne po Julesu Verneu, slavnom piscu za kojeg se kaže da je čovjek koji je izumio budućnost, dok će Verne revolucionarizirati način na koji se krećemo u gradovima", priopćili su jučer iz Rimčeve kompanije.
Naknadno se storyjem na društvenim mrežama oglasio i Mate Rimac. "P3 postaje Verne, nazvan po 'čovjeku koji je izumio budućnost' - Julesu Verneu. Predstavljanje za dva dana - 26. lipnja", napisao je Rimac.
Tvrtka Mate Rimca zadužena za robotaksije objavila je u veljači posebno priopćenje u kojem stoji da su s izraelskom tvrtkom Mobileye dogovorili da će Rimčevi robotaksiji koristiti "naprednu Mobileye tehnologiju za autonomna vozila - Mobileye Drive".
To je izazvalo lavinu komentara kako je riječ o prevari jer Rimac tim poslom kupuje gotovo rješenje za autonomnu vožnju od drugoga.
>> Opširnije
Tvrtka Project 3 Mobility, iza koje stoji Mate Rimac, dobila je bespovratnu potporu Nacionalnog plana za opravak i otpornost (NPOO) u iznosu od 179.5 milijuna eura. I to kao jedina hrvatska privatna tvrtka u okviru fonda Europske komisije pokrenutog zbog koronakrize. Novac je dobila za izradu samovozećeg taksija - robotaksija.
Nakon što su im početkom 2021. godine iz Ministarstva prometa ministra Olega Butkovića, kao jedinoj privatnoj firmi, "pokucali" na vrata, Rimčeva tvrtka izradila je troškovnik i prezentirala prototip. Index Istrage su otkrile da, u vrijeme kada su uvršteni u program NPOO-a, Rimčeva tvrtka nije imala ni Studiju izvodljivosti već je ona izrađena naknadno.
Kao glavni razlog što se dvije i pol godine nije radilo na glavnom projektu, tvrtka Project 3 Mobility navodi kako im je tek krajem svibnja 2023. godine Europska komisija odobrila potporu što je označilo početak projekta.
>> Opširnije
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati