VIDEO Pelješki most je spojen. S mosta se obratio Plenković, uslijedio vatromet
PODIZANJEM posljednjeg, 165. segmenta čelične rasponske konstrukcije Pelješki most je potpuno spojen i proteže se od Komarne na kopnenoj strani do Brijeste na Pelješcu.
Most ima 13 raspona, od kojih je pet glavnih duljine 285 metara, šest centralno postavljenih armiranobetonskih pilona visine 33 metra te dvije trake sa zaustavnom trakom, koja će služiti za održavanja mosta. Građani neće plaćati prelazak preko mosta, a to nije jedini razlog za slavlje. Spajanjem mosta zadovoljni su i lokalni stanovnici budući da će most skratiti put od Zagreba do Dubrovnika za čak dva sata.
Most je dug 2404 metra
Posljednji element koji je večeras postavljen dug je 18 metara, a simbolički su postavljanje dovršili premijer Andrej Plenković, ministar prometa Oleg Butković, dubrovačko-neretvanski župan Nikola Dobroslavić i predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić.
Spajanje su pratili i brojni građani s kopna te mnoštva brodica, barki i drugih plovila.
Duljina mosta od osi do osi upornjaka iznosi 2404 metara, ukupna duljina mosta s upornjacima iznosi 2440 metara, a plovidbeni profil ispod mosta 200 puta 55 metara.
Glavni i odgovorni projektant Pelješkog mosta je Slovenac Marjan Pipenbaher.
Most je izgradio kineski konzorcij China Road and Bridge Corporation. Kinezi su posao dobili na natječaju 2018. godine, ponudivši 2.081 milijardu kuna bez PDV-a, s rokom dovršetka radova od 36 mjeseci.
Gradnja je službeno počela 31. srpnja 2018. godine, kada je izvođač uveden u radove.
Potpuno otvoren trebao bi biti u lipnju 2022.
Očekuje se da će most, s pristupnim cestama, biti otvoren za promet u lipnju 2022. godine, prije početka glavne turističke sezone.
Odluku o financiranju gradnje mosta vlada je donijela 2017. godine.
U svibnju 2013. godine studija koju je naručila Europska komisija pokazala je da je Pelješki most najbolje rješenje kako bi se povezao jug Hrvatske s ostatkom države.
Pelješki most prva je od ukupno četiri faze projekta "Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom", za čije je sufinanciranje Europska komisija odobrila 357 milijuna eura bespovratnih sredstava ili 85 posto prihvatljivih troškova.
Naime, ukupna vrijednost projekta je 526 milijuna eura s uključenim PDV-om, a vrijednost prihvatljivih troškova 420 milijuna eura, od čega se sredstvima Europske unije sufinancira 85 posto, dakle 357 milijuna eura.
Europska unija financira i popratnu infrastrukturu: pristupne ceste, tunele, dodatne mostove i vijadukte, kao i obilaznicu Stona.
UŽIVO S PELJEŠKOG MOSTA
UŽIVO ISPOD PELJEŠKOG MOSTA
Index Arhiva: Ovako izgleda Pelješki most iz zraka
Sve oko spajanja Pelješkog mosta mogli ste pratiti na Indexu.
"Dragi Hrvati, dragi prijatelji, svi koji ste ovdje i oni koji pratite ovu fascinantnu noć, sve vas najsrdačnije pozdravljam i imam neopisivo zadovoljstvo kazati da je Hrvatska spojena. Ovo je most koji će spajati. Ovo je veliki svehrvatski projekt i tako ga trebamo doživljavati. Ovo je najveći projekt koji smo sufinancirali u prvih sedam godina članstva u EU. Nema ni jednog drugog aktera osim EU koji bi Hrvatskoj dao toliko sredstava. Želim zahvaliti ministri Butkoviću i Josipu Škoriću, koji su obavili sve oko natječaja, želim zahvaliti tvrtki i radnicima posebice što su uspjeli spojiti most ranije nego je bilo planirano.
Zahvaljujem i Strabagu i ostalima. Ovo je velik projekt i vjerujem da ćemo ga svi zajedno moći otvoriti na proljeće iduće godine.
On znači jednu novu kvalitetu, koja je nezamjenjiva, jug sada postaje autodestinacija više nego ranije.
Moram reći da smo postigli dva temeljna cilja: Hrvatska je realizirala svoje pravo da spoji teritorij, a Bosna ima pravo prolaska svih brodova do Neuma, ovo je most toliko grandiozan i toliko velik da bi ispod njega i Titanic mogao proći, tako ćemo najbolje razumjeti o kakvom projektu se radi.
Prvi su se sjetili projekta kolege iz HDZ-a, volio bih da se ne igramo više s tim, tko je koliko i što dao... I Slovenija i BiH su dale doprinos, budimo sretni, spojili smo Hrvatsku, ostvarili smo nešto što će trajno ostati
Hvala vam i svima čestitam."
Dekan građevinskog fakulteta u Zagrebu Stjepan Lakušić za specijalnu emisiju HTV-a o spajanju Pelješkog mosta komentirao je zašto se radovi vrše u kasnim noćnim ili ranim jutarnjim satima.
"Bojim se da će Neum imati toliko gostiju da će nam trebati još jedan Pelješki most", rekao je Dragan Čović, predsjednik HDZ-a BiH i Hrvatskog narodnog sabora.
S njim su ministri Marić, Butković...
Osim njih tamo su Ante Sanader, Tena Mišetić, Dubravka Šuica, Ante Bačić Bačo...
"Hrvatska je ostvarila svoj strateški cilj. Ovaj most će biti jedno zajedničko dobro. Ovo nije most koji dijeli, ovo je most koji povezuje, i s vremenom će se to pokazati", rekao je Plenković.
Dodao je da su ovom projektu dale doprinos mnoge vlade, zastupnici, stručnjaci, građanske inicijative: "Ovo je svehrvatski projekt i, ja mislim, svegeneracijski projekt. Tako ga trebamo doživljavati, biti svi zajedno ponosni na njega."
Istaknuo je da je most spojen tri mjeseca prije roka, unatoč covidu.
Kineski radnici doći će zavariti posljednji dio, kojim će se spojiti Hrvatska.
"Danas na posebnoj biciklističkoj turi iznad Komarne. Isplatilo se oznojiti za ovakav pogled na Pelješki most. S pravom se veselimo i trebamo biti zadovoljni jer Hrvatska je konačno spojena", napisao je na Facebooku Božo Petrov i objavio video.
"Veliki povijesni dan. Ovo je stvarnost, dan koji nakon toliko godina... Osjećaj je veličanstven. Nakon 303 godine i 7 dana je spojena Hrvatska, pa što može biti važnije?" rekao je Luka Bebić.
I premijer je večeras podijelio video Hrvatskih autocesta o pripremama za posljednje spajanje Pelješkog mosta.
"Večeras hrvatski teritorij postaje jedinstven. Pelješki most povezuje Hrvatsku. Ponosni smo i hvala svima!" napisao je uz snimku.
"O nekim stvarima se duže priča pa se ne napravi ništa. Prošlo je 16 godina otkad je prvi put to spomenuto. Čekala je Hrvatska puno duže na neke jednako važne ili još veće stvari. I dobro je da je most ovdje", komentirao je Milanović, koji se nalazi na Korčuli.
"Tu smo da spojimo našu Hrvatsku", rekao je jedan mještanin u dresu hrvatske nogometne reprezentacije koji je na brodu došao promatrati događaj.
"Ćaća mi je ovo čekao, nije dočekao. Evo, ja sam to dočekao i ovdje ću čekati, i da slavimo ovo", dodao je, piše HRT.
Iako je bilo najavljeno da će premijer dati izjavu u 22.30, prema posljednjim informacijama on će se medijima obratiti iza 23 sata.
Galeriju ćemo nadopunjavati tijekom večeri.
Možete je pogledati ovdje.
Voditelj projekta Goran Legac iz Hrvatskih cesta za N1 je rekao: "Kineski izvođač radova večeras će opasati zadnji komad i obilježiti fazu u izgradnji mosta. Priprema je bila važan dio. Ovo je drugi pokušaj izgradnje mosta. Najteži dio posla bilo je polaganje čeličnih pilota u dno zaljeva, koja se završila prije dvije godine, a sad smo opet u kritičnoj fazi pogađanja linije i specifičnosti materijala za gradnju."
Pelješki most imat će dvije trake i zaustavnu traku.
Novinari u grupama idu brodom do sredine Pelješkog mosta. Vozit će ih do 22 sata. Oko 22:30 očekuje se izjava Andreja Plenkovića.
Ovdje će biti domjenak.
“Danas je veliki događaj. Mnoge su generacije sanjale da se on napravi, preko 20 godina traju volja i želja, a mi smo privilegirana generacija, koja ostvaruje projekt uz financije iz EU. Ovim mostom spaja se hrvatski teritorij. Ovo su trenuci koji se ne događaju svaki dan, a nakon ovoga treba završiti i most i pristupne ceste”, rekao je Oleg Butković.
Do početka iduće sezone 30 kilometara pristupnih cesta i most trebali bi biti gotovi.
"Hrvatske ceste su pokazale da su ozbiljna tvrtka i da najveći infrastrukturni projekt mogu provesti filigranski točno. Kod javne nabave bilo je puno žalbi, ali takav je zakon kakav je. Cijela je Vlada disala kao jedan, ovo je veliki dan za sve nas. Ipak, čekamo i sljedeću godinu, kada će sve biti pušteno u promet", kazao je ministar.
"Danas je ovo simbolično spajanje Pelješkog mosta. Sljedeće godine u lipnju Pelješki most i pristupne ceste bi trebali biti pušteni u pogon", rekao je ministar Butković za N1.
Vlada je objavila video o Pelješkom mostu. "Večeras, nakon spajanja, konačno, jedan most - jedna Hrvatska!" napisali su. Isti video objavile su Hrvatske ceste. "Pripreme za spajanje posljednjeg segmenta Pelješkog mosta", napisali su oni.
Media servis je objavio da predsjednik Milanović na svečanosti neće sudjelovati, jer na nju nije ni pozvan.
"Ovo mijenja sve u odnosu na jug Hrvatske, sve kako je bilo do sada. Dakle, fizičko spajanje južnog dijela Dubrovačko-neretvanske županije s ostatkom zemlje je fascinantan događaj za sve nas i moramo biti ponosni da smo takav veliki projekt realizirali i drago mi je da se to danas okončava", rekao je Plenković.
Dubrovčanka Ida Haklička na ovoj relaciji putuje već godinama.
"To će mi samo pružiti mogućnost da češće idem automobilom u Zagreb. Rekla bih da će me poštedjeti čekanja reda na granici, ali i općenito mi znači zato što je Dubrovnik već godinama odcijepljen od Hrvatske. Sada smo napokon dobili tu priliku da ponovo budemo povezani. Odavno se to jedva čeka i mislim da se to trebalo puno ranije napraviti."
Na svečanost dolazi i resorna ministrica Nataša Tramišak, koja je danas otkrila da građani prelazak mosta neće plaćati.
Uoči Užeg kabineta Vlade Tramišak je, odgovarajući na upite novinara, izjavila da je Pelješki most najveći strateški projekt u operativnom programu Konkurentnost i kohezija, financiran sredstvima EU u visini od 85 posto.
"Kao što znamo, Hrvatske ceste su kompletno upravitelj te infrastrukture i ne planiraju naplaćivati cestarinu, barem, naravno, u ovim prvim godinama."
No, besplatan prijelaz preko mosta nije jedini razlog za slavlje. Spajanjem mosta zadovoljni su i lokalni stanovnici budući da će most skratiti put od Zagreba do Dubrovnika za čak dva sata.
Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao je da je Pelješki most najveći i najvažniji hrvatski infrastrukturni projekt te da je nadstranački, a generaciju koja ga ostvaruje nazvao je privilegiranom.
"Pelješki most će biti u prometu od lipnja iduće godine. To je trenutno najveći infrastrukturni projekt u Hrvatskoj, kojim se večeras nakon više od 300 godina napokon spaja hrvatski teritorij", rekao je Butković uoči sastanka Užeg kabineta Vlade.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati