Više od 90.000 Hrvata ima osobnu u mobitelu. Kako je aktivirati?
VIŠE od 90.000 građana u Hrvatskoj osobne iskaznice ima u mobitelu. To znači da mobitelom mogu ući u sustav e-Građani (digitalni državni šalter) i preko mobitela kod kuće ili na ulici potpisivati dokumente.
Već dulje vrijeme imamo dva elektronička zapisa na osobnim iskaznicama - identifikacijski i potpisni certifikat. Identifikacijski građane prepoznaje kad se prijave u sustav e-Građani, a potpisni služi kao potpisni pin kada nešto treba vlastoručno potpisati.
Što je e-osobna?
Preduvjet za osobnu iskaznicu u mobitelu je aktivirana e-osobna. Radi se o novoj osobnoj iskaznici s beskontaktnim čipom koja sadržava biometrijske podatke slike lica i otiske dva prsta, značajna unaprjeđenja protiv krivotvorenja te je prilagođena slijepim osobama. Nova osobna se aktivira na dva načina.
Jedan je način na e-kioscima u policijskim upravama. U uređaj treba umetnuti osobnu i slijediti upute na ekranu. Treba unijeti inicijalni pin koji se dobije prilikom preuzimanja nove osobne i postaviti osobni identifikacijski PIN te PUK.
Drugi je način kod kuće, no za to će vam biti potreban čitač kartica kakav se i dosad koristio za osobne iskaznice. Čitač će vam trebati samo za postupak aktivacije osobne.
I ranije je postojala mogućnost da se, ako se osobna iskaznica stavi u čitač, s računala može potpisati bilo koji dokument. Novost je, međutim, što se sada to može i preko mobitela, preko aplikacije koja se zove Certilia.
Što je potrebno za aktivaciju?
Prije nego što počnete koristiti svoju e-osobnu (eOI), potrebno Vam je sljedeće:
- elektronička osobna iskaznica
- sigurnosna omotnica koju ste dobili s eOI, a koja sadrži podatke za aktivaciju eOI
- računalo s pristupom internetu
- čitač u skladu sa specifikacijama
- besplatni softverski paket eID Middleware.
Za korištenje eOI potreban je čitač pametnih kartica. Ako kupujete vanjski USB čitač kartica, bitno je da zadovoljava minimalne tehničke specifikacije:
- ISO7816
- sukladnost PC/SC
- odgovarajući driver za operativni sustav računala
- USB 2.0.
Koraci za registraciju
Ako su svi preduvjeti zadovoljeni, umetnite osobnu iskaznicu u čitač pametnih kartica, kliknite na gumb "Nastavi" i upišite te potvrdite PIN identifikacijskog certifikata koji se nalazi u sigurnosnoj omotnici koja se dobije s osobnom.
Upišite ispravan i aktivan e-mail koji koristite te broj mobitela. (Napomena: na mail adresu ćete dobiti aktivacijski kod koji vam je potreban za aktiviranje korisničkog računa, dok će na broj mobitela stići SMS kod za aktivaciju mobilne aplikacije.)
Pročitajte i potpišite zahtjev za izdavanje Certilia mobileID aplikacije i završite proces klikom na gumb "Registriraj se". Unesite potpisni PIN i kliknite "OK".
Koraci za aktivaciju i preuzimanje udaljenog certifikata
Na mail koji ste unijeli u procesu registracije je stigao aktivacijski kod (ako ga ne vidite odmah, provjerite "Junk" folder) koji je potrebno unijeti u za to predviđeno polje. Nakon unosa aktivacijskog koda unesite željenu lozinku te istu potvrdite i kliknite "Aktiviraj".
Kad ste uspješno aktivirali svoj profil prijavite se korištenjem OIB-a ili maila te lozinke koju ste odabrali u prethodnom koraku.
Odaberite "smsID" te unesite SMS kod koji ste dobili na broj mobitela koji ste upisali prilikom registracije.
Unesite autorizacijski kod koji ste dobili u SMS-u u za to predviđeno polje te željenu lozinku koju ćete koristiti za udaljeno potpisivanje PDF dokumenata i kliknite na gumb "Aktiviraj". Potvrdite aktivaciju i uvjete korištenja.
Sada kada ste aktivirali i preuzeli svoje udaljene certifikate za potpisivanje dokumenata kliknite na gumb "Aktiviraj" kako biste aktivirali mobilnu aplikaciju.
Preuzmite mobilnu aplikaciju iz Google Play Storea ili App Storea te ju otvorite. Link za preuzimanje aplikacije.
Skenirajte kod za aktivaciju.
Prijavite se u aplikaciju Certilia mobileID aplikacije.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati