Vlak metak slavi 60. rođendan. Nije najbrži na svijetu, ali ostaje simbol Japana
U PAŽLJIVO izglačanoj odori i s bijelim rukavicama, 22-godišnja Hazuki Okuno ukrcava se u repliku japanskog superbrzog vlaka kako bi još jednom prošla stroge protokole koji stoje iza besprijekornog rada japanske institucije koja će u utorak napuniti 60 godina.
Brzi vlakovi Shinkansen počeli su prometovati između Tokija i Osake 1. listopada 1964. i tako najavili novo doba putovanja željeznicom u Japanu, koji je nakon poraza u Drugom svjetskom ratu izrastao u gospodarsku velesilu.
Vlak metak, kako ga zovu, sastavni je dio nacionalnog gospodarstva i načina života i stoga je njegovo održavanje blistavo čistim, točnim i bez nesreća ozbiljan posao. U prvoklasnom centru za obuku osoblja na 10 katova, Okuno je vikala s prozora i signalizirala imaginarnim kolegama, ostavši hladnokrvna kad je videozaslon na peronu prikazao putnika kako mlatara zaglavljen u vratima.
Postiže brzinu od 320 kilometara na sat
Tvrtka JR Central, koja upravlja željeznicom, obuku opisuje "intenzivnim obrazovanjem" budućih strojovođa i ostale posade vlaka. "Hvala vam na vožnji", kaže Okuno vježbajući pozdrav putnicima uz naklon. Gotovo četvrt milijuna putnika vozi se svaki dan na liniji Tokio-Osaka, najprometnijom u mreži Shikansena. Vlak kreće svakih pet minuta.
JR Central kaže da Shikansen nikada nije imao nesreću koja je rezultirala smrću ili ozljedom, u zemlji u kojoj su potresi, tajfuni i obilan snijeg česte pojave. Sigurnost je "naš glavni prioritet", rekao je za AFP Daisuke Kumajima, službenik za odnose s javnošću.
S linijama koje se protežu cijelom zemljom, najveća brzina Shinkansena od 320 kilometara na sat nije najbrža na svijetu, ali aerodinamični nos i prostrani interijer ostaju simbol japanskog inženjerskog umijeća i pažnje posvećene detaljima.
Superbrzi vlak također je nezaobilazna turistička točka i važan dio pop kulture. Pedantni čistači vlak održavaju blistavim izvana i iznutra. U nekim zemljama zbog kašnjenja vlakova nema dovoljno vremena za takvu pripremu, ali o tome u Japanu ne moraju brinuti.
Utjecao na ubrzanu depopulaciju ruralnih dijelova
Na cjelokupnoj mreži brzih vlakova prosječno kašnjenje je manje od minute. Rast gradova duž linija kojima Shikansen prometuje pokazuje njegov utjecaj na gospodarstvo u Japanu, gdje je poslovanje licem u lice vrlo važno.
Imao je, međutim, ulogu u ubrzavanju depopulacije u ruralnom Japanu. "Ljudi bi radije živjeli u velikim gradovima... a zatim koristili Shinkansen da odu i posjete rođake u manjim gradovima ako im je potrebno", kaže stručnjak za japansku željeznicu Christopher Hood.
U Japanu je lako je uzeti Shinkansen zdravo za gotovo. Ali kad Japanci putuju u inozemstvo, posebice u Europu ili Sjedinjene Države, "ubrzo shvate da je Shinkansen ipak malo poseban", kaže Hood.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati