Vojni analitičar: Rafale je moderan, sposoban i vrlo skup avion
VOJNI analitičar Igor Tabak komentirao je na N1 televiziji navodnu odluku vlade da nabavi rabljene francuske borbene avione Rafale.
"To je super avion. Moderan, u širokoj upotrebi. To je jako ozbiljna letjelica, ako se ne varam četvrte ++ generacije. Riječ je o modernom, sposobnom, vrlo skupom avionu. Dosad se uglavnom prodavao nov. Ovaj aranžman koji se spominje bi bio novost, da se kupuju rabljeni od francuskog ratnog zrakoplovstva. Bitno je reći kako se taj avion našao ravnopravno u našem natječaju jer je bitno drugačiji od ostalih. To je klasa aviona koja je drugačija od ostale tri ponude", govori Tabak o francuskom zrakoplovu.
Rafale ima dva motora. Što to znači?
"Među ostalim znači i veću pouzdanost. Dvomotorce se preferira za duge letove iznad mora. Hrvatski avioni ne lete iznad oceana, a praktična je stvar da, kad radite remont aviona, kad sredite jedan motor, ovdje imate pola obavljenog posla, razlika je to u klasi", objašnjava
"Takvi avioni s velikom prođom su vjerojatno jeftiniji kad ih se u zreloj fazi nabavlja. Ni Rafale ni Gripen ni F-16 nisu prve varijante tih aviona. Ovo danas o čemu smo razgovarali, to su letjelice puno drugačije od onih početnih iz 1974.", govori.
Kako bi natječaj izgledao da se od početka tražio dvomotorac?
"Američka strana ima čitavu lepezu letjelica, većih, F-18, SuperHornet F-18, F-22, puno je letjelica koje bi došle u obzir da smo u startu na taj način postavili natječaj. Rafale je prošlog proljeća s neba u rebra osvanuo u našem natječaju", govori on.
"Relativno je ograničen spektar borbenih aviona koji se razmatraju u NATO krugu. Hrvatska vojska je zadnjih 20-ak godina pokušavala, razmišljala, kupovala, što li već… Tu je bio čitav niz prijašnjih pokušaja. 2003. ministrica Antunović išla je s modernizacijom Migova u Rumunjskoj, da bi se dobilo malo vremena za natječaj. Rađene su studije, Hrvatska mijenja preferencije ovisno o političkim garniturama više nego o ičemu drugom", kaže.
Novi ili rabljeni avioni
"Već prva stvar, Rafale o kojima govorimo su rabljeni, ove druge dvije opcije su novi avioni. Gripen je posthladnoratovski avion koji je drugačije koncipiran. Zaboravlja se da je izbor sužen na novi F-16 i rabljeni Rafale, ta priča je iscurila početkom ove godine. Puno drugih izbora sužava se odmah na ova dva, čak jedan, a to sve su neke patke, puštanje magle i dima… Možda to ima veze s nekim dubokim izvorima, a možda su obična podmetanja", govori Tabak.
"Širina paketa o kojemu se priča nije jasna, kamoli ako se priča da u to ulazi i set naoružanja. To može radikalno promijeniti cijenu aranžmana. Država kao vlasnik i korisnik može postaviti cijenu po svojoj volji, drugačije je nego kad se radi o novim avionima, ispod čekića. Veliko je pitanje kako će se riješiti obuka pilota. NATO ima program obuke u Americi. Postoji li takvo nešto i za Francusku, ne znam, puno je nepoznanica", zaključuje Tabak.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati