Zašto je Marija morala umrijeti?
DANAS je u Čapljini pokopana 19-godišnja Marija Ćorić. Svojim ju je Audijem u utorak u Splitu ubila pijana 38-godišnja Ivana Tena Gotovac koja je onda pobjegla s mjesta nesreće.
U Čapljini je danas bilo neopisivo tužno. Tako je uostalom već danima. Ništa lakše nije ni u Splitu. Posebno među Marijinim prijateljima s kojima je u Splitu uspjela provesti tek mjesec dana.
Zašto smo morali ostati bez Marije?
Krajem rujna doselila se iz Čapljine. Upisala je Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije. Bila je toliko izvrsna učenica da je bila oslobođena polaganja mature.
Danas su se od Marije na čapljinskom groblju oprostile stotine ljudi.
Ali zašto? Zašto su njena obitelj, prijatelji, kolege s fakulteta morali ostati bez Marije? Zašto je cijelo društvo ostalo bez te izvrsne učenice pred kojom su bili fakultet i cijeli život?
Jednostavan odgovor bio bi - zbog pijane vozačice. No problem je ipak nešto dublji.
Vozačica koja je pijana ubila Mariju već je imala pet prometnih nesreća u kojima je vozila pijana, prolazila kroz crveno i bježala s mjesta nesreće
Ivana Tena Gotovac Soldić koja je te večeri Splitom vozila pijana, kako se otkrilo, već je imala pet prometnih nesreća. Svaku je skrivila tuđim automobilom.
2002. godine u Karlovcu se zabila autom u kuću i pobjegla. Potom je u 2008. BMW-om oduzela prednost i udarila u drugi auto s 0,4 promila u krvi, a u Splitu je 2011. vozeći BMW prošla kroz crveno i udarila u drugi automobil. Audijem je, pak, 2015. sletjela s ceste Udbina-Gračac. Ona i maloljetnica iz vozila tada su bile lakše ozlijeđene.
U Sinju 2015. prekršajno je suđena zbog vožnje s 1,1 promilom alkohola te joj je izrečena zabrana vožnje.
Prema nepotvrđenim informacijama, u jednoj od nesreća pobjegla je s mjesta nesreće.
Pijana vozačica je teška recidivistica
Ivana Tena Gotovac, inače zaposlenica HAC-a koja je u Dugopolju prodavala ENC pakete i nadopunjavala ENC račune, sad je u pritvoru. Sudac istrage jučer joj je odredio jednomjesečni pritvor zbog opasnosti od ponavljanja kaznenog djela.
Prethodnih pet nesreća dovoljno govori koliko je ta opasnost realna.
Ivana Tena Gotovac Soldić, dakle, posebno je težak slučaj recidivistice, ponavljačice teških prometnih prekršaja, i to s izazivanjem niza prometnih nesreća: pijana vožnja, prolasci kroz crveno i bijeg s mjesta nesreće. Ukratko sve ono što je napravila kobne večeri kada je pokosila nesretnu Mariju koja je prelazila pješački prijelaz na križanju Poljičke ulice i Ulice Put bolnice u Splitu.
Morat će odgovarati za dva kaznena djela i niz prekršaja. No kako je uopće mogla voziti i tko može jamčiti da neće opet?
Prema optužnici protiv Gotovac, s najmanje 1,01 promila alkohola u krvi svojim je crnim Audijem prošla kroz crveno svjetlo i udarila Mariju Ćorić koja je u tom trenutku prelazila zebru na zeleno. Od tog je udara Marija odbačena na travu pored ceste. Ivana Tena Gotovac samo se odvezla. Policija ju je pronašla nekoliko sati kasnije.
Zbog svega će ovoga pijana HAC-ovka morati odgovarati za dva kaznena djela - ono za izazivanje nesreće u pijanom stanju te za nepružanje pomoći, kao i za niz prometnih prekršaja koje je pritom počinila.
No to još uvijek ne daje odgovor na pitanje zašto je Marija morala umrijeti.
Odgovor na to pitanje ne može se dati bez odgovora na pitanje kako je nakon pet prometnih nesreća, i to u ne pretjerano dugačkom vozačkom stažu, Ivana Tena Gotovac uopće mogla sjesti za upravljač i voziti.
Dokad ćemo trpjeti divljake na cestama koji ubijaju ljude?
To nas dovodi do još jednog važnog pitanja - tko može jamčiti da pijana vozačica neće biti ponovno za volanom za nekoliko godina?
u Hrvatskoj smo svjedoci niza nesreća u kojima pojedinci divljajući na cestama ubijaju ljude, a vrlo se često radi upravo o ponavljačima teških prometnih prekršaja koji mogu imati kobne posljedice.
Zašto je Marija morala umrijeti i kako konačno stati na kraj tom divljanju zbog kojeg nedužni ljudi ginu na ulicama pitali smo prometnog stručnjaka Marka Ševrovića, profesora na Fakultetu prometnih znanosti u Zagrebu.
Prometni stručnjak: Moramo divljacima početi oduzimati automobile
"Jedan od načina koji bi po meni riješio mnogo toga, a naši sudovi uporno govore da je to nemoguće provesti, jest oduzimanje automobila. Smatram da je to netočno. Za mene je neprihvatljivo da se za carinski prekršaj može oduzeti vozilo, a za prometne prekršajima kojima se direktno dovode u opasnost ljudski životi, to ne može. To je apsurdno i glupo i to bismo morali kao društvo promijeniti. Ako imate recidivista koji uporno vozi pijan, onda se njemu mora oduzeti auto, bez obzira na to čiji je to auto. Ako netko nekome daje vozilo, on mora snositi odgovornost. Kada auto dajete takvom recidivistu, to je kao da ste mu dali pištolj, nema razlike. Ne možete vi svoj auto davati bilo kome. Tu jednostavno moramo biti vrlo rezolutni. Imamo previše tih slučajeva da bismo to smjeli dozvoliti", poručio je za Index Ševrović.
Nije mu jasno zašto bi se štitilo recidiviste ili one koji im daju aute koji u njihovim rukama postaju ubojita sredstva.
"Ovo je katastrofa"
"Ja stvarno ne mogu shvatiti zašto u nekim slučajevima naš pravosudni sustav štiti neke, kao, ljudske slobode, a ako vi bilo kojom svojom radnjom ugrožavate nekoga drugog, to je po meni jednako kao terorizam. Radi se o svjesnom teroriziranju okoline oko sebe. Danas sam vozio iz Dubrovnika prema Mostaru, imate ljude koji pretiču po punoj liniji, direktno ugrožavajući živote, ulaze u škare, rade najteže prekršaje. Za takve bezobzirne prekršaje jednostavno moramo imati nultu toleranciju. Imate vozače s 40 godina staža s dva prekršaja, a imate neke tko u 15 godina ima šest nesreća u pijanom stanju. To je katastrofa. Tu se za mene povlači pitanje i radne sposobnosti osobe sa šest teških nesreća", smatra prometni stručnjak.
Pitali smo ga tko je onda kriv što je i nakon pet nesreća i dalje vozila i napravila šestu, kobnu nesreću.
Tko je kriv? Prometni stručnjak: "Isključivo sudstvo"
"Krivo je isključivo sudstvo. Da policija radi dobro svoj posao dokazuje to što je ta vozačica toliko puta evidentirana. Odgovorno tvrdim, jedina koja brine o sigurnosti prometa je policija. Ministarstvo prometa premalo radi, odgovornost prebacuje na MUP. Vjerujte, da nema policije imali bismo deset puta goru situaciju. Imamo zakone iz Austrougarske i onda još imamo takvo sudstvo. Još uvijek nemamo agenciju za sigurnost cestovnog prometa. A nama 330 ljudi godišnje gine. Nevjerojatno je koliko malo ulažemo. Ginu radno sposobni ljudi. Poginula je buduća studentica, izgubili smo mladi život u koji je uloženo jako puno. I vozačica će postati socijalni problem. Ostat će bez posla i vjerojatno biti u zatvoru, na teret ovom društvu", kaže Ševrović.
Prometnog smo stručnjaka pitali treba li uvesti trajno oduzimanje vozačke dozvole za trajne recidiviste poput pijane HAC-ovke.
"Nema opravdanja"
"Kad netko šest puta napravi takve nesreće teško je naći riječi opravdanja. Recidivisti su dokaz nedostajanja pravnog sustava. Trajno oduzimanje vozačke dozvole ništa ne znači jer će takva osoba sjesti za volan i bez vozačke dozvole. Tu su novčane kazne najdjelotvornije, ali moraju biti brze i efikasne. Zato je zapljena vozila najbolja, po meni. Treba zaplijeniti vozilo na licu mjesta. Sve drugo je sporo i neučinkovito. Tako se izbjegava i mogućnost korupcije. I daje se ovlast policiji koja je učinkovita i, u odnosu na druge u cestovnom prometu, daleko najmanje korumpirana", kazao je.
Još se jednom osvrnuo na sudove.
"Moramo kazne vezati za vrijednost vozila"
Sudovi vrlo često poništavaju kazne, smanjuju iznose i štete sigurnosti prometa na cestama. Proporcionalne kazne primanjima. Primjerene onome tko prekršaj radi. Vrlo često imate ljude koji voze najskuplje aute, a vode se kao socijalni slučajevi. Zato je važno vezanje na auto, a porezna ima podatke o vrijednosti automobila. Kaznu treba propisati prema vrijednosti vozila. Vozilo je u hrvatskoj statusni simbol i to je način da se napokon nešto promijeni", zaključio je prometni stručnjak Marko Ševrović za Index.