Nije čudo da su Muskovi ulagači razočarani predstavljanjem robotaksija

Foto: Profimedia

Na prekjučerašnjoj, relativno kratkoj Teslinoj prezentaciji "We Robot" pokazani su autonomni robotaksi Cybercab, konceptno kombi vozilo Robovan/Robovin i robot Optimus. Tesla autonomne robotaksije obećava već godinama, a najpoznatija je najava Elona Muska iz 2019., kada je obećao milijun robotaksija na cestama već godinu poslije. Također, Tesla i Musk autonomiju potrebnu za rad robotaksija (FSD - Full Self Drive) obećavaju za sljedeću godinu već deset godina zaredom.

U tom smislu najnovija prezentacija s obećanim FSD-om sljedeće godine te robotaksijima 2026. nije nikakva novost ni iznenađenje. Nitko od analitičara, čak ni neki prominentni Teslini/Muskovi obožavatelji, ne vjeruje da će ti rokovi biti ispoštovani. Tesla nesumnjivo ima mogućnost proizvesti samo vozilo tijekom naredne tri do četiri godine. Puno je upitnije hoće li tijekom tog vremena i u kojem obliku riješiti pitanje potrebne autonomije.

Istovremeno, po velikoj većini analitičara vodeća tvrtka u razvoju autonomnih robotaksija Waymo, koji trenutno obavlja 100.000 autonomnih vožnji tjedno, radi uz odobrenje i nadzor regulatora na geografski ograničenom i prethodno temeljito mapiranom i analiziranom području dijela gradova San Francisca, Los Angelesa, Phoenixa i Austina.

Potpuna autonomija opisana kao peti nivo prema SAE-u još nije razvijena

Usluga je dostupna javno ili uz listu čekanja. Tesla takvo odobrenje regulatora nema niti je u postupku validacije ili dobivanja potrebnih dozvola čije ishođenje može trajati godinama. Osim toga, prema većini analitičara, ali i na temelju provedenih testova, Tesla još uvijek nema razvijen sustav autonomne vožnje koji bi mogao dobiti odobrenja ili dozvole za autonomnu vožnju na javnim prometnicama i s njom povezanu robotaksi uslugu.

Napomenuo bih kako potpuno autonomno vozilo, odnosno potpuna autonomija opisana kao peti nivo prema SAE-u (Society of Automotive Engineers) još nije razvijena, nijedan proizvođač nema je u postupku validacije ili ishođenja odobrenja niti itko takvu tehnologiju može u nekom roku obećati ili jamčiti.

Samo vozilo izgleda dobro, dvosjed je relativno spartanskog uređenja, što je u skladu s Teslinom tradicijom. Prtljažnik je vrlo velik, mislim da prtljažni prostor Rimčevog robotaksija nismo ni vidjeli. Pitanje je praktičnosti i robusnosti krilnih vrata koja, čini se, ponešto ulaze u gabarit prostora oko ulaza u vozilo.

Sama sjedala su u ravnini tako da je ulazak dvije osobe olakšan, pogotovo u situacijama gradskog prometa gdje se logično, a negdje i na temelju propisa, ulazi sa strane pločnika, pa se prva osoba treba premjestiti na lijevo sjedalo. Možda bi pritom mogao smetati ekran koji je postavljen dosta naprijed. U luksuznijem Rimčevom robotaksiju takvo premještanje putnika je teže zbog visokog središnjeg grebena/konzole.

Rimac nije pokrao Muskov dizajn

Neki su optuživali Rimca za krađu Muskove ideje/dizajna, no ne slažem se s takvom ocjenom. Iz svega što znamo, razvoj Rimčevog autonomnog robotaksi vozila traje već neko vrijeme, dok je koncept Teslinog robotaksija prikazan u relativno recentnoj Muskovoj biografiji Waltera Isaacsona. Pored toga dvosjedi nisu nikakva novost, kao ni koncepti gradskih dvosjeda, a tu je i popularni Smart. Puno rješenja za koja se misli da su nova i originalna postoje otprije kao koncepti ili kao proizvedeni primjerci. Recimo, aerodinamične kvake u liniji karoserije postoje na Lamborghiniju iz 2009., a puno prije toga na fenomenalnoj Casitaliji 202 iz 1946. 

Cijena od 30.000 dolara ili manje također se ne smatra ostvarivom. Ovdje bih napomenuo da su najjeftinija Teslina vozila negdje u rangu od 43.000 do 45.000 dolara, što i nije tako daleko. Naravno, pitanje je koliko je masovna proizvodnja potrebna kako bi se ostvarila obećana cijena (do sada u pravilu to nije bio slučaj), tim više što je Musk rekao da se radi o posebno dizajniranim komponentama kako bi se osigurala potrebna robusnost.

Isto tako, cijene prijevoza Teslinim robotaksijima, koje bi trebale biti u rangu cijene javnog prijevoza, ne smatraju se realnim. Ako i možete voziti milju za 30 ili 40 centi bruto, što govori Musk, zašto biste se odrekli zarade ako tu uslugu na tržištu možete prodati za 2, 3, 4 dolara ili više? Pored toga tu su i neki drugi parametri taksi vožnje kao startna cijena, spora vožnja/čekanje u prometu i sl.

Masovna upotreba robotaksija neće značajnije smanjiti broj vozila na cestama

Ne vjerujem da se masovnom upotrebom robotaksija može samo tako zamijeniti javni prijevoz ni značajnije smanjiti broj vozila na cestama. Trideset ili četrdeset električnih vozila na cesti koja prevoze jednog, eventualno dva čovjeka, i dalje je više od jednog električnog autobusa ili tramvaja koji lako može prevesti desetke, čak i preko stotinu putnika, a o metrou da i ne govorimo.

Možda bi se, u idealnom slučaju, mogao smanjiti promet u mirovanju, broj parkiranih vozila, ali i robotizirana taksi vozila trebaju parking kada za njima ne postoji potreba, kada se pune, čiste ili održavaju. Naravno, govorimo o nekoj relativno dalekoj budućnosti u kojoj bi takva vozila, pod uvjetom da se ostvare, činila značajan ili pretežan udio u prometu.

Robovan i Optimus

Interesantan je koncept kombija, Robovana ili Robovina, čiji je dizajn posuđen od legendarnog Mercury vlaka koji je dizajnirao Henry Dreyfuss u tridesetim godinama dvadesetog stoljeća. Iako je Musk rekao da je namijenjen prijevozu 20 osoba, izbrojao sam 14 sjedala. Koncept je interesantan jer bi istog dizajna mogao biti i manji kombi, kao i standardni autobus. Vrlo nisko ležanje naknadno je opravdano naprednim sustavom nivelacije u vožnji.

Takve sustave imaju neka luksuzna vozila, kao i razne mogućnosti spuštanja prilikom ulaska/izlaska, što postoji i kod modernih autobusa. Postavlja se pitanje gdje se smješta prtljaga putnika, ali kako se radi o konceptu, upitno je hoće li se on ikada ostvariti. Pored toga, anegdotalno, ideja velikog kombija ili autobusa u sukobu je s naivnom idejom supstitucije javnog prijevoza robotaksijima.

Šećer na kraju predstave bio je relativno masovan nastup Teslinog robota Optimusa. Bez obzira na značajan napredak od prvog predstavljanja, mislim da se ovdje jednostavno radi o štosu, inscenaciji. Uvjeren sam da su to upravljani, a ne autonomni strojevi relativno skromnih mogućnosti. Da netko tog robota gurne, izgubio bi ravnotežu, pao bi i više ne bi ustao. Kao usporedbu predlažem pogledati robote Atlas koje je napravio Boston Dynamics.

Koncept autonomnog, ljudima izgledom sličnog stroja koji čovjeku pomaže ili ga zamjenjuje stariji je od samog termina robot iz djela "R. U. R." koje je Karel Čapek objavio još 1920. godine. Drama sadrži proročko upozorenje o rizicima umjetne inteligencije koja na kraju, boreći se za svoja prava, uništava svijet. Isaac Asimov u svojoj kratkoj priči "Ja, Robot" definirao je tri zakona robotike prema kojima robot ne smije nauditi čovjeku. Postoji i tzv. robotski paradoks, koji kaže da su stvari koje su robotu lake napraviti čovjeku teške i obrnuto, da su stvari koje čovjek lako napravi robotu teške.

Opravdano razočarenje investitira

Tesla se uporno nastoji prikazati kao više od automobilske kompanije. To se u pravilu radi kako bi se opravdala neka buduća vrlo visoka valuacija. Od prve najave predstavljanja robotaksija, ali i prije, Teslini promotori proriču nevjerojatne cijene dionica, 350, 500, 2700, pa i desetke tisuća dolara. Ove niže su za kraj godine, više za koju godinu ili desetak i više godina unaprijed. No, istini za volju, tržište i sada Teslu valuira više nego autokompaniju jer bi inače cijena njene dionice bila nekoliko, pa možda i deset puta niža. Očekivanja su, dakle, već u dobroj mjeri ugrađena u cijenu dionice.

U tom smislu opravdano je razočaranje investitora koje je rezultiralo značajnim padom cijene dionice u petak, odmah nakon predstavljanja robotaksija. Ovo je nastavak pada cijene koji je počeo od objave broja prodanih vozila početkom listopada, kada je dionica bila blizu godišnjeg maksimuma. Interesantno, čak su i neki poznati "Tesla entuzijasti" očekivali pad cijene nakon događaja. U biti ponovljena su stara, već prekršena, obećanja.

Dobro, prezentirano je autonomno vozilo, ali isto tako je 2017. prezentiran novi Roadster čija je proizvodnja trebala početi 2020. Naravno, Roadstera nema ni dan-danas. Ako iole razumno procjenjujemo događaj, jasno je da od robotaksija još godinama neće biti ništa te da je Teslina autonomna vožnja, ponovo obećana za sljedeću godinu, i dalje bez odobrenja regulatora i to odobrenje nije realno očekivati u skoroj budućnosti.

Jednostavno, Tesla i Musk rutinski krše dana obećanja. Ostaje vidjeti hoće li se cijena dionice stabilizirati sljedeći tjedan ili će se pad cijene nastaviti. Za desetak dana Tesla treba predstaviti i financijski izvještaj za prošlo tromjesečje pa su i tu moguća iznenađenja.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.