Pravobranitelj o Luki kojem su dali pola sata vrtića: Obavijestili smo inspekciju

Foto: PIXSELL/Patrik Macek

O slučaju Luke (6), dječaka s autizmom, koji je upisan u Dječji vrtić Metković na pola sata dnevno, tri dana u tjednu, oglasio se i pravobranitelj za djecu s invaliditetom.

U priopćenju se navodi da je pravobranitelj dva puta slao dopis Dječjem vrtiću Metković u kojem navodi svoju preporuku i mišljenje o određenom vremenu i trajanju boravka djeteta u predškoli. Također se navodi da su o svemu obavijestili Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih te prosvjetnu inspekciju.

"Ovim putem želimo obavijestiti zainteresiranu javnost da prava djece s teškoćama u razvoju definirana propisima koji se odnose na predškolski odgoj i obrazovanje podrazumijevaju njihovo ravnopravno uključivanje, te pod određenim uvjetima i prednost upisa u predškolske ustanove.  Pravobranitelj za osobe s invaliditetom sukladno svojim ovlastima i djelokrugu prati ostvarivanje prava djece s teškoćama u razvoju, a u slučaju povrede djetetovih prava ovlašten je zatražiti očitovanja, davati mišljenja, uputiti preporuke i upozorenja nadležnim tijelima, zatražiti provedbu inspekcijskih nadzora, što je u konkretnom slučaju i činio", navodi se u priopćenju pravobranitelja za djecu s invaliditetom kojeg potpisuje Darijo Jurišić.

"Temeljno pravo djeteta je - pravo na obrazovanje"

"U odnosu na dosadašnji rad, a vezano za upise djece s teškoćama u razvoju u predškolski program odgoja i obrazovanja ističemo da im je u okvirima međunarodnih ugovora i postojećih nacionalnih propisa osiguran upis u jednakim uvjetima uz obvezu osiguravanja potrebne razumne prilagodbe i podrške, no u praktičnoj provedbi zbog i nadalje prisutnih predrasuda i pogleda na djecu s teškoćama u razvoju zamjećujemo krivu primjenu propisa, a najčešće izostanak razumne prilagodbe potrebama djeteta, kako bi ono na jednakoj osnovi s drugima moglo ostvariti svoje temeljno pravo – pravo na obrazovanje.

Kada govorimo o lošim praksama pojedinih predškolskih ustanova, prvenstveno se odnose na postavljanje određenih zahtjeva prema djetetu s teškoćama u razvoju, pri čemu se npr. utvrđuju njihove sposobnosti za uključivanje u vrtić, umjesto osiguravanja njihovog prava na predškolski odgoj i obrazovanje odnosno upis u vrtić uz istovremeno planiranje podrške djetetu", navodi se u priopćenju.

"Program predškole isti je i obavezan za svu djecu u godini prije polaska u školu"

"Kada govorimo o programu predškole isti je obavezan za svu djecu u godini prije polaska u školu te ima propisanu i satnicu (250 sati) u kojoj je potrebno provesti kurikulum programa predškole kao i minimalnu satnicu (150 sati). Dakle, sukladno postojećim zakonskim odredbama ne postoji mogućnost da se dijete isključi iz programa predškole, a djeci s teškoćama u razvoju sukladno njihovim potrebama nužno je osiguravanje dodatne prilagodbe. Ovo smatramo posebno značajnim, jer se upravo radi o djeci koja se kroz program predškole trebaju pripremiti za uključivanje u nastavni proces škole, odnosno strukturirane aktivnosti", stoji u priopćenju pravobranitelja.

"Slali smo dva dopisa vrtiću, o svemu obavijestili Ministarstvo i prosvjetnu inspekciju"

"Što se tiče konkretnog slučaja, Pravobranitelj za osobe s invaliditetom svoje mišljenje i preporuke vezano uz pravo prednosti upisa u vrtić uputio je u dva navrata Dječjem vrtiću Metković i osnivaču vrtića (u prvom tjednu po zaprimanju pritužbe), a nakon saznanja i zaprimanja pritužbe na trajanje programa predškole, pozivajući se na izričitu zakonsku odredbu o trajanju i satnici programa predškole i pravu djeteta zagarantiranom svim nacionalnim i međunarodnim dokumentima dječjem vrtiću je upućeno mišljenje. 

O svemu je obaviješteno i nadležno Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih (dalje u tekstu: Ministarstvo), te je zatraženo i postupanje Samostalnog sektora prosvjetne inspekcije Ministarstva (u roku pet dana od ponovnog obraćanja roditelja). O svim postupanjima Pravobranitelja za osobe s invaliditetom roditelji su upoznati (pisano, ali i usmeno obavještavani).

"Izostanak odgojno-obrazovne inkluzije je diskriminacija djece s teškoćama u razvoju"

Pravobranitelj za osobe s invaliditetom i ovom prilikom, pa i ovim putem, želi uputiti poruku ustanovama odgoja i obrazovanja, njihovim osnivačima i resornom Ministarstvu da je odgojno-obrazovna inkluzija obaveza i interes društva, a njezin izostanak predstavlja diskriminaciju djece s teškoćama u razvoju. Inkluzija podrazumijeva dodatnu podršku djetetu, a teškoće u razvoju ne smiju se niti kroz interne akte, niti u postupcima upisa izravno kvalificirati kao prepreka pristupu pojedinim oblicima odgoja i obrazovanja", zaključuje se u priopćenju pravobranitelja za osobe s invaliditetom Darija Jurišića.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.