Ovo su najružniji moderni automobili, jeste li imali koji?
ZA NEKE od ovih modela je nevjerojatno da su uspjeli stići do serijske proizvodnje.
Gotovo svaki svjetski medij iz auto branše je bar jednom pokušao složiti ljestvicu najružnijih automobila u povijesti. Jedan od zadnjih na koje smo naletjeli tako donosi ljestvicu 20 najružnijih modela po izboru jednog američkog magazina. Mi smo si dali za pravo ljestvicu malo modificirati, prvenstveno tako da ubacimo više modela dostupnih na europskom tržištu.
Krenimo redom.
Upravo je nevjerojatno da je Pontiac Aztek, svojevrsni dizajnerski hibrid, dogurao do proizvodnje i plasmana na tržište. No, gledano iz današnje perspektive, to i nije toliko loš auto. Svojevrsna najava crossovera se pokazala vrlo praktičnom i komfornom pa se donekle mogao oprostiti slabi i žedni V6 motor, krajnje odbojan dizajn i očajna izvedba interijera. Pomalo neočekivano, popularna serija Breaking Bad osigurala je ovom modelu da naknadno postane poželjan kao rabljeni auto. No i dalje stoji ocjena struke kako je ovo vjerojatno najružniji auto u povijesti. To neki kažu i za Matru Rancho, a neki ju smatraju automobilom ispred svog vremena.
Idući na redu je po originalnom izboru Volvo 240. To je apsolutna glupost jer će svatko iole upućen u povijest automobilskog dizajna reći da je "cigla" u svoje vrijeme bila dobro pogođena. Uostalom, živjela je do 90-ih, a i danas je tražena.
Ali zato male limuzine nisu, a među njima ćemo kao i tisuću puta prije izdvojiti Renault Thaliju, limuzinsku verziju Clija. Automobil je to koji je bio popularan zbog cijene i gepeka, ali je dizajnerski bio i ostao katastrofa. A tu modele kao što su Fiat Albea, stara Corsa Sedan ili Seat Cordoba nećemo abolirati.
Sada ćemo preskočiti Isuzu VehiCross, još jedan futuristički model, koji je u svoje vrijeme (1997. g) izgledao atraktivno i zato ne zaslužuje da se ovdje uvrsti.
Polako dolazimo i do jedne kontroverze. Ovaj je auto pokrenuo trend subkompaktnih crossovera, a na tržištu je bio i ostao popularan. Uskoro dobiva i nasljednika. Pogađate, u pitanju je Nissan Juke, automobil koji je prošao solidno na tržištu, ali je njegov izgled doista teško progutati. Amerima je krajnje odbojan.
Izbor dalje spominje Volkswagen Type 181 “Thing”. Kažu da je bio toliko gadan da nije zaslužio pravo ime pa su ga zvali Thing (Stvar). Međutim, ako se zna da je nastao kao dio projekta razvoja europskog Jeepa i bio vrlo upotrebljivo radno vozilo, onda je jasno da ovdje dizajn nije bio sporedan, već se o njemu uopće nije mislilo.
Wartburg 353 je već neka druga priča. Obiteljska limuzina Istočne Njemačke je zbog dvotaktnog motora imala specifičnu mirisnu kulisu, a na zapadu su se s ovim automobilom sprdali. Kad je potkraj osamdesetih dobio šiber i Golfov motor, postao je sasvim solidan auto. Ali prekasno.
Najslavniji auto francuske autoindustrije vjerojatno ide u smjeru Citroena 2CV. Stvoren kao najjeftiniji putnički auto za obitelj koji će motorizirati selo, 2CV je savršeno ispunio ulogu i odlično se prodavao. Legenda je to koja je mnogima simpatična. No neki ga u stručnim krugovima smatraju dizajnerskim promašajem.
I Nissan je zaslužio da uđe na ovu listu više puta. Retro dostavnjak S-Cargo redovito ulazi na ovu listu, a mnogi ga doživljavaju kao najružniji dostavni automobil u povijesti. Desetljeće kasnije i Nissan je predstavio Cube, a taj se pak u Europi katastrofalno proveo.
Renault je dugo pokušavao u segmentu premium limuzina, ali mu nikako nije uspijevalo. Nakon 25-ice su pokušali sa Safraneom, a onda je došao nezgrapni Velsatis. A da stvar bude gora, predstavio je pomalo čudni Avantime koji mnogi ni danas ne razumiju.
Da nije bilo Mućki, za ovaj auto mnogi nikad ne bi ni znali. Reliant Robin je vrlo agilan i štedljiv auto, predstavljen ranih 70-ih. Ali ima nedostatak, a to je da mu "nedostaje" kotač, a i izgled je vrlo nespretan. O nesigurnosti da i ne govorimo.
Ako se o ijednom autu govorilo u sferi izgleda, onda je to Fiatova Multipla. I doista, ni danas nam nije jasno što je bilo Fiatovim dizajnerima kad su smišljali ovaj model. S druge strane, vjerovali ili ne, Multipla je u mnogočemu vrlo dobar automobil.
I završavamo s jednim brendom koji je uvijek imao dara napraviti gadan auto.To je Ssangyong, a ovaj put nećemo spomenuti Korando, pa čak ni Actyona. Vrijeme je za Rodius, ogromni monovolumen s do 11 sjedala koji je i za one otvorenijih pogleda na život bio jednostavno previše.
Iako bismo mogli nabrojati još brojne kandidate za najružniji auto, posebno iz Amerike, Japana, ali i SSSR-a, ovdje ćemo stati. Otvoreni smo za prijedloge i rado ćemo ih uvrstiti u idućem izboru.