Pogledajte nikad prije viđene fotografije s ceremonije odlaska prvih Yuga u Ameriku
DONOSIMO dašak atmosfere iz 1985. godine kad su prvi primjerci krenuli put Amerike i ostvarenja jednog od najvećih izvoznih poslova u povijesti jugoslavenske industrije.
Iako je Yugo premijerno prikazan američkoj publici još u svibnju 1984. godine, pravi vjetar u leđa dobio je nakon što se u kragujevački posao stoljeća uključio Malcolm Bricklin, čelno lice tvrtke Yugo America. Bila je 1985. godina, a Yugo je u SAD stigao s cijenom od svega 3990 dolara i porukom "Svatko ponekad treba Yugo" (Everybody needs a Yugo sometime). Koji mjesec prije u Jugoslaviji je vladalo veliko uzbuđenje, posebno u Kragujevcu gdje su s ponosom poslali malenog Yuga u bijeli svijet.
Dašak atmosfere ispraćaja Yuga možemo vidjeti na ovim fotografijama. Njihov autor je bio tada 15-godišnji Dan Halperin, sin Jonasa Halperina, šefa odnosa s javnošću tvrtke Yugo America. On je tada u sklopu delegacije Yugo Americe stigao u Jugoslaviju i pritom kamerom zabilježio neke zanimljive trenutke.
Osim snimki sa zagrebačkih, beogradskih i dubrovačkih ulica, Dan Halperin je snimio i same pogone kragujevačke Zastave. Posebno ga se dojmio posjet tvornici, a koji je išao u smjeru onoga da auto nije bio vrhunske kvalitete: "Sjećam se momaka koji su bacali velike limove pod prešu kako bi izradili vrata. A onda su ih na liniji montaže postavljali na karoseriju. Pritom su rukom posezali u veliku kantu s vijcima. Izgledalo je kao u nekoj željezariji, gdje su u kanti pomiješali sve moguće vijke. Nije bilo moguće naći dva iste veličine.“
Prisjeća se i nekih trenutaka s ceremonije ispraćaja prvog kontingenta vozila za Ameriku. Halperin kaže da je taj posao bila velika stvar za tadašnju jugoslavensku industriju pa ih je stoga na svim lokacijama dočekao crveni tepih. Igrom slučaja Halperin je susreo i legendarnog trenera Boba Knighta koji je u funkciji trenera stigao u isto vrijeme na ekshibicijsku utakmicu.
Na nikad prije objavljenim fotografijama možete vidjeti i kako je znatiželjna masa ispratila kompoziciju vagona s malenim Zastavinim vozilima proizvedenim za američko tržište.
Dan Halperin pritom otkriva kako je njegov otac bio PR stručnjak bez iskustva u autoindustriji. Naime, on je radio isključivo s holivudskim zvijezdama kao što su James Dean, Clint Eastwood, Shirley MacLaine, Paul Newman. A Bricklin je želio upravo to, da netko s takvim iskustvom pomogne komercijalizaciji Yuga na američkom tržištu.
I na kraju je to bio relativno uspješan posao za Bricklina. Tijekom 1986. godine prodano je 36.000 primjeraka, a godinu kasnije čak 48.000. Ukupno je u Americi prodano 141.000 primjeraka.