Zašto Srbi i Slovenci imaju ogromne tvornice auta, a mi samo Rimca?
VIJEST DA JE kineski BYD odlučio svoje pogone raditi u Mađarskoj, kojoj je prethodila ona kako će se u Kragujevcu raditi novi modeli Fiata, samo je jedna od brojnih vijesti o tome kako regija, u kojoj je i Hrvatska, i dalje napreduje kada je riječ o privlačenju automobilske industrije.
Međutim, ne računajući uspješnu AD Plastiku i - uvjetno rečeno - tvrtku Rimac (gdje je proizvodnja modela Nevera više manufaktura nego prava industrijska produkcija), Hrvatska gotovo da i nema nikakvu značajnu proizvodnju vezanu za vozila.
S druge strane, slovenska automobilska industrija sudjeluje s oko 10 posto u državnom BDP-u te čini više od 20 posto slovenskog izvoza (najviše se izvozi u Njemačku, 40%, a zatim u Francusku, Italiju, Austriju, Veliku Britaniju i SAD). Sastoji se od približno 400 tvrtki koje godišnje generiraju više od 3.5 milijardi eura prihoda. Ukupno osiguravaju više od 40.000 radnih mjesta, a dodana vrijednost u djelatnosti je iznadprosječna i doseže gotovo 50.000 eura po zaposlenom. Naravno, najveći je dio slovenske industrije tvornica Revoz u Novom Mestu koja radi više od sto tisuća vozila godišnje i ima prihod od 1.8 milijardi eura, ali tu je i puno manjih pogona. Tako je relativno nedavno austrijska Magna Steyr u okolici Maribora otvorila ogromnu lakirnicu i zaposlila 400 ljudi.
O Mađarskoj nećemo ni trošiti riječi, jer ona je već godinama prepuna automobilske industrije. Tamo vozila raznih vrsta proizvode Mercedes-Benz, Suzuki, Audi, BMW, Škoda, SEAT, Volkswagen, Fiat, Ford, Citroën, Peugeot, Renault, Opel… a godišnja je proizvodnja veća od 800 tisuća komada.
Tu je i Srbija gdje se ističe Fiatova tvornica u Kragujevcu, ali to je samo dio priče. U Srbiji svoje pogone za vozila imaju Bosch, Delphi, Johnson Controls, Magneti Marelli, Michelin…
Tu se postavlja pitanje: zašto Hrvatska nema ništa od toga? Odgovor je jednostavan: zato što se politika ne trudi privući automobilsku industriju. Znatno je teže odgovoriti na pitanje zašto se ne trudi? Nameće se jedan odgovor: kod tako velikih projekata teško je ili nemoguće zadovoljiti svoje partikularne interese pa se onda naglo gubi motivacija.
Privući automobilsku industriju bez politike jednostavno je nemoguće. Politika investitorima mora obećati ulaganja u infrastrukturu, privlačne porezne pakete, priljev educirane radne snage… Tako je i mađarski premijer Viktor Orban itekako bio uključen u pregovore oko tvornice BYD-a u Szegedu te uspješan dogovor smatra i svojim velikim političkim uspjehom.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati