Rezultat sretne slučajnosti: Priča o jednom od naj bendova 90-ih koji je zauvijek promijenio pop
Foto: Press
AKO STE odrastali tijekom devedesetih, vjerojatno se sjećate da je švedska grupa Ace of Base bila neizbježna. Štoviše, kada biste radili ultimativni soundtrack devedesetih, njihov hit "All That She Wants" vjerojatno bi bio jedna od udarnih pjesama.
Svoju međunarodnu slavu duguju upravo tom singlu koji se nalazi na njihovom mega uspješnom albumu iz 1992. "Happy Nation". Što se teksta pjesme tiče, postoji više objašnjenja. Možete je doživjeti kao pozitivnu priču u ženi koja uživa u vezama za jednu noć ili pak upozorenje muškarcima koji se namjeravaju upustiti u odnos s takvom osobom. Naravno, postoji i prilično kvalitetno osmišljena, ali u šalji osmišljena teorija zavjere o tome da je cijeli njihov debi album zapravo kompilacija diskretno plasiranih neonacističkih poruka. No, to nije tema ovog teksta.
Svi su očekivali da će nestati nakon jednog hita
U svakom slučaju, radi se o jednostavnoj i užasno zaraznoj pjesmici, a pjevačica Jenny Berggren 2012. objasnila je i o čemu se radi: "To je priča o ženi koja uvijek odlazi, a to čini zato što nije ispunjena. Prva verzija je bila veselija, ali mislim da ljudi mogu čuti tu tugu i poistovjetiti se s pjesmom. Iskreno vjerujem da su najljepše pjesme pomalo tužne."
To možda ne vrijedi za sve pjesme, ali za njihovu je svakako vrijedilo jer postala je broj jedan u mnogim zemljama diljem svijeta.
I dok su neki vjerovali da će Ace of Base nestati nakon jednog uspješnog singla i postati dio skupine "jednohitaša" kakvih je tijekom 90-ih bilo i više nego dovoljno, dogodilo se nešto što ih je spasilo od te sudbine. Preimenovali su album u "The Sign: Ace of Base" i plasirali ga na američko tržište, čime su si osigurali status glazbenog fenomena.
Američki uspjeh
U travnju 1994. švedska četvorka (Ulf Ekberg i Jonas, Malin i Jenny Berggren) postala je prva švedska grupa koja se istovremeno popela na vrhove Billboardove ljestvice albuma i singlova. Samo nekoliko mjeseci kasnije, na vrhu su imali i "The Sign" i "Happy Nation".
Nakon svega imali su deveterostruku platinastu nakladu i čak četiri velika američka hita koja su se pojavljivala u mnogim američkim serijama, od "Pune kuće" do "South Parka".
Tajna njihovog uspjeha
Analitičari tvrde da je tajna njihova uspjeha jednim dijelom i to da su kvalitetno premostili new wave zvuk osamdesetih i europop devedesetih i pogodili savršen balans između suvremenih klupskih hitova (Voulev-Vous Danser i Young and Proud) i retro elektronike (Dancer in a Daydream). Doduše, bilo je tu i eksperimentiranja s taut technom i reggaeom, ali u prvom redu radilo se o kvalitetnom popu.
Isto tako, tematski su se razlikovali od bezumnog europopa devedesetih pa je tu bilo subverzivnih rima, malo filozofiranja ("Life is demanding without understanding"), egzistencijalnih pitanja ("No one’s gonna drag you up, to get into the light where you belong, But where do you belong?"), a i glazbeno nisu upadali u zamku bezbrižnih i poletnih pjesmica koje se danas pojavljuju tek na trash tulumima. Ukratko, bilo je tu svega i zvučalo je daleko kvalitetnije od većine europop konkurencije.
Ovo poigravanje pop pravilima bilo je i očekivano uzmemo li obzir njihove glazbene preferencije. Ulf Ekberg veliki je fan Kraftwerka, a njega i Jonasa Berggrena spojila je zajednička ljubav prema Depeche Modeu.
Sretne slučajnosti
Inače, Ace of Base prvo je bio Tech Noir (prema klubu iz prvog "Terminatora"), a tek se kasnije pretvorio u AoB nakon što je Ekberg vidio spot "Ace Of Spades" grupe Motorhead.
Njihov zvuk također je rezultat sretne slučajnosti. Naime, prostorija u kojoj su imali probe bila je blizu prostorije u kojoj je probe održavao jedan jamajkanski reggae bend. Budući da su imali glasnije zvučnike, Jamajkanci su ih primijetili i bendovi su počeli razmjenjivati ideje, a taj ragga-Rocksteady dance miks itekako se čuje u njihovom najvećem hitu "All That She Wants".
U vrijeme kada su počinjali reggae je doživio veliki boom u mainstreamu. U istom trenutku kada je "All That She Wants" harao top listama mogli ste čuti i "Bad Boys" Inner Circlea, "Can’t Help Falling In Love” grupe UB40, Snow je imao “Girl, I’ve Been Hurt”, a Big Mountain “Touch My Light”. Štoviše, Billboard je u srpnju 1994. uveo i reggae listu na kojoj se nalazio i hit Ace of Basea.
Žanr je bio popularan i među alternativcima pa je "All That She Wants" istovremeno bio i mainstream i alternativni hit, a isto se dogodilo i sa singlovima "The Sign" i obradom "Don't Turn Around" Tine Turner.
Sve je moglo završiti i prije nego je počelo
Zanimljivo je da se ovaj američki (pa samim tim i svjetski) uspjeh zamalo nije dogodio. Bend je nekoliko godina pokušavao pobuditi interes izdavača sve dok demo nije došao u ruke ljudi iz danskog Mega Recordsa koji je 1992. izbacio "Happy Nation". No, unatoč europskom uspjehu, grupa i dalje nije mogla pronaći podršku u Americi. Odbio ih je čak i europski distributer Polygram. Zapravo, jedina osoba koja je prepoznala potencijal bio je stara iskusnjara Clive Davis koji je tada bio na čelu Ariste.
Album je čuo tijekom odmora. No, u tom je trenutku bio na jahti pa je isforsirao da ga što prije prebace na kopno kako bi kontaktirao Mega Records i sklopio posao. Davisu se "The Sign" toliko svidio da je promijenio naziv albuma za američko tržište i osigurao im još jedan hit, sugeriravši da obrade "Don't Turn Around".
Zauvijek su promijenili pop scenu
U isto vrijeme album je zauvijek promijenio pop scenu. Naime, među koproducentima "All That She Wants" i "The Sign" bili su i danas neizbježni Max Martin i pokojni Denniz Pop koji su tesali zanat u Cherion Studios kojeg su članovi benda suosnivači. S Martinom i Denniz Popom radili su i na svom drugom albumu "The Bridge". Martin je kasnije surađivao s Backstreet Boysima i Robyn i pritom stvorio moderni pop zvuk koji je poharao top liste.
Nažalost, Ace of Base nije imao sreće. "The Bridge" nije bio ni približno uspješan kao "The Sign", a kasniji albumi još manje. Nadalje, problem je postao i Davis koji se počeo previše petljati u njihov zvuk. Jonas Berggren 2011. na Facebooku je otkrio da je Davis isforsirao da Linn Berggren pjeva "Everytime It Rains" iako je Jenny bila više zagrijana za pjesmu: "Čuje se da Linn uopće ne uživa u pjesmi. Nakon toga samo je željela povući se iz industrije i razumijem je."
Grupa je 2002. izdala svoj posljednji album u originalnom sastavu, "Da Capo". Osam godina kasnije izdali su još jedan album s novim pjevačicama i nakon toga se raspali.
Veliki utjecaj velikih zvijezda
Imidž benda kasnije je dodatno narušila i informacija o Ekbergovoj problematičnoj prošlosti nakon što je procurila demo snimka punk benda Commit Suiside kojeg je bio član još kao klinac. Ekberg je bio kristalno jasan oko toga da se radi o stavovima koji mu se danas gade.
Unatoč negativnim napisima, Ace of Base ostao je jedan od ponajboljih pop bendova devedesetih, a mnoge kasnije zvijezde navode ih kao veliki utjecaj (Lady Gaga, Katy Perry, Twin Shadow, Trust, Yeasayers), a čak je i Beck razmatrao ideju da obradi njihovu pjesmu.
Bilo kako bilo, Ace of Base definitivno nisu jednohitaši kakvima ih neki žele prikazati, a povratak na njihov debi album samo će učvrstiti stav da se radi o vrhunskom pop albumu bez ijedne slabe pjesme (izuzmemo li nepotreban remix pjesme "All That She Wants").
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati