Glovo usred epidemije koronavirusa ne smije starijima dostavljati lijekove
ZBOG epidemije koronavirusa su građani, pogotovo osjetljive skupine poput starijih ili kroničnih bolesnika, dobili upute da maksimalno smanje kretanje te ne odlaze u trgovine i na druga mjesta na kojima se okuplja veći broj ljudi. Mnogi od njih koriste razne lijekove pa bi im dobro došlo da mogu nazvati dostavnu službu da im ih donese iz ljekarne, no to je prema hrvatskim propisima - zabranjeno.
Ljekarnička komora protivi se dostavi lijekova
Hrvatska ljekarnička komora (HLJK) uputila je prije otprilike tjedan dana dopis svojim članicama - ljekarnama - da je zaprimila veći broj prijava da postoje zahtjevi za izdavanjem lijekova djelatnicima tvrtke Glovo. Znači, netko nazove Glovo i traži da se u njegovo ime podigne lijek i donese mu ga se na kućni prag.
I na svojim je stranicama HLJK objavio da se pojavila praksa dostave lijekova, kojoj se Komora protivi jer smatra da može doći do zloupotreba ili promjene kakvoće lijeka.
"...iz ljekarni smo obaviješteni da dostavljači određenih dostavljačkih tvrtki dolaze u ljekarne po nalogu svojih korisnika/naših pacijenata, kako bi umjesto njih podigli lijek u ljekarni i dostavili ih na kućnu adresu, pri čemu pacijenti predaju recepte (uključujući i one na kojima su propisani narkotici) te zdravstvenu i osobnu iskaznicu dostavljačima koji nisu ovlaštene osobe za podizanje i prijevoz lijekova. U Republici Hrvatskoj transport lijekova obavljaju isključivo veleprodaje lijekova te proizvođači lijekova za one lijekove koje proizvode, a koji moraju osigurati da se lijekovi prevoze u skladu s propisanim uvjetima kako ne bi došlo do promjene kakvoće i zloupotrebe lijeka", stoji u obavijesti na stranicama Komore.
Direktor Glova: Nudili smo dostavu potrepština poput vitamina i proizvoda za higijenu
Teo Širola, direktor Glova za Hrvatsku, kaže da su se oni još sredinom prošle godine obratili HLJK-u oko dostave lijekova te da su u svojoj aplikaciji nudili dostavu potrepština koje nisu klasificirane kao lijek, poput vitamina, proizvoda za higijenu i sličnog.
"Nakon što smo obaviješteni od strane partnera ljekarni i dopisu HLJK, mi smo se na isti dopis očitovali prema HLJK i Ministarstvu zdravstva. U dopisu HLJK ima niz netočnih navoda, od tvrdnje da smo prodavali lijekove našim korisnicima, pa čak i do tvrdnje da Wolt radi istu stvar, a poznato je da Wolt dostavlja samo hranu, te ni na koji način nema uključene ljekarne u svojoj aplikaciji. Žao nam je jedino što se HLJK nije prvo obratila Glovu kako bismo zajednički poradili na rješenju i pravilnom informiranju ljekarni i javnosti.
Kako bi bili sigurni da poštujemo zakon u svojem poslovanju, Glovo se proaktivno obratio HLJK s upitom o dostavi proizvoda iz ljekarni još u 6. mjesecu 2019. Tražili smo i mišljenje pravnika, koji su nam objasnili da prema Zakonu o lijekovima pacijentu magistar farmacije mora izdati lijek te ga adekvatno savjetovati o istome. Sukladno navedenim zakonskim ograničenjima, Glovo je u svojoj aplikaciji nudio korisnicima dostavu potrepština koje nisu klasificirane kao lijek, primjerice vitamini, proizvodi za njegu i higijenu, proizvodi za dezinfekciju itd. Nakon dopisa HLJK, koji prijeti pravnim mjerama prema Glovu, ali indirektno i ljekarnicima kojima je Komora svojevrstan nadzor i regulator, morali smo nažalost obustaviti sve dostave iz ljekarni dok se situacija ne razjasni", kaže Širola.
"Građanima je dostava iz ljekarni sada najpotrebnija"
Širola osim toga ističe da je taj dopis Komore došao baš u trenutku kada je, zbog epidemije koronavirusa, građanima usluga dostave najpotrebnija.
"Nažalost, isti dopis je došao u trenutku kada vjerujem da je hrvatskim građanima usluga dostave iz ljekarni najpotrebnija. Uzevši u obzir napore Hrvatske i EU da obuzdaju daljnje širenje COVID-19 virusa, preporuke Javnog zavoda za zdravstvo i nadležnih institucija idu u smjeru samoizolacije građana, posebice ugroženih skupina (starijih, bolesnih, itd.), a neki su i u prisilnoj karanteni. U isto vrijeme, zbog navedenog zakona, u RH ne postoji način da ti isti građani naruče potrepštine iz ljekarne, osim ako ne pošalju člana obitelji, susjeda ili prijatelja. Ukoliko taj isti zakon i praksa dopuštaju izdavanje lijekova bliskim osobama pacijenta, postavlja se pitanje zašto ne bi isto dopustili i posredniku koji može na velikoj skali opslužiti građane Hrvatske u ovim teškim trenucima. Mi trenutno ne smijemo niti svakodnevne proizvode poput tableta protiv glavobolje ili proizvoda za snižavanje temperature dostavljati građanima jer su svi oni klasificirani kao lijek. S druge strane, torbe svih naših dostavljača termički su izolirane te proizvodi stižu korisniku do doma u prosjeku bitno brže (unutar 30 minuta od narudžbe) i bolje su očuvani nego kada korisnik sam ide po njih.
Vjerujem da kvalitetnom i sustavnom dostavom možemo doista zadržati građane u sigurnosti samoizolacije, dostavljajući im sve nužno za kvalitetan život i održanje zdravlja na kućni prag, te obuzdati širenje epidemije u Hrvatskoj. Glovo je infrastrukturno spreman podržati takav projekt te smo već pokrenuli konstruktivan dijalog s Ministarstvom zdravstva i HLJK, te se nadam da ćemo naći adekvatno rješenje na dobrobit i zdravstvenu sigurnost svih pacijenata, odnosno građana Hrvatske. S obzirom na to da vlada najavljuje dodatne mjere ograničenja kretanja starijih osoba, te osiguranja zdravstvene njege i opskrbe, vjerujem da je pravo vrijeme za ovakav dijalog", zaključuje Širola.
Želite li momentalno primiti obavijest o svakom objavljenom članku vezanom uz koronavirus instalirajte Index.me aplikaciju i pretplatite se besplatno na tag: koronavirus
Index.me aplikaciju za android besplatno možete preuzeti na ovom linku, dok iPhone aplikaciju možete preuzeti ovdje.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati