Zbog Frljića bacila jaje na pozornicu i pogodila u oko violinisticu HNK
Foto: FAH
UMJETNIČKI voditelj festivala Riječke ljetne noći i ravnatelj Opere HNK Ivana pl. Zajca Marin Blažević rekao je kako su i on i intendant HNK Oliver Frljić očekivali reakcije tijekom njihova performansa u četvrtak te bili spremni i na rizike, ali su bacanje jaja na pozornicu orkestra Opere ocijenili posve nedopustivim.
Jučer pri otvaranju fizički napad na Frljića, Blaževića i Šarara
Blažević i Frljić su prvi dio otvaranja festivala izveli u obliku performansa pred zgradom HNK, čitajući brojne uvredljive i prijeteće poruke koje su im poslane na internetskim portalima i društvenim mrežama. Tijekom performansa su se dogodili i fizički sukobi, pri čemu je šakom u lice udaren pročelnik riječkoga Gradskog odjela za kulturu Ivan Šarar, a nekoliko muškaraca je vrijeđalo i napadalo dvojicu performera te ih gađalo jajima.
U završnom dijelu otvaranja na Trgu 128. brigade Hrvatske vojske je na kraju koncerta orkestra Opere, kad su na pozornicu izašli Blažević i riječki gradonačelnik Vojko Obersnel, jedna žena iz publike bacila na pozornicu nekoliko jaja te pogodila violinisticu orkestra Svetlanu Sušanj Karabdić.
Jaje na pozornicu je bacila Vedrana Spadoni Štefanić, koja je zbog neslaganja s Frljićevim političkim stavovima i ranije izazivala incidente u riječkom HNK, pa je zbog neovlaštenog snimanja predstave "Hrvatskog glumište" Frljić zbog nje morao zvati i policiju u kazalište.
Blažević je u petak kazao da tijekom performansa stvari nisu izmakle kontroli jer nije ni bilo zamišljeno da situacija bude kontrolirana, što se i pokazalo kada je "bučna manjina pokušala preuzeti kontrolu".
Violinisticu pogodili jajem pod oko
Za bacanje jaja na pozornicu, pri čemu je ispod oka pogođena violinistica pa se jaje razlilo po skupom instrumentu, rekao je kako će joj HNK pružiti pravnu pomoć i poduzeti sve zakonske mogućnosti u zaštiti okrestra. "Nezadovoljstvo u kazalištu ili na drugim izvedbama može se izraziti bacanjem voća i povrća ispred izvođača, a ne na njih", istaknuo je.
Član orkestra Davor Bušić pročitao je zajedničko priopćenje članova orkestra Opere, koji taj događaj nazivaju aktom bezumnog nasilja nad slobodom umjetničkog stvaranja te ga osuđuju s gađenjem. Napominju da je to, koliko im je poznato, prvi put da je gađan orkestar u njegovoj 130-godišnjoj povijesti.
"Paljenje knjiga nije daleko od paljenja ljudi"
Intendant Oliver Frljić je kazao da ljudi koji gađaju orkestar nisu daleko od onoga što se događalo 90-tih godina - "paljenja knjiga koje nije daleko od paljenja ljudi". "Nadam se da ovo neće toliko daleko otići", poručio je Frljić te pozvao građane da unatoč svemu dođu pogledati predstave na festivalu, "jer je to najbolji način da se suprostavimo teroru manjine, a strah je ono što ona očekuje".
"Mi mislimo da je Rijeka drugačija od drugih gradova u Hrvatskoj i sad može pokazati po čemu je specifična", ustvrdio je. Frljić je rekao kako neće pokretati prijave vezane uz događanja na njihovom performansu, s obzirom da su obojica svjesni rizika performansa kao umjetničkog žanra.
Iz primorsko-goranske policije doznaje se kako je protiv 52-godišnje Riječanke koja je bacala jaja podignut optužni prijedlog zbog remećenja javnog reda i mira. Policija još utvrđuje okolnosti oko performansa te će naknadno odlučiti o pokretanju prijava.
Antolović: Nisam ga udario šakom, samo sam ga povukao za nos
U međuvremenu se dopisom poslanim medijima oglasio i Milivoj Antolović, koji je sinoć fizički napao pročelnika za kulturu Ivan Šarara. Antolović tvrdi da Šarara nije udario šakom, već da ga je "povukao za nos i dlanom mu prilijepio jednu laganu tzv. 'čelenku'".
Tvrdi da se sa Šararom na taj način obračunao "zbog njegovog bezobraznog i omalovažavajućeg odgovora na moju žalbu što mi projekt riječke kandidature za europsku metropolu kulture ne zna reći zašto su dva moja projekta prihvatili a druge po meni bolje nisu, a što ukazuje na diletantizam i šarlatanstvo u vođenju tog projekta".
Antolović također tvrdi da Frljića i Blaževića nije gađao kamenjem, ali je jedan kamen, kako kaže, u znak protesta bacio u pod zato što mu nisu htjeli dati mikrofon. Također tvrdi da nije bio dio prosvjeda ratnih veterana protiv Frljića i Blaževića.
Obersnel o "novom fašizmu"
Riječki gradonačelnik Vojko Obersnel osudio je incidente tijekom performansa "Otkaz Frljiću i Blaževiću" u povodu otvaranja festivala Riječke ljetne noći, ističući kako većina Riječana razumije i prihvaća doseg ljudskih prava i sloboda, dok "novi fašizam počiva u simbolima i riječima manjih skupina ljudi koje se napajaju mržnjom".
"Nažalost, oni su glasniji od tihe većine koja razumije doseg ljudskih prava i sloboda, većine koja prihvaća i uključuje sve: i bolje i gore i različite", poručio je Obersnel u petak u priopćenju.
Za performans Olivera Frljića i Marina Blaževića, u kojem su čitali poruke mržnje koje su im upućene na internetskim portalima i društvenim mrežama, rekao je kako je predstavljao "prebolan odraz u ogledalu za nekolicinu prisutnih, pa su ogledalo morali razbiti svojim incidentim ponašanjem".
Napad na gradskog pročelnika Ivana Šarara nije, po Obersnelu, imao veze s performansom nego je to učinio incidentni građanin koji je iz sasvim drugih, posve osobnih razloga iskoristio lokaciju i događaj da pošalje svoju agresivnu poruku. Dodao je da je napadač, Mićo Antolović, agresivan i izvan kontrole te da se bez osnove proglašava aktivistom u Rijeci. "Bilo je pitanje trenutka kad će nekog fizički napasti", ustvrdio je.
Istaknuo je da Rijeka nije netolerantan grad te da ga ne predstavlja mala skupina ljudi. "Riječka većina su građani dobrih namjera", istaknuo je i zapitao se jesmo li u toleranciji prošli dobru mjeru, ustvrdivši da govor mržnje, agresija, fizičke prijetnje i napadi nisu stvari za toleriranje.
Obersnel je pozvao građane da sudjeluju u aktivnom otporu govoru mržnje pojedinaca. "Ponizimo govor mržnje snagom drugačijih riječi i poruka, snagom riječke otvorenosti i jasnim reakcijama i stavovima, koji će biti usmjereni protiv agresije i fizičkih obračuna", istaknuo je.
Za Olivera Frljića rekao je da nije sjeme razdora u društvu, nego intendant i kazališni autor, uspješan na obje razine.