Najpoznatija lutka na svijetu slavi 65 godina. Znate li kako je nastala Barbie?
LUTKA čija su (pre)sitna stopala ostavila velik kulturni trag u modernome svijetu ne pokazuje znake posustajanja sa svojih 250 različitih poslova - bila je astronautkinja, vrhunska menadžerica i predsjednička kandidatkinja, a 9. ožujka će navršiti 65 godina.
Kako se rodila ideja o Barbie?
Nadahnuće za izradu kultne Mattelove igračke i originalne Barbie plave kose u crno-bijelome kupaćem kostimu i s blago zakošenim očima godine 1959. bila je Barbara, kći njezine kreatorice Ruth Handler. Osmislila ju je da bi na primjeru lutke svojoj kćeri pokazala kako u životu, želi li to, može birati čime će se baviti.
Barbie je od samog početka poticala mlade djevojke da slijede svoje snove, a njezin dugačak popis postignuća u karijeri trebao bi podsjetiti djevojke da mogu postati i raditi sve što požele.
Najpoznatija lutka na svijetu našla se i na prestižnome Forbesovom popisu najmoćnijih žena svijeta. Utjecajni poslovni magazin uvrstio ju je na listu jer Barbie od 1959. simbolizira žensku snagu koja mijenja svijet nabolje.
Danas Barbie ima 250 različitih poslova, a, između ostalog, bila je astronautkinja, vrhunska menadžerica i predsjednička kandidatkinja.
Prodaja lutke skočila nakon objave filma s Margot Robbie
Tijekom godina Barbie je bila i najreperica (1992.), cirkuska izvođačica (1994.), predstavnica Avona (1999.), matadorka (1999), učiteljica znakovnog jezika (1999.), padobrankinja (2000), konzultantica u marketinškoj tvrtki Mary Kay (2003.), astrofizičarka (2019)...
"Barbie je u početku bila više jednodimenzionalna i prilično nerealna. Danas imamo puno Barbie lutaka, a naša tvrtka ima drukčije poglede na ovaj brend", rekla je Reutersu Mattelova izvršna potpredsjednica i glavna direktorica brenda Lisa McKnight u sjedištu Mattel Design Centera u Los Angelesu.
Danas se lutke Barbie na tržištu nude u 35 nijansi kože, imaju 97 različitih frizura i devet tipova građe tijela. Među njima su lutke u invalidskim kolicima, lutke s Downovim sindromom, one koje pate od vitiliga, krupne Barbie lutke i one rodno neutralne.
Razvoju brenda pridonio je i komercijalni uspjeh filma Barbie iz 2023. u režiji Grete Gerwig s Margot Robbie i Ryanom Goslingom u glavnim ulogama. Nakon premijere filma prodaja lutke skočila je 16 posto u trećem tromjesečju. Razlika je to od 605 milijuna dolara više u odnosu na isto razdoblje prošle godine.
"Tako sam zahvalna što nisam odrastala uz Barbie", rekla je aktivistica za ženska prava Gloria Steinem u dokumentarcu o Barbie iz 2018. "Barbie je bila sve ono što mi nismo željele biti, a govorili su nam da budemo", dodala je, opisujući svoju feminističku borbu koja je šezdesetih i sedamdesetih zagovarala jednakost.
I danas neki još uvijek lutku povezuju s nerealnim proporcijama tijela, rodnim ulogama i eurocentričnim standardima ljepote, no stvari su se u međuvremenu promijenile. One koje se odnose na proizvodnju ostale su iste, a to je ručno oslikavanje lutaka i korištenje istih šivaćih strojeva koji postoje od 1959. godine.
"Danas nam je najvažnije da pri dizajniranju uzimamo u obzir i konzultiramo se s raznim zajednicama", rekla je Kim Culmone, viša potpredsjednica Mattela zadužena za dizajn.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati