Musk i Tesla pod istragom. Američki tužitelj sumnja da su lagali o autopilotu
AMERIČKI tužitelji ispituju je li Tesla počinio prevaru s vrijednosnim papirima ili online prevaru, dovodeći ulagače i potrošače u zabludu o autonomnim mogućnostima svojih električnih vozila, rekle su Reutersu tri osobe upoznate s ovim pitanjem.
Teslin Autopilot i Full Self-Driving sustavi pomažu pri upravljanju, kočenju i promjenama trake - ali nisu potpuno autonomni. Iako je Tesla upozorio vozače da budu spremni preuzeti kontrolu nad vožnjom, Ministarstvo pravosuđa ispituje izjave Tesle i izvršnog direktora Elona Muska u kojima se sugerira da automobili mogu sami voziti.
Istražene stotine nesreća, čak i one sa smrtnim ishodima
Američka regulatorna tijela zasebno su istražila stotine nesreća, uključujući i one sa smrtnim ishodom, koje su se dogodile u Teslama s uključenim autopilotom, što je rezultiralo masovnim povlačenjem vozila.
Reuters je ekskluzivno izvijestio o američkoj kaznenoj istrazi protiv Tesle u listopadu 2022. godine, a sada je prvi izvijestio o specifičnoj kaznenoj odgovornosti koju ispituju savezni tužitelji.
Istražitelje zanima je li Tesla počinio online ili telekomunikacijsku prevaru, koja uključuje prevaru u komunikacijama između američkih saveznih država, obmanjujući potrošače o svojim sustavima pomoći vozaču.
Također ispituju je li Tesla počinio prevaru s vrijednosnim papirima, varajući ulagače. Komisija za vrijednosne papire i burze (SEC) također istražuje Tesline izjave o sustavima za pomoć u vožnji.
U listopadu prošle godine pokazalo se da je Ministarstvo pravosuđa zatražilo od kompanije informacije o autopilotu i potpuno samostalnoj vožnji.
Moguće kaznene prijave i sankcije
Istraga, koja nije dokaz nedjela, može rezultirati kaznenim prijavama i građanskim sankcijama, a može biti i obustavljena. Tužitelji su daleko od odluke kako postupiti, rekao je jedan od Reutersovih izvora, djelomično zato što pregledavaju opsežne dokumente koje je Tesla dostavio kao odgovor na sudske pozive.
Reuters nije mogao definirati konkretne izjave koje tužitelji razmatraju kao potencijalno nezakonite. Musk je gotovo cijelo desetljeće hvalio snagu Tesline tehnologije za pomoć vozaču.
Teslini videozapisi koji demonstriraju tehnologiju na web stranici kažu: "Osoba na vozačevom sjedalu tu je samo iz pravnih razloga. Ona ne radi ništa. Auto sam vozi."
Jedan je inženjer Tesle svjedočio 2022. godine u sudskom postupku zbog fatalne nesreće u kojoj je sudjelovao autopilot. Pritom je rekao da je jedan od videozapisa, objavljen u listopadu 2016. godine, imao namjeru pokazati potencijal tehnologije i nije točno prikazao njezine mogućnosti u to vrijeme. Musk je ipak objavio taj video na društvenim mrežama, napisavši: "Tesla sam vozi (bez ljudskog sudjelovanja) kroz urbane ulice do autocesta, a zatim pronalazi mjesto za parkiranje."
U konferencijskom pozivu s novinarima 2016. Musk je rekao da je autopilot "vjerojatno bolji" od ljudskog vozača. Tijekom poziva u listopadu 2022. godine Musk je govorio o predstojećoj nadogradnji FSD-a za koju je rekao da će omogućiti kupcima da putuju "na posao, kod prijatelja ili u trgovinu bez dodirivanja volana".
Musk fokusiran na autonomnu vožnju, prodaja i profit u padu
Musk se sve više fokusira na tehnologiju autonomne vožnje, dok prodaja Teslinih automobila i profit padaju. Tesla je nedavno smanjio troškove masovnim otpuštanjima i odgodio planove za najavljivani model od 25.000 dolara za koji se očekivalo da će potaknuti rast prodaje.
"Fokus na autonomnu vožnju je zasljepljujuće očit potez", objavio je Musk na svojoj platformi društvenih medija X sredinom travnja. Dionice Tesle, koje su ove godine pale više od 28%, skočile su krajem travnja, kada je Musk posjetio Kinu i napravio iskorak prema odobrenjima za prodaju FSD-a u toj zemlji.
Musk je u više navrata obećavao autonomne Tesle u idućih 10 godina. "Neuspjeh u ostvarenju dugoročnog željenog cilja nije prevara", rekli su Teslini odvjetnici u sudskom podnesku iz 2022. godine.
Tražit će se uvid u internu Teslinu komunikaciju
Tužitelji koji ispituju Tesline tvrdnje o autonomnom automobilu postupaju s oprezom, prepoznajući zakonske prepreke s kojima se suočavaju, rekli su ljudi upoznati s istragom.
Morat će dokazati da su Tesline tvrdnje prešle granicu od legalne prodaje do materijalnih i svjesno lažnih izjava koje su nezakonito oštetile potrošače ili investitore, rekla su Reutersu tri pravna stručnjaka koja nisu bila uključena u istragu.
Sudovi u SAD-u ranije su presudili da "napuhavanje" ili "korporacijski optimizam" u vezi s tvrdnjama o proizvodima ne predstavljaju prevaru. Godine 2008. savezni prizivni sud presudio je da izjave korporativnog optimizma ne znače da je dužnosnik tvrtke namjerno obmanuo investitore.
Dužnosnici Ministarstva pravosuđa vjerojatno će tražiti internu Teslinu komunikaciju kao dokaz da su Musk ili drugi znali da daju lažne izjave, rekao je Daniel Richman, profesor prava na Columbiji i bivši savezni tužitelj. To je izazov, rekao je Richman, ali sigurnosni rizik uključen u nadobudnu prodaju autonomnih sustava također "govori o ozbiljnosti s kojom će tužitelji, suci i porota uzimati izjave".
Tesline tvrdnje o autopilotu i FSD-u također su izazvale pozornost u regulatornim istragama i tužbama. Sigurnosni regulatori i sudovi posljednjih su mjeseci izrazili zabrinutost da su korporativne poruke o tehnologiji - uključujući nazive robnih marki Autopilot i Full Self-Driving - navele klijente na lažni osjećaj sigurnosti.
Tesla u prosincu opozvao preko dva milijuna vozila
U travnju je policija u američkoj saveznoj državi Washington uhitila čovjeka pod sumnjom za ubojstvo vozilom nakon što je njegov Tesla s uključenim autopilotom udario i usmrtio motociklista dok je vozač gledao u mobitel. U izjavi o vjerojatnom uzroku policajac je naveo vozačevu "nepažnju u vožnji dok je bio u načinu rada autopilota, vjerujući da će stroj voziti umjesto njega".
U državi Washington vozač ostaje "odgovoran za siguran i zakonit rad vozila", bez obzira na njegove tehnološke mogućnosti.
Istog mjeseca američka Nacionalna uprava za sigurnost cestovnog prometa (NHTSA) pokrenula je istragu o tome je li Teslin opoziv više od dva milijuna vozila u prosincu na odgovarajući način riješio sigurnosna pitanja s autopilotom.
Opoziv je uslijedio nakon dugotrajne istrage koju su otvorila regulatorna tijela jer su se automobili s uključenim autopilotom često sudarali s vozilima hitne pomoći na poprištima nesreća. Regulatori su nakon toga ispitali stotine nesreća u kojima je bio uključen autopilot i identificirali 14 smrtnih slučajeva i 54 ozlijeđena.
Tesla je osporio nalaze NHTSA-e, ali je pristao na online nadogradnju softvera s namjerom upozoravanja nepažljivih vozača. Istraga NHTSA-e otkrila je kritičan sigurnosni jaz između očekivanja vozača od Tesline tehnologije i stvarnih mogućnosti sustava.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati