Talentirane, seksi, u drugom planu: Za njima su slinili muškarci bivše Juge (18+)
Foto: Press
O POLOŽAJU žena u jugoslavenskom filmu moglo bi se koješta napisati, ali teško da bismo na kraju dobili feminističku poslasticu.
Nije tajna da se i dan danas, unatoč napretku, i dalje radi o "muškoj igri", ali zanimljivo je provjeriti imaju li ovi prostori nešto specifično što nas izdvaja na svjetskoj sceni.
Iskreno gledajući, mnogo toga ne pamtimo toliko zbog samih likova koliko scena u kojima su bile gole, scena seksa ili pak onih u kojima su samo lijepe. Ženski likovi u tadašnjim filmovima i serijama imaju daleko manje nezaboravnih scena i daleko se rjeđe citiraju.
Da ne bilo zabune, ovo ni u kojem slučaju nije pokušaj omalovažavanja nečijeg rada već samo osvrt na likove jer, priznat ćete, nije baš da smo se nagledali heroina i hrabrih Merida.
S druge strane, golih je sisa bilo poprilično.
Radi se, naravno, i o odrazu vremena, a ni Yu-kinematografija nije bila iznimka. Tijekom devedesetih nije pao samo broj golišavih scena već i kvaliteta filmova, a mijenjala se i svijest pa je i domaćim autorima trebalo neko vrijeme da nauče kako napisati ženske likove i što s njima činiti i kad se ne skidaju.
Sve u svemu, ova lista u isto je vrijeme i podsjetnik na velike talente jugoslavenske kinematografije, jedan period, filmsku erotiku, neke izuzetno snažne uloge, ali i pitanje zašto je seks u jugoslavenskom filmu daleko prisutniji nego danas, zašto je naglasak najčešće na erotici kad pišemo o glumicama tog vremena i o čemu zapravo govorimo kad pričamo o nezaboravnim ulogama i upečatljivim ženskim likovima.
Neda Arnerić
Lordan Zafranović je ime na koje ćete često nailaziti na ovoj listi jer ako se neka glumica skidala, vrlo vjerojatno se skidala i u jednom od njegovih filmova. Primjerice, Neda Arnerić pojavila se u "Haloa - Praznik kurvi" iz 1988., filmu koji, tvrde neki, ima najžešću scenu seksa u povijesti jugo-kinematografije.
Ne bismo ulazili u to je li ili nije najbolja, ali ovaj trailer je savršeno besmislen.
Mlađe generacije to zasigurno ne pamte, ali Neda je bila jedan od najvećih seks simbola bivše države. Glumačku je karijeru započela sa samo 13 godina pa su je svojevremeno nazivali i "jugoslovenskom Shirley Temple", nadimak koji su mnogi vrlo brzo zaboravili čim se počela pojavljivati u izazovnijim ulogama.
"Nisam imala pojma o seksualnosti i glumila sam nešto što još nisam doživjela. Naučila sam vrlo rano da je snimanje filma posao koji se u dogovoru s redateljem treba ozbiljno obaviti. U scenariju je, na primjer, pisalo: oni se bude ujutro i nakon vođenja ljubavi kreće priča. A ja u to vrijeme nisam ni znala kako se vodi ljubav. Bio je to dio mog zanata, a ja se smatram dobrim zanatlijom", ispričala je jednom prilikom Neda.
No, jedan primjer uvijek će se posebno isticati, a to je scena sa Slavkom Štimcem u filmu "Ko to tamo peva".
Radi se o glumici bogatog opusa. Snimila je više preko stotinu filmova i odigrala brojne uloge u kazalištu i na televiziji.
I da, obrlatila je Shafta i malo ga ispreskakala pričom o veličini palčeva, nosa i kite.
Anica Dobra
Aničine vruće scene zapravo su rijetkost i teško ćete ih pronaći na internetu, a od onih "važnijih" spominje se "vruća scena s Mustafom Nadarevićem" što samo po sebi djeluje kao oksimoron.
Iako je na sceni daleko kraće od ostalih glumica s ove liste, tih pet godina koje je provela snimajući u Jugoslaviji ostavile su neizbrisiv trag na srcima gledatelja.
Naime, Anica je isprva, od 1977. do 1981. glumila u njemačkim filmovima, a nakon toga se vraća u rodni Beograd i nastavlja karijeru na ovim prostorima. Barem za trajanja studiranja. Debitirala je 1985. u filmu "Pera Panker", a za ulogu u filmu "Već viđeno" dobila je i nagradu na Filmskom festivali u Puli.
Ipak, mnogi je u prvom redu pamte po dvjema ulogama, Lili u "Balkan ekspresu" i Barbare u "Kako je propao rokenrol".
Od početka devedesetih uglavnom se pojavljuje u njemačkim filmovima, a domaća publika imala ju je priliku gledati i u seriji "Crno-bijeli svijet".
Ksenija Pajić
Kad smo već spomenuli Anicu Dobru, spomenut ćemo i još jednu kratkotrajno jugoslavensku glumicu, Kseniju Pajić.
Naime, film Dejana Šoraka iz 1987. "Oficir s ružom" nije njezin prvi film, ali je film o kojem se najčešće piše. Zašto? Zbog scena seksa. Kad god naiđete na bilo koju listu najseksi scena iz Jugo-filmova, Ksenija Pajić i Žarko Laušević bit će na toj listi i mnogi će upravo ovaj film isticati kao onaj kojim se probila.
Ipak, za mnoge će klince koji su odrasli u osamdesetima i devedesetima Ksenija u prvom redu biti Nina, supruga Crnog Džeka iz legendarnih "Smogovaca".
Budući da je jedna od najljepših hrvatskih glumica, nije čudo da ju je prvi tijekom obrane diplomske radnje primijetio Gospon Fulir, Relja Bašić, zahvaljujući kojem je počela raditi s glumcima kao što su Ana Karić, Boris Buzančić i Vanja Drach.
Tijekom devedesetih pojavila se u gomili hrvatskih filmova, a posljednjih petnaestak godina uglavnom se pojavljuje u sapunicama iako su i tu i neke manje filmske uloge kao ona u izvrsnom "Ljudožder vegetarijanac".
Mira Furlan
Mira Furlan također je jedna od onih glumica koje ćete pronaći na svakoj listi najljepših glumica bivše Juge, ali i domaćih glumica koje su ostvarile zapaženu karijeru u inozemstvu.
Uspješnu karijeru započela je u HNK, ali već tijekom osamdesetih postaje jedna od najpoznatijih hrvatskih i jugoslavenskih glumica s velikim hitovima kao što su "Kiklop", "U raljama života", "Za sreću je potrebno troje" i "Lepota poroka". Ovaj posljednji privukao je posebnu pažnju publike zahvaljujući scenama grupnog seksa.
Njoj se pak takav imidž nikad nije svidio: "To nije imalo nikakve veze sa mnom. Počela sam ozbiljno glumiti u kazalištu, a sasvim slučajno se dogodilo da je moja prva filmska uloga bila u 'Kiklopu' i podrazumijevala je skidanje. S profesionalne strane, to mi je bio ogroman izazov i strahovito težak zadatak, koji su drugi shvatili pogrešno. Nevjerojatno mi je i to što se u 'Lepoti poroka' ne pamti čistoća mog lika, već nešto drugo. Ali to ne govori o meni nego o publici i našem mentalitetu. Uopće ne mogu identificirati s tim da sam seks-simbol".
Dolaskom burnih devedesetih javili su se i problemi za glumicu koja je tada bila u vezi s redateljem Goranom Gajićem što je tada očito smetalo nekima.
Krajem siječnja 1992. godine, Furlan je doživjela pravi medijski linč - tjednik Globus je objavio feljton pod nazivom "Težak život lake žene", u kojemu su naveli kako zbog židovskih korijena mrzi Zagreb, a spomenuli su i njene česte posjete psihijatru.
Početkom rata Miru se prozivalo da je pobjegla u Beograd, a ona je rekla kako je to "konstrukcija u svrhu ratne propagande", jer je još od 1986., kada je upoznala svog sadašnjeg supruga, živjela na relaciji Zagreb - Beograd. "Kad se laž dovoljno ponavlja, onda postane istina", rekla je.
Otkaz koncipiran u otprilike dvije rečenice, uručio joj je nedugo zatim zagrebački HNK. Ostala je i bez gradskog stana u Zagrebu, kojega je naslijedila od bake i za koji se sudskim putem izborila nakon 17 godina. Nakon toga, s Goranom je emigrirala u Ameriku, a nakon teških početaka (jedna od najpopularnijih glumica Jugoslavije kratko je radila i kao konobarica u Americi), uslijedio je polagani uspon.
Neke od važnijih uloga u inozemstvu su one u serijama "Babylon 5" i "Lost".
Beba Lončar
Desanka Lončar jedna je od "slučajnih" glumica, ali ujedno i jedna od najvećih zvijezda bivše Jugoslavije. "Otkrivena" je kao gimnazijalka, 1960. i producenti filma "Ljubav i moda" odmah su joj ponudili ulogu Sonje Ilić.
Film je bio hit, a Desanka je postala Beba. Nešto kao jugoslavenska Jennifer Lawrence u koju su svi bili zaljubljeni.
"Deveti krug" Francea Štiglica nastavio je uspješni niz, a Bebi se tri godine kasnije ponovno osmjehnula sreća. Britanski redatelj Jack Cardiff snimao je tadašnjoj Jugoslaviji "Duge brodove", visokobudžetni film o vikinzima, s tadašnjim glumačkim velikanima Richardom Widmarkom, Sidneyjem Poitierom i Rosannom Schiaffino. Glumica koja je trebala utjeloviti lik Gerde napustila je snimanje i Cardiff je bio prisiljen pronaći zamjenu. Bila je to Beba Lončar i tako je počela njena inozemna karijera koja je potrajala do 1982.
Pojavljivala se uglavnom u francuskim i talijanskim filmovima, a nakon što je okončala filmsku karijeru, vratila se u Split i bila u braku s Josipom Radeljakom sve do sredine devedesetih kad se Dikan spetljao s Enom Begović.
Ena Begović
Nakon što ju je publika vidjela u Zafranovićevom "Padu Italije", status seks simbola bio joj je zagarantiran. Iako se još kao 18-godišnjakinja pojavila u "Okupacija u 26 slika" istog redatelja, tek je tri godina kasnije zakucala s mokrom majicom i zavela gledatelje.
Bez sumnje je bila jedna od najljepših i najseksipilnijih glumica ne samo Hrvatske već i bivše Jugoslavije, to nikako nije bilo jedino po čemu će je mnogi pamtiti, a osim filma, mnoge je zapažene uloge ostvari i na televiziji i u kazalištu. Čak je 16 godina bila prvakinja HNK-a i osvojila niz priznanja.
Iako se od srednje škole pojavljivala u predstavama, zanimljivo je da se po dolasku u Zagreb nije nastavila baviti glumom već je upisala Pravo. Karijeru je započela je sasvim slučajnu nakon što ju je redatelj Ljubiša Ristić sreo u kafiću i predložio joj ulogu u filmu "Ivan Goran Kovačić" nakon čega je na njegov i nagovor roditelja upisala Akademiju dramskih umjetnosti.
Tijekom karijere njezina ljepota bila je i svojevrsni "hendikep" zbog kojeg su se svi koncentrirali na njezinu ljepotu, ali ne uvijek i talent. No, glumica se s tim pomirila i s vremenom čak i prihvatila činjenicu da se ništa neće promijeniti, a čak i ako gledamo njezinu karijeru u kontekstu "seksi ostvarenja", radi se o impresivnom opusu.
Poginula je u prometnoj nesreći 15. kolovoza 2000. na Braču, a njezin posljednji film nažalost je bio Sedlarov dugometražni predizborni spot "Četverored".
Tanja Bošković
Tanja Bošković nikako neće biti na vrhu liste najboljih glumica, ali kad se skinula, mnogi bi se složili da je imala najbolje tijelo.
Pogodite tko je to primijetio i u čijem se filmu pojavila.
Očekivano, Lordan Zafranović ubacio ju je u svoju "Okupaciju u 26 slika", film koji su neki nazivali smećem, drugi ga nominirali za Zlatnu palmu u Cannesu, a treći uživali u plakatu koji je dao naslutiti da je riječ o kombinaciji pornića i ratnog filma, a sve ukomponirano u najgori san grafičkog dizajnera.
Uglavnom, iako nije bila najbolja, na filmskom festivalu u Puli svi su govorili o njoj koja je gurnula daleko veće glumice u drugi plan, a tada je snimila i, nazivaju je neki, "najseksepilniju fotografija socijalističke Jugoslavije". Ona na kojoj je gola u plićaku i jede sladoled.
Film "Sablazan" zacementirao je status jedne od najseksi zvijezda bivše države.
Savina Geršak
Savina Geršak zapravo je gošća na listi glumica, ali njezina je pozicija zanimljiva.
Stoga, evo i jedne velike slovenske zvijezde.
Ova bivša tenisačica samo je tu i tamo znala pozirati za fotografe radeći kao model, ali to ju je na posljetku dovelo do redatelja Živka Nikolića koji je baš snimao film "Smrt gospodina Goluže" i baš je tražio glumicu koja bi bila savršena za ulogu "mlade udovice božanstvenog izgleda".
"Nisam se stigla snaći, jednostavno, upala sam u sve to", govorila je o svojoj prvoj ulozi.
Film je bio flop, kritike očajne, a Savinu nakon toga nitko nije zvao. Točnije sve dok Nikoliću ponovno nije zatrebala glumica za "Čudo neviđeno" u kojem, uz njezino tijelo, moramo gledati i znojnu facu izvrsnog, ali nimalo atraktivnog Taška Načića.
Bata Živojinović u jednoj je sceni ovog filma komentirao njezinu pojavu i zapravo definirao ono zbog čega su je uglavnom angažirali: "To je sine, što bi narod rekao, dobra pička".
Pojavljivala se uglavnom u lošim filmovima, ljudi su je obožavali gledati, ali s 28 godina odlučila je napustiti svijet glume i posvetiti se obitelji i karijeri.
Ljiljana Blagojević
Fanovi prirodne ljepote i tzv. "jugo trokuta" vjerojatno su pretpostavili da ova lista neće završiti bez Ljiljane Blagojević čije scene u "Sjećaš li se Doli Bel" Emira Kusturice i dan danas spadaju među najseksi scena u Yu-kinematografiji.
"Emir Kusturica je na FDU tražio mladu studenticu glume za ulogu u njegovom debitantskom cjelovečernjem filmu. Došla sam na audiciju s ispletenim kikicama i dokoljenkama. Bilo mi neugodno kad sam vidjela kako me Emir s čuđenjem gleda. On je otišao svojim poslom, a ja na more s društvom. U neki kamp pod šator", prisjeća se Ljliljana i dodaje da je, čim je doznala da je dobila ulogu, prionula poslu i sunčala se da izjednači boju na svim mjestima.
A ako ste iz nekog razloga živjeli u zabludi da Lordan Zafranović nije pogledao ovaj film i zaključio da bi je i on mogao angažirati, grdno se varate.
Stari Lordan angažirao ju je u "Večernjim zvonima" gdje je imala prilično moćnu scenu sa Šerbedžijom koji je njezinu visoku temperaturu odlučio izliječiti na "poseban način".
Tatjana Pujin
Tatjana Pujin, kao što je to napisao Mladen Nikolić u svojoj kolumni, za svoje je kratke karijere ostvarila zavidan broj uloga, ali u tih šest godina karijere nije dobila niti jednu priliku zaigrati neku "mesnatiju" dramsku ulogu.
Štoviše, i dan danas vjerojatno pamtite njezino lice, ali u najboljem je slučaju poznajete kao "onu slatku malu" iz "Oktoberfesta", iz "Boljeg života", iz "Suludih godina" u kojoj glumi - medicinski sestru bez gaćica (tako je njezina uloga navedena na IMDB-u).
Tanja se odlučila pozabaviti i produkcijom dokumentarnih filmova i putopisa, a snimila je i nekoliko priča o ljepotama egzotičnih krajeva u koje je i putovala. No, nakon njezina povratka srpski mediji su se njezinom pričom bavili uglavnom u stilu "nekad je izgledala ovako, a pogledajte kako izgleda danas".
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati