Zašto su djeca u Danskoj toliko empatična?
DANSKI obrazovni sustav ima obvezan nacionalni program nazvan "Korak po korak", koji se provodi već od predškolskog uzrasta. Djeci se pokazuju slike dječjih lica koja prikazuju različite emocije: tugu, strah, ljutnju, frustraciju, sreću itd.
"Djeca razgovaraju o tim slikama i pokušavaju riječima izraziti što prikazano dijete osjeća, te tako uče prepoznavati vlastite i tuđe emocije. Tako se uče empatiji, rješavanju problema, samokontroli i čitanju tuđih izraza lica", piše Iben Dissing Sandahl u knjizi Danski odgoj djece.
Ključno obilježje tog programa je da voditelji i djeca ne iznose sudove o emocijama, nego ih samo prepoznaju i uvažavaju.
Drugi program, CAT set, stječe sve veću popularnost. Služi povećanju emocionalne svijesti i empatije te je fokusiran na verbaliziranje iskustava, misli, osjećaja i osjeta.
"CAT set sadrži kartice s prikazima lica, mjerne štapiće za mjerenje intenziteta emocija i prikaze ljudskog tijela u koje sudionici mogu ucrtati tjelesne vidove emocija i mjesta emocija u tijelu. On sadrži i pribor nazvan Moj krug, pa djeca u različite dijelove kruga ucrtavaju svoje prijatelje, članove obitelji, stručne osobe i strance, što im pomaže u razumijevanju mjesta drugih osoba u njihovu životu", nastavlja Sandahl.
U školama djeca koja ne vole dijeliti sjede kraj darežljive djece
Postoji i program Bez nasilja, u koji su uključena djeca od tri do osam godina, a u sklopu kojeg razgovaraju o vršnjačkom nasilju i zadirkivanju te uče biti brižniji prema drugima.
Drugi, manje očit, primjer učenja empatije u danskim školama jest spajanje djece koja imaju različite prednosti i slabosti. Primjerice, učenici koji su bolji u učenju sjede uz učenike koji nisu tako dobri u učenju, dijete nesklono dijeljenju sjedi pored darežljivog djeteta itd.
"Cilj je da učenici uvide kako svatko ima neku pozitivnu osobinu i pokušaju si međusobno pomoći da dosegnu sljedeću razinu. Takav sustav potiče suradnju, timski rad i poštovanje", kaže Sandahl.
Empatija je jedan od ključnih čimbenika liderske, poduzetničke, menadžerske i poslovne uspješnosti. Smanjuje vršnjačko nasilje, povećava sposobnost opraštanja, uvelike poboljšava međuljudske odnose i učvršćuje društvenu povezanost.
"Istraživanja pokazuju da su empatični tinejdžeri uspješniji od narcisoidnijih vršnjaka jer njima upravlja svrha. Promislite li malo o tome, shvatit ćete da ima smisla. Uspješni ljudi ne rade sami; svakom od nas za pozitivne rezultate potrebna je podrška drugih", naglašava Sandahl.
Možda bi aktivno učenje empatije kod djece, po uzoru na Dansku, u budućnosti od njih stvorilo sretnije odrasle osobe.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati