Nastavnici traže ostavku Jovanovića: "Tko je trebao ranije reagirati, ministre? Djed Mraz, Papa-Štrumpf ili Batman?"
Foto: Ivo Ravlić/Cropix
UDRUGA Nastavnici organizirano, ogorčena je ponašanjem ministra Jovanovića te traže njegovu ostavku. Na njegovu izjavu da je "trebalo intervenirati i ranije kako bi učitelji i nastavnici bili maksimalno zaštićeni", odgovaraju: "TKO je trebao "ranije intervenirati", ministre? Djed Mraz, Papa-Štrumpf ili Batman? Ili možda Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta? I kako je trebalo reagirati? Neprestanim slanjem poruka da su učitelji sami krivi za sve što im se događa, da se moraju "sami znati nositi s problemima", da učitelj koji ima problema u učionici nije dobar učitelj? A ako nije dobar učitelj, zašto se itko čudi što se svako malo u školi pojavi bijesni roditelj i odluči uzeti pravdu u svoje ruke, pa on samo ukazuje na propuste u nastavi, zar ne?"
Udruga Nastavnici organizirano, zatražila je i ostavku ministra Jovanovića te za prvi dan škole u rujnu predlaže štrajk upozorenja.
Prenosimo njihov zahtjev Vladi Republike Hrvatske:
1. Hitno upućivanje u saborsku proceduru zakona ili izmjene zakona kojom će prosvjetni djelatnici u Hrvatskoj – učitelji, nastavnici, pedagozi, psiholozi, ravnatelji i svi ostali koji rade u školama – u svrhu zaštite, dobiti status službene osobe čime bi fizički napad ili ometanje u obavljanju posla imali ekvivalentne zakonske posljedice onima kod napada na policajca ili sudskog službenika.
2. Ostavku ministra Željka Jovanovića zbog potpunog nesnalaženja u svom sektoru, omalovažavanja struke, sustavnog i planskog degradiranja položaja učitelja i nastavnika te odbijanja pokretanja bilo kakve suštinske reforme, čime je neizravno doprinio srozavanju ugleda struke te povećanom nasilju, kako nad učiteljima, tako i u školama u cjelini. Jovanović je prije nekoliko mjeseci, na zahtjev za promjenom sustava kako bi se smanjilo nasilje un školama, izjavio da se "učitelj mora znati nositi s problematičnim učenikom". Hoće li sada reći da se učitelj mora znati nositi i s problematičnim roditeljem?
3. Hitne izmjene sustava kako bi se uveo red u razrede, ali i sustav ocjenjivanja i upisa, što je bio izravan povod za oba nasilna događaja u protekla dva tjedna:
- Prvo - ispunjenje zahtjeva osam tisuća školovanih stručnjaka za reformom sustava pedagoških mjera, iskazanih peticijom koja se potpisivala u proteklih deset mjeseci, a koje je MZOS uredno pomeo pod tepih u potpunosti ignorirajući struku. Nasilje i percepcija da se "učitelje smije tući" počinje od njihove nemoći u razredu, a nemoć u razredu je iskazana nedostatkom ikakvih mehanizama za discipliniranje nasilnih učenika, a odatle do nasilnih roditelja je samo jedan korak (jer ako može sin, zašto ne bi mogao i otac?).
- Drugo - pokretanje postupka za uvođenje prijemnih ispita u srednje škole i ubrzavanje uvođenja male mature. Oba slučaja nasilja dogodila su se zbog zaključivanja ocjene učenicima osmog razreda. Ovakvim sustavom na osobu učitelja stavlja se prevelika i, još važnije, neopravdana odgovornost odlučivanja o budućnosti nekog učenika. Međutim, učitelji za to niti su educirani niti bi im to trebao biti primarni zadatak. Glavni posao učitelja je da uči, podučava, a ne da među učenicima određuje kako će tko proći u životu – što sadašnji sustav ocjenjivanja svakako jest. Prognostičko ocjenjivanje se mora voditi objektivnim i unificiranim kriterijima, pod jednakim uvjetima za sve, što je nemoguće izvesti ako različite učenike ocjenjuju različiti učitelji, a pogotovo ako se ocjenjivanje provodi po "pedagoškim" kriterijima koji nikada ne mogu biti potpuno objektivni. Zbog toga dolazi do "individualizacije krivnje" i svaljivanja odgovornosti za ocjenu na ocjenjivača. Uvođenjem prijemnih ispita i/ili male mature učenici (i neizravno njihovi roditelji) bi sami postali odgovorni za svoj uspjeh.
Sve ovo i ne tražimo toliko zbog nastavnika i učitelja. Posao obrazovanja najviše ovisi o autoritetu učitelja i bar minimalnom respektu koji učenici moraju imati kako bi imalo ozbiljno shvatili ono što im ta osoba želi prenijeti. Ako tog autoriteta i respekta nema, najlogičnije bi bilo ukinuti školstvo, propisati sadržaje koji se moraju naučiti i prepustiti djeci i roditeljima da taj posao obave kod kuće.
Zbog svega ovoga, svim školama, kolegama i sindikatima predlažemo sljedeće:
- da se u rujnu, u utorak, dakle prvog dana redovne nastave, održi JEDNODNEVNI ŠTRAJK UPOZORENJA zbog sigurnosne situacije u hrvatskim školama. Nakon uvodnih satova koji će se održati u ponedjeljak – i na kojima će razrednici, između ostalog, objasniti učenicima sve što im treba objasniti – u utorak će svi nastavnici i učitelji doći u školu, ali nastava se neće održati. Redovna nastava će tako početi u u srijedu. Dosad smo štrajkali isključivo zbog plaća, ali sada je u pitanju nešto važnije od toga: naša osobna fizička sigurnost na radnom mjestu. Ako ona nije zagarantirana, onda uopće više nema smisla obavljati posao koji je među najvažnijima – ako ne i najvažniji – za opstanak i napredak društva i civilizacije;
- pozivamo sindikate da svojom infrastrukturom, logistikom i organizacijom potpomognu ovaj štrajk. Razlozi za štrajk mogu biti iznos plaće, ali i uvjeti rada. Svaki štrajk kojim se traži sigurnost na radnom mjestu ni na koji način ne može biti nelegalan;
- pozivamo sve škole u Hrvatskoj da do početka nastave – dakle tijekom cijelog ljeta – na svojim web stranicama, oglasnim pločama i ulaznim vratima plakatima, obavijestima i posterima skrenu pažnju na sve žešće i sve češće nasilje koje se događa u hrvatskim školama. Predlažemo da se na stranice stavi logo koji se nalazi na početku ovog teksta, a naknadno se može sastaviti i zajednička izjava; ako ima zainteresiranih, udruga "Nastavnici organizirano" može koordinirati sastavljanje izjave.