Prometni stručnjak: Nije problem samo u sumanutim vozačima. Problem je u sustavu
"SADA je zbilja vrag odnio šalu. Ako se pomahnitali vozači ne plaše, na gradskoj prometnici, otpustiti punu snagu cestovnog bolida Mercedes-Benz C63 AMG s više od 500 konja i to upravo ispred zgrade Ravnateljstva policije te napraviti masakr, prijeđena je crvena linija! Dalje ovako ne može i ne smije!", komentira jučerašnju strašnu prometnu nesreću u Zagrebu prometni stručnjak Željko Marušić.
>> Teška nesreća u Zagrebu: U sudaru četiri auta poginule djevojka i starija žena
>> Otkrivamo: Mercedes iz strašne nesreće u Ilici vozio 20-godišnji Marin Kamenički
>> Policija je objavila nove detalje o strašnoj nesreći u Ilici
Njegov komentar prenosimo u cijelosti:
"Treba zaštiti građane i zaustaviti crne prometne trendove, koji će, osim građana, početi 'ubijati' turizam i gospodarstvo. Premda smo silne milijarde eura 'ulupali' u cestovnu infrastrukturu, Hrvatska je s trenutačnom realnom godišnjom smrtnošću na cestama od 87 na milijun stanovnika pri samom dnu u Europskoj uniji. Pametnom dosta!
Kad usto imamo osobe koje se javno hvale pogonskim 'paljenjem' guma, što je sumanuto iživljavanje, koji pokazuje karakter vozača, a prometno tehnički jako inicira smrtonosnu spiralu koja se dogodila u Ilici, treba se konačno zapitati što nam ne valja u sustavu.
Desio se gubitak dinamičke stabilnosti i kontrole vožnje tipa preupravljivost (oversteer), iznimno opasan pri velikoj brzini. A toj pojavi, kojoj je sklon svaki ekstremno jaki auto, uz preveliku brzinu, potiče:
- razmjerno (obzirom na snagu i performanse) loše stanje stražnjih guma, koje je izazvano njihovim 'paljenjem', odnosno pogonskim proklizavanjem, kako bi se izazvao što veći vizualni efekti količina dima. Posebno je to sumanuto radeći na mjestu (kako pokazuju snimke kojima se dotični hvalio), a traži manje vještine vožnje nego kad se radi driftanjem kroz zavoje.
- paljenje guma, efektom Power Slide, koji je podloga za driftanje, kad se dodaje tolika snaga motoru da obodna vučna sila prelazi obod Elipse trenja, pa pogonski kotači potpuno gube mogućnost preuzimanja bočne sile.
- isključenje sigurnosnih sustava ASR i ESP, za sprječavanje pogonskog proklizavanja te zanošenja, odnosno obuzdavanja preupravljivosti/podupravljivosti (oversteer/understeer).
Dakle, 20-godišnji vozač je vjerojatno, sumanutom brzinom (očevici kažu s više od 150 km/h, što je i izvjesno), angažirajući veći dio od 510 KS snage raspoložive samo na stražnjim kotačima, uz isključene sigurnosne sustave ASR i ESP (da bi mogao driftati) naišao na razmjerno oštri zavoj u Ilici te zakočio, pričem je kočna sila gaznih ploha stražnjih guma 'probila' Elipsu trenja, za bočno vođenje nije ostalo ništa te je efektom preupravljivosti (kut bočnog proklizavanja stražnjih kotača postaje veći nego prednjih) udario u desni rubnik, koji je u tom trenu postao središte rotacije oko vertikalne osi i izazvao 'smrtonosnu piruetu'. Sve je povezano i s nedostatkom vještine vožnje, jer dotični je očito daleko manji 'majstor' nego što je mislio da jest.
"Problem je u sustavu"
No nije problem u takvim krajnje neodgovornim, sumanutim 'vozačima'. Problem je u sustavu i krajnje je vrijeme, da se državni sustav, u svrhu zaštite građana, s asfalta trajno ukloni takve devijantne vozače
Ova je nesreća prometno-tehnički jedna od najgorih u hrvatskoj povijesti te je zbog užasne brzine i velike mase (1,8 tona) ishod mogao biti i tragičniji.
U više navrata predložio sam 10 mjera koje bi trebale a sada bi se trebalo fokusirati na sljedećih pet:
1. Vratiti o ograničenju snage vozila kojim mogu upravljati vozači do napunjene 24. godine, s tim da se prethodno važeća granica od 80 kW (nelogično uvedena kako bi se pogodovalo jednom uvozniku, a takva klasa ne postoji u EU, postoje 55, 70, 85, 110... kW) smanji na 70 kW, odnosno 95 KS.
2. Hitno uvesti odredbu o 12 kaznenih bodova, jer ako ovaj slučaj, kao i prethodni tragični na Istarskom ipsilonu, kad je teško alkoholizirana vozačica vozila u kontra-smjeru. Toliki broj bodova bi se, između ostalog, trebao davati za vožnju gradom brzinom dvostruko većom od dopuštene. Ne razumijem zašto netko takvim, doslovce, 'ubicama na cesti', želi dati drugu šansu
3. Sva raskrižja i opasne dionice treba premrežiti, ta pravni sustav certificiranim kamerama visoke rezolucije, koje bi prvenstveno nadzirale prolaske kroz crveno svjetlo i brzinu. Stoput sam govorio da jedna takva kamera vrijedi više od stotina savjeta, apela, upozorenja... A sada, na toj dionici, koja omogućava razvijanje velikih brzina, a vrlo je opasna (zavoj, loš nagib, četiri trake bez središnje barijere) policija povremeno mjeri brzinu, a fiksna je kamera 2,5 km zapadno. Dakle, jedanput se prođe i provjeri da nema mobilnog mjernog uređaja, niti policije, pa drugi put 'po gasu'
4. Pravosuđe treba tako rekonstruirati (u njemu je primarni 'zloćudni tumor' svih problema, ostalo, pa i ovaj žalosni slučaj su 'metastaze'. Kao, 'što vrijedi da se oduzme, poništi dozvola, kad će dotični voziti i dalje, bez nje'. Treba stvoriti sustav da takav akt znači izravnu zatvorsku kaznu od najmanje 6 mjeseci, odmah izvršnu! Da policija takve, s mjesta gdje ih uhvati u vožnji bez dozvole, temeljem izvršnih pravnih akata, odmah sprovodi u zatvor, na izdržavanje kazne. Dakle, da nema povlaštenih 'tatinih sinova' i 'uglednih poduzetnika', da svi budu jednaki pred zakonom
5. Treba konačno, kao što već imamo u ostalim granama prometa, utemeljiti Agenciju za sigurnost cestovnog prometa, a upravljanje sigurnošću prometa, iz MUP-a prebaciti u MMPI. Konačno, nije li dotični, sumanuto jureći ispred zgrade Ravnateljstva policije, jasno pokazao koliko poštuje i respektira policiju?!", stoji u komentaru Željka Marušića.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati