Glad među Vukovima: Recesija potpuno financijski uništila Cibonu
Tekst: Marko Petrak
Foto: Ronald Goršić (Cropix)
KADA bi trebali izabrati hrvatski sportski kolektiv koji je, barem na prvi pogled, najviše pogođen gospodarskom recesijom, onda bi to definitivno bio košarkaški klub Cibona. Od starta sezone novčani kaos u kojem se našao hrvatski velikan neprekidno puni medijske stupce i zasjenjuje sportske uspjehe koje mlada Perasovićeva momčad objektivno postiže. Igrači su u nekoliko navrata najavljivali štrajk koji je u posljednji trenutak bio otkazivan, a navodno većina igrača do sada nije primila niti jednu kunu plaće za tekuću sezonu. Unatoč svemu, Cibona sa samo dva poraza predvodi ljestvicu NLB lige, a i dalje je u igri za prolazak u TOP 16 Eurolige...
O tome koliko su ozbiljno Vukovi zaglibili u recesijskoj jami i postoji li uopće način da se iz nje izvuku razgovarali smo s predsjednikom Cibone Ivom Jelušićem i sportskim direktorom Mihovilom Nakićem.
Koliko je teška kriza u kojoj se trenutačno nalazi Cibona?
"Sigurno da je cijeli hrvatski sport pogođen ovom recesijom, pa tako i Cibona. Mi je osjećamo već više od godinu dana. Sve je teže doći do sponzora, a nama je najveći problem jer nemamo glavnog sponzora. To je jedino dugoročno rješenje, uz grad koji mora biti tu, moramo pronaći takvog partnera koji bi ušao u upravljačku strukturnu kluba. To je jedini izlaz."
Gdje vidite izlazak i kako planirate ponovno stati na vlastite noge?
"Prednost Cibone je to što je ona brend, poznat i priznat u cijeloj Europi. Nema niti jednog čovjeka u Europi koji se razumije i malo u sport, a da ne zna što je to Cibona. Svatko tko bi svoje ime dodao uz ime Cibona, imao bi veliku korist od takvog poteza."
Unatoč svemu, momčad postiže rezultate koji su bolji od očekivanih...
"Sportski rezultati su dobri i mi smo s njima izuzetno zadovoljni. Igramo samo s jednim strancem što se nije dogodilo dosta dugo, a s ovako mladom ekipom postižemo odlične rezultate. U NLB ligi smo prvi i nitko nas za sada nije ugrozio, a imamo i realne šanse za plasman u euroligaških TOP 16. Više od toga nitko u ovom trenutku ne može očekivati jer i kada smo imali puno iskusnije i skuplje igrače nije bilo boljeg rezultata."
Kakva je situacija s ostalim klubovima u regiji?
"Recesija je zahvatila ne samo naše tržište, nego i cijelu Europu. Cijene igrača su znatno niže nego prošle godine. Ciboni fali oko 10 milijuna kuna sponzorskog novca da bi mogla zadržati nivo i da bi mogla igrati Euroligu. To sve puno košta i ako nemate 35-40 milijuna kuna godišnje s ovako velikim pogonom, tako nešto je nemoguće izgurati. Tu su utakmice, putovanja, plaće..."
Je li recesija ipak pozitivno utjecala na to da se cijene igrača približe realnosti?
"Apsolutno su cijene sada realnije nego što su to bile do sada. I sada je to pretjerano, no te brojke diktira svjetsko tržište. Klubovi takve cijene teško podnose i zato smatram da je ovakav trend sigurno pozitivan."
Jeste li zadovoljni raspodjelom gradskog novca?
"Cibona zaslužuje puno više nego što dobiva. Ja sam to javno rekao i ponavljam - neki klubovi su privilegirani u odnosu na druge. Tu prije svega mislim na Dinamo i RK Zagreb. Dinamo dobiva četiri puta više gradskog novca na direktan ili indirektan način nego Cibona. Ako je itko napravio vrhunske rezultate u prošloj sezoni, onda je to Cibona. Tu smo zakinuti, a zašto je to tako, treba pitati one koji su tu odluku i donijeli. Ja za nju nisam niti znao, donesena mi je iza leđa. Očito da neki klubovi imaju bolji tretman, a sportski rezultati sigurno ne stoje iza toga."
Radite li dovoljno na marketinškoj promociji kluba kao što je to slučaj s hokejašima Medveščaka koji su pravi hit ove sezone?
"Treba sigurno više raditi na marketingu. Ljudi koji se bave time moraju se više angažirati. No, veliku ulogu u cijeloj priči imaju i mediji, a tu prije svega mislim na javnu televiziju. Pozitivnog booma s hokejem ne bi bilo da nema određenu medijsku podršku. Mi smo se jedva izborili da HRT prenosi Euroligu kada igramo kod kuće, kada smo vani, to nije slučaj. Medveščakove se utakmice prenose sve. Igramo regionalnu ligu kao i oni, a naše se utakmice ne vrte na televiziji. Košarka nema odgovarajući tretman i to je činjenica."
Kako izgurati sezonu do kraja?
"Ja sam optimist i smatram da svaka kriza, kao što je došla, tako mora i proći. No, nisam optimist kada je u pitanju sljedeća godina. Mislim da ova kriza potrajati i u 2010.!"
Nakić: Bez novca nema rezultata, to najbolje pokazuju srpski klubovi
Koliko je recesijska kriza prisutna u ovom trenutku u Ciboni, kada napravite usporedbu s početkom sezone?
"Kriza je potpuno jednako prisutna na početku i sada. U vrlo smo teškoj situaciji. Mi smo pogođeni sa situacijom koja je općenito u hrvatskom društvu, uostalom kao i u cijeloj Europi. Nismo mogli sastaviti ekipu kao što smo si to zamislili da bi bili potpuno kompetitivni u Euroligi. U NLB ligi nam ide dobro i to se za sada ne može primijetiti."
Je li recesija djelovala i na sudjelovanje sponzora neophodnih za funkcioniranje kluba?
"Cibonin manjak sponzora je konstanta i zbog toga smo među najteže pogođenim sportskim klubovima. Košarka je planetarno popularan sport, a cijene su zadane nekim općim svjetskim trendovima. Ako želimo biti kompetitivni s ostalim klubovima u Europi, moramo držati ove godine priključak i kada je u pitanju klupski proračun. S pet milijuna eura imamo jedan od najmanjih proračuna u Europi, a očekivanja javnosti su uvijek velika. Naši rezultati se uzimaju s dozom podsmijeha, a ne uzimaju se u obzir faktori s kojima se mi moramo boriti."
Dojam je da su srpski klubovi još teže pogođeni recesijom?
"Istina je. To je samo jedna potvrda da se u vrhunskom profesionalnom sportu bez novaca ne može. Koliko se god pričalo da je to drugačije i da se radi o nekom radu s mladima u Srbiji, to baš i nije tako. Pokazuje se da nema rezultata preko noći i tako se ne može u nedogled raditi. Ne bi jedna Barcelona ili Siena ili netko drugi ulagao 20 milijuna eura ako se rezultat može napraviti i sa 5. Struktura tih ekipa je takva da na svakoj poziciji imaju 2 ili 3 kvalitetna igrača. Kod nas je to nemoguće. Kada napokon imamo 3 ili 4 mlada igrača, a to nam se konstantno prigovaralo, dolazimo do apsurda da to ne možemo financijski ispratiti."
Koje mjere ste poduzeli kada je u pitanju štednja?
"Mi smo se ove godine ponašali krajnje racionalno. Svugdje putujemo redovnim linijama, idemo s minimalnim brojem ljudi. Ugovore igračima smo pokušali smanjiti koliko to ide, no opet podliježemo nekim zakonima tržišta koji su opći. To su garantirani ugovori koji se teško mogu smanjiti. U kolovozu smo odustali od kupovine stranca kojeg smo imali u nekoj viziji. Hendikepirani smo u odnosu na neke druge klubove kada su u pitanju gradski novci. Cjelokupni zagrebački sport je ostao bez nekog postotka."
Jesu li cijene košarkaša nerealne, ako se usporede s primanjima "običnog" čovjeka?
"Jasno je da su to astronomski iznosi za običnog čovjeka. No košarka je svoj status izborila negdje drugdje, a nama su pravila igre nametnuta. Hrvatski košarkaši vrlo mladi odlaze u inozemstvo i potpisuju ugovore koje hrvatski klubovi niti me mogu zamisliti. Tako da mi zapravo plaćamo puno manje iznose nego što je to slučaj sa stranim klubovima."
Iz Savske već duže vrijeme stiže nezadovoljstvo raspodjelom gradskog novca?
"Da, apsolutno smo nezadovoljni i smatramo da se napokon moraju uskladiti kriteriji koji su do sada vladali kada je u pitanju raspodjela gradskog novca. u svakom slučaju Cibona bi morala proći bolje i trebali bi se gledati neki drugi parametri koji bi nam išli u korist. Košarka je uz nogomet najpopularniji sport."
Što je s marketingom, za koji morate priznati, da nije na razini kluba Ciboninog renomea?
"Cibona je u postocima u prošloj sezoni ubilježila najveći rast posjećenosti od svih euroligaških momčadi. Skoro svaka utakmica nam je bila puna. To pokazuje kako se Zagrepčani ponašaju kada su u pitanju posjećenost i rezultati. Hokej je nešto novo i jedna iznimka koja potvrđuje pravilo. Treba im odati priznanje na tom marketinškom pristupu zbog kojeg svaki put pune dvoranu. Već smo razmišljali i razgovaramo s određenim agencijama da se pojača njihova aktivnost i marketinški nastup na tržištu. No, i za to treba uložiti novac koji mi ove sezone nemamo."