Država bi mogla izgubiti desetak milijuna kuna ako propadne projekt luke na Lošinju
DRŽAVA bi mogla izgubiti najmanje deset milijuna kuna odustane li se od gradnje luke Mrtvaška na Lošinju. Radovi su davno trebali započeti, ali na gradilištu već mjesecima nema skoro ničega osim table na kojoj piše da je rok izvođenja radova do studenoga 2022. godine.
Ugovoreni izvođači imaju razloga prigovarati investitoru, Županijskoj lučkoj upravi Mali Lošinj, što nije dosad uspio osigurati gradilište. Lučka uprava uskoro bi trebala prelomiti što dalje s projektom teškim 81.491.634,40 kuna. U slučaju da ga obustave, moraju obeštetiti izvođača.
Odšteta je od 10 do 17 milijuna kuna
Točan iznos odštete još nije poznat, ali zna se da je u rasponu od 10 do 17 milijuna kuna. Stigne li odluka da se odustaje od gradnje luke u Mrtvaškoj, na odštetu će imati pravo tvrtke TEXO MOLIOR iz Cavtata i Impresa Construzioni Mentucci iz Italije.
Lučka uprava tolika sredstva nema u proračunu. Mogao bi uskočiti njen osnivač Primorsko-goranska županija. U svakom slučaju, ovakva odluka za državu Hrvatsku značila bi da ostaje i bez zamišljene luke i bez najmanje desetak milijuna kuna.
Priča o luci Mrtvaška na Lošinju dobila je zaplet u listopadu 2021. godine. Stotinjak mještana susjednog otočića Ilovika s transparentima u rukama izašlo je na obalu da bi iskazalo nezadovoljstvo i blokiralo radove. Isti oni koji su došli na ideju da izgrade luku loše su osmislili život otočana dok radovi budu trajali, kažu. Nisu predvidjeli gdje bi se njihove brodice trebale usidriti ni kako bi brodska linija koja je spajala Ilovik s Lošinjem, odnosno Mrtvaškom, trebala prometovati.
Plan je bio da se trasa ukine na dvije godine dok se ne izgradi luku. Svih ovih mjeseci Lučka uprava i prosvjednici su uz pomoć lokalne vlasti teškom mukom pronalazili polovična rješenja za goruće životne probleme. Mještani nisu bili zadovoljni. Cijelo vrijeme prosvjeduju. Blokiraju gradilište. Prošli tjedan su čak ušli u svježe raskopane jame i čekali da radnici naliju beton po njihovim nogama, sve kako bi pokazali koliko su nezadovoljni ovim projektom.
Radovi trebaju biti gotovi u studenome, još nisu počeli
U Županiji tvrde da se mijenjala čak i građevinska dozvola za izgradnju luke kako bi se izašlo u susret stanovnicima. Kažu da se njome spuštala razina buduće luke da manje brodice mogu pristati. Mještani svejedno nisu bili zadovoljni. Udružili su se u inicijativu Spasimo Otok Ilovik. Istraživali su projektnu dokumentaciju. Posumnjali su da postoje malverzacije. Popisali su ih i poslali prijavu OLAF-u, Europskom uredu za borbu protiv prijevara, s obzirom na to da je izgradnja luke većim dijelom financirana iz EU sredstava.
Glasnogovornik inicijative, odvjetnik Ladislav Radoslović ovih dana u medijima tvrdi da OLAF istražuje slučaj. Obratili smo se toj instituciji i upitali je li to točno. Rekli su da ne daju takve informacije. Obratili smo se i Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, iz kojeg su nam odgovorili kako OLAF ne provodi nikakvu istragu u njihovom ministarstvu. Neslužbeno smo razgovarali s nekim djelatnicima Ministarstva koji su nam se zaklinjali da nema govora o OLAF-u, dok odvjetnik Radoslavić s istim takvim žarom inzistira na tome da se istraga provodi. S vremenom će se saznati tko je u pravu.
Županijska lučka uprava Mali Lošinj na tu temu je napisala priopćenje i poslala ga medijima, a i ona poručuje da s OLAF-om nema ama baš ništa.
Lučku upravu pitali smo zbog čega radovi stoje, planira li ih započeti i kolike su šanse da dođe do plaćanja penala Europskoj uniji ako ova investicija njezinim novcem propadne.
"Tvrdnja da projekt nije započeo je netočna. Projekt jest započeo, ali je zaustavljen zbog okolnosti nezakonitog prosvjeda dijela mještana Ilovika, odnosno glasnih pojedinaca koji nezakonito parkiranim automobilima i blokadom cesta (državne ceste) i gradilišta onemogućavaju ulazak izvođača radova u gradilište", odgovorili su iz Lučke uprave.
Lučka uprava: Postoji mogućnost propasti projekta
Kažu da će se radovi nastaviti kad se ostvare uvjeti, ali i da projekt - može propasti.
"Radovi će se nastaviti čim se omogući ulazak izvođača u gradilište. Postoji mogućnost propasti projekta uslijed proteka roka za koji je odobren projekt, no Lučka uprava se nada uspostavi pravne države na području luke Mrtvaška od strane policije, koja je izostala i do sada nije bila zadovoljavajuća", odgovaraju iz Lučke uprave.
"Ne postoji mogućnost povrata sredstava EU niti plaćanja penala od strane Republike Hrvatske jer do sada nisu utrošena nikakva sredstva zbog zastoja radova. Postoji, međutim, mogućnost nastanka štete zbog raskida ugovora o građenju, a u tom slučaju šteta će se regresirati prema odgovornima za zastoj izvedbe radova uslijed uzročno-posljedične povezanosti s nezakonitim prosvjedima", kaže Filip Balija, ravnatelj Županijske lučke uprave, na pitanje oko eventualnog povrata sredstava EU.
Spominju i blokadu ceste automobilima. Prema pisanju lokalnih portala, mještani su ranije vozilima blokirali gradilište, a Lučka uprava usred noći pozvala je pauk-službu da ih ukloni. Ravnatelj Lučke uprave dodaje da su protiv dijela prosvjednika pokrenuti prekršajni postupci i izdane mjere osiguranja. Kaže da je protiv jednog potvrđena optužnica za kazneno djelo, ali nije precizirao koje djelo.
Stanovnici otočića slučaj su prijavili OLAF-u
Imaju i prosvjednici štošta o njemu za reći. Na nedavno održanoj konferenciji za medije vijećnici županijske skupštine Primorsko-goranske, nezavisna Iva Rinčić, Vjekoslav Rubeša u ime kluba Akcije Mladih i Unije Kvarnera te predstavnik MO Ilovik Ladislav Radoslović, zatražili su smjenu ravnatelja Lučke uprave.
Uz to su pobrojali sve što smatraju nezakonitim. Istaknuli su da za izradu projekta nije bilo javnog natječaja, ali i da projektant ujedno obavlja nadzor. Kažu da je građevinska dozvola izdana za rekonstrukciju luke, a zapravo je riječ o višestruko većem projektu, praktički o izgradnji nove luke, a za tako nešto bilo bi potrebno mijenjati prostorni plan. Radoslović je pojasnio da radova nema, kao ni javne brodske linije jer je ona izmještena i ne koristi se, a mještani plovilima odlaze s Ilovika do Mrtvaške i obratno.
"Nitko od nas nije dobio na uvid izmijenjeni projekt, iako investitor tvrdi da on postoji, a to tvrde i predstavnici Županije. Cijelu stvar prijavili smo OLAF-u još u rujnu prošle godine i u njoj smo upozorili na niz nezakonitosti. Pokušava nas se prevariti, kao i europska tijela, a sve kako bi se došlo do europskog novca. Uvjereni smo u pravosudni epilog jer je otvorena istraga. Što se tiče izvođača radova, on može od Županije potraživati 17 milijuna kuna penala, a ako se zaustave radovi, to će se na kraju i platiti iz županijskog proračuna. Dakle, stanje stvari je trenutno takvo da brodske linije na osnovi kojih su povučena europska sredstva nema, mještani Ilovika nemaju brodsku liniju do Mrtvaške, radova nema, cijela priča mogla bi dobiti sudski epilog, a u konačnici i županijski proračun bi mogao biti oštećen", poručio je Radoslović.
Investitor tvrdi da je sve u redu s dozvolama
Županijsku lučku upravu upitali smo je li točno da je projekt izgradnje luke Mrtvaška na Lošinju naručen bez javnog natječaja, koliko je plaćen i od koga je naručen i ako nije bilo javnog natječaja, zbog čega ga nije bilo.
"Navedena tvrdnja je netočna. Glavni projekt 'Dogradnja luke otvorene za javni promet Mrtvaška na otoku Lošinju' naručen je putem javno provedenog postupka usluga jednostavne nabave. Izrada glavnog projekta sa svim mapama je iznosila 178.000,00 kuna bez PDV-a", odgovorio je ravnatelj.
Odbacuje i optužbe da je za nadzor gradnje angažiran projektant, a tvrdi i da je s dozvolama sve u redu.
"Usluge nadzora gradnje obavlja društvo IG, projektiranje, inženjering i hidrogradnja d.o.o. Labin, koje je odabrano u postupku javne nabave. Usluge izrade Glavnog projekta pružalo je i izradilo društvo RIJEKAPROJEKT d.o.o. Rijeka. Građevinska dozvola izdana je na temelju Glavnog projekta "Dogradnja luke otvorene za javni promet Mrtvaška na otoku Lošinju" i ne radi se o izgradnji nove luke, već dogradnji postojeće luke. U tom smislu po provedenom nadzoru građevinske dozvole od strane ministarstva nadležnog za gradnju utvrđeno je da je građevinska dozvola zakonita", poručuje ravnatelj Lučke uprave.
Lučka uprava optužuje mještane da sabotiraju projekt radi sitnih interesa
Kaže da projekt nije odobren na temelju postojeće državne linije 311 Mrtvaška – Ilovik, već radi premještanja tri linije iz luke Mali Lošinj u luku Mrtvaška, kao i uvođenja nove linije, uz održavanje postojeće državne linije 311 Mrtvaška – Ilovik. Napominje da će se tim linijama značajno skratiti putovanje putnika u grad Mali Lošinj te povezati otok Lošinj s otocima Rabom i Pagom te gradom Zadrom. Kaže kako se luka Mrtvaška gradi na jugu otoka Lošinja kako bi otok povezala s ostalim kvarnerskim i sjevernodalmatinskim otocima, Zadrom i gradovima na talijanskoj obali te omogućila bolje pomorsko povezivanje.
"Pogrešna je tvrdnja da se luka radi za potrebe otoka Ilovika. Otok Ilovik već ima obnovljenu i novo dograđenu luku. Netočna je tvrdnja i da će projekt onemogućiti liniju 311 Mrtvaška - Ilovik. Lučka uprava opravdano sumnja da se navedena teza iznosi u javni prostor manipulacijom informacija, a u korist privatnih interesa predstavnika Mjesnog odbora Ilovik (Predsjednice). Naime, oni su interesno povezani s brodarom PORAT ILOVIK d.o.o. čiji brod TIM G održava postojeću liniju 311 Mrtvaška – Ilovik. Valja podsjetiti da na javnom natječaju za održavanje te linije odluka o odabiru tog brodara s brodom TIM G donesena upravo zato što je lučka kapetanija utvrdila da drugi ponuditelj, s boljim i većim brodom, ne može obavljati prijevoz na toj liniji jer lučka infrastruktura u luci Mrtvaška nije adekvatna svojom visinom", optužuje ravnatelj Lučke uprave Filip Balija.
"Luka bi bila na korist mještana i gostiju"
Kaže da bi se dogradnjom luke Mrtvaška stekli povoljniji infrastrukturni preduvjeti i za veće i kvalitetnije brodove koji bi se mogli javiti na idući natječaj za državnu liniju 311 Mrtvaška - Ilovik.
"Vjerujemo da bi to bilo na korist mještanima otoka Ilovika i njihovih gostiju, ali ne na korist predstavnika Mjesnog odbora koji su interesno, kroz zaposlenje, povezani s postojećim brodarom. Zbog toga se isti protive projektu i traže smanjenje visine rive, čime bi se osujetilo tržišno natjecanje i ostvario puni smisao javnog natječaja za održavanje linije 311 Mrtvaška - Ilovik", poručuje Balija.
Dogradnja luke Mrtvaška košta više od 81.5 milijuna kuna. Ako taj projekt bude dovršen, u planu je i izgradnja okolnih prometnica. Projekt rekonstrukcije cesta do luke Mrtvaška stoji i do 150 milijuna kuna pa je ukupan iznos investicije nemalih 230 milijuna kuna.
Ministarstvo: Lučka uprava je za sve odgovorna
Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture uglavnom za sva pitanja upućuju na investitora, Lučku upravu, no rekli su da izražavaju žaljenje što radovi još nisu započeli.
"Projekt luke Mrtvaška trenutno se našao u okolnostima da radovi još nisu započeli zbog nemogućnosti pristupa izvođača radova luci, zbog čega i sami izražavamo žaljenje", poručuju.
Pojašnjavaju da je postupak pripreme i izrade projekta, ishođenje potrebnih dozvola, kao i povezane postupke javne nabave provodio prijavitelj Županijska lučka uprava Mali Lošinj za projekt "Dogradnja luke otvorene za javni promet Mrtvaška na otoku Lošinju" te je kao korisnik i naručitelj ona odgovorna za sve navedene postupke.
Ministarstvo je, kažu, u okviru nadležnosti omogućilo Lučkoj upravi sufinanciranje izvođenja radova na predmetnom projektu, i to temeljem Ugovora za dodjelu bespovratnih sredstava, pri čemu je Lučkoj upravi dodijeljeno više od 81 milijun kuna bespovratnih sredstava. Projekt dogradnje luke Mrtvaška odabran je u sklopu Drugog poziva za sufinanciranje unaprjeđenja lučke infrastrukture u funkciji obalnog linijskog pomorskog prometa, koji je raspisalo Ministarstvo.
Iz Butkovićeva Ministarstva kažu da su provjeravali dozvole
Upitali smo ih je li s dozvolama sve u redu.
"U postupku dodjele bespovratnih sredstava Ministarstvo provjerava je li prijavitelj dostavio relevantne dokumente, među ostalima i one izdane od nadležnih upravnih tijela, kao i da je projekt sukladan horizontalnim politikama Europske unije te ima potrebne koncesije, dozvole i suglasnosti za provedbu", poručuju iz Ministarstva.
Postupak dodjele provodi se u tri faze – u prve dvije faze provjerava se udovoljava li projektni prijedlog svim uvjetima Poziva, a ako udovoljava, pristupa se trećoj fazi, odnosno donošenju Odluke o financiranju. Nakon toga potpisuje se Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava, koji je u ovom slučaju potpisan 22.11.2019. te su Županijskoj lučkoj upravi Mali Lošinj dodijeljena gore navedena sredstava.
"S obzirom na to da je uvodno rečeno što je cilj Poziva kojim se dodjeljuju sredstva te da zatečeno infrastrukturno stanje postojećeg pristaništa nije zadovoljavajuće (potrebna je dogradnja kako bi se zadovoljile potrebe lokalnog stanovništva i postojeće putničke linije 311, ali i planiranih brzobrodskih i trajektnih linija koje bi se izmjestile iz luke Mali Lošinj u luku Mrtvaška), cilj ovog projekta trebao bi doprinijeti boljoj i bržoj povezanosti otoka Lošinja s drugim otocima i kopnom", kažu iz Ministarstva.
Dodaju da su bolja prometna povezanost otoka i povećanje sigurnosti pomorskog prometa ciljevi koji bi se trebali dostići unaprjeđenjem lučke infrastrukture, što se sufinancira bespovratnim sredstvima upravo putem navedenih poziva Ministarstva.
"Dakle, projekt luke Mrtvaška samo je jedan u nizu projekata koji se trenutno sufinanciraju/odobreni su u okviru istog poziva i provode se s istim ciljem unaprjeđenja lučke infrastrukture. Naime, trenutno se diljem Jadranske obale provodi investicijski ciklus ulaganja u male i otočne luke vrijedan oko 2 milijarde kuna, najvećim dijelom financiran iz fondova Europske unije pa su tako do sada završene luke Cres, Tkon na Pašmanu, Crikvenica i Donje Čelo na Koločepu, a radovi se izvode, između ostaloga, i u luci Omiš i na pomorsko-putničkom terminalu Vela Luka", poručuju iz Ministarstva.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati