HAC - tvrtka uhljeba i afera: Organiziranu krađu pravdaju napojnicama?
Foto: FAH
KAD su u pitaju Hrvatske autoceste riječ korupcija nije nimalo neobična pojava. Zbog mnogih afera posljednjih godina HAC je postao sinonim za izvlačenje državnog novca u privatne džepove. Jedna od najpoznatijih osoba koja se sumnjiči za višemilijunsko izvlačenje novca iz HAC-a zajedno s bivšim članovima Uprave i NO je i HDZ-ovac Božidar Kalmeta.
Građani su tako već navikli na razne malverzacije u toj firmi, a najnovija afera pojavila se oko navodne krađe novca iz naplatnih kućica. Sumnja se da je u svemu sudjelovao cijeli lanac zaposlenika - od blagajnika do srednjeg menadžmenta. Prema anonimnim pismima nekih djelatnika, navodno su bili prisiljeni sudjelovati u krađi, i to u zamjenu za sigurnost svojih radnih mjesta. Nezavisni cestarski sindikat odmah je stao u obranu radnika tvrdeći da su oni uzimali samo napojnice.
Iz HAC ONC-a dali su samo šturo priopćenje u kojem navode da su u Sektoru naplate cestarine utvrdili nepravilnosti te da je u tijeku 60-ak postupaka za utvrđivanje odgovornosti.
Kontaktirali smo njihovu glasnogovornicu Andreu Haleuš da nam pojasni je li utvrđen manjak u blagajni, za koliko je novca HAC oštećen, međutim nikakve informacije nismo uspjeli doznati.
"Uvodimo reda u HAC"
"Sve je tek u početku, nemamo konkretne odgovore. Naša unutarnja kontrola vodi postupak u slučajevima 60 radnika, a ne 200 kako se navodilo. Ne zna kad će istraga završiti. Ne mogu potvrditi ni da su krali novac niti da su uzimali napojnice", rekla je Haleuš za Index.
Istaknula je kako su sve što su imali reći o tome poslali u priopćenju te da još uvijek nisu ni izračunali o kojem iznosu novca za kojeg se sumnja da je ukraden se uopće radi.
"Sad se radi na planu da se uvede neki red u HAC", zaključila je Andrea Haleuš.
S druge strane Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata za Index je poručio kako su ovakav napad iz Uprave HAC-a i očekivali te da je sve to orkestrirano zbog činjenice da su prozvali Upravu za razne nezakonitosti pa se kaže sad osvećuju preko radnika.
"Radnici koje se istražuje nisu imali manjak u blagajnama. Oni su na snimkama video nadzora viđeni kako uzimaju novac, ali to su njihove napojnice koje su oni zaradili svojom ljubaznošću.
Sve se snima i na ulazu na autoput već stoji kamera i kad dođete na izlaz, dajete karticu i na monitoru se pokazuje ulazna registracija da ne bude manipulacije. Kompjutor vam odredi kategoriju i pokazuje se iznos koji trebate platiti i nema šanse za krađu. Pohrana podataka ide na centralni server i radnici to ne mogu mijenjati.
HAC u ovom slušaju nije oštećen, lani smo imali 50 milijuna vozila i samo desetak ozbiljnih pritužbi korisnika. Imamo najmanje pritužbi ikad jer ljudi rade sve kvalitetnije", poručio je Stanić.
"Ljudi često dobiju napojnice ako su ljubazni, to nije kriminal"
Kazao je kako je Uprava išla provjeravati video snimke i kaže, kako oni tvrde da su na njima radnici koji su u svoj džep stavljali novac.
"Ja nisam smio vidjeti snimke, međutim za te dane kad ih je kamera snimila sam pregledao izvješća i niti za jedan od tih dana nije zabilježen manjak novca u blagajni. Stvar je u tome da ljudi često dobiju napojnice ako su ljubazni. To nije kriminal, oni su zaradili na svojoj ljubaznosti", kazao je Stanić.
Inače navodi kako su kazne za krađu drastične. Za primjer navodi putnika koji se žalio zbog dvije kune i radnika koji mu je izvratio manje novca, su kaže za kaznu prebacili na 20 kilometara udaljeno novo radno mjesto.
Stanić tvrdi kako iza cijele hajke stoji Uprava HAC-a koja kaže uvodi strah.
"Uprava je radila nezakonito i zato je krenula s hajkom na blagajnike"
"Uprava je smijenila desetak rukovodilaca, uveli su samo strah, nisu objasnili da je netko loše radio nego su to napravili po nahođenju kako bi namješta tih otpuštenih zaposlili svoje.
Kasnili su s javnom nabavom zimske službe pa su tražili da na nezakonit način izvrše nabavu zimske službe i to im je odbijeno. Sad su krenuli na blagajnike koji su najranjivija skupina radnika. Kad god smo ukazali na nezakonitosti uvijek je bila hajka na blagajnike, a što se onda događa. E pa onda se sudimo pa ih Uprava mora vratiti na posao.
Sad je 22 ljudi vraćeno na posao, a otpustili su ih prije pet godine. HAC je morao isplatiti zbog toga 10-ak milijuna kuna. Šteta je velika, a za to nitko nije odgovarao. Nikad nismo imali tolike žalbe radnika", rekao je Stanić.
"Komisija nije predložila otkaz niti za jednog od 60 radnika"
Dodao je kako u uvoj najnovijoj aferi jedino zna kako komisija nije predložila otkaz ni za jednog radnika kojeg se istražuje.
Iako još ne znamo tko je kriv, je li bilo krađe od strane radnika ili se zaista radi samo o bezazlenom uzimanju napojnica, ono što možemo zaključiti je kako se iz te tvrtke koju na kraju financiramo svi mi, konstantno izvlači novac.
Prisjetimo se najpoznatije afere HAC-a i famoznog bojenja tunela Mala kapela i Sveti Rok koji je preplaćen 11 puta. Umjesto 34 kune, bojenje po kvadratu je naplaćeno 220 kuna.
Zadarski gradonačelnik i bivši HDZ-ov ministar prometa i infrastrukture Božidar Kalmeta, sumnjiči se da je sa svojim suradnicima podijelio preko 15 milijuna kuna i 850.000 eura iz javnih tvrtki za održavanje i izgradnju cesta.
HAC-ove afere
HAC se sumnjiči i za nezakonite natječaje za signalne stupiće. Točnije, da ih je umjesto 30 kuna plaćao i do 580 kuna, ali i da su kupili više opreme nego što su naručili i to za 4,5 milijuna kuna.
S braćom Žužul optuženi su i da su ukrali brdo, točnije pogodovali Skladgradnji kako bi se iskopao kamen za Luku Ploče. HAC je time oštećen za više od 58 milijuna kuna.
Velika afera bila je i na odmorištu Mosor, gdje su izgrađeni tri milijuna kuna vrijedni WC-i. Radove na dionici Dugopolje – Ravča, sumnja se, preplaćeni su za 740 milijuna kuna, a optuživani su bili i za primanje mita za zapošljavanje.
Na sve optužbe, poput one da je u njegovih šest ministarskih godina kilometar autoceste poskupio sa 4,25 na 17 milijuna eura, Kalmeta je odgovarao da ne misli dati ostavku jer se ne smatra odgovornim. Tako je i u siječnju 2011. govorio da ne zna ništa o navodno velikim troškovima koje je HAC plaćao izvođačima na autocesti od Dugopolja do Ravče. Kalmetino ime spominjalo se i na suđenju u slučaju Fimi media u rujnu 2012. kada je bivši član uprave HAC-a Milivoj Mikulić posvjedočio na suđenju HDZ-u i Sanaderu da ga je na suradnju s agencijom Fimi medijom uputio tadašnji ministar Kalmeta.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati